Sv: Pinto, Paint.
När jag läser på deras sida får jag uppfattningen om att det är ett färgregister och inte ett rasregister, dem har ju tävlingar precis som alla andra färgföreningar (palomino, buckskin, grullo etc.) och verkar har mindre restiktioner på vilka raser de tar emot och hur hästen är tecknad än de andra färgföreningarna som jag nämnde tidigare. Så här skriver dem om kraven att få en häst registrerad:
"Our approved outcross breeds for horses are:
American Paint Horse
American Quarter Horse
Hanoverian
Holsteiner
Jockey Club (Thoroughbred)
Oldenburg
Trakhener
United States Trotting Association
Westphalian
American Morgan Horse Registry
American Saddlebred Horse Association
American Saddlebred Horse Association of Canada
Arabian Horse Registry
Canadian Arabian Horse Registry
Missouri Fox Trotting Horse Breed Association
National Show Horse Registry
Tennessee Walking Horse Breeders and Exhibitors Association of America
International Andalusian and Lusitano Horse Association
Our approved outcross breeds for ponies are:
American Hackney Society
American Shetland Pony Club
Connemara
Welsh Pony Society of America
Our approved outcross breeds for minis are:
American Miniature Horse Association
American Miniature Horse Registry
International Miniature Horse Registry"
Sen står det även att dem tar emot hästar med okänd härstammning:
"For minis and ponies, we can register mares, geldings, AND stallions with unknown parents. Just put Unknown/Unknown for the sire and dams names on the application. The registration fee is based upon the age. For horses, we can register only mares and gelding on their color alone."
Så i princip så tar de ju emot alla hästraser bara de har rätt färg = färgförening. Jag tycker detta är jättebra, så att alla kan registrera sina hästar någonstans särskilt för oss i sverige där inte alla rasföreningar tar emot "pinto" färgade hästar. Så det är absolut inte menat som någon kritik mot föreningen, bara en tolkning av vad som står på deras hemsida.