Planer för 2016!

Red_Chili

Trådstartare
Ja, vad har ni för hundrelaterade planer för nästa år?
Skriv ner era tränings- och tävlingsmål, planer på olika aktiviteter som ni ska klara av osv! :D

Mina planer:

Aysu:

Lure coursing-tävling i Norge och Danmark i hopp om fler championtitlar.
Eventuell tävling även i Finland. De har en jättehäftig tävling på en sandstrand(!) i slutet av varje sommar som jag är sugen på.
Hoppas på att fixa RLD N.
Hoppas på debut i rallylydnadens fortsättningsklass.
Kanske ställer ut henne på rasspecialen, om hon får tävla bruksklass och domaren verkar hyfsad.
10409087_524401674374884_8078530701556941641_n.jpg

Ebrah:
Växa klart :D
Start i rallylydnadens nybörjarklass.
BPH under hösten.
Testa trasjakt i någon form.
Förhoppningsvis hinna med något licenslopp i lure coursing.
Ställas ut på Stora Sthlm för att få utställningsmerit till framtida LC-tävlingar.
Kanske ställer ut på rasspecialen också.
12313741_580465735435144_4328733241596089017_n.jpg

Jag själv:

Fortsätta lära mig mer om hundar och bli bättre hundtränare :p (Ständig plan)
Bli färdigutbildad hundmassör.

Jag har mina två tävlingshundar Lyxa (6,5 år) och Pu (1,5 år), australian shepherds.

img_0720.jpg

Mål första halvåret 2016:

Lyxa:

• Bibehålla alt förbättra kvalplats till bruks-SM (ligger just nu på 14:e plats av 30 som kvalar)
  • Tävla iaf ett par agilitytävlingar och försöka plocka pinnar
  • Tävla ett par lydnadstävlingar och se om vi kan kvala till lydnads-SM ett tredje år i rad (ligger just nu på 66:e plats av 50 som kvalar)
Pu:

• Uppflytt till högrespår
  • 1:a pris lydnadsklass 1
  • 1:a pris lydnadsklass 2
Tävlingskalendern är utstakad fram t.o.m juni. Sen utvärderar jag och sätter nya mål till andra halvåret 2016 :).

Ja, vad har ni för hundrelaterade planer för nästa år?
Skriv ner era tränings- och tävlingsmål, planer på olika aktiviteter som ni ska klara av osv! :D
1. Prova på agility. Mest för hundens skull, och för att min klubb ordnar. Själv är jag måttligt intresserad. ..
2. Gå utställningsträningar och försöka komma ut på lite mer match show. Vi pausade i höst efter att hunden fick spunk och inte vågade domaren klämma (i ringen. Utanför går bra...)
3. Fixa tävlingsböcker (heter det då på svenska? Alltså tävlingsböcker för lure coursing). Vi ska mäta hunden, kolla hjärta, springa provlopp och sen blir det första officiella tävlingarna typ i juli. Hoppas att träffa @Red_Chili på stranden!
4. Träna mera lydnad så att jag slipper snubbla på hunden varje promenad.
5. Funderar på att gå nån form av språkkurs. Hunden är riktigt duktig med näsan! Följer låånga spår på asfalt med nosen som klistrad i backen.
6. Bygga muskler genom att springa lös massor! Bara vi får lite längre dagar....

3. Fixa tävlingsböcker (heter det då på svenska? Alltså tävlingsböcker för lure coursing). Vi ska mäta hunden, kolla hjärta, springa provlopp och sen blir det första officiella tävlingarna typ i juli. Hoppas att träffa @Red_Chili på stranden!

Licensböcker kallas det här :) Vi behöver inte mäta hunden eller kolla hjärtat. Däremot ska de springa tre godkända licenslopp på raken (tre lopp med annan hund där de visar att de jagar trasan oavsett vad som händer). Veterinärbesiktning har vi bara på internationella prov och mätning av mankhöjd behöver bara whippet och italiensk vinthund göra, tror att även det bara behövs för de internationella proven (jag har inte satt mig in i det riktigt ;) ). Kan vi inte skriva mer om LC i vinthundstråden? :D om det nu finns mer att skriva...

Zippo:
1. Hålla sig frisk!
2. Första pris i LKL1
3. Cert på utställning
4. Debutstart i rally

Paxa:
1. Gå en kurs
2. Hålla sig hel

Ale:
  • Invisslad
  • Höftledsröntgas och hälsotestas för framtida avel.
  • Utbildad nog för att fungera praktiskt på jobbet i Norge i vår. Både i stallet och på fjället.
  • Starta lite tävlingar, för rutinens skull. Ik1 till att börja med, trots att jag tycker det är tråkigt.
  • Godkänt vallhundsprov.
  • Köras in ordentligt så hon fungerar i dragspannet.
Fridolf
  • Ik2 och tävlingssatsning för hela slanten. I år SKA vi ta oss till kvarts-SM!
  • Det innebär att vi måste prestera jämnare, inte ha bra poäng på 5 av 6 moment varje gång. Flyt och planerad körning alltså, samt mycket träning på sortering och dubbelhämt så vi faktiskt kan hävda oss på kvartstävlingen
  • Hitta den perfekta Tiken med stort T. Om jag så ska behöva leasa henne! ;)
Matten
  • Träna upp starkare tävlingsnerver och förmåga till planerad tävlingskörning
  • Kräva ännu högre grad av kvalitet och förutsägbarhet i träningen. Allt ska vara 100%, alltid. Även om hunden gör det ganska bra så ska det putsas upp.
  • Hitta en bra balans av pedagogisk ork för att ge mina hundar optimal träning, även när det är många timmars lektionsverksamhet i veckorna.

5. Funderar på att gå nån form av språkkurs.

Mycket skicklig hund! :D

Licensböcker kallas det här :) Vi behöver inte mäta hunden eller kolla hjärtat. Däremot ska de springa tre godkända licenslopp på raken (tre lopp med annan hund där de visar att de jagar trasan oavsett vad som händer). Veterinärbesiktning har vi bara på internationella prov och mätning av mankhöjd behöver bara whippet och italiensk vinthund göra, tror att även det bara behövs för de internationella proven (jag har inte satt mig in i det riktigt ;) ). Kan vi inte skriva mer om LC i vinthundstråden? :D om det nu finns mer att skriva...

Whippet och IG mäts in för att möta FCI-standard. :)
Edit: Jag såg nu att du själv skrev det. För svensk del blir det vissa ändringar för whippet och IG till 2016 och fler ändringar är nog att vänta kommande år.

Tja, jag ska försöka göra en vettig hund av valpen - dom vuxna är redan som dom är ;) Nä, jag ska fortsätta jobba på den verbala Polly och se om vi någon gång ska hitta ett sätt att få henne att uttrycka sig mindre högljutt :p . Vi sak även börja mer med nosarbete. Lite hemma-noswork och ev börja personspåra lite då jag ev fått erbjudande om att få följa med en bruksmänniska när dom spårar. Få se om det blir så - mina älskar att få jobba med nosen, så det vore superkul.
I övrigt lite utställning och det blir förhoppningsvis en kull valpar till hösten :love: I övrigt ska vi njuta av livet :)

Jag har verkligen ingen aning om hur det kommer se ut nästa år med bebis och allt. Men drömma kan man ju göra! Lydnad kan jag teoretiskt sett starta till våren men brukset får vänta till hösten. Och jag kan inte åka hur långt som helst. Så Rios mål beror väldigt mycket på yttre omständigheter för det är skralt med högre spårtävlingar i början på hösten. Sareks mål är rätt orimliga men vi ger det en chans i alla fall. Det är ffa fjärren och vittringen som saknas, och stadga i Z.

Rio
*Fortsätta rehabas och komma i tävlingsform
*Uppflyttad till elit spår
*Om det finns någon tävling som funkar; start i elit spår
*Eller; start i lägre sök
*Eller; uppflyttad till lydnad 3

Sarek
*Uppflyttad till elit lydnad
*Championat i lydnad
*Ev några starter i agility

Lex
*Våga oss till klubben och gå en kurs
*Mycket passivitetsträning
*Mer miljöträning
*Ta upp spårningen
*Förhoppningsvis kunna starta ett spår i öppenklass
*Testa på rallylydnad

Hamlet
*Vardagslydnad, vardagslydnad och så vardagslydnad (:p)
*Försöka jobba upp ett bättre fokus
* Hd&Ed röntgen
*Ta upp spårningen även med honom
*Gå anlagsprov i spårningen
*Bege oss ut på åtminstone en utställning

Matte
* Gå ringsekreterarekurs till våren
*Allmänt lära mig mer om hundar och hundträning

Sen är även ett mål att vi ska ge oss ut på fjällvandring till sommaren!

Och framförallt ska vi ha roligt!:)

Jag skrev inget i tråden för 2015. Jag hade nog inga egentliga planer för året mer än att komma iväg på ett par LC-prov med Gaia. Tre prov blev det med varierande resultat med en tredjeplats precis utanför cert som bäst. Nu har jag snart körkort och kommer kunna komma iväg fler prov under 2016.

Men till planerna för 2016 - som är rätt diffusa.

Dafne: Komma igång igen med lydnadsträningen - alternativt testa rallylydnad - och ansöka om dispens för att få tävla med medicin. Anlagsprov för viltspår skulle också vara kul, givet att hon får dispens. Det blir isåfall för båda hundarna.

Gaia: Fokus ligger framförallt på LC:n och årets två första prov som ligger i april. Då vill jag att hon ska vara i toppform, för sedan kommer hon att löpa och därefter vara i dålig form i 3 månader. Förhoppningsvis kan det hinnas med några fler prov ändå.

Sedan ska jag hitta någon passande hjärngympa till Gaia som jag ska upprätthålla. Jag har under hösten varit involverade i ett forskningsprojekt med hundarna som har involverat mycket träning och det har gjort under för Gaias mentala uthållighet. Så något som upprätthåller det tänkte jag försöka få till.

För Bettys del blir det valpkursen i april och fortsättningskurs på hösten. Och fram till det, under tiden och efter ska jag försöka få henne till nått bra hehe. Och så ska det gå att ställa ut henne i slutet av februari utan att jag behöver skämmas.

För mattes del ska tålamodet ökas och lära mig mer om hundar och typ allt.

Dahlia
  • Debut och första pris i Lkl2 med sikte på LPII
  • RLD A
  • Start i Rallylydnad Mästarklass
  • Top 3 Årets Allroundhund i schnauzer-pinscher klubben - vilket betyder att vi även måste få CK på två utställningar (suck!) samt gå två viltspår med första pris för att kunna tillgodoräkna oss poäng även i den grenen för viltspårschampion är hon redan.
  • Debut i Agility klass 1 hopp
  • Evtl start freestyle klass 1
  • Godkänd apellklass spår
  • Fortsätta med fysträningen på treadmill för att bygga ännu mer muskler
Winzi
  • RLD F
  • Svensk viltspårschampion
  • Vore ju trevligt med ett till cert så att hon blir utställningschampion men kommer inte vara huvudprioritet
  • Bli dräktig och få fina valpar!

Ila
Inleder året som mammaledig. Sen ska hon kastreras. Så om allt går vägen så får hon nog göra tävlingsdebut i juli på rasspecialen efter 1 års uppehåll från tävlingsbanorna. Jag hade egentligen hoppats på att få henne till champion även i agilityklass under 2016, men eftersom att halva året faller bort så är det nog tyvärr kört är jag rädd.

Kjapp
Debutera klass 1 i agility.
Viltspårschampionat
Starta SSA i slutet på juni och förhoppningsvis förbättra sina prestationer sen förra året. Sen får jag se om jag åker till Norge och tävlar i mitten på juli.

Russel
  • Rallylydnad RTK1 och RTK2 (motsvarande N och F i Sverige)
  • Komma till start i avancerad klass i rallylydnad
  • Träna och gå ett prov i viltspår
  • Starta träningstävling LK1 + ev. officiell start mot slutet av året om det känns bra
  • Prova på nose work
  • Fortsätta med friskvården och fysträningen så att kroppen håller ihop
Sen hoppas vi också att bli med valp under året. :love:

Lagotton
  • Få vara pigg och glad så länge som möjligt
  • Ev starta fler nybörjarklasser i rallylydnad, bara för skojs skull
  • Kanske prova en träningstävling i nosework
Labradoren
  • Godkänt doftprov i nosework
  • Godkänd runda i rallylydnad N, gärna RLD N men det är överkurs just nu :p
  • Prova på drag, hoppas på ordentlig vinter med snö (barmarksdrag med cykel tycker matte verkar för läskigt)
  • Komma igång med spår
  • Lyda med inkallning så vi kan fortsätta med apportering
  • Hålla sig frisk, pigg och glad
Matte
  • Få upp orken för att träna hundarna igen
  • Orka gå dagliga promenader i skogen

• Starta rallylydnad, förhoppningsvis RLD N
  • ta sista certet för se uch. Förhoppningsvis även fi uch
  • starta öppen klass spår och förhoppningsvis ta viltspårschampionatet
Valpis :angel: (ännu ofödd)
Valpkurs
ev. valpagilitykurs
ställas på inoff för träning under sommaren
en eller två officiella i slutet av året beroende på hur han ser ut, vad han tycker om det och när han föds :D

Toka:
Ett cert till i rapport och därmed bli champion.
Kvala in till bruks-sm i rapport (behöver ett resultat till).
Få good på utställning.
Tre första pris i elitlydnad och bli champion.

Freddie:
Uppflyttad till högre spår.
Uppflyttad till högre skydd.

Vi måste ligga i ser jag nu ☺

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka