Pigg och framåt islandshäst?!

Sv: Pigg och framåt islandshäst?!

Min pållan bar sig åt på det viset när jag köpte henne. För hennes del är/var det en kombination av att hon troligen lärt sig att ridning skulle vara så, att jag inte var hennes ledare, en ny och ovan situation där ryttaren krävde annat än att bara springa och dålig balans. Kortade man tygelen inebar det att springa fortare, bita ihop om betet och springa och längde man tyglaran så sparng hon. Få stopp på henne gick bra, om man slet ordentligt i munnen, men hon var gudasnäll.

Vi tränade vi genom longering/löslongering (klarade inte av att trava ett var en gång). Om jag vill går det numera bra att longera henne i trav i grimma och med en lina utan väggar och staket som stöd utan att hon blir hängande.

Mycket ridning på knöliga stigar på långa tyglar, men tidvis gick det undan. Efterhand lärde hon sig att hålla den gångart och det tempo som underlag och matte ville med röstkommandon, åtminstone om det inte finns någon som vill tävla. Detta var nycklen till att kunna börja använda tyglarna på ett vettigt vis och att kunna börja rida på allvar. Jag tror det tog uppemot ett år innan skritt på långa tyglar fungerade hyfsat prickfritt.

Dessutom så lärde vi känna varandra, jag är (för det mesta) den självklara ledaren. Nya platser är inte längre några problem vi är lugna och trygga tillsammans och vet var vi har den andre.

Senast ändrad:

Hon är ju inriden i våras..så det kommer kanske när hon känner sig tryggare med mig på ryggen..för så fort jag sitter av så går hon lugnt igen....men så fort hon inte ser mig så blir hon springig...kan åxå berätta att hon var en "vildhäst" när hon kom till oss..ej hanterad och ville sparkas och hatade människor..så hon har ju blivet mycket bättre. NU när jag tänker efter så kanske jag ska ta det lugnare med henne, för att hon behöver kanske mer tid för att känna sig trygg med mig på ryggen* en funderare*

Senast ändrad av en moderator:

josse skrev:
hmmmm.....kan den anala magnetismen ha satt sina spår lite högre upp, magneter kan ju dra till sej det mesta...har du kollat att sadeln/nån lite häst inte är försvunnen :rofl: :o :D
Ihhh, är det därför vi har så lite sadlar här hemma :eek: :eek: :D :D

Sv: Re: Pigg och framåt islandshäst?!

Till Elwis_86 å Sante.
Klättra mycket och arbeta. Innan ni tränar ner dem på tygel eller annat, skritta å TRAVA långa sträckor! Det fungerar! Men klättra e bra, eller trava upp HELA vägen för en brant backe eller liknande! :bump: jag har två islandshästar och har ridit allt från shettis till varmblod.. såå.. försök iaf.. okej? ;)

Sv: Re: Pigg och framåt islandshäst?!

Tack alla för tips och råd!!

Hej och tack för tips!
Tog kontakt med K.W barockryttare och fick några jätte bra tips. Så det kommer nog att lösa sig med tiden och rätt träning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 753
Senast: Palermo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 912
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 244
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar