Pine Dust och Hilda Zonett....

Sv: Pine Dust och Hilda Zonett....

Vad jag skulle göra om hästen Reagerar negativt på slagjorden och endå slår,överlämna till någon annan,eller ge upp tävlingskarriären.

Hästen vägrar volta,(har en sådan,Clown,Startar i autolopp).

Istadig och sedan smäller det,är jag tillräckligt rutinerad själv för att i ett tidigt stadium avbryta träningen med.

Jag har en nu 25årig häst som vid 1,5års ålder visade dåliga sidor,slog över skakel skenade som en tok,vi överlevde,kan vara riskabelt med hästar ibland......... :angel: :D

Föresten resgjord då,inte kul att få hästar över sig...... :bump:

Givetvis skall man kunna söka dispens för hästar som inte kan ha slaggjord, det är ju inte annat än urbota korkat att sätta på en gjord på en häst som slå mot den. Men då skall oxå kusken ha rätt att tacka nej pga. av "brist på säkerhetsutrustning", eller vad man ska säga. Jag är helt klart för ett krav på slagrem, men hästar är ju individer och därför är det ju bra med dispens.

Senast ändrad av en moderator:

Du har aldrig sett vad en del hästar kan slå när de får på sig en resgjord?Det är inte allt för ovanligt.

ameo skrev:
Det krävs ju ändå att hästen ifråga HAR slagit en gång och känt att det tar emot på rumpan när den slår, för att veta OM hästen ifråga accepterar slagremmen eller inte...

Då har du satt den för löst. Sitter den så löst så den är slack redan vid utselning, då kan du lika gärna ta bort den. Slår hästen kommer den ändå kunna slå över skalmarna.

? :confused:

Förstår inte din frågeformulering..... :confused:

Jag menar,att måste man ha slagjord,måste man då oxå ha resgjord?
Jag har inte sett så många hästar för övrigt som slår för att de har resgjord,har bara sett(kört)3stycken med.........

stally skrev:
Vad beträffar Hilda och Pine,tror jag att Robert Berg och Örjan K,är erfarna nog att bedömma om dessa är mogna nog att avvara slagjorden.......

Det är dom säkert. Men vad motiverar att ta av en häst slagrem, som ändå gått med det i åtta år? Det lär väl finnas en historia av att ha slagit?

Jag kör i princip alla hästar med slagrem, alltid, både hemma och borta. Vissa har reagerat på den som små, men det är bara att vänja sig att den ska sitta där. Ingen av dom hästarna har i alla fall reagerat negativt som äldre, efter att slagremmen suttit där i flera år.

Sen får man vara hur rutinerad man vill, tror ändå inte man har så mycket att säga till om, även om man ser att det är "fara och färde". Jag anser i alla fall att slagremmen är en billig livförsäkring.

Min lilla skitshettis hade för vana att kicka i vagnen lite nu och då. Men eftersom han är ett litet monster som älskar att retas så ignorerade jag honom. Och skalmarna var väldigt långa och breda så han var aldrig i närheten av dem. Tänkte att han växer ifrån det.

Men sen fick jag för mig att korta av skalmarna för jag satt så väääldans långt från hästen. Dagen efter for jag ut på en liten runda och monstret var helt vild och naturligtvis så kickar han.

PANG!Han får in en fullträff och det flyger träflisor runt oss.

Han var nog inte riktigt beredd på detta för han blir livrädd, drar in rumpan kutar i ca hundra meter. Jag får stopp på honom och resten av den turen var han snäll som ett lamm.

Efter detta har han aldrig någonsin kickat mellan skalmarna igen utan har övergått till huvudsving när han är busig. :D

Jag rekomenderar INTE detta för att vänja av en häst att slå. Vi hade en väldans tur den gången, han kunde ju faktiskt fastnat och skadat sig.

Men jag blir ändå full i skratt när jag tänker på min så kallade "värsting". :D :love: Det är inte lätt att leva upp till sitt rykte som skitshettis!

Jag tror precis som du att slagjorden kan vara en billig livförsäkring,och vill man nu införa ett obligatorium för det,så skulle det inte innebära n.g.t. problem för mig.

Det kan vara så att Hilda och Pine har varit vassare som unghästar och man har märkt att de inte haft någon tendens att slå på många år.

Jag undrar bara om man skall göra obligatorium för resgjord oxå? :confused:

Ja, fram för mer användande av slaggjord!!! :bump:
Men ett tvång att använda den vet jag inte om jag vill ha, då skulle ju jag behöva söka dispans till min pålle... :p
Förstår inte vad folk tänker med när man kör in hästar utan slaggjord eller överhuvudtaget kör åringar utan den! Är "fostrad" i ett stall med problemhästar, alla vi hade gick med slaggjord (utom då min när han var där). Vet flera som tittade snett på oss just för att alla hästarna hade slaggjorden! :eek: Säger som flera andra, det är en utmärkt och billig livförsäkring! :bow:
Min egen häst kan jag tyvärr ej använda det på (eller, jag har inte vågat testa... :crazy: ). När jag träffade honom för snart 4 år sen var han så bakskygg så vi fick söka dispans för att köra utan svanskappa... Man kunde inte heller röra på tömmarna eller vrida på armen för att kolla klockan när man red... Nu går han visserligen avslappnat med ländtäcke (och svanskappa) men med tanke på hans psyke vågar jag inte riskera nåt, trots att han ibland (typ nån gång i halvåret) kan studsa med rumpan när han blir riktigt spänd och stressad. Men aldrig i högre höjd eller minsta antydan till att slå.

Ina79 skrev:
En slagrem håller för bra mycket innan den går av (en bra lädergjord iaf.) och skacklarna pallar en hel del de med, snarare "lyfter" hästen vagnen när den slår och den hindrar inte bara hovarna ifrån att direkt placera sig i pannan, den ser oxå till att hästen håller båda benen innanför skacklarna.

Jo, de flesta vagnar gör nog det men jag måste utfärda varning för G*****o-vagnen i samband med slående häst. :mad: Vagnen är billig, men man har sparat på godset i rören så hästen behöver bara gunga till en gång så hänger slaggjorden plötsligt neråt i stället för att vara spänd över rumpan. :crazy:

Jag har faktiskt aldrig kört in med slaggjord förr, men efter Fannys och mina bravader under inkörningen för 3,5 år sen så lär det inte bli fler inkörningar utan. Lill-grabben som står näst i tur verkar synnerligen cool, men det är inte läge att chansa. Däremot har jag åkt ur

De flesta hästar jag träffat på som slagit har inte gjort det på grund av att de varit vrånga utan för att de gått på sig kraftigt eller att någon utrustningsdetalj klämt.

Det är en svår fråga om det ska vara obligatoriskt eller ej, för om man spänt gjorden det minsta för löst är det ju precis lika farligt som att inte ha någon alls. Och om hästen aldrig slagit så blir man förmodligen lite slarvig med gjorden?

/// ghost

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka