Pik Bube I

Inna

Trådstartare
Satt och surfade lite på en tysk hingstsida och fastnade för Pik Bube I. Han var väl kanske inte den snyggaste, men ack så charmig :love:

Någon som vet något om hans avkommor? Inte för att jag letar häst, men det är ju alltid kul att drömma lite :)

Sv: Pik Bube I

Don Primero och Don Schufro har Pik Bube I som morfar och de är ju bägge otroligt fina hingstar. Tycker det är synd att Don Schufro inte får verka i svensk avel längre pga att han hade pungbråck (heter det så?), men vill man använda honom kan man ju alltid ta en tur till Danmark.

Ok, då har han ju sannerligen lämnat trevlig avkomma om än som morfarshingst. Det är jättesynd det där med Don Schufro, men Danmark är ju inte så långt bort. Men det kanske inte är så tillrådigt att använda honom om han nu är satt ur avel..? Vet inte riktigt hur det fungerar, det där med pungbråck rent ärftlighetsmässigt.

En följdfråga!

Ngn som vet något om Pik Kube II??? Borde vara son till Pik Kube I... Är bla intresserad av hingsten Florencio I (Florestan I-Weltmeyer-Pik Kube II), mkt fin, som far till mitt nästa föl.

När tyska hingstar har helbröder, får de som regel samma namn som sin bror, med en romers siffra som tillägg.
Jämför Welt Hit I & II, Acord I, II & III, och varför inte Calypso I, II, III, IV och V!

Således är Pik Bube I äldst och PB II yngre.
Ettan är den som är mest känd för att ge en "golden cross" tillsammans med Donnerhall.
Pik Bube II har väl levt mer i skuggan av sin bror, men naturligtvis en mycket bra hingst.
Mer fantastisk är väl deras mor, Franka! Hon är ju tex mommor till Donnerschlag och Ragazzo.
Bugatti Hilltop är linjeavlad på Franka. Hennes döttrar (som är helsyskon även till Pik Bube), är farmor, respektive mormorsmor till honom. Farmor Paola är ju dessutom mor till Flyinges Parodie, som de hade i avel.
Så det finns en hel del av det blodet i Sverige.

Sedan minns jag Pikobella (e Pik Bube I), som var en otroligt duktig hopphäst för flera år sedan.

mvh

Jag kanske skall läsa igenom vad jag skrivit innan jag postar nästa gång! Ursäkta att jag missade på tangenterna, lite här och var!

Spännade! Extra kul att läsa ditt svar då en i stallet har en åring efter Bugatti. Så om jag nu mot förmodan skulle bli rik nån gång (as if..) så skall man leta efter Franka någonstans i stammen. Verkar ju ha varit ett kanonsto, minst sagt.

Jag har ridit en unghäst efter Pik L, som jag tror är en son till Pik Bube. Inte så stor utstrålning kanske (lite anonymt mörkbrun sådär), men hoppar bra och har väldigt bra gång.

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 081
Senast: MML
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar