Pilotblod idag?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 724

Mabuse

Trådstartare
Jag funderar lite på hur man ser på pilot-blodet i dagens avel? Att pilot själv lämnat mycket kapabla hästar råder det ju inget tvivel om, men hur ser det ut i nästa generation? Här i Sverige har väl varken Pomme Royal eller Pentagon varit några riktiga avelssuccéer, finns det fler hingstar som är i avel idag i Sverige som för pilotblod?

Hur ser det ut utomlands, använder man pilotblodet där i någon omfattning?

Sv: Pilotblod idag?

Pablo finns väl tillgänglig i sverige ??

har ridit en pablohäst som var otroligt kapabel men svår, framförallt i stallet.
Han hade tolstoy som morfar o har hört att de kan komma därifrån oxå så jag vet inte.

Pilotblod är för mej tävlingsindivider som kan gå högt men inte passar en amatör/"svensson".

Möjligen via fryssperma då, han är exporterad till USA och stationerad i Kalifornien.

ok , jag är inte så uppdaterad men finns en del avkommor i sverige iaf.

för övrigt gillar jag varken pentagon eller pomme royal. bara en magkänsla jag har.

Nej men hörni, det finns ju massor med folk här som mer än gärna brukar vilja uttala sig om modern europeisk prestationsavel?;)

Så Pilot verkar ha varit något av en "slutprodukt" i aveln, då?

Är det psyket som sätter stopp, eller hoppar de för dåligt helt enkelt, barnbarnen?

Jag tycker att det ska bli intressant att se vad det blir av Lucky Point.

Ah, Lucky Point hade jag glömt! Där har vi ju pilotblodet högst aktuellt, verkar ju vara en fin hingst också. Fast det känns vasst med både Ladykiller och Pilot, men det är väl jag som är mesig...

Jag har en riktigt fin avkomma som har Pilot som farfar. Han är e. Piquet- Landkaiser och kommer från Tyskland.

Han är 6 i år och har en enorm hoppkappasitet, Ted Nätterqvist tror mycket på honom och vi hoppas att han kommer gå de höga klasserna när han är äldre.

Kan tyvärr inte lägga in bilder men vill ni se honom kan ni PM.a mig så kan ni gå in på hemsidan.

Ah, Lucky Point hade jag glömt! Där har vi ju pilotblodet högst aktuellt, verkar ju vara en fin hingst också. Fast det känns vasst med både Ladykiller och Pilot, men det är väl jag som är mesig...

Min har både Pilot och Ladykiller han är rätt tuff men en bra tävlings individ.

Jag tycker inte att du är mesig, den kombinationen kan ju vara hur skarp som helst.

Och dessutom heter ju hans mamma Piraya;)

Jag har för mig att jag sett hans fullständiga testresultat från 70-dagars (mycket tjat om det nu) och hade han inte mkt bra poäng på temperament och ridbarhet?

Hade han varit till hälften piraja så borde det visats sig där tycker man!

En kompis har förresten en e Pablo. Oerhört kapacitet och stabilt psyke. Gått tidshoppningar internationellt och går 1,40 med junior nu! Trevlig häst.

Jag har för mig att jag sett hans fullständiga testresultat från 70-dagars (mycket tjat om det nu) och hade han inte mkt bra poäng på temperament och ridbarhet?

Hade han varit till hälften piraja så borde det visats sig där tycker man!

Men han kanske har bra temperament och ridbarhet med proffs i sadeln? Och sen när de glada amatörerna närmar sig kommer pirayan fram? :angel:

Nej, men lite mer allvarligt kan han förståss ha ett utmärkt psyke trots stammen - det finns ju mycket annat blod i honom än just pilot och ladykiller! Men hade jag ett stenhårt sto skulle jag nog akta mig - om jag inte visste säkert att avkomman skulle bli så kapabel att den aldrig skulle hanteras av andra än proffsryttare,

Ladykiller xx är farfar till hundratalet hingstar främst via Landgraf I och Lord, och i nästa generation flera hundra.
Hur nära i stammen tycker du att Ladykiller xx ger skarpt?

kl

var inte Cockpit efter pilot? Mixat med Utrilloblod vill jag minnas.

Han har väl några avkommor som varit skapliga, gjorde väl skapligt ifrån sig själv också.
Har en här uppe som går 1.40. Inte världens vackrast men visst är det en svårklass häst.

Hur många avkommor Cockpit har vet jag inte, är väl inga massor skulle jag gissa.

Det stämmer att Cockpit var Pilot - Utrillo (Odeon - York).

Jag har sett avkommor till honom på tävlingsbanorna i medelsvåra klasser. Hästarna har sett trevliga ut och verkat talangfulla.

Vet inte hur många avkommor han har, kanske runt en 50 stycken.

Ladykiller xx är farfar till hundratalet hingstar främst via Landgraf I och Lord, och i nästa generation flera hundra.
Hur nära i stammen tycker du att Ladykiller xx ger skarpt?

Nej, det måste ju inte blir skarpt, men chansen finns där. Att han har många avkommor gör ju inte att hans gener nedärvs mindre? Eller hur tänkte du?

Det är klart att ju fler generationer, desto mer annat blod kommer in. Alla hingstar som tillhör Ladykillers hingstlinje ger säkert inte skarpt - Looping, exempelvis, som var uppe i en annan tråd, verkar ju inte göra det. Landlord däremot tycks ge en viss skärpa. Det är väl i kombination med Pilot som jag skulle åtminstone ta med temperamentet i beräkningarna.

Ungefär som att Ceylon i stammen inte behöver betyda så mycket, men finns där Asterix nära också så skulle jag kanske titta två gånger.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 804
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 585
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 838
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka