Re: anglo

Det finns fler sätt att tillverka en anglo:

anglo + anglo
arab + engelskt
anglo + arab/engelskt

För att hamna i A-registret ska använda hingstar vara godkända och andelen arabiskt blod minst 25% (regler i Sverige och internationellt - vissa nationella register ska tydligen ha egna regler). En lång tradition ger kunskap om vilka linjer och individer som är lämpliga och när man bör göra en outcross för att få in nytt blod. Kanske har man dessutom tillgång till en större avelsbas.

Just för att en andel arabblod tydligen funnkar bra i ponny och historiskt sett funkat även i halvbloden (i trakhenner t.ex.) skulle det vara spännande att se hästar med lite mer arabblod. Samtidigt skulle man ju behöva använda de bästa hästarna och min övertygelse är att när/om det dyker upp riktigt bra, typade sporthästar bland araberna - då behövs de för den egna rasen. Samtidigt talar vi om ett avelsarbete som inte skulle ge utdelning förrän om ett par generationer och som säkert inte skulle ge speciellt mycket för banhoppningen. Det är lätt för mig - som inte bedriver avel - att önska och vara nyfiken (jag skulle ju inte behöva köpa hästarna om de misslyckades ;)).

men anglo + anglo i massvis med generationer, nog lakar det ut arabinslaget så att det till sist blir mindre än 25% - men fortfarande renrasigt? fast jag kan ju inget om genetik, förstås. :bow:

Korsar du en häst med 30% arab med en häst med 25% arab får avkomman 27,5% arabblod :) Och korsar du den avkomman med en häst med 32% arab får avkomman 29,75% arabblod! Och så vidare och så vidare.

Däremot lakar anglo+engelskt fullblod i generation efter generation ur arabinslaget :)

Re: Carnute

men det är några som gör det! och de tycker jag är super bra!..ex: Jeppoloup, Mynta å Nostradoumus.
de tre är väl alla runt 1,58cm.
så man ska inte ge upp, även om man avlat fram en lite häst efter en stor hingst! den kan vara lika bra för det!

jaha, där ser man. då måste det vara så att anglon som vann WCn hade mycket xx i generna, eller hur?

Vad menar du med att jag inte tänkt efter före? Har tänkt både hit och dit, rådfrågat och hört mig för.

Att hon inte belastar höger bak är nog en ren slump på bilderna. Känns inte som att hon skulle gå med på det vi gör om hon skulle ha problem och det skiljer några år mellan bilderna och jag känner till hela hennes livshistoria så nej, hon har aldrig varit skadad.

Får _många_ spontana positiva kommentar om henne vart jag än kommer. Trevlig, snygg, trevligt rörelsemönster, fin hoppteknik, lätthanterlig osv osv. Detta av helt okända människor man möter på uteritter, träningar, tävlingar, alltså inte bara sådana som känner henne.

Jag kan självklart förstå om Carnute betäcker ett begränsat antal ston att de väljer de med dokumenterade meriter, inget att säga om det.
Att jag inte har mycket att komma med beror nog mycket på min egen höjdrädsla vad gäller hoppning så jag har inte gett mig på mer än 1.10. Och jag har häst för att JAG vill rida henne själv annars har jag fått förslag att låta någon annan tävla henne men känner inte att det känns rätt.

Sen att jag vill betäcka är för att JAG vill ha ett föl efter henne, att behålla, inte för att få upp någon i svårklass och jag tror att Carnute skulle passa att kombinera med min hästs psykiska och fysiska egenskaper. Det finns säkert fler hingstar som skulle passa men jag skulle vilja ha honom. Varför skulle det då vara så fel?

Sen hästen som vann världscupen har 23.9% arab om jag inte minns helt fel från Ridsport.

Som jag minns artikeln i Ridsport hade han mindre än 25% arabblod, och räknades alltså inte som "riktig" anglo.

(Därför blev jag besviken när inte Business x gick igenom - jag ville se hans barn på banorna och sannolikheten att seriösa människor hade använt honom hade ökat med ett godkännande)

Fast barnen kan du ju se iallafall, han har ju iallafall ett par med halvblodsmamma. Speciellt den ena är jag nyfiken på vad det ska bli i framtiden, den har ju samma mamma som min fälttävlanshäst som startat svår. Fast som det ser ut nu kommer det bli en gångartshäst för den rör sig helt fantastiskt.

Hade jag kunnat ha en häst till hade jag köpt den på studs.

Re: Gem Twist

Såg detta inlägg först nu. För det första är hon arabkorsning, inte ren arab, bara för att klargöra det hela. :) Pappans sida är arab och med "hyffsad" hade jag lika gärna kunnat skriva värdsklass eller något annat vurmigt ord. :) Hennes farfar Probat är en av världens mest kända arabhingstar och definitivt Sveriges främsta genom tiderna. Hans språngavgift ligger (eller låg, han gick tyvärr bort januari -03, 28 år gammal) långt över de summor vi pratar om här. Det är bara att söka på Probat så hittar du snabbt i vilken klass han låg. Så hyffsad var väl att ta i i underkant. :) Det har väl iofs ingen betydelse, bara lite kuriosa.

Var Probats avkommor framgångsrika som galopp/ridhästar eller som utställningshästar?

Har inte läst så himla mycket men självklart, det är ju araber vi pratar om, handlar det mycket om utställning men lite snabbt när jag kollade är de även framgångrika inom galopp. Även min hästs pappa, Probats son, och hans son, min hästs halvbror tävlades i galopp. Vet dock ej resultat för dem.

Han lånades ut till Polen från Blommeröd som är uppfödare, i två omgångar på 80-talet för att rädda en blodslinje där som höll på att försvinna. Såldes till USA i slutet av 80-talet för den då högsta summa en arab(/häst?) sålts för.
Bild: http://www.zone.ee/eestihobune/probat.jpg
Ser mycket av honom i min när hon flashar till sig. :)

Vad menar du med att jag inte tänkt efter före? Har tänkt både hit och dit, rådfrågat och hört mig för.

Du visste inte vad han kostade eller vad för ston han "tar"

Ok, du menade så. Nu är det ju inte aktuellt att betäcka i sommar och har därför inte kommit längre i planeringen än att hitta en intressant hingst. Är inte sån att jag ska ha föl till varje pris utan har kollat lite nu och lite då om det funnits någon hingst som jag överhuvudtaget kan tänka mig. Det ska ju passa in i mitt liv också att ta hand om två hästar, både ekonomiskt och tidsmässigt.
Men om allt stämde och jag hade de pengarna som han nu ev kostar skulle jag faktiskt inte tveka att betala det för en betäckning på mitt sto. Jag gör det ju för min skull och tror på resultatet...

Bad en kompis kolla om hon hittade något om Carnute (har betäckt sitt eget sto i dagarna och har mycket info hemma om olika hingstar) och vad hon kunde hitta fanns det inga restriktioner och det låg inte i den prisklassen men som sagt, när det skulle bli aktuellt med en betäckning kollar man självklart det, så dum är jag inte. :)

Nej jag tänker inte kasta tid på söka på någon arabhingst då den aveln inte intresserar mig, speciellt inte de för "utställning", att bara vara vacker är ingen merit i mina ögon.

Jättebra att de presterat något fysiskt också! Annars blir det ju som många halvblod var tidigare, tjusiga att se på men inte så mycket till tävlingshästar. Tack och lov har ju den aveln gått fram enormt!

Ingen aning... det kanske var hårt att dra alla över en kam, undantag finns det ju alltid... :cool:

Det var väl mer ett talesätt att kolla själv för att visa att han är större och mer omnämnd världen över än någon svenska halvblodshäst. Trodde inte du skulle var intresserad men jag kanske kunde blivit överraskad. :) Trist att folk ratar och drar alla över en kam, ungefär som, tja... Skriver inte ut det men antar att du kan gissa. Tråkigt när folk inte kan vara vidsynta och öppna för annat än sitt eget.

Re: Pialotta och Tatiana

Det var ju själva f*n vad ni hackar på Tatiana, tvivlar på att det är så jättemånga här som skulle matcha henne med eller utan pengar.
Hon är både rik, begåvad och snygg :love: så då är det fritt fram eller???

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen rår på den svenske världsettan Henrik von Eckermann som nu toppar världsrankningen i hoppning för 26:e månaden i rad.
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 351
Senast: fio
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka