Pickande sporrar?

S

sandrahedman

Jag skulle vilja skriva om en sak jag tänkt länge på. När jag ser videor på folk som rider (eller ser dem IRL) och hästen går i en väldigt trevlig form och jag just är påväg att berömma för hur stilla ryttaren sitter eller vad fint häst går så ser jag något som får mej att stanna upp. Dessa sporrar pickandes i sidorna på hästen hela tiden.
De stannar aldrig upp utan samma rytm och lilla "kraft" hela tiden. Det förstör hela bilden av ekipaget för mej... ryttaren som sitter så stilla, är mjuk och följsam i handen eller hästen som bär sej så fint. Men så tycks ryttaren tycks nästan enbart driva via hälen och sporren i dessa fall. Är det inte meningen att det i dressyren knappt ska synas att du inverkar (alltså inte hälar som ständigt åker upp och ner)? Och att hästen får en eftergift -även via stilla skänkel? Detta är inget jag bara ser hos de som rider på ridskola eller just startat sin första LB utan hos de som rider medelsvår och högre.

Vad tänker ni angående detta? Gör ni själva så? Ser ni ofta andra som gör så? Och slutligen: varför gör man detta?

Lägg gärna in en video på hur ni tycker att skänkeln ska vara gentemot hästens sida. :idea:

(Givetvis har jag sett detta hos hästar som gått mindre fint och ryttare med krokig rygg och cykelstyrehänder men framförallt hos dessa "duktiga" ekipage).

Sv: Pickande sporrar?

Jag har reagerat på precis samma sak! Nu är jag ingen dressyrryttare precis, utan håller mig främst till körning men rider också. Men när jag varit och kollat på dressyrtävlingar så har det slagit mig att hästarna ofta drivs med sporrar eller hälar i varje steg. Jag trodde att själv syftet med dressyren var att få känsliga hästar som svarar på fina hjälper och arbetar harmoniskt och avslappnat i rätt form för ändamålet. Med "pickande" i varje steg kan detta knappast främjas?

Jag rider inte med sporrar. Jag försöker rida så att jag ger en drivande hjälp med skänkeln och om hästen inte svarar - kan man göra hjälpen tydligare omedelbart efter, eller använda spöt precis bakom skänkeln. Men om hästen håller en jämn och bra takt så tycker jag att man ska hålla skänklarna stilla och inte inverka på hästen mer än nödvändigt för att styra och bibehålla drivningen.

Flummigt från en kusk men ni kanske förstår var jag menar...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har väldigt svårt att hålla min skänkel stilla på min ponny, när jag rider mindre hästar öht. När jag däremot sitter på större hästar så är min skänkel mycket mera still.

Vi tror att mina skänklar flaxar pga att jag är spänd i axlarna och ryggen (Jag har ryggproblem och låsningar) och att rörelsen måste komma ut någonstanns.
Detta har dock blivit mycket bättre sen jag bytte sadel, annars så tycker jag att jag har en ganska bra sits.

håller med dig, det är väldigt fult!

men det är inte alltid som sporrarna faktisk rör hästen - ibland kan det bara vara så att skänkeln rör sig i takt med hästens steg, ganska vanligt om man har en häst med stora rörelser. kan vara svårt att se på avstånd om sporren används eller ej.

fast det är klart, är man själv liten och har en ostabil skänkel och en stor häst, så kommer ju sporrarna ligga emot hästen antigen man vill eller ej! och isf bör man inte rida med sporrar tills man kan hålla dom från hästen.....

jag rider en liten (ponny) och en väldigt stor häst men så gott som aldrig med sporrar.. den lilla är för liten till att använda hälen på :p och stora går väl så bra utan. rider jag med sporrar så används dom kanske tre ggr per pass... men oftast inte, för lat för att sätta på dom...^^

Jag har en skänkel som flaxar endel på min ponny (även om den har blivit såååå mkt bättre) men det kommer nog aldrig att försvinna till 100 % eftersom att han är grymt svår att sitta på. Men sporrarna kommer inte åt om jag inte petar till honom medvetet pga av att han ignorerar när jag driver med vaden.

Har nästan inga problem med flax öht på andra hästar och ponnys (möjligtvis om det är första gången jag rider dem och inte hunnit lära mig rörelsemönstret än/de har blivit ridna med "handbromsen i" tidigare och har därför ingen respekt för frammåtdrivande hjälper och därför behöver konstant påminnas ett tag).

Tittar man på ekipage på som är på tävling kanske det inte alltid gör dem rättvisa då många ryttare blir väldigt nervösa och omedvetet sitter och bromsar samtidigt som de då ska "rätta till" situationen genom drivning som hästen ignorerar eftersom att de får ju redan komandot att bromsa = ryttaren driver ännu mer och med sporrar

Senast ändrad:

Säger som flera andra, det kan vara svårt att hålla skänkeln still på en häst som rör sig mycket.
Jag har det problemet, men jag tränar o tränar så det har blivit bättre. Dock inte helt bra.
Nu rider inte jag så ofta med sporrar men problemet är ju detsamma ändå..

Nu menar inte jag nödvändigtvis på tävling utan detta är något som jag ofta ser på träning.. många videor här på buke.

På de jag sett är resten av kroppen stills förutom den pickande hälen. Sporren rör i hästens sida. Jag ser det både på storhästar och på ponnyer, alla möjliga varianter av ryttare men ofta de som "kommit en bit". Att man sitter så, borde inte det medföra en smått skänkeldöv häst? Borde man inte lämna sidan stilla när hästen går i det tempo osv. den ska?

Jag har själv lite av det problemet ibland, pickandet med skänkeln i varje steg, fast jag rider inte med sporrar.
Trots det är det en ful ovana som jag försöker motverka.
Jag tror att det är så att jag omedvetet försöker hålla hästens takt med hjälp av mig egen skänkel.
För mig är det nästan hela underskänkeln, och inte hårt utan underskänkeln "gungar" mot hästen i varje steg vissa stunder i traven.
Dock har jag en häst som tydligt talar om när hon inte gillar det jag gör, och detta reagerar hon inte på... men det måste ju ändå göra henne okänsligare i längden än om skänkeln låg still, så det är ju inte bra!

Det är kanske inte alltid tempot man är ute efter, utan man driver hästen fram till handen och då kan flera upprepade men mindre "sänklingar" (vad heter det egentligen :confused: ) behövas :idea:

Jag tycker du har fått massor av bra svar! För det kan ju finnas flera anledningar till detta! :)

Jag tror de flesta ryttare vill rida med en stilla passiv skänkel men av olika skäl kanske inte kan det alls, eller hela tiden.

En anledning kan tex vara tävling eller uppvisning som ger nervös ryttare och därmed störd kommunikation.
Har hänt mig flera gånger.
Bland annat frågade en vän mig varför jag hade sporrar då jag aldrig använde dem - det var när hon såg mig rida hemma i avspänt tillstånd.
Sen såg hon oss på tävling med flitigt pickande skänkel.. Jag var spänd och nervös, hästen visste inte vad jag ville o tappade bjudningen.

I vissa lägen kan också en lätt impuls från sporren göra att hästen tar i mer, höjer ryggen pga spända magmuskler.
För att få bättre galopp i min, framförallt samlad galopp o inför piruetterna, ger jag honom gärna en lätt, regelbunden impuls med sporren för att han ska höja ryggen o galoppera igenom i sprången.

Samma gäller i traven. Oftast samlar jag den mest med enbart säte o lår men om han inte vill ta i, o latar sig, så behöver jag ibland skänkla fram honom till handen genom upprepade impulser från skänkeln.
Min häst reagerar bättre från skänkel än från spö eftersom han lätt sänker ryggen och skänkeln kan få honom att höja den mer än vad spöet kan.

Andra anledningar till en pickande skänkel kan som andra skrivet vara

Tex en synvilla, dvs att skänkeln guppar i tackt paralellt med hästens sida men inte rör den.

Flaxande skänkel pga liten häst.

Flaxande skänkel pga mkt gång.

Lat häst.

Men som sagt håller nog de flesta med om att det optimala är när man kan sitta still, för båda parter. Dessutom hör hästen bättre när ingen tjatar på den.

Jag har också sådanna dagar, när jag kan sitta still på en häst med tryck i utan att behöva använda underskänklarna. Underbart. Tror dock de guppar ändå, pga att min häst rör sig ganska mkt och dessutom inte är så stor.

Har också reagerat på precis samma sak! Även vissa som riktigt övertydligt, medvetet, skänklar i varje steg, ex lite för stora ponnyryttare som verkligen drar upp skänkeln för att kunna komma åt hästen i varje steg :confused:

Jag tycker också att när hästen går frammåt ska men låta sidorna vara.

Min ponny är också väldigt svår att sitta still på, men det är mer som att hela jag "gungar" upp och ner, inte bara hälen... Skulle aldrig gå med min ponny, jag tror han hade blivit väldigt stressad av hackande sporrar!

Har också reagerat på precis samma sak! Även vissa som riktigt övertydligt, medvetet, skänklar i varje steg, ex lite för stora ponnyryttare som verkligen drar upp skänkeln för att kunna komma åt hästen i varje steg :confused:

:angel: Jag var precis en sån. Men sista tävlingsåret på B-ponnyn dog hon på banan och jag, med mina lite för långa ben, satt och "pickade" min ponny som inte hade något sug öht. Hon stängde ju av för de också, men det blev en vana eftersom hon svarade lite bättre i alla fall. Fast medvetet, nja....

gillar verkligen inte heller pickande sporrar. själv rider jag inte ens med sporrar. bara ibland för att man måste ha det när man tävlar. rider så med 10mm sporrar som inte ens når in till magen på hästen. men annars aldrig.

kollade på en video om en c-ponny hingst som var till slau för ett tag seda. det var OTROLIGT markant pickning på den stackars ponnyn. påpekade det till ägaren också för att göra de uppmärksamma på att det var så. det gillade de inte! fattar inte att inte hästarna gör revolution när de blir utsatta för detta!!

vet då att min häst aldrig skulle tillåta det. han är nervig nog ändå...

Jag tänkte mest att drar man upp benen så måste det ju vara medvetet, iaf på något sätt (alltså det blir inte bara så för att man skumpar...)

Men sen vet jag inte riktigt, jobbigt med sega hästar.. som tur är har mina bra egen bjudning!

att man drar upp benen behöver inte alls vara medvetet! man kan lätt bli spänd och då drar man upp benen och kniper med knäna! det är jätte svårt att rida en häst med stora gångarter och istället för att slappna av och låta benen vara långa. att man ser ngn "pickar" med sporren hela tiden kan dels vara synvilla och att skänkeln rör sig i takt till hästens gångarter men många har faktiskt vädigt dåliga underskänkel! underskänkeln är vårat säkerhetsbälte. många dressyr hästar kan bli oerhört spännda på tävling och blir lätt att ryttaren släpper benen för att man är rädd att rida i det läget för att man får kännslan av att hästen rusr fram och då blir det att skänkeln lätt guppar och det ser ut som att man "pickar" hästen med sporren i ett! har man en stadig underskänkel och våga rida med benen så blir skänkeln mer stabil! lite tips och vad jag tror.....:)

Du skriver precis de orsaker som jag tror finns ! :idea:
Det att man "behöver" picka i varje steg när man samlar hästen mer osv. tycker jag är synd. Oftast det som jag har sett tror jag!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 345
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 837
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 045
Senast: fio
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar