Platthov, bilder

Sv: Platthov, bilder

Nej. den skos om för sällan.
Jag har fått byta hovis för att denne inte ville sko om oftare än var 7-e vecka. Har fått dra av skorna- som den vuxit ur o inte kunnat rida- i mina ögon.

Senast ändrad:

Tappskor har han sällan haft.
Jag frågade om sulor men ägaren sa att med sulor så fick han tryck på sin egen sula och det var lätt att det kom in stenar också så det var ingen bra idé enligt henne.
Hur ska jag resonera kring det?

Angående korta intervaller så kan man kanske sko bakhovarna med 6-8 v intervall och fram en gång extra under den tiden?

Tusan också, jag som äntligen hittat en häst jag trivs med. Bör jag avstå pga hovarna? Kan det stämma som ägaren säger att den inte kan ha sulor?

Få du in stenar mlellan sula och hov så är det en väldigt facinerande sula ;) Skämt åsido. Är han så plattfot att han får tryck av en helsula så vill jag påstå att det är hovslagarfel och/eller för långa intervaller.

Kan kanske fungera sko fram bara, men det är svårt sia om såhär i text. Jag har haft fbl på 6 v runt om vintertid, och 4 v sommartid.

Jag skulle ta det ägaren säger om hovar med en nypa salt utefter de bilderna, om jag ska vara ärlig, bilden di visar tyder INTE på godhovkunskap hos ägaren.

Men kan du inte låta din hovslagare titta på hästen då? Är jättesvårt sia i text utefter de bilder du gett, de visar en eftersatt och felaktig hovvård liksom.

Min fbldonna hade extremt platta sulor, och som sagt hon hade inga problem med hela sulor, och korrekt hovvård. Däremot tappade hon en sko, så på nolltid så bröts hovväggen sönder och hon gick på bara sulan. Hon hade aldrig problem med hel sula dock.

Bägge mina går med helsula utan ngt under, aldrig problem med sten etc under sulan. Det finns de som är känsliga om det kommer in minsta grus/lera dock, men då kan man fundera på att lägga ngt under. Men det finns hästar som blir svampiga och äckliga av hel sula, det finns de som är hyperkänsliga om det kommer jord emellan etc. Men då borde han knappt kunna gå utan sula.

Vi har ett fullblod som hade exakt dessa hovarna fram. Vi hade till en början en hovis som nästan bara slog på en ny sko på hovarna efter 7 veckor. Han gjorde knappt nått med hovarna. Sen bytte vi hovis och han är super bra med sådana här hovar :love: Dom är nu super fina, men det tar tid. Och hon behöver ha hela sulor fram för att inte få någon sten etc. när vi är ute o rider. Så sulor funkar, dock vet jag inte riktigt hur det är med sulor på "din" häst ännu eftersom hon fortfarande är så platt. Men jag tror säkerligen att hovarna går att rätta till med rätt hovis! Lycka till :)

Ja jag vet ännu mindre om användning av sulor än ägaren, så därför bäst att fråga om hur det eg funkar, men jag tyckte också det lät konstigt att hon sa så om stenar mellan hoven och sulan.:p

Hästen står 30 mil ifrån mig så om min hovslagare ska titta så blir det antingen på dessa bilder, eller när jag redan köpt och tagit hem den..;)

Hästen ska skos om idag, och jag har bett om att de ska ta bilder på hur det ser ut efter och skicka till mig. Så förhoppningsvis ser det bättre ut då... Lägger ut bilderna när jag fått dem.

Funderade på en sak när jag var ute och red nu på morgonen (dock en annan häst), OM det skulle vara så att den inte kan ha sulor pga vilken anledning det nu vill, skulle det kunna funka att ha hästen skodd men när man rider sätta på sånadär boots? Alltså både skor och boots fram? Eller är det bara för de hästar som går barfota?

Vi har ett fullblod som hade exakt dessa hovarna fram. Vi hade till en början en hovis som nästan bara slog på en ny sko på hovarna efter 7 veckor. Han gjorde knappt nått med hovarna.

Precis så sa ägaren att nuvarande hovslagare gör! Han bara kortar tån och slår på skon igen, ingen verkning för då blev den öm i sulan.
:confused:

Jag trodde ju att en duktig hovslagare från en klinik skodde hästen, men när jag frågade mer detaljerat kom det fram att nu är det en granne (ej utb. hovis) till stallet som skor, han ska dock ha blivit visad/upplärd av den duktiga hovslagaren om hur han ska sko just denna häst. För det var verkligen jättenoga hur man skodde...Som sagt hoppas det ser bättre ut efter omskoningen idag, men ändå konstigt att det ser ut som det gör före.

Det finns hästar som inte fungerar med sulor för de blir otroligt tryckkänsliga om det kommer in jord/grus (och DET gör det, kommer in jord etc alltså). Då brukar det gå att ordna med annan sula, annat beslag eller att ha tjärdrev, silikon eller liknande som 'stopp', det ökar dock risken att det blir gojsigt emellan.

Man kan om hästen tolererar det 'spola ur' mellan sula och hov med vattenslang med jämna mellanrum om man vill, kan hjälpa. Det finns ju också en rad olika beslag, så nog tror jag man kan ordna det, om den mot all förmodan inte skulle kunna ha vanliga, hela sulor. Sen är ju frågan hur mkt man vill traggla förstås.

Dåliga hovar är inte roligt, men JAG skulle inte låta hovarna avskräcka dig om du i övrigt gillar hästen!

Ja du kan ha boots ovanpå skor, inga problem om hästen fungerar med boots (alltså easyboots eller liknande) i övrigt. De slits fortare dock av skon, men har man dem bara vid ridning så.

Sen, ang hel sula, något som faktiskt kan göra HELA skillnaden om det fungerar med sula eller ej är TYPEN av sula. Mjukare sulor, eller de som mjuknar vid användning, och buktar inåt, kan ge sultryck såsom ägaren beskrivit. Det jag skrev redan i första inlägget att TYPEN av sula kan göra hela skillnaden. Det jag funnit som fungerar bäst är en blå (illblå) hårdplast, den ger sig inte. Provat en bunt andra sulor, och fått på förra donnan problem när de, trots hårdplast, efter användning buktat inåt, och då tryckt på sulan. Så att prova olika typer kan vara en ide om det inte fungerar första försöket.

Det du med stor risk däremot nog INTE kommer kunna ha på en plattfot är snösulor, dvs de med kanal innanför skon.

Senast ändrad:

Det finns en annan heltäckande snösula som funkar t o m bättre- polarsulan som spikas fast.

Det finns en annan heltäckande snösula som funkar t o m bättre- polarsulan som spikas fast.

Mm, jag har sett den men aldrig provat. Har ju kört med samma vanliga hela sula vintertid med, utom förra vintern då jag provade sån med en 'bulle' i mitten, det gör jag dock inte om. Iofs så sådana här sk vintrar som det varit på senheten så är det ju mer lera än snö, så..

Men jag har sett den 'permanenta' polarsulan, och iden verkar god. Frågan är dock om den blir för mjuk, den känns 'för mjuk'? (när jag ändå jag har dig på tråden, nu är vi OT från tråden dock)

Precis så sa ägaren att nuvarande hovslagare gör! Han bara kortar tån och slår på skon igen, ingen verkning för då blev den öm i sulan.
:confused:

att korta i tån och inte verka så mkt i trakten är ju som sig bör för att undvika ännu mer understuckenhet.
dock så går hästen med minst ett nummer för lite i skostorlek. antagligen för att unvika tappskor. Ser detta som ett värre problem än att den är plattfot faktiskt då stödet inte blir rätt och det sliter på benen - senor, kotor och ligament att gå utan traktstöd.

att korta i tån och inte verka så mkt i trakten är ju som sig bör för att undvika ännu mer understuckenhet.
dock så går hästen med minst ett nummer för lite i skostorlek. antagligen för att unvika tappskor. Ser detta som ett värre problem än att den är plattfot faktiskt då stödet inte blir rätt och det sliter på benen - senor, kotor och ligament att gå utan traktstöd.

Där håller jag faktiskt inte riktigt med? Understuckna trakter/kollapsade trakter är ju faktiskt för långa egentligen. SÅ bara kapa tån och helt låta bli trakterna riskerar ju att bara göra problemet värre, eller iaf inte hjälpa det. Men det är ju ett delikat problem att lösa och det tar ett tag.

Där håller jag faktiskt inte riktigt med? Understuckna trakter/kollapsade trakter är ju faktiskt för långa egentligen. SÅ bara kapa tån och helt låta bli trakterna riskerar ju att bara göra problemet värre, eller iaf inte hjälpa det. Men det är ju ett delikat problem att lösa och det tar ett tag.

Det är iallafall rådet som veterinärer/hovslagare på klinik gett, att som sagt passa att ta för mkt i trakten och mest ta tån.

Ja det verkar ju finnas en hel del att förbättra och mycket att prova. Får helt enkelt som du säger prova mig fram till en sula som funkar om den måste ha det. Boots (easy o dyl) får bli sista utvägen om inget annat funkar.

Haha, intressant att du säger så om snösulor, för DET kunde han ha minsann! Det har han varje vinter och funkar helbra. Ja vad ska man tro.

Mm, jag har sett den men aldrig provat. Har ju kört med samma vanliga hela sula vintertid med, utom förra vintern då jag provade sån med en 'bulle' i mitten, det gör jag dock inte om. Iofs så sådana här sk vintrar som det varit på senheten så är det ju mer lera än snö, så..

Men jag har sett den 'permanenta' polarsulan, och iden verkar god. Frågan är dock om den blir för mjuk, den känns 'för mjuk'? (när jag ändå jag har dig på tråden, nu är vi OT från tråden dock)

Fortsätt gärna diskussionen, det kommer ju en vinter också.

Jag skulle inte avstått pga hovarna, men så är jag van vid fullblodshovar sen många år. Det går att få dem bra. Men sen handlar det om dej själv, om du är medveten om att du måste tänka extra på underlag osv. Sulorna är säkert tunna och känsliga förutom platta, (eftersom ägaren säger att det blir tryck av sulor)

Det kan också tex vara svårt med leriga, våta hagar, dygnetruntbete med skorna i behålll, om det vått i hagarna osv.

Men det går att få hovarna bra! Dock blir de kanske aldrig som riktigt bra hårda hovar, som tål steniga ojämna underlag men å andra sidan är det inte så hälsosamt att rida på ändå......och många andra hästar har också känsliga hovar. Dessutom kanske en häst med stenhårda små hovar har andra problem, så du får väga för och emot.

Gissar att det där handlade om nån sk "hovvårdare":grin:

Inget att rekommendera, till nån:crazy:

Just därför jag bad om bilder.
Jag tänker dock inte ägna mig åt något annat alternativ än min (utbildade) hovslagare.
Men alltid intressant att se före och efter bilder på vad någon påstår.

Har som tur är torra hagar så tappskor ska det väl inte behöva bli, eller dåliga hovar pga just det iaf.

Jag är beredd att lägga ner tid på att få hovarna att funka, det verkar ju som sagt var finnas ganska mycket att prova innan man är helt bet.

Ja det verkar ju finnas en hel del att förbättra och mycket att prova. Får helt enkelt som du säger prova mig fram till en sula som funkar om den måste ha det. Boots (easy o dyl) får bli sista utvägen om inget annat funkar.

Haha, intressant att du säger så om snösulor, för DET kunde han ha minsann! Det har han varje vinter och funkar helbra. Ja vad ska man tro.

Okej. Ja det FINNS ju plattfötter som kan ha, men då kan de ha hela sulor med utan sultryck, garanterat.

Jag tror som sagt att om du gillar hästen i övrigt och den är frisk och kry att du inte behöver avstå köp på grund av hovarna! Visst, den kommer alltid ha 'fullblodshovar', men är du bara beredd på det så. Sen är ju fullblodshovar ett vitt begrepp med, vissa tappar skor och trasas sönder i parti och minut, andra är lika okomplicerade som 'vilken annan häst som helst' när man får rätt på det. Sånt vet man inte förrän man är där, men.. Jag är lika lycklig varje gång nu som herrns pjuck sitter hela skoperioden, men är inne på fjärde skoperioden i rad utan tapp nu. Trots lera, trots torrt som satan i backen och bete etc nu *ta i trä, annars hittar jag en tappsko när jag går ut nästa gång'. I början skickade han skor i parti och minut. Men med vettig skoning, och ffa att jag fick ordning på hovkvaliten så den blev bättre så. Han var rysligt trångskodd när han kom dessutom, antagligen för att minska tappskofrekvensen. Nu har han flera perioder i rad gått med väldigt mkt utlägg. Utan problem.

Förra donnan hade kvalitetsmässigt riktigt kalasfina hovar för att vara fbl, hon var en mästare på att skicka frampjuck dock. Så, det går inte förrän man sett vad aktuell häst är för typ att säga säkert. Men, som flashlight (tror jag det var) sa, så man vänjer sig och får fblhovar som norm, och då är det inte så besvärligt.

Ett tips är att investera i ett par uppsättningar boots (vanliga gummi alltså) för hagbruk dock ;) Det kommer att komma väl tillpass, i alla fall i början :angel:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka