Re: Gem Twist

Det senaste jag hörde så kostade nog lite mer, mellan 50'-60'...

Du måste vara ganska rik va'?? som funderar på att betäcka ett arab sto med hyffsad och okänd stam med en hingst i den prisklassen.
Har ditt sto några meriter??

Man får dessutom ha bra framförhållning när man vill betäcka med Carnute, jag hörde att han var reda fullbokad för NÄSTA säsong nu, tar bara ett visst antal sto/år...

Antar att de väljer ut meriterade ston med bra stam i första hand då också eller?

Antar att de väljer ut meriterade ston med bra stam i första hand då också eller?

Helt säkert ja!
Eftersom han har begränsat antal sto vill de säkert inte "slösa" språng på mindra bra sto.

Re: Carnute

asså, var det Classic Touch som sprang lös! Minnet kan spela en många spratt!
hihi

Jösses vad pengar! :eek:
Och sedan kanske man står där med en liten "burk" som är rädd för hinder och har "symaskinsgång"... :crazy:

Iofs är det ingen konstig summa och vi jämnför med travhingstar och hur många blir stjärnor av dem.. :crazy:

Men trav är ju lite annorlunda.
Där leasas det, man kan köpa en häst snorbilligt mot att uppfödaren får % på ev insprungna pengar osv.

I trav finns ju dessutom en liiiten chans att kunna bli rik på sin häst, i ridsport är det ju i stort sett omöjligt...

Iofs, men täck 70.000 i bara språng, sen träning tills den är 4 eller nåt (jag är inte så insatt "längd") och det var ett stolpskott som sälja för 5' som ridhäst eller till Italien... tom med det värsta stolpskottet bland halvblod får man mer betalt för... men rik på dem det blir man aldrig (läs: nästan aldrig).. :smirk:

men om man betäcker med Carnute får man inte fram någon som är rädd för hinder - garanterat! Möjligen symaskinsgång, men galoppen kommer att vara ok :)

Hur kan du vara så säker?? :confused:

Jag har ett hoppglatt sto, en mycket hoppglad far till mina unghästar, unghäst ett blev mycket hoppglad (med super galopp), unghäst två bergriper inte alls varför det är saker på marken där hon ska gå och hur man ska göra för att ta sig förbi dem... :confused: Galoppen är OK men traven är väldigt bra...

för att han är super uber alles hihi

Nä skämt åsido, betäckningar är som hasardspel, men ofta hamnar man någorlunda rätt om man tänker efter före t.ex INTE tar en korsning arab/halvblod eller vad som var på tapeten här tidigare till C.
Hoppglädje kanske inte alltid är tillräckligt, heller

Du kan byta ut hoppglädje mot hoppkapacitet i mitt inlägg...

Chansen är större om man har bra avelsmaterial, men det är långtifrån en garanti för att få bra avkommor.

Kolla på Silbersee, gick svår hoppning, men har inte fått ngn mer än Spender S till den nivån!
Och jag har inte sett ngn e:Silbersee på tävling alls vad jag kan minnas?! :confused:
Men Silbersee är väl egentligen ett undantag?
Så begåvade hingstar brukar väl få avkommor som har talang.

Nu blir detta en avelstråd men det gör inget;
jag tror att Silbersees dåliga resultat i Sverige kan bero på att han var gammal när han kom hit. Eller på att han inte fick tillräckligt många / bra ston här? (mindre är 100 totalt, tror jag)
Jag har inte heller sett några märkvärdiga avkommor efter honom.
Däremot har han lämnat en drös godkända hingstar i Tyskland. Även gångarter.

Så Domaren kanske har en pärla i stoet med den braiga gången, nästa generation kanske blir helt komplett, who knows?

eller hur, Domaren, du får sätta in henne i avel så snart du kan, gångarter + hopp i generna, det kan bli avkommor som heter duga!
Men javisst, vem har råd att satsa 70.000 på hasard? Där ligger världens orättvisa, den som redan har får mycket, den som inget har får heller inget tillbaks.

Jo jag har sett några få, men jag tror att de få S avkommorna som finns i Svergie kanske inte kommit till sin rätta om det har varit lika "tuffa" som avkommorna i Tyskland, det är ju inte vilka "hobbyhästar" som helst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen rår på den svenske världsettan Henrik von Eckermann som nu toppar världsrankningen i hoppning för 26:e månaden i rad.
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 351
Senast: fio
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka