Pilotblod idag?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 724
Sv: Pilotblod idag?

Jag känner en ryttare som har köpt o sålt en Heartbreaker-Pilot avkomma för 7 siffriga belopp o som hoppar som en gummiboll. Trevligt temperament.

Men ändå en intressant frågeställning o diskussion!!

Pilot har väl en del söner..hur är de?

Jag känner en ryttare som har köpt o sålt en Heartbreaker-Pilot avkomma för 7 siffriga belopp o som hoppar som en gummiboll. Trevligt temperament.

Men ändå en intressant frågeställning o diskussion!!

Pilot har väl en del söner..hur är de?

Temperaments och ridbarhetsmässigt alltså...:D

Lucky Point är väl efter Leuthen och han har rykte om sig att ge hästar som är BRA i skallen, så LadyKiller har inte slgit igenom där.

Jag känner en Asterix - Ceylon;)
En känslig och livlig men kapabel häst.

:eek: Inte Krevad också, får man hoppas?

Nej, men det är klart att stammen inte säger allt. Väldigt mycket beror ju på hästen hanterats också, exempelvis. Skärpa är ju inte bara negativt, det kan ju göra hästen tuff, viljestark och fokuserad också - potentiellt utmärkta egenskaper på en hoppbana!

Nej, det måste ju inte blir skarpt, men chansen finns där. Att han har många avkommor gör ju inte att hans gener nedärvs mindre? Eller hur tänkte du?

Det är klart att ju fler generationer, desto mer annat blod kommer in. Alla hingstar som tillhör Ladykillers hingstlinje ger säkert inte skarpt.
Det var just det jag menade, efs flera hundra tillhör denna linje, och för varje individ finns ju ett möderne.
När en hingstlinje blir så stor är det svårare att generalisera. Över 350 hingstar har Ladykiller xx som farfars far.
Det blir ju inte direkt som att disskutera Napoleon, hans söner och vad de nedärver;)

Tvärtom, ju större sampel, ju lättare att generalisera. Ju fler avkommor en hingst har, desto säkrare blir förärvningsbeskrivningen. Det gäller ju temperamentet likaväl som allt annat.

Eller hur tänkte du?

Tvärtom, ju större sampel, ju lättare att generalisera. Ju fler avkommor en hingst har, desto säkrare blir förärvningsbeskrivningen. Det gäller ju temperamentet likaväl som allt annat.

Eller hur tänkte du?

Ok, nu fattar jag:idea: . (tror jag) Menar du Ladykillers förärvsbeskrivning? Går man ner några generationer är ju populationen så stor att det torde krävas veckor av läsning.

Ok, nu fattar jag:idea: . (tror jag) Menar du Ladykillers förärvsbeskrivning? Går man ner några generationer är ju populationen så stor att det torde krävas veckor av läsning.

Jo visst, men generellt blir ju säkerheten i statistiken bättre ju fler individer man tittar på. En hingst som bara har fått ett fåtal avkommor är det svårt att dra några slutsatser om förärvningen på. Att Ladykiller kan ge skarpt är väl ganska allmänt känt - inte så att blodet ska undvikas såklart, eller att alla avkommor blir elaka, men det kan vara bra att ha i åtanke när man avlar, skulle jag tycka. Ungefär som att man kanske ska tänka lite extra på temperamentet när man väljer hingst till ett D-day-sto.

Ungefär som att man kanske ska tänka lite extra på temperamentet när man väljer hingst till ett D-day-sto.

Huvudet på spiken; D-Day i andra led. Det var därför min ursprungliga fråga var "hur nära i stammen?". Om Ladykiller ligger i 4-5 led ska skarpheten ff beaktas?
Vi kanske ska enas om att vi är oense:idea: ;) och återgå till Pilot.

Tilläggas bör väl att jag aldrig hört att Landgraf I eller Lord generallt ger skarpa hästar.

Landgraf eller Lord har jag varken hört bu eller bä om. Landlord däremot...

Om vi ska återgå till Pilot så verkar han typa sina avkommor ganska hårt psykiskt - det finns en del gamla trådar om avkommor till Pomme Royal och Pentagon, och det är löjligt hur lika avkommorna verkar ha blivit i psyket ibland. (obs! Mitt intryck - inte vetenskaplig sanning!)

QUOTE]

Ursäkta att jag bryter mot mitt eget förslag. Men ff Landgraf I och Lord är ju de hingstar e. Ladykiller xx som för blodet vidare. :confused:

QUOTE]

Ursäkta att jag bryter mot mitt eget förslag. Men ff Landgraf I och Lord är ju de hingstar e. Ladykiller xx som för blodet vidare. :confused:

Ja, vad är med det? För den skull så behöver väl inte jag ha hört bu eller bä om just dom? Att Ladykiller kan ge skarpt är väl allmänt känt, Landlordavkommor har jag sett själv och hört om, att de ofta kan vara skarpa. Landgraf och Lord-avkommor har jag helt enkelt inte kommit i kontakt med på samma sätt. Jag är för okunnig, helt enkelt.

I don´t know which sons of Pilot are still active in Sweden, but here is a link where you see many of his offspring- maybe you find one, you know from Sweden?

http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=1296

I´m from germany and owner of a mare which has pilot as grandfather, I think it´s sad that Pilot is not very loved to see in the pedigree of a horse`s father. But if someone has a direc pilot mare, he can sell her for lot´s of money- I don`t know why. Many Pilot son`s are not used very often but horeses like Lupicor (Lux Z-Pilot), Dinard L (Damokles- Pilot), Grandilot (Grandeur-Pilot), Cornet´s Stern (Cornet Obolensky-Pilot), Arpeggio (Acord II- Power (Pilot)) or Lanciano (Landino-Pilot, father of Lord Sinclair) are still wanted very much.
I think it´s a fault of the Westfalian breeders that they don´t try to save there good old pedigree-lines.
Here nearly everyone is "afraid" of the bad "Pilots", they call them crazy, not able to see that they are only horses with high intelligence, sensiblissity and the need of work. But even the most people say, that if there is pilot in the pedigree of a hores, even if it´s only the grand-grand-father, this horse is a great jumper.

I LOVE PILOT`S!!!

Vad hon menar är nog att Landlord är en Landgraf-avkomma!

Jag har haft att göra med rätt mycket hästar från Ladykiller-blodet. Även många e Landlord. Jag har säkert skrivit i hundra trådar om hur jag resonerar om Landlord och hans avkommor, och jag kan bara hålla med vad Phillis skrev om Pilot.

Hade jag rätt sto skulle jag aldrig tveka på att betäcka med Landlord igen! Några av de Landlord-hästar jag ridit har varit fantastiska. Inte helt enkla, men vem bryr sig? De är inte avlade för att på på tur i skogen... De hoppar som satan och har varit mycket ridbara. Dessutom har de flesta fått den typen Ladykillen ofta nedärver, även om jag där ser Landadel som en mer stämpelhingst vad gäller typ.

Senast ändrad:

Tycker den här intervjun med Sosath är intressant, särskilt nu med tanke på Ludwigs Champ!

One young Landor S son who has been attracting huge attention already is Ludwig von Bayern who is out of La Perla (by Landgraf out of a Pilot mare). Marc says he has already claimed the horse to show because he simply cannot jump in bad form, ‘right from the start, the first cavaletti, no matter how he goes to a jump he cannot do it wrong. That’s the bit you can’t train – they are careful or they are not, you can train the other stuff, but you can’t train them to be careful.’

Then there is the Dutch bred, Barrichello (by Burggraaf out of a Purioso/Nimmerdor mare) or the most striking looking Concetto, who is by Contender out of a straight Thoroughbred mare. Our favourite is Lordanos, he has the cutest head, and Marc explains he is the ultimate family horse, ‘at the same horse show, he is ridden by Gerd’s 15 year old daughter in the 1.25 metre class, his 13 year old son in the 1.20, and places in both – then he wins the Grand Prix with Gerd.’
As Gerd Sosath says, ‘riding and breeding go hand in hand.’

Looking somewhat over-whelmed by all the jumpers he shares space with is the dressage stallion, Donnerschwee – ‘we had lots of breeders who wanted a dressage stallion, and his progeny are very easy to ride.’

Along with the breeding stock, there are 40/50 riding horses, bought from the local breeders, and by Gerd’s stallions. This is the traditional way the big stallion owners support their mare owners, and it adds another dimension to the operation. Ninety percent of the horses are jumping horses – ‘because we can’t ride dressage’ jokes Marc – but it means that the team have more than a full day what with the competition circuit and the breeding routines.

According to Mark, his boss spends six hours on the telephone every day, two hours riding his horses, one hour running around and one hour on a motor bike, ‘he is an inspiration to everyone who works with him.’

At the end of the visit, Landor S is brought out for a photo session, and what a magnificent type he is. Marc is justifiably proud of him: "His progeny can jump but they also have good movement so he also breeds some dressage horses. They are all modern types with a long neck and a nice head.

Landor horses have a will to win, and that is sometimes a little problem for a ‘normal’ rider – he makes horses for professionals. If you want a horse to ride once a week, don’t breed to Landor S."

And what does he cross best over?
"Heavy mares – Contender, Grannus, Zeus – work best with him. Those old big Holstein mares – all the Holsteiners can jump three metres with their big canter – Landor is smart and gives their foals that last kick."

http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_BREEDERS/gerdsosath/gerdsosath.html

Jag rider just nu en unghäst e.Pablo. Otroligt trevlig häst, snäll och samarbetsvillig. Verkar dock behöva lite mer arbete än sina (halv)syskon för att få fram kapaciteten, den finns inte lika lätt på nåt vis. Kanske mest att galoppen är stor och än så länge är en inte stark nog att samla ihop sig och då blir inte sprången riktigt bra

Problemet med att medevetet föda upp hästar som bara ett litet fåtal elitryttare kan rida, är vad man ska göra med de avkommor som inte blir bra nog att tävla på yppersta elitnivå. Ska de slaktas då, eller?

Det är ju kanske inte riktigt så att det inte finns några mellanting mellan att tävla i världscupen och att lulla i skogen. Det är nog ganska ovanligt med folk som vill tävla, men bara vill rida en gång i veckan. Det finns ju mängder med ryttare som tävlar nationell nivå och lägre, exempelvis - vilka hästar ska de rida om vi delar upp aveln i galna proffshästar och obegåvade skogsmullar?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 804
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 585
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 838
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka