Platthov, bilder

Sv: Platthov, bilder

Ett par gummiboots är nog ingen dum idé. :D
Han har ju hittils inte haft särskilt många tappskor, men det kanske ändras när verkning och skoning blir annorlunda innan han vant sig.

Skönt att höra att det går att få bättre ordning på hovarna, gillar ju hästen annars. Bara hoppas att han går igenom besiktningen nu då. Inte så "bara" alla gånger...:cool:

Han behöver inte få tappskor bara för det heller =)

Håller tummarna ang besiktningen!

Jag satt och sökte före och efterbilder på mina två, men de bilderna är nog dessvärre kvar på gamla datorn som numera bor i kartong, hittade bara efterbilder.

Om sulan trycker så får man skaffa sulor som INTE sviktar, dvs plåtsulor. Man BÖR ha något i strålfårorna, drev/sillikon mm för att förhindra det kommer in grus/sten. Annars är det rätt meningslöst med sula om man tillåter skit krypa in.

Om sulan trycker så får man skaffa sulor som INTE sviktar, dvs plåtsulor. Man BÖR ha något i strålfårorna, drev/sillikon mm för att förhindra det kommer in grus/sten. Annars är det rätt meningslöst med sula om man tillåter skit krypa in.

Platthovarna har inte mkt till strålfåror oftast ;)

Skämt åsido, det där är väldigt beroende på häst, att säga att man bör är att generalisera. Vissa trivs bäst med det ena, andra med det andra.

Fint grus och jord kommer in, men få in STEN under sulan på en plattfot, det övergår mitt förstånd faktiskt hur?

Däremot de med mer skålade hovar, där är det oftast större problem. Men som med allt, man får prova sig fram vad individen fungerar med.

Kom på en till fråga, vad bör man välja för typ av sko?

Idag har han franska järn för enligt ägaren (igen) kan han inte ha vanliga ridhästskor fram då de är för breda och ligger an mot sulan. Vilket ger sultryck och hälta. Hans bärrand (?), där man slår i sömmen är också väldigt smal. Bak har han sidokappade ridhästskor.

Säkert har min hovslagare något förslag, men det finns inte så många fullblod häromkring så råd från vana fullblodsmänniskor är aldrig fel!:laugh:

Han behöver inte få tappskor bara för det heller =)

Håller tummarna ang besiktningen!

Jag satt och sökte före och efterbilder på mina två, men de bilderna är nog dessvärre kvar på gamla datorn som numera bor i kartong, hittade bara efterbilder.

Hoppas det!

Synd, hade varit intressant att se!

Man sprutar in sillicon EFTER sulan lagts på som då ska förhindra att skit kommer in.. Jo, platta hovar har fåror..min hade det. Klart sten kan komma in under sulan, dom är ju inte direkt fastsvetsade där bak. Glipor kommer man aldrig undan.

Plattfotade hästar bör ha en bred sko för att ge stöd. dom bör även vara tunna. Har hästen svaga väggar så använder man tunna söm, ibland blir det nödvändigt med extra kappor.

Plattfotade hästar bör ha en bred sko för att ge stöd. dom bör även vara tunna. Har hästen svaga väggar så använder man tunna söm, ibland blir det nödvändigt med extra kappor.
Å med den tån bör den skos för att underlätta överrullningen.

Okej. Varför bör skon vara tunn? Jag som tänkt tvärtom, plattfot= lite tjockare sko så den inte är så nära ner till gruset.:p

Skulle nog föredra en normaltjock sko- men en bättre anpassning o verkning.
Får du tag på en riktigt skicklig hovis kan h*n fixa till det där ganska snabbt. På några skoningar, men korrigeringar krävs nog.

ja det vore ju jättebra om det blev så. Min hovslagare är duktig och om han inte reder ut det här så får jag väl åka till någon annan.

Mynta2, vill gärna att du förklarar varför du tycker att skon bör vara tunn?

Man sprutar in sillicon EFTER sulan lagts på som då ska förhindra att skit kommer in.. Jo, platta hovar har fåror..min hade det. Klart sten kan komma in under sulan, dom är ju inte direkt fastsvetsade där bak. Glipor kommer man aldrig undan.

Har du sett en riktig plattfot någon gång? =) Soms agt småsten, typ ridbanegrus, kan ju komma in. So far så här iaf så har det kommit både ut och in på samma sätt.

Silikon så där är nackdelen att vissa hästar får otroligt sunkiga hovar av det, det blir för instängt när man stänger till. Men som sagt, bara prova vad just den aktuella hästen fungerar bäst med. Här har 2 av 3 fungerat utmärkt och haft fina, välmående hovar, utan sten och grus (däremot jord) mellan sula och hov vid omskoning. Båda plattfötter.

Den tredje var inte plattfot, men reagerade när jord kom in emellan, men fungerade tyvärr inte alls med silikon, eller liknande. Det blev fuktigt och vidrigt emellan. Där fungerade tjärdrev hyfsat dock, men bäst fungerade tjärpasta.

Fjärde hade bara sulor en period, inte plattfot och kanonhovar. Inga problem med 'inget under' där heller. Så jag provar alltid utan ngt först, fungerar det så ingen anledning att ändra. Fungerar det inte får man ta det därifrån.

If it ain't broken - don't fix it! liksom =)

Okej. Varför bör skon vara tunn? Jag som tänkt tvärtom, plattfot= lite tjockare sko så den inte är så nära ner till gruset.:p

Jag håller faktiskt med om normaltjock sko, och inte tunn. Vad gäller bredare så om det går så gärna, men beror mycket på hur mkt väggar de har, blodingarna har ofta tunna väggar, och då kan det bli knepigt med sömtagen på en för bred sko, och beroende på hur sulan ser ut kan en för bred ge sultryck med. Så allt är beroende på individen, som vanligt.

Jag har haft båda mina xx:ar på vanlig järnåtta, däremot med slimsöm, pga tunna väggar. Och gäller hovis har tungan rätt i mun vid spikning. Dock så brukar väggarna bli bättre när man får ordning på 'hela alltet'.

Han har inte så tjocka väggar så tunn söm ska det helt klart vara. Kanske också en smalare sko då. Får se vad hovis säger om hästen går igenom besiktningen.

Ja gör gärna det om du hittar dem nånstans.:laugh:

Har du sett en riktig plattfot någon gång?

Nej givetvis inte, har aldrig sett en plattfotad häst serru..men vad tror du ? tror du jag sitter och pratar om plattfotade hästar om JAG INGA sett eller vart i kontakt med...himla dum fråga måste jag säga ??

Vad vill du egentligen säga med ditt inlägg ? Att sten absolut INTE kan komma in trots att det kan det ? Att jag hittar på eller vad ? Min kompis fullblod var extremt plattfotad, och där lyckades sten kila in.

Det var inte sunkighet jag antydde om sillicon, utan användbarheten. Dessutom så blir inte alla sunkiga av sillicon..för det har jag sett tro det eller ej.

Bara för du har DIN erfarenhet betyder det ju inte att den är absoluta sanning.

Nej givetvis inte, har aldrig sett en plattfotad häst serru..men vad tror du ? tror du jag sitter och pratar om plattfotade hästar om JAG INGA sett eller vart i kontakt med...himla dum fråga måste jag säga ??

Vad vill du egentligen säga med ditt inlägg ? Att sten absolut INTE kan komma in trots att det kan det ? Att jag hittar på eller vad ? Min kompis fullblod var extremt plattfotad, och där lyckades sten kila in.

Det var inte sunkighet jag antydde om sillicon, utan användbarheten. Dessutom så blir inte alla sunkiga av sillicon..för det har jag sett tro det eller ej.

Bara för du har DIN erfarenhet betyder det ju inte att den är absoluta sanning.

Nej absolut inte, lika lite som din är det. Det jag menade. Att säga att man måste ha något emellan (silikon t ex) är lika fel som att säga att man aldrig måste ha ngt emellan.

Missade du smileyn dessutom? Och att 'alla är individer', det som fungerar för en fungerar inte för en annan?

"Knapplån"

Har bara ögnat igen tråden lite hastigt så jag KAN ha missat nått ;)

Tyckte dock att jag såg i ett tidigt inlägg att din hovslagare sagt
"-Nej ingen plattfot!!" (Kan ha läst fel)

Oavsett, bör du prata mer med din hovslagare, har han ingen lust och engagemang kanske det blir problem även om han är duktig och utbildad.

Har haft en hovslagare som egentligen var jättebra (påa tt sko o smida) men som hade ett himla ojämt engagemang och det var INTE kul. Han hade planer för olika sulor o beslag vilket var jättebra, men helt plötsligt var han omöjlig att få tag på. Mindre bra och inte så kul vid tappskor!!

Har bytt nu och han är nog strået vassare även vad gäller skoning, men framförallt har han en plan med skoningen och ett engagemang!!

Mvh Lena

Det är iallafall rådet som veterinärer/hovslagare på klinik gett, att som sagt passa att ta för mkt i trakten och mest ta tån.

Fast här måste du ha fått precis ALLT om bakfoten! Man gör precis tvärtom! Man kommer aldrig till botten av problemet genom att bara låta den redan för långa och felaktigt vinklade trakten vara utan att verka! Man "måste" sopa ner hela skiten, backa skon och ha rejält med understöd för trakten. Det är vad veterinärer lär ut också hovslagarskolan. Jag vet ingen veterinär eller kollega som resonerar på ditt sätt!

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka