Sv: Pessoa

Ja, eftersom det har mer hävstång än andra bett vad jag fått förklarat för mig i alla fall. Har aldrig testat detta bettet själv. En häst borde gå att rida utan denna hävstångsverkan tycker jag. Har dock problem med Gauti gällande bett själv men då säger alla att jag inte ska prova pessoa. Han hänger sig i handen, blir stark, lägger tungan över, eller biter sig fast, nåt tips? :D

Mitt tips när det gäller att han lägger över tungan är att hissa ner bettet ett eller två hål. På så vis måste han hålla upp bettet själv med tungan och har inte tid att lägga över det

Sen ang. den isl. halvstången föredrar jag pessoat framför det. Jag tycker man får mkt bättre "eftergift" eller vad man ska säga på pessoat. Asså man känner både i handen och i hästens mun att bettet släpper trycket vilket jag inte tkr man göra på halvstången.

/Jenny

Mitt tips när det gäller att han lägger över tungan är att hissa ner bettet ett eller två hål. På så vis måste han hålla upp bettet själv med tungan och har inte tid att lägga över det

Sen ang. den isl. halvstången föredrar jag pessoat framför det. Jag tycker man får mkt bättre "eftergift" eller vad man ska säga på pessoat. Asså man känner både i handen och i hästens mun att bettet släpper trycket vilket jag inte tkr man göra på halvstången.

/Jenny

Hur kan du ge en bra eftergiften på ett pessoa när det är nästantill omöjligt att ge en?? Kanske om man släpper tygeln helt och hållet, men det blir ju kanske inte så smidig ridning :smirk:

/Jenny

Jo, får testa att sänka ner bettet då. Men äppet bettet funkar han på, då brukar han inte lägga tungan över.

/Jenny

seriöst.. altså ni får ursäkta mig.. ring vilken hästtandläkare som hellst.. ALLA jag har träffat har totalt bannlyst pessoabettet.. inte ens fam pessoa själva använder det!!! det skaver i lanerna och ligger an i gommen! har inte sett så många förstörda munnar sen det bettet kom! tack gode gud att folk inte använder dom så ofta längre!!!

seriöst.. altså ni får ursäkta mig.. ring vilken hästtandläkare som hellst.. ALLA jag har träffat har totalt bannlyst pessoabettet.. inte ens fam pessoa själva använder det!!! det skaver i lanerna och ligger an i gommen! har inte sett så många förstörda munnar sen det bettet kom! tack gode gud att folk inte använder dom så ofta längre!!!

Dom borde faktiskt sluta sälja bettet i ridsportbutiker:idea:

Men tanken var att, eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) QUOTE]
¨

Det är ju bara det att hästar med pessoa går i en falsk form, lägger sig på bogarna osv. det har ju sån hävstångseffekt och det är ju inte så skönt så därför krullar hellre hästen ihop nacken, och därmed går falsk och inga bakben följer med

Det där beror väl ändå på hur man använder bettet ?
alla hästar faller inte på bogarna bara för att man använder ett pessoabett...

jo dom sitter ju inte fast på samma ställe
Lånar den här lite, men visst var det du som sa att man inte kan sätta kedja på pessoa ?

Om man vill sätta en kedja på pessoa så går faktiskt det (det är jag som Kiickan skrev om, som satte kedja på det en gång) - det är bara att man sätter kedjan i den allra översta ringen, alltså den ovanför där själva bettdelen är.
Är du med ?

Lånar den här lite, men visst var det du som sa att man inte kan sätta kedja på pessoa ?

Om man vill sätta en kedja på pessoa så går faktiskt det (det är jag som Kiickan skrev om, som satte kedja på det en gång) - det är bara att man sätter kedjan i den allra översta ringen, alltså den ovanför där själva bettdelen är.
Är du med ?

Varför sätta kindkedja på ett pessoa som inte är gjort för att ha kedja när det finns massor av bett som är utformade för att användas med just kedja?

Men i sånna fall förstår jag inte hur Saga kan gå som en gud på pessoat och verkligen ÄLSKAR sitt bett?? Försök få på henne något annat, hon tar det inte :eek:

Men visst, jag kan kolla i Sagas mun om jag hittar ngt som tyder på att det inte skulle vara bra :mad:

Men i sånna fall förstår jag inte hur Saga kan gå som en gud på pessoat och verkligen ÄLSKAR sitt bett?? Försök få på henne något annat, hon tar det inte :eek:

Men visst, jag kan kolla i Sagas mun om jag hittar ngt som tyder på att det inte skulle vara bra :mad:

Det måste ju rimligtvis bero även på handen som håller i tygeln.... Jag kan tänka mig att det finns de som sätter ett pessoa på sin häst därför att de tycker att hästen är för stark, och det är väl inte orimligt att tro att man då tar ganska hårt i tygeln, även med pessoa, för att få kontroll över det hela. Och då är det ju inte så konstigt om det kan bli skador i munnen. Men rider man inte på det sättet, utan med en mer "normal" tygelkontakt, så tror jag inte alls att det per automatik blir skador i munnen för att man använder ett visst bett. Däremot skall man givetvis vara medveten om vad det är man sätter i munnen på sin häst, och hur just det bettet verkar och vad det kan tänkas ha för för- och nackdelar. Och så måste man ju faktiskt också titta på hur hästen reagerar!

Varför sätta kindkedja på ett pessoa som inte är gjort för att ha kedja när det finns massor av bett som är utformade för att användas med just kedja?

Eftersom man kanske vill kolla hur hästen fungerar på ett annat bett, men vill inte ha exakt den effekten som det blir utan kedja.
Jag skulle inte vilja rida mina hästar på ett pessoa utan kedja, men det är ju jag.
Ville prova det bettet på min häst då han hade en period då han bara försökte dra med mig hela tiden, satte då på en kedja - svårare än så är det inte.

självklart finns det säkert hästar som gillar det.. eller kanske snarare är vana att gå på det.. det är ju faktiskt så att i hästens mun finns det igentligen inte plats för nåt mer än tungan så rent logiskt borde vi inte rida med bett över huvudtaget!! men som många andra har jag ridit på det själv.. gillade det dock aldrig.. använde det sist gången på min stora häst som avlivades 1996..

För det första - SLUTA SÄGA ORDET 'HÄVSTÅNG' I SAMMA SAMMANHANG SOM 'PESSOA'! Det har INGET sammanhang!

Pessoat är inget stångbett, det är ett HISSBETT.

Det är egentligen inget problem. Jag tkr det är kul att prova annat bara.
Men tanken var att, eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) så sätter hon musklerna rätt, och när väl musklerna har kommit borde hon gå lättare med sitt vanliga tränsbett. Det var en tanke som slog mej! :)

Kul att prova annat? Om nu hästen funkar på ett bett, varför ens betsla upp? Man ska sträva efter att rida med ett MILT bett, pessoat är hemskt!

Jag rider alltid Saga på pessoa av den enkla anledningen att jag ska slippa bråka med henne om varenda liten sak. Det är väl kanske ett problem men pessoa är ju ändå inte jättestarkt och det är jättemånga som rider på isl. gag utan att folk reagerar märkbart.

Stackars häst säger jag bara! Om ni nu bråkar hela tiden, varför inte kolla upp hästen? Hästen kanske har ont någonstans? Se över din egna ridning, du kanske är för hård i handen eller liknande. Pessoat förvärrar bara det hela! Varför ta idiotiska genvägar när de ändå är senvägar?

Ja, eftersom det har mer hävstång än andra bett vad jag fått förklarat för mig i alla fall. Har aldrig testat detta bettet själv. En häst borde gå att rida utan denna hävstångsverkan tycker jag. Har dock problem med Gauti gällande bett själv men då säger alla att jag inte ska prova pessoa. Han hänger sig i handen, blir stark, lägger tungan över, eller biter sig fast, nåt tips? :D

Igen, det har INGET hävstång, för att få hävstång måste bettet ha en kedja som tar emot något, som jaktkandar och pelham.
Om han nu hänger sig i handen, blir stark, lägger över tungan, biter sig fast - någon gång funderat över att hästen kanske har något fel i munnen? Åk/ta ut en RIKTIG hästtandläkare!

Men pessoa har inte lösa ringar :crazy:
Min kompis satte en kedja på pessoa en gång och det funkade iaf.

Jo, pessoat har lösa ringar. Jämför det med t.ex. ett vanligt eggbett - som har fasta ringar!

Va TUSAN har du för hästfilosofi egentligen? VARFÖR TUSAN ska man sänka ner ett bett för att hästen själv ska hålla upp det? Man börjar fundera vad du tänker med?! Håller hästen på och krånglar med bettet tar man ut eller åker till en hästtandläkare och undersöker vad det är för eventuella fel i hästens mun och tandläkaren ger tips på vad hästen kan ha för bett, vart den kan ha den i munnen, om den vill ha ett smalt eller grövre bett.

Eftergift? Pessoa? Nu bör du börja tänka över din ridning lite.

HUR kan en häst ÄLSKA ett bett? Säg mig det, en häst kan tycka bättre om ett bett än ett annat, men aldrig älska det. En häst med pessoa har inte mycket att säga till om.

Men tanken var att, eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) QUOTE]
¨

Det är ju bara det att hästar med pessoa går i en falsk form, lägger sig på bogarna osv. det har ju sån hävstångseffekt och det är ju inte så skönt så därför krullar hellre hästen ihop nacken, och därmed går falsk och inga bakben följer med

Jag håller helt med dig, jag hade pessoa ett bra tag och nu såhär i efterhand fattar jag att dte verkligen va skit. Han gick bara och fuskade hela tiden och jag visste inte om han trampade under sig eller inte. Nu rider jag med bettlöst träns och känner direkt när han inte jobbar, hur bra som helst verkligen! Han har aldrig gått så bra! :banana:

Kul att prova annat? Om nu hästen funkar på ett bett, varför ens betsla upp? Man ska sträva efter att rida med ett MILT bett, pessoat är hemskt!

Ja, det är kul att prova annat, jag har bara provat 2 olika bett på henne. Några har sagt här att hästen funkar på pessoat, kanske min också gör det. Jag ska pova imorgon, se hur det funkar, jag har inga goda förväntningar efter allt jag hört här, men vi får se. :) ( <-- Hatar den!)

Men snälla rara människa, pröva vad som helst, förutom pessoabettet! Varför ens låta din stackars häst behöva stå ut med att gå med hemskheten en gång?

eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) så sätter hon musklerna rätt, och när väl musklerna har kommit borde hon gå lättare med sitt vanliga tränsbett.

Om du har en häst som funkar bra på vanligt tränsbett skulle jag fortsätta på den vägen. Många har en tendens att focusera alldeles förmycket på hästens eftergift i ex. nacke o hals. För att kunna få en aktiv men samtidigt mjuk, smidig och harmonisk häst som arbetar upp sig och ryttare på ett korrekt sätt krävs det mer än så.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Gimlan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?