Pilotblod idag?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 724
Sv: Pilotblod idag?

Jag är långt ifrån elitryttare men har uppenbarligen överlevt x antal Landlordhästar. De blir ju inga mördarmaskiner som är helgalna, de bara kräver lite mer av sin ryttare - men har också MYCKET mer att ge!

Det är upp till den som avlar vad man har för mål!

Dessutom kommer aveln aldrig delas upp i "galna proffshästar" och "obegåvade skogsmullar". Så specifikt kan du aldrig avla. Dessutom så bedöms temperamentet på hingstarna på de flesta tester, så de värsta sållas bort. Ingen betäcker med en hingst som fått 5 el 6 på temperament??

Varken Landlord eller Pilot lämnar "galna proffshästar", då hade de inte varit så framgångsrika i aveln som de trots allt är.

Hade Landlord varit så vidrig som han franmställs här så hade han aldrig gått till VDL och betäckt så mycket som han gjort där.

Jag hade ett 3-årigt Landlord-sto på inridnig som vecka 3 med ryttare på sig fick agera bromskloss åt en annan tokig unghäst. Hon var snäll som en ko i alla sitiationer och hoppar nu som 9-åring 1,20-klasser med en 16-årig tjej.

Vad jag vill få fram är att aveln inte blir så specifik som du vill få det till. Hästarna blir olika individer oavsett blod och det är vi människor som hanterar dem och rider dem som lägger grunden!

Men som sagt var - vad är uppfödarens mål med aveln?

Jag är övertygad om att de här mellan-nivå-hästarna föds även om man strävar efter att föda upp elithästar!

Jag är långt ifrån elitryttare men har uppenbarligen överlevt x antal Landlordhästar. De blir ju inga mördarmaskiner som är helgalna, de bara kräver lite mer av sin ryttare - men har också MYCKET mer att ge!

Det är upp till den som avlar vad man har för mål!

Jag har väl inte sagt att man inte ska avla på exempelvis Landlord:confused:

Men man kan väl ändå vara medveten om att avkommorna kan bli lite skarpa? Det behöver ju inte vara negativt, en viss skärpa krävs ju ofta för att hästen ska prestera bra på banan. Det är ju en avvägning. Har man en väldigt mild och mesig häst kanske man just vill ha lite mer hårdhet och skärpa, och därför väljer Landlord, har man en häst som är hård som flinta behöver man kanske inte bättra på det.

Hade Landlord varit så vidrig som han franmställs här så hade han aldrig gått till VDL och betäckt så mycket som han gjort där.

Vidrig? Var har du läst det?:confused:

Han har ju lämnat fantastiskt bra prestationshästar, det är klart man avlar på honom?

Vad jag vill få fram är att aveln inte blir så specifik som du vill få det till. Hästarna blir olika individer oavsett blod och det är vi människor som hanterar dem och rider dem som lägger grunden!

Men som sagt var - vad är uppfödarens mål med aveln?

Jag är övertygad om att de här mellan-nivå-hästarna föds även om man strävar efter att föda upp elithästar!

Nej, jag tyckte att det var du som gjorde aveln så specifik - det här är elithästar, inget för skogsmullar! Samma sak i citatet du strök under - det här är ingen hingst för folk som vill rida en gång i veckan inte!

Det blir absolut mellan-nivå-hästar, det är ju det som är min poäng. Vad gör man med en hoper hästar med psyke för proffsryttare, men mellan-nivå-kapacitet?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 804
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 585
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 838
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka