Pessoas longeringssystem??????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 19 827
Sv: Pessoas longeringssystem??????

Tigertofflan skrev:
Jag har inte provat nån sorts sele, men jag tycker att pessoaselen verkar uppmuntra till att knäcka av i nacken.

Hypotetiskt: Hästen är inte stark nog att bära sig längre stunder än. Man spänner in den relativt löst och lågt, och börjar longera. I varje steg vår hästen ett ryck i munnen och ett tryck på baken, vilket gör att nosen åker in och förhoppningsvis gör även baken det. Hästen bär sig några steg, men orkar sen inte, och bakbenen faller ut. Hästen blir återigen ryckt i munnen, men orkar inte få bakbenen under sig. Den drar nosen längre in för att slippa rycken i munnen, och finner att "Aha! Går jag såhär är det inte jobbigt, och jag får vara ifred i munnen!". Vad har den då för anledning att jobba i rätt form igen? Den får den belöningen den vill ha när den gör rätt.

Som sagt, jag har inte använt selen, men det är såhär jag tänker angående den.

Påminner lite om en Rythmcollector (eller vad det nu heter..) tycker jag. Ett ryck i vardera mungipa varje gång hästen rör på frambenen. Används flitigt på min ridskola. :crazy:

Tigertofflan skrev:
Vad är det? Aldrig hört talas om.. :crazy:

Hade inte jag heller före jag började på min ridskola. :cool: Vet inte ens om det faktiskt heter så, ska googla och se om jag hittar... Nähä, inte det.

Hur som helst är det en lång "tygel" som man kan använda både i ridningen och vid longering/tömarbete. Den är oberoende av ryttarens hand, alltså ryttaren har ingen kontroll över den. Remmen/Tygeln fästs antingen direkt i vardera bettring med spännen eller går genom dem och över nacken (nästan som när man sätter fast en longeringslina på ett visst sätt, är du med?), sedan går remmarna ner mellan frambenen och upp på vardera sida och binds ihop precis bakom manken. Resultat: När hästen rör sina framben fram och tillbaka kommer remmen att växelvis "slappna av"/dras åt i en ryckig rörelse. Ryck höger-ryck vänster. :crazy: Det enda jag har sett att man får hästen att göra med detta är att söka bakåt för att undvika att bli ryckta i munnen.

Förstod du nått nu? :p

Ingen av er som tycker den är så hemsk har alltså provat :smirk:
Hur kan ni då säga om den är bra eller dålig?

Jag använder aldrig någon typ av inspänning vid ridning och longerar inte ofta. Men när jag gör det fungerar pessoaselen riktigt bra, som jag skrev innan brukar in häst krulla ihop sig vid longering men gör det INTE med denna.
Jag har provat den på andra hästar också och den har fungerat bra då med. Men får ju inte spänna in för mycket!

Jag har provat den o använde den en del i gymnasiet hos min dåvarande tränare (lärare). Tycker den funkar bra.. Har beställt en egen nu. Skall bli spännande o se hur de skall gå..=)

Ja, jag fårstår ungefär. Typ som en vanlig gummisnodd fast den sätts inte fast i gjorden utan uppe på manken? Verkar väldigt... uschigt. Varför sätter man en sån på en ridskolehäst? Dom blir väl nog ryckta i munnen som det är..?

Nyrelski skrev:
Ingen av er som tycker den är så hemsk har alltså provat :smirk:
Hur kan ni då säga om den är bra eller dålig?

Jag använder aldrig någon typ av inspänning vid ridning och longerar inte ofta. Men när jag gör det fungerar pessoaselen riktigt bra, som jag skrev innan brukar in häst krulla ihop sig vid longering men gör det INTE med denna.
Jag har provat den på andra hästar också och den har fungerat bra då med. Men får ju inte spänna in för mycket!

Tror nog det är en bra grej i rätta händer.....får se om jag beställer en.Har försökt longera min ena häst i flera år med jämna mellanrum men han vill inte komma ner osv. Han bara lufsar på där med huvudet uppe i himlen osv Men när jag tömkör så funkar han bra.Man funderar ju på varför det är så här....

Penny_Lane skrev:
Jag har provat den o använde den en del i gymnasiet hos min dåvarande tränare (lärare). Tycker den funkar bra.. Har beställt en egen nu. Skall bli spännande o se hur de skall gå..=)

Det låter ju som om dom som provat mest har positiva erfarenheter, berätta mer när du provat.

Tigertofflan skrev:
Hypotetiskt: Hästen är inte stark nog att bära sig längre stunder än. Man spänner in den relativt löst och lågt, och börjar longera. I varje steg vår hästen ett ryck i munnen och ett tryck på baken, vilket gör att nosen åker in och förhoppningsvis gör även baken det. Hästen bär sig några steg, men orkar sen inte, och bakbenen faller ut. Hästen blir återigen ryckt i munnen, men orkar inte få bakbenen under sig. Den drar nosen längre in för att slippa rycken i munnen, och finner att "Aha! Går jag såhär är det inte jobbigt, och jag får vara ifred i munnen!". Vad har den då för anledning att jobba i rätt form igen? Den får den belöningen den vill ha när den gör rätt.

Det märks ppå din tänkta beskrivning att du aldrig använt ett pessoalong rätt(eller alls)...

Tror du att det är ngt man använder snabbt och vips så har du en musklad häst på några veckor???

Givetvis börjar m,an använda den mkt löst spänd, för att succesivt öka spänningen, när musklerna och formen är på rätt väg...

Ett arbete som tar månader!!!

Som sagt: I händerna på en amatör blir det ett farligt redskap, precis som spö, sporrar och gramantyglar...

Alla borde hålla sig på den nivå dom är, och inte tro sig för mer... Detta gäller OS ryttare som skogsmullar...INGEN NÄMD ELLER GLÖMD!!!

Ähum, om man tycker en sak påverkar hästen negativt så sätter man väl inte den på sin häst :confused: Jag ser ju hur selen påverkar, dvs ett ryck i munnen för varje steg. Det har jag sett! Varför i hundan skulle jag då sätta den på min häst?

Så att vi som tycker att den är hemsk inte har provat är kanske ganska naturligt. Man tänker ju inte : -Oh vilken hemsk inspänning, den måste jag pröva på min häst :crazy:

ancan skrev:
Det märks ppå din tänkta beskrivning att du aldrig använt ett pessoalong rätt(eller alls)...

Tror du att det är ngt man använder snabbt och vips så har du en musklad häst på några veckor???

Givetvis börjar m,an använda den mkt löst spänd, för att succesivt öka spänningen, när musklerna och formen är på rätt väg...

Ett arbete som tar månader!!!

Som sagt: I händerna på en amatör blir det ett farligt redskap, precis som spö, sporrar och gramantyglar...

Alla borde hålla sig på den nivå dom är, och inte tro sig för mer... Detta gäller OS ryttare som skogsmullar...INGEN NÄMD ELLER GLÖMD!!!
Bra skrivet....Håller med fullständigt.

Elektron skrev:
Tjaa, det är åtminstone bra gjort att skrapa ihop drygt 100 inlägg på Buke utan att upptäcka att det finns en sökfunktion.

Vad du ska söka efter? En bra idé är väl att söka information om det du frågar om :idea:

Nu har jag sökt....men jag hittar ingeting ang.denna pessoas longeringsystem....

Tigertofflan skrev:
Ja, jag fårstår ungefär. Typ som en vanlig gummisnodd fast den sätts inte fast i gjorden utan uppe på manken? Verkar väldigt... uschigt. Varför sätter man en sån på en ridskolehäst? Dom blir väl nog ryckta i munnen som det är..?

De använder den på lite hetare hästar för att få "framåt-nedåt sökning" och vid longering på lite mer utbildade hästar, men som ändå är rätt unga. Och jag har ingen aning om varför. :crazy:

jjeg skrev:
Nu har jag sökt....men jag hittar ingeting ang.denna pessoas longeringsystem....

Provat söka utanför bukefalos? På google eller så?

Här är t.ex. en tråd (ska leta mer), tydligen använder Asterix pessoas system vid longering, du kan ju fråga henne. :idea:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=539282&highlight=pessoa+longering

Här är en till, fast där kanske de inte förklarar så mkt om just Pessoa, där är det mer allmänt om den och andra inspänningstyglar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=522964&highlight=pessoa+longering

Och en till.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=473582&highlight=pessoa+insp%E4nning

Senast ändrad av en moderator:

Ber om ursäkt om jag blev lite "bitsk" imorse...i mitt senaste inlägg på tråden, men jag är så trött på "amatörer" som tror attd et finns genvägar till allt...

tackar samtidigt för de PM som kommit till mig...synd att ni inte vågar gå ut med era åsikter "offentligt" bara...

ancan skrev:
Ber om ursäkt om jag blev lite "bitsk" imorse...i mitt senaste inlägg på tråden, men jag är så trött på "amatörer" som tror attd et finns genvägar till allt...

tackar samtidigt för de PM som kommit till mig...synd att ni inte vågar gå ut med era åsikter "offentligt" bara...

Menar du mig? Du skrev ju inte ditt tidigare inlägg till mig. Men det här kanske är menat till mig? :confused:

jjeg skrev:

Då gör du fel för jag har själv sökt på samma sak och jag vet att det finns flera trådar om Pessoaselar.

Lord Owen skrev:
Menar du mig? Du skrev ju inte ditt tidigare inlägg till mig. Men det här kanske är menat till mig? :confused:
det var inte riktat till ngn särskild...jag är allmänt trött på att folk inte vågar/vill ta hjälp/råd när de stöter på problem... :(

När jag var ung var jag som en svamp när jag var hos de gamla hästkarlarna, de hade ju en massa kunskap som jag "surplade" i mig...aldrig att jag skulle ge mig in på något okunnigt område utan att ta deras hjälp och kunskap...

de jag har svårt för nu är "nya sortens hästmänniskor", utan ngn som helst bakgrund eller kunskap...

det borde fan tamme vara "körkort" för att få köpa sin första egna häst...

ancan skrev:
det var inte riktat till ngn särskild...jag är allmänt trött på att folk inte vågar/vill ta hjälp/råd när de stöter på problem... :(

När jag var ung var jag som en svamp när jag var hos de gamla hästkarlarna, de hade ju en massa kunskap som jag "surplade" i mig...aldrig att jag skulle ge mig in på något okunnigt område utan att ta deras hjälp och kunskap...

de jag har svårt för nu är "nya sortens hästmänniskor", utan ngn som helst bakgrund eller kunskap...

det borde fan tamme vara "körkort" för att få köpa sin första egna häst...

Hum, är inte riktigt säker på vad du menar nu. Är det någon i den här tråden som "inte vågar/vill ta hjälp/råd när de stöter på problem" eller hur menar du? Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad det är du irriterar dig på i tråden?

Du hade tur som hade chansen att surpla i dig sådana kunskaper. Alla har inte den turen. :) Men alla gamla hästkarlar har inte rätt heller, man ska inte låsa sig varken i de gamla kunskaperna eller de nya.

Och angående körkortstanken är jag faktiskt beredd att hålla med dig, men hur många skulle egentligen ha häst då..

Lord Owen skrev:
Du hade tur som hade chansen att surpla i dig sådana kunskaper. Alla har inte den turen. :) Men alla gamla hästkarlar har inte rätt heller, man ska inte låsa sig varken i de gamla kunskaperna eller de nya.QUOTE]

Men då får man söka upp kunskapen!!! Våga ringa och fråga kunniga personer i din närhet...

Alla gamla kunskaper var inte rätt, en del nymoderna kommer oxå att visa sig vara fel i framtiden...

Men vana och långvarig tränig är en enorm kunskapskälla, det kan man aldrig läsa sig till..

Det är genom sina egna misstag(och förall del, en del andras oxå) som man lär sig!!

Om någon kan undgå att begå misstag, genom att jag kan berätta om mina egna så är jag jätteglad...

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 189
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka