L
Lord Owen
Sv: Pessoas longeringssystem??????
Påminner lite om en Rythmcollector (eller vad det nu heter..) tycker jag. Ett ryck i vardera mungipa varje gång hästen rör på frambenen. Används flitigt på min ridskola.
Tigertofflan skrev:Jag har inte provat nån sorts sele, men jag tycker att pessoaselen verkar uppmuntra till att knäcka av i nacken.
Hypotetiskt: Hästen är inte stark nog att bära sig längre stunder än. Man spänner in den relativt löst och lågt, och börjar longera. I varje steg vår hästen ett ryck i munnen och ett tryck på baken, vilket gör att nosen åker in och förhoppningsvis gör även baken det. Hästen bär sig några steg, men orkar sen inte, och bakbenen faller ut. Hästen blir återigen ryckt i munnen, men orkar inte få bakbenen under sig. Den drar nosen längre in för att slippa rycken i munnen, och finner att "Aha! Går jag såhär är det inte jobbigt, och jag får vara ifred i munnen!". Vad har den då för anledning att jobba i rätt form igen? Den får den belöningen den vill ha när den gör rätt.
Som sagt, jag har inte använt selen, men det är såhär jag tänker angående den.
Påminner lite om en Rythmcollector (eller vad det nu heter..) tycker jag. Ett ryck i vardera mungipa varje gång hästen rör på frambenen. Används flitigt på min ridskola.