Pinto, Paint.

attempt

Trådstartare
I många sammanhang har Paint och Pinto blandats ihop.
Jag kollade på Wikipedia där det stog så här om Pinto:
Pinto är en amerikansk hästras vars ursprung är de spanska hästar som infördes på 1500-talet.

Men, är Pinto en ras eller en färg? Varför blandas Pinto och Paint ihop så ofta?

Sv: Pinto, Paint.

I många sammanhang har Paint och Pinto blandats ihop.
Jag kollade på Wikipedia där det stog så här om Pinto:
Pinto är en amerikansk hästras vars ursprung är de spanska hästar som infördes på 1500-talet.

Men, är Pinto en ras eller en färg? Varför blandas Pinto och Paint ihop så ofta?

Pinto är en färg..du kan registrera en fläckig häst i t.ex American Pinto Horse Association likväl som du kan registrera en Palomino i Amerikanska Palomino föreningen...min undran är om inte Wikipedia har fått något om bakfoten...eftersom en Paint är en amerikansk ras vars ursprung är de spanska hästar som infördes....
Att det blandas ihop så ofta beror nog på folks okunskap...en fläckig häst...paint...en fläckig häst...pinto, who cares liksom...;)
Men Pinto är en fläckig häst..en Paint är en "riktig" ras med stambok.

Ookej, tack, då är jag med :)

Men varför säger man inte bara skäck till pintohästar?

Nej! Så är det inte alls.

American Pinto Horse är faktist en ras. Det räcker inte med att bara ha en fläckig häst för att registrera den som Pinto utan den måste ha minst en registrerad Pintoförälder. Den andra föräldern får inte vara av vilken ras som helst då stamboken bara är öppen för 10 raser att korsa in.
Det finns fyra olika typer av Pintos - Hunter, Pleasure, Saddle och Stock.

Rasen är ganska stor "over there". De har årligen en World Show i sisådär 10-12 dagar. De har precis som APHA en egen rulebook (ungefär lika tjock), ett särskilt register för breedingstocks, egna shower mm.

Det finns mera info på deras hemsida http://www.pinto.org/

mvh Eva *fd ägare till en Stock Pinto*

Hola,
Jag skulle vilja ha det till att många kallar sina skäckiga hästar för Pinto då det låter lite fräckare än att bara säga skäck.

Sedan finns ett arv från Stor-Britaninen, skäck heter Pinto på Engelska så i det läget är det ju ett sätt att beskriva en färgsättning.

I sverige finns inte så många äkta, dvs registrerade, American Pinto Horses.

mvh Eva

När jag läser på deras sida får jag uppfattningen om att det är ett färgregister och inte ett rasregister, dem har ju tävlingar precis som alla andra färgföreningar (palomino, buckskin, grullo etc.) och verkar har mindre restiktioner på vilka raser de tar emot och hur hästen är tecknad än de andra färgföreningarna som jag nämnde tidigare. Så här skriver dem om kraven att få en häst registrerad:

"Our approved outcross breeds for horses are:
American Paint Horse
American Quarter Horse
Hanoverian
Holsteiner
Jockey Club (Thoroughbred)
Oldenburg
Trakhener
United States Trotting Association
Westphalian
American Morgan Horse Registry
American Saddlebred Horse Association
American Saddlebred Horse Association of Canada
Arabian Horse Registry
Canadian Arabian Horse Registry
Missouri Fox Trotting Horse Breed Association
National Show Horse Registry
Tennessee Walking Horse Breeders and Exhibitors Association of America
International Andalusian and Lusitano Horse Association

Our approved outcross breeds for ponies are:
American Hackney Society
American Shetland Pony Club
Connemara
Welsh Pony Society of America

Our approved outcross breeds for minis are:
American Miniature Horse Association
American Miniature Horse Registry
International Miniature Horse Registry"

Sen står det även att dem tar emot hästar med okänd härstammning:

"For minis and ponies, we can register mares, geldings, AND stallions with unknown parents. Just put Unknown/Unknown for the sire and dams names on the application. The registration fee is based upon the age. For horses, we can register only mares and gelding on their color alone."

Så i princip så tar de ju emot alla hästraser bara de har rätt färg = färgförening. Jag tycker detta är jättebra, så att alla kan registrera sina hästar någonstans särskilt för oss i sverige där inte alla rasföreningar tar emot "pinto" färgade hästar. Så det är absolut inte menat som någon kritik mot föreningen, bara en tolkning av vad som står på deras hemsida.

Ojdå.

Står det på hemsidan? Jag läste inte på hemsidan eftersom jag gått igenom registreringsproceduren iomed registreringen av min dåvarande Am Pinto.

När jag registrerade min häst 2001 så var det verkligen inte att bara att registrera, dom krävde språngsedlar, foton och gud vet vad. Dom släppte inte in okända hästar då..

Nu måste jag gå och läsa innantill lite....

mvh Eva

Reggade du inte en hingst? Det är lite hårdare där. Ston och valacker kan reggas enbart på färg. Jag har skrivit till dom angående min lilla kille. Jag vill ju helst att stoet och hingsten står i reg.beviset men är osäker på om hon är ok som reggad utan härstamning i ASVH. Men, då jag ska kastrera grabben nästa år kanske det går. Får se vad dom svarar;)

Ingen fara, jag skrev inte inlägget för att peka finger. Och reglerna ändras ju ständigt inom alla ras och färgföreningar så på 6 år kan mycket ha hänt. Och som Piraja säger så verkar det ju vara hårdare krav för "häst" hingstarna. Men foton kan jag tänka mig att de alltid kräver för att kunna godkänna färgen (har inte läst om detta) och språngsedlar är ju vanligt att man kräver för att kunna verifiera härstammning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård