Pessoas longeringssystem??????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 19 827
Sv: Pessoas longeringssystem??????

Det vet väl du bäst, hur du longerar och med vilka kunskaper du gör övningen?

Jag vidhåller att om man inte har kunskapen att utföra en övning korrekt till hästens välbefinnande (tömkörning, longering, hoppning what ever) ska man inte göra den.

KL

Det är fascinerande att om folk ser en bild på en friesersele så skriker man av fasa, men om ngn kommenterar hur en pessoa sele verkligen fungerar, så skriks det i protest därför att ingen vill höra hur den fungerar utan hävda att den inte alls är samma princip som andra tvångsselar.

Jag håller med Lovisaleonora runt kommentaren ang. longering. Krävs oerhört mkt mer kunskap för att få ngt ut av longering på ett sätt som inte sliter på hästen.
gyllene regel: longera aldrig ur motions eller tidsbrist syfte.

Jag säger inte att Pessoasystemet är helt förkastligt i alla hänseenden, men det ger ju vissa effekter - är man ute efter de effekterna är det ju jättebra. Men då måste man ju veta exakt vad som händer och inte tro/tycka att det löser problem med form, lydnad, styrka etc.

Samma sak med graman. Jättebra ur vissa synvinklar, men som formgivare - helt förkastlig!

Nä det vet jag att du inte säger.
jag hänvisade till det du skrev om longering och annat i övrigt. Har man inte full koll och behärskar det ska man avhålla sig från det.

Detta får du gärna vidarutveckla.

ser och sett alltför många som centrifugerar sina hästar i 20 minuter varv på varv på en volt i lina, och anser att de arbetat hästen vettigt.
Hästen springer runt i total obalans och försöker bära upp sig genom att kompensera med utskjuten bog och att gå felställd, och paddlar på i full kareta runt runt.

det är oerhört svårt och kräver en mkt insatt person för att longera på ett sätt som inte sliter mer än det gör nytta på hästen. Just specifikt gällande longering så är det mkt svårt att få hästen att arbeta liksidigt och i balans. Det är i princip ett av de få för att inte säga enda, tillfällen där jag tycker att en inspänningstygel är befogad - just för att kunna stödja upp hästen och reglera dess ställning och att den inte felkompenserar sig i kroppen. men återigen - ska du spänna så vill det till att du vet vad du gör - och kan arbeta - återigen - på ett sätt som verkligen främjar hästen. tyvärr är det oftare man ser när folk longerar pga tidsbrist, att människan upplever att den sparat tid och motionerat/jobbat hästen, när allt som åstadkommits är att stärka felbelastning och obalans, samt att slita på hästen.

Senast ändrad:

det kan jag förstå och hålla med om men när jag longerar så gör jag inte bara för att hästen ska få motion utan det blir en träning för när du visar en pre så måste du kunna longera den. Så för mig blir det lite träning inför det. Då får den bara visas i träns och longerlina.
Det som är viktigt enligt mitt sätt att tänka är att byta varv ofta och att försöka göra spåret till en rektangel och inte en cirkel och att det sker i sansat tempo. F-n jag rör mig lika mkt som hästen..:D

Nu är jag inget fan av att göra det överhuvudtaget det händer att jag longerar 5-8 gånger om året...:D

"Based on the principles of pressure and release, the Pessoa Lungeing System helps to place the horse in a better position to assist muscle build-up, and increases use of the horse’s back muscles."

Eftersom selen är kopplad från bett till bakbenen (och det är de sätt den är anvisad) tar det växelvis i hästens mun. I trav då bakbenen tar vartannat bakåt så funkar selen på samma sätt som att i varannan sida, sitter den åt kan man tom. ta till ordet "såga".

Som på beskrivningen ovan är funktionen baserad på tryck och eftergift, sedan kan man diskutera om alla hästar som den används på har fått endast bestående positiva men.

I och med denna växelvis tagande i munnen på hästen kan man aldrig uppnå stadigheten och balansen som man kan få vid ridning, delvis pga att huvudet har en naturlig rörelse i gungande gångarter (skritt och galopp).

I instruktioner till pessoa selen anväds ofta "förbättring av nack muskler", jag har även sett "It’s ideal for young horses as it encourages them to develop the correct muscles" vilket är (i min mening) skrämmande! I och med den ostadighet som kan uppkomma i munnen så bör pessoaselen, om den bör sättas på någon häst, sitta på en välutvecklad häst med god och jämn muskelatur. Plockas den på en unghäst eller en häst som inte är jobbad korrekt kan det aldrig bli bra eftersom hästen inte har en aning om vad den ska sträva efter, detta resulteras troligtvis ofta i att hästen helt enkelt knäpper av och bakbenen försvinner till Tahiti.

Vad det gäller bakdelen på selen. Du kan aldrig använda den bakre delen för att få in bakbenen under kroppen utan att det är under obehag. Om man istället hade haft bakdelen fäst i gjorden hade den fungerat så att hästen fått bätte kroppsmedvetenhet (då bör det även användas en brösta om det är kroppsmedvetenhet man vill uppnå). Att ta hästen i munnen i rikting bakåt trycker bara iväg bakbenen.

Vill man uppnå en form som är idealisk för att sitta på hästen bör man inte använda någon hjälptygel alls. Skaffa en duktig tränare och lär dig förstå hur hästen fungerar. Jobba för hand.

Om man nu måste är så insnöad att man "måste" så bör man plocka fram en graman och ett rep med ludd på för bakdelen. Då har du det pessoasystemet egentligen vill uppnå + ett stadigt stöd i munnen. Vill du ha stretch är en chambon är bättre alternativ. Observera att ALLA hjälptyglar som är kopplade till huvudet inte tillåter hästen till en naturlig balans i de gungande gångarterna.

Senast ändrad:

TACK. :bow:

som tilläggskommentar så håller jag med om varje stavelse du skriver.
som jag sa tidigare upphörs jag inte att förvånas. folk skriker när de ser en friesersele men tycker att pessoa selen är en riktigt smart ide.
"för hästen har ju aldrig protesterat eller tagit skada".

Nä - de står ut med, och finner sig i mycket - alltför mycket ofta.

Det gäller bara att vara ärlig mot sig själv. Alla inspänningar är en sorts tvång - oavsett om det är bra för hästen. Sedan måste man ta sig i kragen och tänka ut om tvånget är nödvändigt, finns det andra vägar.

I det flesta fall så är ridning ett bättre alternativ, känner man att man inte rider bra, så blir det defenetivt inte bättre med longering. Du lär dig mer hur hästen funkar om du ställer dig brevid hästen eller håller ett par tömmar i handen. är man kass på det också så tjänar man mer på ett par lektioner i tömkörning/ridning än en pessoasle (köper man budget varienten så är inte den elastisk, vilket gör hela proceduren värre - se mitt förra inlägg).

Jag lovar! Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Har hästen ont i ryggen så den inte bör bära ryttare - ta på en chambon och möjligtvis en "rumpdel". En chambon har ingenting med munnen att göra när hästen har höjt ryggen.

jag skulle inte välja det, tycker inte om dessa inspänningstyglar. tänk att trycka ihop hästen mot dens vilja! det tycker iallafall jag.

När jag jobbade som hästskötare i Spanien ville alltid min chef att jag skulle longera hans hästar med pessoa. Jag brukade göra det när han var i stallet eller kanske nån gång i veckan på varje häst. På några av hästarna funkade den väl helt okej. Alltså dom hästar som går helt stilla med huvudet. Men om hästen var ostadig i sin form slutade det bara med att hästen blev ryckt i munnen och koncentrerade sig mer på att rycka tillbaka än att gå på volten.

Jag var ju tvungen att longera med pessoa på 3-åringar och det är inget jag rekommenderar... Men vad hade liksom jag att säga till en rik Grand Prix ridande spanjor som dessutom vunnit spanska mästerskapen 5 gånger? Ingenting liksom :P

49c71733.jpg

Linorna är fästa i longergjorden (behöver inte vara) och löper genom bettringarna, via ringar i longergjorden och är fästa i tunneln runt hasorna, vilket betyder att ju längre ut hästen har bakbenen, desto mer tryck får den i munnen, men när den får in bakbenen under sig så fösvinner trycket från munnen.

Jag tkr de låter som om pessoaselen tvingar hästen att trampa under sig... Varför inte göra på ett annat sätt så hästen själv väljer att jobba rätt? När jag longerar (ca 1/år) så har jag bara ett träns på och longeringslina och han går bra, jobbar på med sänkt huvud och bakbenen under sig.

jag ha en sån sele och tyckte den funkade kanon till hingsten jag hade förut .. men funkar inte alls till halvblodet jag ha nu ...

lägger in en bild på hingsten med sele på sig ...

20000327.jpg

jag har ett sånt system och använder det vid tömkörning. Min häst är jätte bråkig när man rider dressyr så den hjälper jätte mycket när hon bråkar. Men jag använder den inte alls ofta, kanske en gång i månaden. Hon tycker det är jobbigt och trampar inte under sig när man rider, bara de första.. 2 veckorna när jag använt den. På slutet stegrar hon bara rakt upp och då sätter jag på den här, och nästa dag är hon mycket lättare och sammarbetsvillig. Många i världseliten använder den också och de skulle inte vilja göra något som förstör för hästen. Och inte vill väl butiker sälja sånt som är dåligt för hästen ? Men jag fattar ändå vad ni menar ;) .

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 187
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka