Pine Dust och Hilda Zonett....

anhe

Trådstartare
......har båda gått med slagrem ett längre tag. Hilda har väl nästan alltid gjort det. Nu senast gick Hilda utan, och Pine Dust har gått utan ett litet tag. Vad motiverar att ta av en häst slagrem, som behövt det i många år. Vet man om att den har en historia av att ha slagit, varför tar man av den?

Annars tycker jag generellt att det är allt vanligare att hästar utrustas med slagrem. Kanske ett ökat säkerhetstänkande?

Sv: Pine Dust och Hilda Zonett....

Hästar är väl i det fallet precis som folk,de utvecklas,får erfarenheter och blir äldre.

De har väl sett att deras "lätta" bakdel verkar ha lugnat ner sig.

Slagjorden har ju precis som du säger en säkerhetsfunktion.....

Pratade faktiskt med en proffstränare om detta senast i veckan, enligt honnom håller det på att utarbetas något förslag på krav att använda slagrem. Det tycker jag är helt rätt, visserligen har min starthäst aldrig slagit, men nog orkar jag sätta på en slagrem för det. För de som kör otaliga av andras hästar och inte har en aning om vad det är för individ måste det ju kännas lite säkrare iaf. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sulky bakom en okänd här utan "säkerhetsbälte". Så enkelt att sätta dit och den remmen kan faktiskt vara skillnaden på liv och död om det vill sig riktigt illa. ALLA hästar kan slå!

Sen finns det ju hästar som den får motsatt effekt på... :smirk:
Jag fick min sulky ordentligt krökt i våras av en ponny:devil: som vid 13 års ålder aldrig haft en slagrem på. Jag VET att han brukar skutta lite med bakdelen första gången man kör honom när han vilat över vintern och brukar därför ta rockarden, så att jag sitter långt bakom. Men min gamla rockard blev förpassad till skroten förra vintern = jag hade ingen rockard att köra med utan satte mig i sulkyn. Klädde då på honom slagremmen för att känna mig något med säker bakom honom. Kom 200 m innan första "skuttet" kom. Och när han kände att det då tog emot över rumpan så blev han tvärilsk och slog och slog och slog! Han slutade inte förrän jag till sist lyckats kränga mig ur sulkyn, så att slagremmen inte längre tryckte honom över rumpan. :crazy:

Fast jag håller med om att det KÄNNS lite säkrare att ha den där remmen där. Men frågan är - GÖR den verkligen den nytta man hoppas på? Hur många hästar reagerar som min ponny gjorde? Håller remmarna? Håller skalmarna?

stally skrev:
Hästar är väl i det fallet precis som folk,de utvecklas,får erfarenheter och blir äldre.

De har väl sett att deras "lätta" bakdel verkar ha lugnat ner sig.

Slagjorden har ju precis som du säger en säkerhetsfunktion.....

"Hästar är väl i det fallet precis som folk,de utvecklas,får erfarenheter och blir äldre.

De har väl sett att deras "lätta" bakdel verkar ha lugnat ner sig"

håller inte med dig om detta. Känner några som hade en shettis. den var femton år och hade ALDRIG slagit. tills en dag när den kom upp på banan och slår allt den orkar. som tur var så gick det bra men detta visar att även äldre hästar som aldrig slagit kan göra det. Jag håller med hon som skrev "jag skulle aldrig sätta mig bakom en häst utan slagrem" Det gör inte jag. vare sig det är min egen eller någon annans. Man vet aldrig. Om en häst känner att den måste skydda sig så gör den det, hur snäll den än varit innan.
Tycker oxå att det ska stå i reglementet att alla måste ha slagrem.
har sett många skräck exempel och vill inte vara med om dom.

T.ex. när jag och min far kom till banan en dag, då möter vi en killa som varit med om en häst som slagit. Han har blod i hela ansiktet och spyr sedan oxå blod. inte så kul direkt.

så jag råder alla att köra med Slagrem, den är inte jobbig att sätta fast och kan rädda många liv.
mvh/mia

ameo skrev:
Sen finns det ju hästar som den får motsatt effekt på... :smirk:
Jag fick min sulky ordentligt krökt i våras av en ponny:devil: som vid 13 års ålder aldrig haft en slagrem på. Jag VET att han brukar skutta lite med bakdelen första gången man kör honom när han vilat över vintern och brukar därför ta rockarden, så att jag sitter långt bakom. Men min gamla rockard blev förpassad till skroten förra vintern = jag hade ingen rockard att köra med utan satte mig i sulkyn. Klädde då på honom slagremmen för att känna mig något med säker bakom honom. Kom 200 m innan första "skuttet" kom. Och när han kände att det då tog emot över rumpan så blev han tvärilsk och slog och slog och slog! Han slutade inte förrän jag till sist lyckats kränga mig ur sulkyn, så att slagremmen inte längre tryckte honom över rumpan. :crazy:

Fast jag håller med om att det KÄNNS lite säkrare att ha den där remmen där. Men frågan är - GÖR den verkligen den nytta man hoppas på? Hur många hästar reagerar som min ponny gjorde? Håller remmarna? Håller skalmarna?

Den gör så pass mycket nytta att du som kusk ska hinna ur sulkyn innan den går av. För det hinner man inte om man inte har slagrem och om ponnyn slår ut med en gång så hinner du inte reagera. Har man slagrem så kanske man hinner säga till ponnyn med tömmen så att h*n slutar. annars hinner man ju hoppa ur och undvika sparkarna. Jag vet för jag har varit med om det.

tävlar du oxå ponnytrav?
kram

det borde vara lag på det.
precis som med säkerhetsbälte..
busenkelt att sätta på och ger bra effekt ! :bump:
ddet tycker jag !
:D

Ja var shettisen 15år har den ju i vilket fall som helst fallit för åldersträcket,rent tävlingsmässigt,och kanske råkade ut för något denna dag som gjorde att den inte trivdes.....

En del hästar kan inte gå med slagjord utan detta får tvärsom en efekt som är den motsatta.....

Vad beträffar Hilda och Pine,tror jag att Robert Berg och Örjan K,är erfarna nog att bedömma om dessa är mogna nog att avvara slagjorden.......

Själv tycker jag inte alls att det är någon större insatts att sätta dit jorden...... :D

Jag tycker att slagjorden kan vara befogad inom ponnytravet,men tycker att det skall lämnas dispans att köra utan.

Vad gäller travet i övrigt tycker jag att det är upp till kusk och tränare att avgöra.

Jag vet flera hästar som inte skulle kunna starta med.

stally skrev:
Ja var shettisen 15år har den ju i vilket fall som helst fallit för åldersträcket,rent tävlingsmässigt,och kanske råkade ut för något denna dag som gjorde att den inte trivdes.....

En del hästar kan inte gå med slagjord utan detta får tvärsom en efekt som är den motsatta.....

Vad beträffar Hilda och Pine,tror jag att Robert Berg och Örjan K,är erfarna nog att bedömma om dessa är mogna nog att avvara slagjorden.......

Själv tycker jag inte alls att det är någon större insatts att sätta dit jorden...... :D

"En del hästar kan inte gå med slagjord utan detta får tvärsom en efekt som är den motsatta"

det är en vane sak. jag skulle aldrig köra in en häst utan jord. och om man använt den sedan den var unghäst så tror jag inte den har något i mot den.
Jag de e upp till var och en. Men att inte sätta på den för att man tror att hästen aldrig slår då e man lite fel ute!!!!!

Så kan det ju vara, men lämpligtvis bör man kanske testa "slagremståligheten", och vänja hästen vid remmen med något annat än en sulky. (Nu såg jag att du inte hade någon annan vagn). Däremot hade jag betydligt tidigare vant honom vid slagremmen eftersom man visste att han "brukade skutta".

En slagrem håller för bra mycket innan den går av (en bra lädergjord iaf.) och skacklarna pallar en hel del de med, snarare "lyfter" hästen vagnen när den slår och den hindrar inte bara hovarna ifrån att direkt placera sig i pannan, den ser oxå till att hästen håller båda benen innanför skacklarna.

Jag har aldrig varit med om en häst som blivit sådan som din av en slagrem, men å andra sidan tror jag att de flesta hästar jag sysslat med iaf. någon gång som unga haft en på sig. Kommer det ett krav om slagrem så får man ju hoppas att tränarna håller på det i träning oxå, så att hästarna ÄR vana vid den.

Detta är inte en vanesak,det finns hästar som efter inkörning med slagjord,kan börja reagera negativt på denna.

Vårat 2åriga russto är en av dessa,är inkörd med jord men börjar studsa nu om vi sätter på den,funkar utmärkt utan.

Att syssla med hästar är alltid ett avvägande och har sina risker.

De kuskar som är så enormt rutinerade som Bergh och Kilström,märker direkt om fara är på färde.

Jag tror säkert man kan sätta att ha obligatorisk användning,men man kommer aldrig ifrån dispans.

*Maria* skrev:
det är en vane sak. jag skulle aldrig köra in en häst utan jord. och om man använt den sedan den var unghäst så tror jag inte den har något i mot den.
Det krävs ju ändå att hästen ifråga HAR slagit en gång och känt att det tar emot på rumpan när den slår, för att veta OM hästen ifråga accepterar slagremmen eller inte... Jag kör också in mina ponnysar med slagrem, men plockar bort den när de inte visat några som helst tendenser att slå. Kör i princip bara med rockard hemma, och där känns den lite mer överflödig...
Senåker den på åtminstone första gångerna vi kör med sulky, tills man vet hur hästen reagerar.

Och nej, jag tävlar inte ponnytrav, är för gammal för det. Men jag tränar mina ponnyer som tävlar. Tror bestämt jag svarat dig på samma fråga en gång förut också... ;)

Ina79 skrev:
Så kan det ju vara, men lämpligtvis bör man kanske testa "slagremståligheten", och vänja hästen vid remmen med något annat än en sulky. (Nu såg jag att du inte hade någon annan vagn). Däremot hade jag betydligt tidigare vant honom vid slagremmen eftersom man visste att han "brukade skutta".

En slagrem håller för bra mycket innan den går av (en bra lädergjord iaf.) och skacklarna pallar en hel del de med, snarare "lyfter" hästen vagnen när den slår och den hindrar inte bara hovarna ifrån att direkt placera sig i pannan, den ser oxå till att hästen håller båda benen innanför skacklarna.

Jag har aldrig varit med om en häst som blivit sådan som din av en slagrem, men å andra sidan tror jag att de flesta hästar jag sysslat med iaf. någon gång som unga haft en på sig. Kommer det ett krav om slagrem så får man ju hoppas att tränarna håller på det i träning oxå, så att hästarna ÄR vana vid den.

håller med dig!!!!!!!!!!

Ina79 skrev:
Han var inkörd mååånga år innan han kom till mig (för "vanlig" körning, var 9 år då han debuterade på travet) och gjorde ALDRIG något annat än första gången han kördes efter låååång vila. Så jag har aldrig ansett att det har behövts.

stally skrev:
Detta är inte en vanesak,det finns hästar som efter inkörning med slagjord,kan börja reagera negativt på denna.

Vårat 2åriga russto är en av dessa,är inkörd med jord men börjar studsa nu om vi sätter på den,funkar utmärkt utan.

Att syssla med hästar är alltid ett avvägande och har sina risker.

De kuskar som är så enormt rutinerade som Bergh och Kilström,märker direkt om fara är på färde.

Jag tror säkert man kan sätta att ha obligatorisk användning,men man kommer aldrig ifrån dispans.

hur gör du då om det blir obligatoriskt med slagjord???

tycker det är lika självklart med slagjord som med hjälm och säkerhetsbälte.

"De kuskar som är så enormt rutinerade som Bergh och Kilström,märker direkt om fara är på färde"

vad sjutton ska dom kunna göra om en häst på 500kg sparkar dom rakt i ansiktet??? eller hotar att slå?! det spelar ingen roll hur rutinerad man än är. slår hästen så slår den!!!

Om det skulle bli obligatoriskt och jag har en häst som inte funkar med slagjord söker jag dispans för att slippa.

Jag tycker inte det är lika självklart med slagjord som med hjälm,eftersom jag sett så många hästar reagera negativt på denna.

Att syssla med trav är alltid en risk,Ju större erfarenhet man har av att köra häst,ju större chans att klara sig undan en som börjar tokslå.

Harpo är föresten en av de som fått pannan insparkad...... :crazy:

stally skrev:
Om det skulle bli obligatoriskt och jag har en häst som inte funkar med slagjord söker jag dispans för att slippa.

Jag tycker inte det är lika självklart med slagjord som med hjälm,eftersom jag sett så många hästar reagera negativt på denna.

Att syssla med trav är alltid en risk,Ju större erfarenhet man har av att köra häst,ju större chans att klara sig undan en som börjar tokslå. Jag har sett dom mest erfarna kuskarna slås ur vagnen. Flemming var det senast. Han hade inget att sätta imot.

Harpo är föresten en av de som fått pannan insparkad...... :crazy:

men vad ska man göra då? om hästen reagerar negativt på slagjorden med ändå skulle slå? vad skulle du göra om hästen vägrar att volta, den kanske e 9-10 år och aldrig har gjort något sådant. vad gör du om hästen helt plötsligt blir istadig och sedan smäller de. jag lovar att du skulle bli riktigt arg på dig själv att du inte hade jorden när du åker in till sjukhuset med omplacerat ansikte..

Senast ändrad av en moderator:

kan ha varit svårt att se att det stod:

Har sett dom mest erfarna kuskarna slås ur vagnen. flemming var det senast. Han hade inte en chans när hästen började slå. låg stilla en bra stund innan han haltade iväg.

Senast ändrad av en moderator:

kan ha varit svårt att se att det stod:

Har sett dom mest erfarna kuskarna slås ur vagnen. flemming var det senast. Han hade inte en chans när hästen började slå. låg stilla en bra stund innan han haltade iväg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka