Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*knapplån*
Är det bara jag som ser det som ett stort nederlag som ryttare att behöva betsla upp eller att tex använda hjälptyglar?
Om jag hade varit tvungen att sätta på ett pessoabett eller liknade "böja på nacken bett" för att få till en snygg krökning på nacken (inget med att gå på tygel att göra) så hade jag nog allvarligt funderat på att lägga ner allt som har med ridning att göra.
Mvh
Tora
Hittade en klok mening vad gäller bett, från en hästtandläkare här i mina arkiv.
Det skulle vara intressant och veta vad pessoa ekipage får för poäng på tävling, ett nackböj kan väl inte ge så bra poäng tycker man?
Hästen ska väl bära sig i en bra form och inte bara böja på nacken eller hur.
Jag har en fundering som jag vill att alla i pessoa gänget svarar på.
VARFÖR vill ni så himla gärna ha just pessoa eller andra hissbett, vad är det för effekt ni vill uppnå?
Det är precis som om vissa är helt besatta av bettet och jag förstår inte varför?
Kan ni inte berätta allt positivt om bettet, just vad ni vill uppnå med det.
Skulle vara intressant att höra era motiveringar FÖR bettet.
Jag kommer aldrig att använda "hjälp"tyglar på min häst. Jag ser dem oftast som stjälptyglar, och jag skulle känna mig som en sopa ifall jag ens började fundera på att använda dem.
Sen det här med att betsla upp, för att få hästen att "så snyggt kröka på nacken", och få hästen "att gå i form", om hästen går i form eller inte har inget med huvudets position att göra, utan med bakbenens.
Har inte sifforna i minnet nu, men vid NM i Danmark noterades alla bettskador och det är just inget att vara stolt av. Islands och Finlands hästar hade minst skador och Sverige kom på andra plats :-/