Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tappskor har han sällan haft.
Jag frågade om sulor men ägaren sa att med sulor så fick han tryck på sin egen sula och det var lätt att det kom in stenar också så det var ingen bra idé enligt henne.
Hur ska jag resonera kring det?
Angående korta intervaller så kan man kanske sko bakhovarna med 6-8 v intervall och fram en gång extra under den tiden?
Tusan också, jag som äntligen hittat en häst jag trivs med. Bör jag avstå pga hovarna? Kan det stämma som ägaren säger att den inte kan ha sulor?
Att dom har platta hovar dvs grunda sulor kan man inte ändra på.
Vi har ett fullblod som hade exakt dessa hovarna fram. Vi hade till en början en hovis som nästan bara slog på en ny sko på hovarna efter 7 veckor. Han gjorde knappt nått med hovarna.
Det finns en annan heltäckande snösula som funkar t o m bättre- polarsulan som spikas fast.
Precis så sa ägaren att nuvarande hovslagare gör! Han bara kortar tån och slår på skon igen, ingen verkning för då blev den öm i sulan.
att korta i tån och inte verka så mkt i trakten är ju som sig bör för att undvika ännu mer understuckenhet.
dock så går hästen med minst ett nummer för lite i skostorlek. antagligen för att unvika tappskor. Ser detta som ett värre problem än att den är plattfot faktiskt då stödet inte blir rätt och det sliter på benen - senor, kotor och ligament att gå utan traktstöd.
Där håller jag faktiskt inte riktigt med? Understuckna trakter/kollapsade trakter är ju faktiskt för långa egentligen. SÅ bara kapa tån och helt låta bli trakterna riskerar ju att bara göra problemet värre, eller iaf inte hjälpa det. Men det är ju ett delikat problem att lösa och det tar ett tag.
Gärna före och efter bilder om du har!
Mm, jag har sett den men aldrig provat. Har ju kört med samma vanliga hela sula vintertid med, utom förra vintern då jag provade sån med en 'bulle' i mitten, det gör jag dock inte om. Iofs så sådana här sk vintrar som det varit på senheten så är det ju mer lera än snö, så..
Men jag har sett den 'permanenta' polarsulan, och iden verkar god. Frågan är dock om den blir för mjuk, den känns 'för mjuk'? (när jag ändå jag har dig på tråden, nu är vi OT från tråden dock)
Gissar att det där handlade om nån sk "hovvårdare"
Inget att rekommendera, till nån
Ja det verkar ju finnas en hel del att förbättra och mycket att prova. Får helt enkelt som du säger prova mig fram till en sula som funkar om den måste ha det. Boots (easy o dyl) får bli sista utvägen om inget annat funkar.
Haha, intressant att du säger så om snösulor, för DET kunde han ha minsann! Det har han varje vinter och funkar helbra. Ja vad ska man tro.