Pinsamma hästnamn?

Sv: Pinsamma hästnamn?

Känner någon som har två hästar. Den nena heter Kabanos och den andra JUvel. Vilken som blir kallad för "korven" är rätt lätt att förstå. När jag blev presenterad för Juvel, en hingst (ja det var i alla fall en hingst fram till förra veckan) så kunde jag inte hålla mig utan kommenterade...
- Juvel? Det är ju ett tjejnamn...
Varpå ägarinnans son svarade...
- Jag sa ju det mamma!
Hade rätt svårt för att då inte nämna att Juvel dessutom är namnet på en svensk P-filmstjärna. Det finns ju ett travstall i mellansverige som döper alla sina hästar efter P-filmstjärnor...
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

På ridskolan hade de en fartgalen fullblodsmärr - fux förstås :p - som hette just Mercedes, var alltid kul på uteritterna, då brukade vi brumma åt henne när hon började studsa och till och med pipa ibland för att hon visste att galoppsträckan närmade sig ; ) Åh vilket hjärta hon var :love:. *drömmer mig tillbaka*

Hon var faktiskt en underbar nybörjarhäst, trots sin karaktär. Fantastisk i ridhuset, lite skeptisk i boxen kanske, men bar små barn som om de vore fågelungar och var underbar i dressyr för de mer rutinerade och mindre ryttarna. Hon var bara runt 152 och rätt späd så hon gick mest på ponnylektionerna eller med de små vuxna. Var bara på uteritterna hon började pressa på gasen. Men aldrig att hon bockade eller stack. Även den mest orutinerade kunde bara låta henne springa och hon bara flög fram, jämt och stadigt utan att dra ner huvudet eller krumbukta. Saktade alltid ner på rätt ställe av sig själv. Toppen för nybörjare att känna på fart på en häst som gick som en.. sportbil :D

Inget är som fullblod! De vet vad galopp handlar om! Kan tänka mig hur hon började studsa och pipa när ni brummade åt henne... *skrattar varmt*
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

kl

I stallet där jag stod tidigare finns en ridskoleponny som heter Smutt - jag fnissar varje gång jag läser/hör namnet:D

Namnet i sig är kanske inte så kul, men jag har en kompis vars häst och sambo båda heter Danne ;)

Själv har jag en valack som heter Perla. Tror att han är enda handjuret i Sverige som heter så...
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Pinsamma och pinsamma. Underligt om inte annat. Min ponny som är en Connemara, heter då alltså Söstholm Russ. Hur tänkte uppfödaren där? :banghead: Han kallas dock för Tuss :D
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

KL

Ja, om inte pinsamt så ett skojigt och annorlunda namn är ju Calle Kvalster, D-ponnyn som har några SM-medaljer...

Kvalster tillhör spindelsläktet och ett fåtal arter orsakar allergi. Sängkvalster är det vanligaste orsaken till kvalsterallergi. De behöver fukt, värme och mörker för att överleva. Viktigaste födan är hudrester. Sängen är därför en optimal livsmiljö.
kvalster.jpg
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

kl

När jag kollade resultat från treårstester stötte jag på Grevens Pesto. Mamman heter Grevens Ravioli :p
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

*kl*

Jag har ägt hästen med ett bokstavligen talat pinsamt namn!

Han hette PIN SAM! :D

Uppfödaren hade P.I.N som initialer och döpte alla sina uppfödningar till PIN och någonting mer. Kommer ihåg att en annan hette PIN TJIV.

Men som sagt, PIN SAM, han passar väl in i den här tråden! ;-)
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Kanske inte världens konstigaste men var medryttare ett tag på en travare vars hela fulla namn var Tute.
Man fick vara noga med att det bara ett "t";)

Hade även en lägerhäst som hette Broken Blanket, kallad Brallan:D

Banana Joy stod på min ridskola en kort period:)
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Snokade runt på en hästsida här om dagen och hittade en Finnhäst med det "vackra" namnet Rumpa :o
Född 1968, dessutom på ett av Finlands mest kända stuterier! Antar att de tänkt döpa hästen efter dansen "rumba" men eftersom finskspråkiga lätt förväxlar bokstaven B med P så blev det väl som det blev..
 
Senast ändrad:
Sv: Pinsamma hästnamn?

Har en kompis vars gamla häst hette Tamme fan, var många roliga namn på tävlingsbanorna..

en polle jag rider nu heter Sax, dock gillar jag det namnet.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Jag hade en gång en finnhäst som hette Pinkoliina. :D Kanske nåt som främst finländare förstår.

Finnhästarna har ju oftast rätt dumma och fula namn. Utom min senaste då, som hade ett franskt, fint namn. Passade liksom inte alls:)
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Dumma och fula namn vet jag inte, men av tradition ofta enkla och korta "påhittsord" som är en blandning av pappans och mammans namn. Jag tycker att de ofta får rätt fina namn, passar till den typen av häst. Sen är jag ju finländare själv också, och van med det! :) Jag har för mig att den finska hästavelsföreningen förespråkar att finnhästar ska ha namn på antingen finska eller svenska. Men sedan så tävlas och avlas finnhästarna oftast för trav, och då är det väl så att det bara får förekomma en häst med samma namn. Då hittar väl folk på lite olika varianter för att få ihop nånting nytt.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

*KL*

Gamla tiders russton verkar ha varit dömda att få rakt av hemska namn O_o

Ragata
Snoppan (med endast en snopp som tecken såklart...)
Sothönan
Hicka
Slampa

osv osv
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 090
Senast: MML
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 063
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Tuvstarr
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp