bubbel

Trådstartare
Fick för första gången prova att piaffera idag på min tränares fd. tävlingshäst som gått svår klass. Och hjälp vilken känsla :love: :D

Det är verkligen som en helt annan gångart! Man känner jättetydligt när han går in i piaffen och när han går ur den och in i trav/skritt. Och det var så enkelt :eek: jag liksom bara satte mig lite extra och höll emot lite i handen och liksom klämde lite med rumpan och så piafferade han. Jag som alltid trott att det var värsta komplicerade grejen liksom!

Hur var det för er första gången ni piafferade? Har ni några tips/allmänna tankar/annat att berätta om i ämnet?

Sv: Piaff

Första gången jag piafferade så trodde jag att jag skulle glida av bakåt, baken försvann som :p Trodde inte den skulle sänkas så mkt, så blev lite chockad.

jag liksom bara satte mig lite extra och höll emot lite i handen och liksom klämde lite med rumpan och så piafferade han. Jag som alltid trott att det var värsta komplicerade grejen liksom!

Det är du inte ensam om! De flesta jag sätter upp på min läromästare för att få pröva blir helt saliga över att de kan utföra det på "första försöket", och att det är så enkelt. De flesta tror som du. Men när de väl kan piaffa så är det ju en enkel rörelse att utföra, det är inlärningen som kräver stor kunskap och erfarenhet. Men så är det med mga utav rörelserna i svår klass. Om hästen kan dem och går för lätta hjälper så är det ganska enkelt även för en mer orutinerad ryttare att utföra dem (det är mellan rörelserna och ffa kvalitén på rörelserna som kräver sin ryttare, samt att bibehålla kvalitén även framöver). Det är ju därför det är så bra med läromästare! :idea:

Den här videon tycker jag visar på ett strålande sätt hur "enkelt" det kan bli när hästen är välutbildad. Storleken har minsann ingen betydelse :D http://www.youtube.com/watch?v=Diyi8tTBjDE&feature=related

Vilken känsla o bålstablitet ungen hade:bow:

Först trodde jag att hon åkte- läromästare, sen ser man att hon faktiskt vet vad hon gör.

Senast ändrad:
Helt underbart otroligt fantastiskt!

Flickan når knappt nedanför sadeln. Hästen är fantastiskt. Tänk om alla hade en sådan att lära sig på!

Wow, tänk om man hade en sån läromästare att lära sig de svårare grejerna på! Störtskön unge. Hon var ju skitsöt:love:

Jag har aldrig fått chansen att prova piaff..
Önskar verkligen att jag hade en riktig läromästare.. Eller var kompis med någon som hade en sådan..
Men men.. det får väl bli i nästa liv.. (alltså livet efter studentlivet ;))

Första gången jag piafferade minns jag med glädje. Jag blir fortfarande varm och bubblig i magen när jag tänker på det passet. Första gången jag fick möjlighet att rida en riktigt bra häst. :love:
Känslan var helt fantastisk.

Hahaha! Iskallt att sätta hästen i en galoppiruett vid åtta års ålder :rofl: Enda skillnaden mellan henne och mig (och jag är 23) är att när jag åker på sniskan åker hästen med eftersom jag nog väger iaf 50-55 kilo mer än vad hon gör :D

Den hästen jag rider har väldigt väldigt lätt för piaff och passage så hans är mer stillastående och väldigt taktmässig. Men det är ju olika från individ till individ och man ser ju tydligt på filmen att det är piaff hon får fram :)

Och tränaren sa typ som du när jag förvånades över hur lätt det var, att det är att lära dom det som är svårt! Haha... jag har varit så lurad hela mitt liv :D

Jag har aldrig fått chansen att prova piaff..
Önskar verkligen att jag hade en riktig läromästare.. Eller var kompis med någon som hade en sådan..
Men men.. det får väl bli i nästa liv.. (alltså livet efter studentlivet ;))

Jag är student :angel: Fast med turen att ha hittat en tränare med en gammal svårklasshäst att rida på varannan vecka :idea: :banana:

Jag är student :angel: Fast med turen att ha hittat en tränare med en gammal svårklasshäst att rida på varannan vecka :idea: :banana:

Åh jag blir riktigt avis :D

Jag håller ju på att göra mig av med min häst nu och det skulle helt klart vara toppen om man kunde hitta någon riktig läromästare att typ bli medryttare på! :banana:

Hahaha! Iskallt att sätta hästen i en galoppiruett vid åtta års ålder

Exakt! Egentligen är det ännu mer imponerande med piruetterna, för att trampa kan ju hästar lära sig mer eller mindre med rötskommando, men piruetter brukar kräva lite mer »ihopridning« och tydliga signaler från ryttaren.

Det lustiga är att samma häst förekommer med en vuxen ryttare där det lilla jag hann se var av SÄMRE kvalité. Hästen tappade takten mkt mer.

Vilken häst du har! :love:
Jag är sjukt imponerad av ungen! :eek: Att ha den koordinationen och styrkan i kroppen vid den åldern! :love: Hon är ju en talang alltså! Hon kommer komma långt! :bow:

Nej, gud det är inte min häst på videon! Det är bara en jag hittat på nätet.

AnnHam: Jag vet! Jag reagerade också på det! Han imponerar inte speciellt med den vuxne ryttaren.

Axel: Det trodde jag också första gången som jag började titta på den. Men sen upptäckte jag liksom du att hon är fullkommligt medveten om vad hon gör. Hon rider aktivt och hade hon haft liite längre ben så skulle hon ha lyckats med ännu mer än vad hon gör idag.

WOW, vilken läromästare:bow::bow:
Ja om alla barn hade såna att börja på:idea:

Det lustiga är att samma häst förekommer med en vuxen ryttare där det lilla jag hann se var av SÄMRE kvalité. Hästen tappade takten mkt mer.

Egentligen är det inte så konstigt, om hästen är välutbildad alltså, för den kan ju, men ju större ryttare ju mer kan man störa och hindra hästen:crazy:

En liten unge är följsam och mjuk kroppen på ett helt annat sätt än en vuxen. Börjar dom rida tidigt så ÄR dom så där "rätt" i sin ridning, dom tänker inte dom följer och stör inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 486
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 249
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka