Piaff/Trampa

M

Montéryttare

Hästen är en välutbildad dam gör öppnor, sluta, skänkelvikning utan problem... Hon kan även galoppombyten, som vi satt några gånger med hon blir så explosiv o ruskigt svår hanterad att jag tar det lite lugnt med det :o :D

Men nu så jobbar jag mycket med SAMLAD trav sen 2 veckor tillbaka. Sist kom jag upp på långsidan, satt o plockade o jobbade med skänklarna(utan stigbyglar) varpå hon bromsar upp, o samlar sig perfekt får in rumpan precis, upp o in med skallen för att piaffera 3 steg perfekt o sen fortsätta framåt.

Hur får man hästen att stanna kvar i rörelse momentet och vadär "vanligaste" hjälperna för piaff?

(JA jag har en instruktör jag rider för ibland... men jag väljer att fråga här då jag tror att många av er kan hjälpa mig med pricken över i ;) )

Sv: Piaff/Trampa

Kom bara ihåg att piaff är en grad av samling och ingenting annat.

Om din häst inte kan "stå kvar", så betyder det bara att den inte orkar, det är bara att jobba vidare och försiktigt öka samlingen, när hästen ökar sin styrka så kommer den att kunna stanna längre i samlingen.

Montéryttare skrev:
Hästen är en välutbildad dam gör öppnor, sluta, skänkelvikning utan problem... Hon kan även galoppombyten, som vi satt några gånger med hon blir så explosiv o ruskigt svår hanterad att jag tar det lite lugnt med det :o :D

Men nu så jobbar jag mycket med SAMLAD trav sen 2 veckor tillbaka. Sist kom jag upp på långsidan, satt o plockade (:crazy: ) o jobbade med skänklarna(utan stigbyglar) varpå hon bromsar upp, o samlar sig perfekt får in rumpan precis, upp o in med skallen för att piaffera 3 steg perfekt o sen fortsätta framåt.

Hur får man hästen att stanna kvar i rörelse momentet och vadär "vanligaste" hjälperna för piaff?

(JA jag har en instruktör jag rider för ibland... men jag väljer att fråga här då jag tror att många av er kan hjälpa mig med pricken över i ;) )

Känns som att du själv inte är klar för att piaffera. Träna på "basic" (det du beskriver ovan).

Hästen verkar inte vara klar för att piaffera då den springer iväg från dig i bytena och inte stannar kvar i "piaffen".

det krävs mer än 2 veckors samlat travjobb innan du gör en bra piaff. Räkna med månader/år.

Annorlunda skrev:
Känns som att du själv inte är klar för att piaffera. Träna på "basic" (det du beskriver ovan).

Hästen verkar inte vara klar för att piaffera då den springer iväg från dig i bytena och inte stannar kvar i "piaffen".

det krävs mer än 2 veckors samlat travjobb innan du gör en bra piaff. Räkna med månader/år.

Hästen är mer än redo, jag har visserligen bara vart medryttare i 3månader... men hon kan det förmodligen redan, bara det att hon är lite rävaktig o gärna smiter undan :devil: svårare skolor då hon vet att lillmatte gärna ger upp då det är min samling som är både grön och rostig...

Sen bytena... Hmmm... Vad ska jag säga... om du såg hästen så förstår du... Hon är explosiv, enormt steg, och förförligt viktkännslig! Men när vi tar vår tid o hon är nogorlunda lugn och jag sitter ordentligt o inte dom där cm snett :o :devil: så får vi till det gudomligt snyggt!

Senast ändrad av en moderator:

Blandrastik skrev:
Kom bara ihåg att piaff är en grad av samling och ingenting annat.

Om din häst inte kan "stå kvar", så betyder det bara att den inte orkar, det är bara att jobba vidare och försiktigt öka samlingen, när hästen ökar sin styrka så kommer den att kunna stanna längre i samlingen.

Vart kan man hitta info om samling/piaff... skulle va intressant o läsa nån länk på svenska...

Hon står inte kvar för att jag inte är tillräckligt tydlig tror jag....

tycker du ska vara nöjd med lite i taget, det är inte lätt till o få hästen stå kvar hela tiden, eller under några "längre" stunder. En sak i taget, kräv inte för mycket. Börja med halva steg i skritt.

__Stilett__ skrev:
tycker du ska vara nöjd med lite i taget, det är inte lätt till o få hästen stå kvar hela tiden, eller under några "längre" stunder. En sak i taget, kräv inte för mycket. Börja med halva steg i skritt.

Jo det jag har gjort, är att efter första gången trampa tre steg, när hon "gick ur" så släppte jag av o berömde o skritta på långa tyglar... Sen galoppa resp travade vi något varv och så började om för samling... gjorde så tre gånger o berömde massor varje gång hon trampat flera steg... Tar allt väldigt långsamt även om hon kan det, så lär hon nog vara lika ringrostig som mig då ägaren bara inriktar sig på hoppningen...

gillar kyras sätt... med sluta för hand osv.

köp kyra boken, står mycket nogrannt där

Okey.. Ska kolla efter den vid löning...

Ska jobba vidare i kväll i ridhuset, får se hur bra det går :)

Montéryttare skrev:
Vart kan man hitta info om samling/piaff... skulle va intressant o läsa nån länk på svenska...

Hon står inte kvar för att jag inte är tillräckligt tydlig tror jag....

Det beror nog mest på att man inte vill locka okunniga till det... När man har kommit så pass långt i utb. så är det oftast ingen större överraskning hur man ska göra. Har man samlat traven innan så blir det bara ytterligare lite samling.
Däremot så är både piaff och passage väldigt lätta rörelser att rida. Jag har satt upp mga, mga ganska så färska ryttare på min läromästare och ingen utav dem har haft svårt att förstå hur man skulle få till det. Och standard kommentaren brukar vara -"så lätt det är, jag trodde det skulle vara jättesvårt!"

Sen så är det ju så också att det är lite olika från häst till häst hur man leker fram rörelserna (ang. varför det inte finns så mkt text) och de är nog de rörelser som allra minst kan göras efter ett förutbestämmt "schema".
Men i vilket fall som helst så är det vanligaste att anv. skänklarna växelvis i piaffen och båda i passagen. Men det varierar. Det är ju sitsen som framförallt ger hästen signal om han ska piaffa eller gå i passage.

Saigon skrev:
Det beror nog mest på att man inte vill locka okunniga till det... När man har kommit så pass långt i utb. så är det oftast ingen större överraskning hur man ska göra. Har man samlat traven innan så blir det bara ytterligare lite samling.
Däremot så är både piaff och passage väldigt lätta rörelser att rida. Jag har satt upp mga, mga ganska så färska ryttare på min läromästare och ingen utav dem har haft svårt att förstå hur man skulle få till det. Och standard kommentaren brukar vara -"så lätt det är, jag trodde det skulle vara jättesvårt!"

Sen så är det ju så också att det är lite olika från häst till häst hur man leker fram rörelserna (ang. varför det inte finns så mkt text) och de är nog de rörelser som allra minst kan göras efter ett förutbestämmt "schema".
Men i vilket fall som helst så är det vanligaste att anv. skänklarna växelvis i piaffen och båda i passagen. Men det varierar. Det är ju sitsen som framförallt ger hästen signal om han ska piaffa eller gå i passage.

Jo precis, det är väl det jag lärt mig för länge sen... Då kan det kanske vara så att hon inte är riden i piaff innan... men att hon "nästan kan" själv... Med tanke på att hon harstyrkan och lyder när man rider med vikt...

Hej,håller med dig till viss del MEN det är en del saker som kan gå snett när man ska lära en häst piaffera. Det är till exempel väldigt viktigt att hästen inte får gunga fram och tillbaka, att det inte bara blir kadens för att hästen går in i ett läge där den kommer undan, eller att den står och trampar på stället och rörelsen då inte blir framåtgripande, vilket den är...
När jag läser ditt inlägg får jag känslan att alla som läser det tänker att "ja just det, det är bara att samla upp traven tillräckligt"
så enkelt är det faktiskt inte och som sagt, har det börjat gå snett är det kanske inte så enkelt att rätta till./Malin (som får ta hand om dem som det gått snett för :angel: )

Malinigbg skrev:
Hej,håller med dig till viss del MEN det är en del saker som kan gå snett när man ska lära en häst piaffera. Det är till exempel väldigt viktigt att hästen inte får gunga fram och tillbaka, att det inte bara blir kadens för att hästen går in i ett läge där den kommer undan, eller att den står och trampar på stället och rörelsen då inte blir framåtgripande, vilket den är...
När jag läser ditt inlägg får jag känslan att alla som läser det tänker att "ja just det, det är bara att samla upp traven tillräckligt"
så enkelt är det faktiskt inte och som sagt, har det börjat gå snett är det kanske inte så enkelt att rätta till./Malin (som får ta hand om dem som det gått snett för :angel: )

Hmm... Vad menar du med "har gått fel för" ? *nyfiken*

Håller inte riktigt med om att det saknas ett förutbestämt schema! Jag tycker man kan gå väldigt metodiskt tillväga för att förebereda och utföra piaffen.

Så här tänker jag:
I öppnan träder det inre bakbenet in under kroppen och bär, i slutan träder det yttre bakbenet in under kroppen.

Med sin skänkel kan man påverka bakbenet t ex att lyfta tidigare än vad hästen hade gjort av sig själv, och därmed minska påskjutet.

Jag förbereder piaffen genom att under lång tid styrketräna de bägge bakbenen med hjälp av öppnor och slutor och leker med övergångar mellan skolorna.

Genom att göra täta övergångar i skritt mellan öppnan och slutan närmar man sig sedan trampet, till sist tänker man öppna-sluta-öppna-sluta, man byter alltså skola i efter varje steg - och det är här den växelvisa drivningen syns. En skänkeln styr innerbak medan den andra styr ytterbak. Böjningen (antingen vänster eller höger) finns kvar där, men är knappt skönjbar.

Och med styrka och övning har man så småningom enbart med hjälp av sittbenens rörelse i sadeln en (rak) piaff..!

Ganska så systematiskt med andra ord =)

Tips:
¤ Spödutt i takt på bakben eller rumpa, kanske av en duktig medhjälpare på marken
¤ Spödutten kan förberedas på stallgången genom att peta på bakbenen med spöet och belöna när hästen lyfter det aktuella benet
¤ Ha ett o samma piaffställe på ridbanan så hästen vet vad som väntas
¤ Håll dig intill staketet/väggen till en början. Var inte rädd för att ha hästen lite böjd.
¤ Ha ngn på marken som kan hjälpa dig med att se ifall hästen fuskar med ngt ben, det är lätt hänt att rumpan sladdar lite utåt t ex. Alternativt kikar man i spegeln.
¤ Utnyttja gärna de tillfällena hästen själv bjuder upp till dans! Men när den väl förstått vad trampet går ut på så kommer den nog vara med på noterna utan vidare.
¤ Även om det inte är bettet som samlar och att man inte ska samla hästen framifrån så tror jag att det är lättare med ett kandar på.. Man indikerar ngt i stången när det är på gång. En tränare jag ridit för sa att man kan visa takten med genom att röra stången lätt - men kanske lite farligt för en lekman att ge sig på?
¤ Rid bara ett par, tre tramp ibland, ibland några till
¤ Rid ur trampet i avslappnad skritt på lång tygel ibland, ibland iväg i trav av olika samlingsgrader.
¤ Klappa och beröm, hästen ska verkligen förstå att de där tre stegen den gjorde var jäkligt bra och att det var kul!
¤ Var inte rädd för att prova trampa! Så länge man inte handbromstrampar så är det väl ingen större skada skedd om det blir lite knasigt? Herrejösses, man har ju klantat till det på alla möjliga olika sätt med sin häst och lite trampexperiment dör den inte av! Men, viktigt; hästen ska tycka att det är *kul*, inte stressande.

Vet att alla inte håller med om allt jag skrivit, kom gärna med kritik så ska jag se ifall jag kan bemöta den eller tänka om!

Ovanstående har i alla fall fungerat bra på min häst (en häst med mycket motor och förhållandevis lätt för sig)

och just det ja, viktigt: Låt hästen gå framåt i trampet! Bli inte låst av att piaff "ska vara på stället", den måste få lov att vinna lite mark! Och en gång; Bromsa inte in i samlingen! Fungerar inte kopplingen skänkel-bakben så fungerar inte heller trampet.

FlipTheFrog skrev:
...Genom att göra täta övergångar i skritt mellan öppnan och slutan närmar man sig sedan trampet, till sist tänker man öppna-sluta-öppna-sluta, man byter alltså skola i efter varje steg - och det är här den växelvisa drivningen syns. En skänkeln styr innerbak medan den andra styr ytterbak. Böjningen (antingen vänster eller höger) finns kvar där, men är knappt skönjbar. ...

Håller med om det du skrivet men kan inte låta bli att undra över när du växlar mellan öppna o sluta efter varje steg. Finns det inte risk för att hästen börjar "svänga på rumpan" i trampet, vilket man definitivt inte vill, om man gör så???

Eller är det bara i hjälpgivningen du menar att man ska tänka så?

Det var precis det jag var ute efter! Tusen tack... :bow: :bow: :bow:

Det kommer bilder framöver så får vi se hur många som vill ställa upp o kritisera :angel: :D

Som sagt... hon är väldigt stark i öppnor/slutor o bär upp riktigt fint så jag tror att det kommer att gå fort för henne då vi trots allt lyckats några steg, med min ringrostiga dressyr :D :o

Jessica skrev:
Eller är det bara i hjälpgivningen du menar att man ska tänka så?

Ja precis. Det man har kvar från öppnan och slutan är i början en svag böjning* i kroppen, man befinner sig precis mitt emellan öppnan och slutan! Bakbenen ska träda in under kroppen och bära ett i sänder utan att rumpan svingar fram och tillbaka.

*) Den svaga böjningen gör alltså att man har två piaffer - en höger piaff och en vänster piaff. I mitt fall så har min häst en bättre höger piaff. I den vänstra piaffen får jag särskilt bevaka inner bak (det vänster mao) som vill smita lite utanför tyngdpunkten och låta höger ta det mesta jobbet - alltså gör hon helst trampet i en sluta om jag inte passar på henne och placerar henne mitt emellan skolorna.

Det man ska passa sig för i den växelvisa drivningen är att man inte själv överarbetar det hela och sitter och vaggar i sadeln. Reagerar inte hästen för hjälpen behöver man troligen befästa hjälpen (befästa kopplingen skänkel-bakben) och inte förstärka den.

När hästen förstår och om den är känslig och lyhörd kan det räcka med att man växlar mellan sittbenen i sadeln för att få den att trampa - det är rätt fräckt!

~Flip *bubblar på*

Kom på en grej till. Skrev ju att min häst gärna fuskar lite med vänster bak och därför trampar i en sluta. Ett annat problem som dykt upp ngn gång har varit att hon breddat bak i trampet. När det har hänt har jag faktiskt valt att göra trampet i en öppna eller i en sluta för att i alla fall säkert kunna detaljstyra ett av bakbenen. Sedan kan man på nytt försöka hitta mellanläget mellan skolorna.

studs.gif

(har inget att tillägga... skulle bara prova att lägga in denna i en tråd..;) )

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka