Pessoas longeringssystem??????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 19 827
Sv: Pessoas longeringssystem??????

ancan skrev:
Lord Owen skrev:
Du hade tur som hade chansen att surpla i dig sådana kunskaper. Alla har inte den turen. :) Men alla gamla hästkarlar har inte rätt heller, man ska inte låsa sig varken i de gamla kunskaperna eller de nya.QUOTE]

Men då får man söka upp kunskapen!!! Våga ringa och fråga kunniga personer i din närhet...

Alla gamla kunskaper var inte rätt, en del nymoderna kommer oxå att visa sig vara fel i framtiden...

Men vana och långvarig tränig är en enorm kunskapskälla, det kan man aldrig läsa sig till..

Det är genom sina egna misstag(och förall del, en del andras oxå) som man lär sig!!

Om någon kan undgå att begå misstag, genom att jag kan berätta om mina egna så är jag jätteglad...

Ja, det är så JAG lärt mig allt jag kan (som för dens skull inte är mkt i det stora hela). Jag har fått anstränga mig (och blivit begåvad med en häst som är en levande "Håll hästen frisk" men det är en annan sak) sedan jag började med hästar för att lära mig saker, men jag vill påstå att det bara gjort saken roligare. Däremot sväljer jag aldrig folks åsikter med hull och hår, jag föredrar att höra så mkt som möjligt och ta reda på så mkt som möjligt från olika håll och sedan bilda min egen uppfattning.

Lord Owen skrev:
Provat söka utanför bukefalos? På google eller så?

Här är t.ex. en tråd (ska leta mer), tydligen använder Asterix pessoas system vid longering, du kan ju fråga henne. :idea:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=539282&highlight=pessoa+longering

Här är en till, fast där kanske de inte förklarar så mkt om just Pessoa, där är det mer allmänt om den och andra inspänningstyglar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=522964&highlight=pessoa+longering

Och en till.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=473582&highlight=pessoa+insp%E4nning
Tack ska du ha....för dessa.Vad sökte du på för ord?Jag har provat alla möjliga men inte hittat en enda tråd?Mysko :confused:

Men vänta nu lite här... Skrev jag inte flera gånger i mitt inlägg att jag aldrig använt selen!? Vilket påhopp :(
Jag är intresserad av hur selen fungerar, eftersom de som har provat den verkar ha bra erfarenheter av den, men i mitt huvud skulle förloppet mer vara så som jag beskriver det...

HannaZ skrev:
Är det någon som har selen från börjes?
Jo nu har jag tittat på den, undra vad det är för skillnad på den och pessoas...?

Tror att det mest är priset faktiskt.

har sett en äkta pessoasele en gång och det vara samma konstruktion.

HannaZ skrev:
Tror att det mest är priset faktiskt.

har sett en äkta pessoasele en gång och det vara samma konstruktion.
Jag tittade på bilderna och jämförde dom....ser då likadana ut vad jag kan se......Nån som vet?
Kanske kvalite´n, bara en gissning....Kanske materialet dom är gjord av.... :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Har använt pessoa-selen i ett tävlingsstall för hopphästar. När vi longerade med pessoa-selen så longerade vi absolut inte mer än 10-15min. Alla hästarna arbetade bättre med denna sele än utan, därav den korta tiden. Jag har bara positiva erfarenheter av denna sele.
Visst sen kan det hända olyckor, men när kan det inte göra det när man håller på med hästar??

jjeg skrev:
Jag vet inte heller hur den ser ut, det är bara nåt jag hört att det ska finnas en sådan.

Har försökt få hästen att jobba under longering....Verkligen försökt. Men inte lyckats. Tycker själv att longering är ett komplement till ridningen.
OCH tömkör FAKTISKT min häst.....där funkar han mycket bättre.

Vad vill du uppnå med longeringen?
Är det som avrastning tycker jag det är bättre att löslongera. Fast då måste man ju tillgång till ett inhägnat område.
Ska han jobba så är det ju bättre att tömköra. Tror inte att man kan få hästen att jobba lika bra i longering som i tömkörning.
Mvh/Maria

*knappen*
Jag har ingen erfarenhet av pessoasele alls, utom att jag sett den användas en gång. (vilket jag önskar att jag sluppit se...)

Men, ni som kan, vad ger det för effekter om:
1. Hästen slänger med huvudet?
2. Stegrar sig?

*knapplån* Jag förstår och beundrar principen bakom Pessoaslen men det är inget för mig. Men med pessoaselen som utgångsläge knypplade jag ihop en egen mkt effektiv grej.
En gjord, rätt hårt spänt runt magen (med mankfrihet så klart). En gummisnodd klädd med tjockt ludd som man fäster i selen på sidan, drar bakom rumpan och sen fäster i andra sidan.
Longera först i skritt tills hästen känner sig bekväm med den och sen i trav.

Om det behövs och det gör det oftast så sätter jag på vanliga inspänningstyglar för att få med ytterbogen. Fäster det i en kapson, aldrig bett för jag gillar inte att longera med bett. Inspänningtyglarna ska vara långa, hästen ska få söka sig framåt mot dem, inte dras ihop bakåt av dem.

Otroligt effektivt, gummibanden påminner hästen om att den har en rumpa!!!!!!

Mkt effektivt på tex islandshästar som har svårt att fina trav på volten. Då brukar jag oxå lägga ut 4 bommar direkt på marken, en på var "voltlångsida" så att om hästen blir passig så hoppar den sig rätt åtminstone 4 gånger per varv och traven blir fort stabil.

Träningsvärken är dock total efterseom man får stor effekt på kort tid så max 5-10 minuter i början. Skritta fram och av på rakt spår och utan gummiband.

Varför är pessoasele=hästmisshandel???
Man får ju använda den på det sätt den är till för och lagom för hästen.
Om hästen brallar, är den spänd på rätt sätt ska det inte kunna hända så mycket. I det stallet jag jobbade och använde den hände det aldrig någon olycka i samband med pessoaselen. Man får ju ha så mycket förnuft att man vänjer hästen långsamt.

Jag bara MÅSTE lägga in den här bilden:
lung1053s.jpg

Tycker bilden talar för sig själv.
Hästen gapar, går på bogarna och är spänd.

Den bilden var ett klockrent exempel på de hästar jag har sett longeras med pessoasele.
Det säger väl egentligen sig självt att det inte är särskilt smart med en direktförbindelse mellan bakben och mun - oavsett hur mycket hästen trampar in under sig måste den ju ändå föra bakbenen bakåt i varje steg, och den rörelsen fortplantas framåt genom linan till bettet - ryck i varje steg. Har man den så löst att det inte rycker hänger ju bara linan bakom rumpan och gör ingenting alls.
Jag har använt mig av principen som Djurjouren beskriver när jag har velat komma åt rumpan lite extra (vid tömkörning, jag longerar inte), dock med en fleecelinda istället för ett gummiband. Fungerar jättebra.

underbar uppfinning!!!!!!! rekommenderas varmt! hade en ojämt musklad fd travare , som dessutom bara spårar ur på ena sidan , funkar toppen!!!!

Jag har också en pessoasele och tycker den fungerar jättebra, men man får ju inte spänna in den hårt. Mina hästar har aldrig haft några problem med munnen.

Börjes sele tror jag är lite sämre för den är har ingen elastisitet. Orginalet har ju som "halsfärlängare" under luddet som går bakom bakbenen så att det inte ska bli helt stumt.

Man får ju inte glömma heller att det inte är en ensidig förbindelse mellan bakbenen och munnen, repet går ju genom bettringarna tillbaka till longergjorden. Sedan måste man ju spänna den så löst så att den bara påverkar om hästen springer totalt ur form. Det går ju två linor från "bakgjorden" den ena går från longergjorden och enbart till "bakgjorden", den andra går som sagt fram till bettet och tillbaka till gjorden. Så spänner man den löst så kommer ju hästen i första hand känna bakgjorden och enbart känna av munnen om den går totalt ur form.

Jag har inte upplevt att hästarna tycker illa om den utan tvärtom så tycker jag att dom jobbar jättebra, men smaken är ju som baken..

Jag tycker att det krävs minst lika mycket kunskap - om inte mer! - för att inte slita på hästen när man longerar.

Kan man inte utföra det som krävs för hästens välbefinnande får man antingen lära sig eller låta bli att ha häst är min krassa inställning.

Det beror väl på varför man longerar? Vad är syftet? Jag longerar sällan men om jag gör det så är mitt syfte att bara att hästen ska få röra sig i alla gångarter som lite extra motion när min tid är knapp. Max 5 min/varv i ca 25min och i en stor cirkel som jag försöker göra till en rektangel..(utan inspänningstyglar och dylikt med andra ord så longerar jag bara i grimma) Är jag okunnig då?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 187
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka