planerade kjesarsnitt??

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

ni som fick planerade kjesarsnitt pga rädsla osv.hur många gånger fick ni gå å prata med en sån spec barnmorska för förlossningsrädsla, innan ni fick det beviljat? är det svårt att få om man är väldigt rädd? i vilken månad fick ni svaret?? tacksam för svar......
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Jag minns faktiskt int ehur mågna gånger jag fick gå på samtal innan jag fick mitt besked. Och jag är nog inte så representativ när det gälelr tiden heller, för trots att jag sade till om min rädsla redan då jag bokade tid för inskrivningen i maj-juni typ, så fick jag komma på samtal först i september, pga semestrar och annat strul. Och först i slutet av oktober fick jag mitt besked. DET var för mig alldeles för sent. Hade jag kunnat fått löfte om snitt i juni-juli så hade jag haft flera månader till på mig att bearbeta mina rädslor och kanske kunnat hinna övervinna dem. Men utan snittlöftet i bakfickan var jag så panikslagen inför förlossningen att jag helt enkelt inte kunde ta till mig samtalen. Eller som den kloka barnmorskan sa till mig: "Du har varit så fokuserad på att övertyga mig om att få löfte om snitt att det inte gått att diskutera med dig"....

Men för att inte skrämma dig mer än nödvändigt. Det är BRA samtal man får hos dessa barnmorskor och meningen med samtalen är att försöka bena ut VAD det är man är rädd för och hur man ska göra för att ge DIG den bästa förlossningen som är möjlig med dina förutsättningar. Väldigt många av dem som börjar med samtal och är helt inställda på att göra kejsarsnitt ändrar faktiskt uppfattning på vägen och genomför en vaginal förlossning till slut!
OM du ändå, trots dessa samtal, är jätterädd så är det oftast inga problem att få löfte om snitt - man ska dock vara medveten om att det varierar en hel del mellan olika BB....
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Jag fick gå på två samtal, sedan fick jag tid hos en läkare eftersom det är dem som måste ta beslutet om snitt.
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Hej
Vill bara fråga nåt jag undrar över, menar ingenting illa. Vad är ni så rädda för???
Jag har fått tre barn den naturliga vägen, ska ha det fjärde i Dec och är verkligen sjukt rädd för att det ska bli snitt.
Tycker inte att ni är löjliga el så, vill bara försöka förstå, tycker det verkar som om förlossnings skräcken ökar och undrar varför.
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

I mitt fall så handlar det inte om rädsla för smärta eller nåt.
Jag vet egentligen inte exakt VAD som skrämde mig, men delvis -gissar jag i efterhand - att man förlorar kontrollen plus att jag verkligen har haft panik för gyn-undersökningar, har JÄTTESVÅRT för att någon ska vara och rota i mitt underliv. SÅ jag tror att min största skräck var att jag skulle spricka sönder så att jag skulle tvingas sitta med någon instucken mellan benen på mig för att bli ihoptråcklad. :smirk: Och att få det gjort under narkos existerar inte i min sinnevärld, jag ska nog vara döende för att våga bli sövd...

VI hann aldrig så långt som att börja utreda mina rädslor ordentligt i mina samtal, som jag skrev ovan. Och med barn nummer två och tre fick jag inte ens försöka föda vaginalt, även om jag velat (och lyckats bearbeta min rädsla). För de fick klippa upp livmodern lite extra för att få ut min första och DET ger tydligen en betydande risk att livmodern går sönder, så de var jättenoga med att jag inte fick gå igenom ett värkarbete.
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Fy då, då var det väl tur att du fick ett planerat snitt och slapp en säkert otäck upplevelse.
För mig är det så att jag tycker att jag skulle tappa kontrollen om det blev ett snitt. Är dessutom sjukt rädd för sprutor så all form av sån bedövning går fetbort, speciellt nåt som ska in i ryggen :eek:
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Jag ska inte påstå att jag såg fram emot att opereras heller. Men ungen fanns i magen och skulle ut på något sätt, så av två onda ting kändes operationen som det minst onda... Men inte sjutton är det med nöje man gör en stor bukoperation... (även om jag frivilligt gjorde det två gånger till, för att utöka barnaskaran... :o)
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Fy sån bedövning går fetbort, speciellt nåt som ska in i ryggen :eek:

Oh, ryggbedövning :bow:
Det näst bästa på hela förlossningen (efter att vi fick vår Neo)...:bow:

Jag är imponerad av alla som bara använder sig av icke-medicinsk bedövning eller föder utan bedövning.
:bow:
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Kanske inte lika imponerande att lustgasen var min bästa vän :p , men smärtan har jag aldrig upplevt så hemsk.
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

anledningen till att jag frågar är för att jag har ett ljumskbråck och det gör ju jätte ont när jag nyser el ska gå på toa,är rädd för att få ett inklämt bråck under förlossningen(får ej anstränga mej nu),så jag har blivit väldigt rädd införförlossningen ,känner som så att jag hellre tar ett planerat snitt än ett akut snitt. men jag kommer inte få ett snitt,utan dom menar att en barnmorska ska hålla mitt bråck intryckt under hela förlossningen och det fasar jag för då det gör ont så in i h-lvete när jag gör det själv,det gör nästan så ont att jag svimmar när jag gör det själv. det ända dom vill göra är att ev.sätta igång förlossningen när jag är i v 37-38, då dom inte vill att jag ska gå över tiden.
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

usch vilken situation du hamnat i, låter inget kul...
VEM är det som sagt att det blir så här? Din barnmorska på mvc? Läkare? Annan?
Du kanske ska ta ett snack med ansvarig läkare inne på förlossningen, om du inte gjort det....
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Jag tycker som Ameo, gå vidare med det här. Nog ska du kunna få hjälp.
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

jag har tagit upp det med min egen barnmorska plus en spec barnmorska för förlossningsrädsla,och den spec vill absolut att jag ska föda normalt,medans den andra är lite tveksam.känns som att den spec inte lyssnar riktigt på mej utan bara skiter i vad jag tycker och känner.det ända dom vill ev hjälpa mej med är att sätta igång mej i v38 så jag slipper gå över tiden.
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Hmmm...

Nu är det ju inte aktuellt för dig, men en av mina bekanta var HYSTERISKT förlossningsrädd och hade blivit oplanerat gravid. Hon gick upp till högsta chefen på KK och ställde krav på att få ett snitt garanterat, för annars skulle hon göra abort. Det fanns inte i hennes tankevärld att ens försöka tänka tanken på vaginalförlossning, utan det var snitt eller abort som gällde. Så hon ställde utlimatum där för att få ett svar! (ja, det var klantigt att bli gravid, trots att hon inte ville det, men det är en annan historia!)

Vad jag ville säja med ovanstående är att du ska ta ett till snack med dina barnmorskor om hur du verkligen känner, att du får mer och mer panik inför förlossningen när du hör deras inställning. Och om inte det räcker, gör gärna ett försök med deras chef inne på KK!
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Hej
Vill bara fråga nåt jag undrar över, menar ingenting illa. Vad är ni så rädda för???
Jag har fått tre barn den naturliga vägen, ska ha det fjärde i Dec och är verkligen sjukt rädd för att det ska bli snitt.
Tycker inte att ni är löjliga el så, vill bara försöka förstå, tycker det verkar som om förlossnings skräcken ökar och undrar varför.

I min upplysta bekantskapskrets beror det på att man vet att men är vanligare vid vaginal förlossning än vid kejsarsnitt.


SNITT
2 av 1000 drabbas av sviter efter ett snitt.


VAGINAL
10 av 100 dvs 10% får ngn typ av men efter vaginal förlossning.
Av de måste 2-4 av 100 dvs 2-4% åtgärdas med operation
2 av 100 dvs 2% får bestående men (hit hör bla många som fått sfingerruptur)

Alltså, komplikationerna efter vaginala förlossningar är mkt vanligare kontra snitt.

Sedan är komplikationernas karaktär vid snitt allvarligare (men som sagt mkt mer sällsynta).

Blodförlust, blodpropp, endometri och komplikationer vid en andra graviditet är de komplikationer som slåss om de där 2 av 1000 (för de som inte läst rapporten).


3/10 var det på svt2, 12:05-15:45 direktsändning från sns seminarium, "Röntgenblick på sjukvården".

Där fanns en stor samling individer av Sveriges toppar inom sjukvården.

En ställd fråga var hur man skulle gå tillväga för att börja ge kvinnor komplett information om de två olika förlossningssätten. En kvinna påtalade att man idag är väldigt noggrann med att informera positivt om vaginal förlossning och i negativa ordalag angående kejsarsnitt. Hennes personliga åsikt var att kvinnor idag inte kan ta ställning eftersom de undanhålls korrekt ovinklad information. Ungefärligt citat: -"kvinnor informeras inte om riskerna vid vaginal förlossning som tex de allvarliga och smärtsamma bristningar som många kvinnor blir lidande av efteråt".


En väninna till mig var förra veckan iväg till ett sjukhusgyn och blev där upplyst om att OM hon ville ha kejsarsnitt skulle hon givetvis få det. Gynläkaren berättade för henne att ställningstagandet till kejsarsnitt så smått börjar förändras inom läkarkåren och att de på det sjukhuset börjat låta kvinnor själva få välja i större utsträckning.

Min väninna fick tom minutnarkos för att sätta in spiral.
Det var tydligen också vanligt på sjukhuset då spiral i många fall är obehaglig och smärtsam att sätta in och praxis på detta gyn var att bespara lidande i största möjliga mån.

Där jag bor får man baske mig ingen narkos. Jag fick ligga och pinas i 45minuters sjuk smärta för att få in spiralen :mad:
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Jag tycker att det är väldigt märkligt att du inte får snitt det låter ju som om det inte bara handlar om rädsla utan faktiskt finns medicinskal grunder - men jag är å andra sidan ingen läkare
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

jag är osså rädd för att föda normalt . jag sa till mitt barn att inte vända sig för jag va så rädd ,jag tror inte dom hör eller så men min dtter på bilden hon satt fast med huvudet under brösten så det blev snitt . bedövningen gör inte ont det känns lite men tänk på dom som föder normalt. nästa barn ska osså snittas jag vägrar föda jagv är super rädd.men vill gärna ha fler barn :love:
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

Hej!

Jag gick på två samtal plus ett samtal med läkaren och fick sedan snitt beviljat. Tror att det slugiltiga beslutet togs i månad 7 om jag minns rätt. Jag fick snitt beviljat pga förlossnings skräck.
Är mycket glad för snittet speciellt som det visade sig att sonen vägde en bit över 5 kg (beräknad enligt UL till 3500 gram).

Jag kan lugnt säga att snittet var det bästa alternativet för mig i alla fall!

Mvh / Fia
 
Sv: planerade kjesarsnitt??

ok,jag tycker att det är självklart att jag ska få ett snitt.ringde i morse till min ordenarie barnmorska och sa att jag inte orkade med denna ovissheten om jag får ett snitt eller ej, så hon bokade en tid hos en läkare och en tid hos kuratorn,så kanske det kan ordna upp sig.jag sa till min barnmorska att antingen så får ni operera mitt bråck nu eller så får dom ge mej ett planerat snitt,så att man vet att den dagen händer det till nästan 100%
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 077
Senast: Cina B
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 972
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp