Re: Carnute

Har blivit råd just C till henne, men jag har inte de pengarna tyvärr att "gambla med", det finns ju som sagt inga garantier.. :smirk:

du får väl skapa ett syndikat som de gör i travarvärlden.
men det är gräsligt att man inte har råd med det bästa.

Ja! Jappeloup menade jag!, har sett en gamal film med den hästen tror det var OS, det var i allafall utomhus!
den hästen var otrolig, det behöver inte vara över 1,70höga för att vara hopphästar(ville bara säga de)..
Gillar både små och storahästar för det..men vissa är ju så envetna med att de ska vara 1,80höga! och pinnsmala ben så att de går av(typ).

Ja det är ju intressant att egenskaper kan "slå igenom" i nästa generation när det gäller avel.

Men tänk vad många man sett som varit helt tvärt emot vad de "borde"!
Minns tex att jag ofta hör att man med fördel betäcker med Testarossa om man vill ha en stor (hög) häst.
Jag har träffat en liten "burk" på 155 cm e: honom... :D

Och en häst som gick fälttävlan på Strömsholm i pingst (en läcker skäck, tror det var Anna Hassö som red den), var e:Martini!

Och Silbersee själv var ju tydligen exceptionellt ursnäll!
Har en kompis som jobbade hos ryttaren som tävlade honom.
Silbersee var visst en lätthanterlig riktig gentleman!

Visst kan även väldigt små hästar gå de högsta hoppklasserna. Men de är tyvärr inte många som klarar det om de är under 160 cm.
Mynta är ju inte heller värst stor men "går som tåget" i svår klass.

Angående exteriören så är det ju viktigt att de som du säger har rätt ben för rätt kropp. Annars håller de ju helt enkelt inte för ridning.
Men det har inte heller så mkt med just mankhöjden att göra tycker jag.
Jag vet en ponny som hade smala ben som hade passat bättre på tex en ädel arab eller welsh.
Kroppen var som en gigantiskt quarter, och hästen hade en nacke i storlek som Cortez!
Behöver det nämnas att hästen hade rejäla problem med sina ben, trots mkt ordentliga ägare...

Vad skulle vara så fel i den kombinationen? Måste man betäcka halvblod med halvblod för att det ska kunna bli något bra?
Om ni missat så var den som vann världscupen angloarab med samma procentsats arab i som det skulle bli efter min avkomma om det nu är arabbiten i henne ni hakat upp er på.

Jag anser snarare att man ska se vad man har framför sig i första hand innan man betäcker inte vad den har bakom sig. Kan ju ha värsta fina härstamningen men framför sig har man en med seriösa problem inom både det ena och det andra, sjukdomar, knepigt lynne osv och den får man betäcka och det kan ju bli bra för det är ju ett sto med fin härstamning anser många. Bättre då att betäcka med en trevlig, frisk, sund och snygg häst trots att härstamningen inte är den man skulle spärra upp ögonen för.

Sen kan jag ju säga att är det de summorna de handlar om är det nog inte aktuellt med Carnute, tyvärr. De summorna som nämnts är ju dock mer än vad det kostar med Balobouet om jag inte minns helt fel, eller i alla fall den klassen och riktigt där är väl inte Carnute än.

Men tyvärr är det säkert som flera skrev, om Carnute bara tar några ston per år, så kommer han bara då att ta meriterade halvblod. Även om det anses fel av flera...

Baulobet är inte så dyr. Varför kan man ju undra?! :confused:
Vet nämnligen en som betäckt med honom, och det var inte alls i de summorna som Carnute tydligen har.

Anglon som vann världscupen var verkligen underbar! :)
Vilken go´häst! :love:
Men om man tittar i hopptoppen (svår hopp) så är allt utom "halvblod" och fullblod enormt underrepresenterade. Det är fakta, så uppenbarligen finns det inte alls så många hästar av andra raser som är lämpade för hoppning på den nivån.
Med det inte sagt att "andra raser" inte är lika trevliga individer!

Hästen som vann världscupen var en anglo med väldigt lite arabblod i sig. Vill minnas att det i en artikel i Ridsport stod att den hade mindre än 25 %.

Fast jag tycker nog att Carnute är mer än väl i samma kaliber som Baloubet. Tycker som avelshingst att Baloubet ser relativt svårriden ut (vilket de även säger att han är) medans Carnute är precis motsatsen.

Tror att Baloubet kostar 40' att betäcka med och det sägs att han har rätt dålig dräktighet, om det är så så är ju pengarna bortkastade för det är ju per strå. Hur det är med Carnute vet jag inte.

Håller med om att Carnute är ett strå vassare just pga sin höga ridbarhet.
En häst som Baulobet är det nog inte många som klarar av att rida... :crazy:

kunde väl tänka mig att du skulle irritera dig på min något spydiga kommentar tidigare, FY på mig! ;)
Nej man skall inte bara betäcka halvblod med halvblod, men det är viktigt att tänka efter före och du hade ju inte gjort det.
Har sett bilderna på ditt gulliga sto.
Varför belastar hon inte höger bak på någon av de tre bilderna????? Hon har aldrig varit sjuk/skadad skriver du - är du helt säker på det?

Har han väldigt lite arabblod är han inte anglo - minst 25% arab ska finnas internationelt. Samtidigt har man avlat angloaraber för bruks i Frankrike sedan 1840, och man har ett större underlag vad gäller lämpliga arabhästar att avla på. Det är som med Japeloup och Baloubet - bara för att ett visst blod i en kombo blivit lyckat, behöver det inte innebära att alla hästar av samma sort har högt avelsvärde.

(Jag personligen tror att anglo och halvblod med arab nära skulle kunna vara mumma för framförallt fälttävlan, eftersom araber i regel återhämtar sig snabbt (Därför blev jag besviken när inte Business x gick igenom - jag ville se hans barn på banorna och sannolikheten att seriösa människor hade använt honom hade ökat med ett godkännande)Samtidigt gäller inte detta araber eller anglon vilka som helst utan individer som BEVISLIGEN har något att tillföra)

Har inte artikeln i närheten, men jag har för mig att han räknades som en speciell sorts "anglo" med mindre än 25% arabblod.

Håller med dig om Business x. En som han hade jag kunnat fundera över att använda till mitt halvblodssto trots att han är skimmel ;)

Re: anglo

men hur funkar det då, om man har avlat anglo sedan 1840 så måste väl arabinslaget vara ytterst litet vid det här laget? Eller betäcker man inte anglo med anglo :confused:

Nja.. jag är nog itne så bra på "försäljning", och jag vill nog att unghästen ska visa något innan hon sätts som avelsto.

Nej det behöver inte vara ett halvblod, men lite meriter mer än att den är snäll och frisk skadar knappast. :crazy:

Min kompis jobbade länge i tyskland, de var ofta på olika aktioner och andra "förrättningar", där kunde de stå oh peka uta S avkommorna, de allra flersta promenarade över sina "handlers" och betedde sig allmänt illa, och då var det inga "nybörjar pojkar" som visade dem.. :crazy:

Kan ine annat än hålla med dig, jag skulle inte ens vilja rida B om jag så fick betalt.

Han kan säkert lämna bra avkommor, men lämnar han det minsta av sin "svårridbarhet" så är knappast något för meddelsvensson...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen rår på den svenske världsettan Henrik von Eckermann som nu toppar världsrankningen i hoppning för 26:e månaden i rad.
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 351
Senast: fio
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka