Sv: Pessoa

lite skrämmande det där men att du vill att hästen ska gå i form lättare, rätt form kommer ALLTID handla om ridning bakifrån o fram inte vad du´har i munnen på hästen. En häst som krullar ihop sig på ett pessoa kommer tappa sin överlinje o utveckla en "snygg" underhals.

Det finns både bra och dåliga instruktörer, till vilken kategori din hör, det lämnar vi osagt. Om du nu har en dålig vana, så bryt den. Ändra på dig.

Jag kommer aldrig att använda "hjälp"tyglar på min häst. Jag ser dem oftast som stjälptyglar, och jag skulle känna mig som en sopa ifall jag ens började fundera på att använda dem.

Sen det här med att betsla upp, för att få hästen att "så snyggt kröka på nacken", och få hästen "att gå i form", om hästen går i form eller inte har inget med huvudets position att göra, utan med bakbenens.

Hittade en klok mening vad gäller bett, från en hästtandläkare här i mina arkiv.

"Lyssna i första hand på hästen, i andra hand på ryttaren, i tredje hand på tränaren, i fjärde hand på hästtandläkaren och i femte hand på bettförsäljaren (eller inte alls)".

*knapplån*

Är det bara jag som ser det som ett stort nederlag som ryttare att behöva betsla upp eller att tex använda hjälptyglar?

Om jag hade varit tvungen att sätta på ett pessoabett eller liknade "böja på nacken bett" för att få till en snygg krökning på nacken (inget med att gå på tygel att göra) så hade jag nog allvarligt funderat på att lägga ner allt som har med ridning att göra.

Mvh

Tora

jag håller med, jag vill samarbeta med hästen och bygga upp den inte bara tvinga den genom skarpa bett, jag vill ha det där samspelet med hästen, jag skulle också känna mig dålig som ryttare om jag var tvungen att ha hjälptyglar och skit för att komma nån vart (det gör man ju inte) och då skulle jag vilja utvecklas och ta hjälp av någon skicklig.

Man vill ju hela tiden utvecklas och det gör man inte med hjälptyglar.

Jag tycker det är väldigt konstigt att man får tävla islandshäst med pessoa eftersom det är en bedömningssport, inte sjutton tävlar man dressyr med pessoa för att man ska få till böjet i nacken utan det ska finnas där för att hästen är stark och bär sig själv.

Visst man tävlar ju med kandar sen, men då har man ju kommit så långt så att man har fått hästen stark i kroppen med vanligt bett först.

Det skulle vara intressant och veta vad pessoa ekipage får för poäng på tävling, ett nackböj kan väl inte ge så bra poäng tycker man?

Hästen ska väl bära sig i en bra form och inte bara böja på nacken eller hur.

Hittade en klok mening vad gäller bett, från en hästtandläkare här i mina arkiv.

Jag har inte en hästtandläkare i mina arkiv :smirk:

Ändrar lite: Hittade en klok mening här i mina arkiv vad gäller hästar och utrustning, från en hästtandläkare.

Det var inte min instruktör som sa åt mej att ''betsla upp'' det var jag själv som bille prova annat. Och som sagt har jag inte riktigt bestämt mej vad jag tkr om pessoat än, men utifrån allt jag hört här och vad jag ändå ha känt funkar hon bättre på tränsbettet.

med risk för påhopp:angel:

Bedömmer dom formen?

Hur kan dom ge bra poäng om det är omöjligt för hästen att gå i korrekt form??

Har sorbe fel eller är domarna dåliga på att se korrekt form.

Jag har aldrig ridit eller sett en häst gå i korrekt form med pessoa jag tkr det blir desamma som graman hästen trycker in huvudet (red på graman en gång för hästen stegrade sig men de va inge bra med graman) och man får ingen kontakt bara mera böj.

men då har jag heller aldrig sett nån riktigt duktig ryttare rida dressyr på det och jag har ju bara ridit 2 hästar med det.

även om det kanske är möjligt att rida hästen i korrekt form vilket jag har uppfattat det som att det inte går så är det ju inte det bästa man kan göra att sätta in ett pessoa.

Man ska ALDRIG sätta in ett skarpt bett i munnen för att man vill att den ska gå i form, formen bygger man upp med tiden. så kommer taren att använda det för att lättare få hästen i form tycker jag är riktigt dålig.

Jag har en fundering som jag vill att alla i pessoa gänget svarar på.

VARFÖR vill ni så himla gärna ha just pessoa eller andra hissbett, vad är det för effekt ni vill uppnå?
Det är precis som om vissa är helt besatta av bettet och jag förstår inte varför?

Kan ni inte berätta allt positivt om bettet, just vad ni vill uppnå med det.

Skulle vara intressant att höra era motiveringar FÖR bettet.

Japp, man bedömmer formen på en gångartstävling, men tror att det kan vara lite svårt för domarna att under typ fem minuter se om hästen gå i korrekt form med aktiva bakben eller om den bara böjer på nacken samtidigt som de har andra ekipage att kolla på.

Jag har en fundering som jag vill att alla i pessoa gänget svarar på.

VARFÖR vill ni så himla gärna ha just pessoa eller andra hissbett, vad är det för effekt ni vill uppnå?
Det är precis som om vissa är helt besatta av bettet och jag förstår inte varför?

Kan ni inte berätta allt positivt om bettet, just vad ni vill uppnå med det.

Skulle vara intressant att höra era motiveringar FÖR bettet.

Det skulle jag också vilja höra.

Håller faktist med där. Det är väl det dommarna är till för? Bedömma hur hästen presterar under ryttare, annars skall man väl inte ta på sig ansvaret att dömma. Jag är inte för pessoa, och kommer aldrig rida på det heller. Det känns verkligen som en alternativ "enkel" lösning för personer har förlite kunskap hur man får en häst att arbeta under ryttare på ett korrekt sätt.

Jo, men varför får folk som rider på pessoa bra poäng då ? (främst på gångartstävlingar).
Det bästa resultat jag och min isis fått i 5gång fick jag när jag red honom på pessoa.

Har inte sifforna i minnet nu, men vid NM i Danmark noterades alla bettskador och det är just inget att vara stolt av. Islands och Finlands hästar hade minst skador och Sverige kom på andra plats :-/

Jag kommer aldrig att använda "hjälp"tyglar på min häst. Jag ser dem oftast som stjälptyglar, och jag skulle känna mig som en sopa ifall jag ens började fundera på att använda dem.

Sen det här med att betsla upp, för att få hästen att "så snyggt kröka på nacken", och få hästen "att gå i form", om hästen går i form eller inte har inget med huvudets position att göra, utan med bakbenens.

Jag är väldigt medveten om det men det finns många som inte är det och tror att hästen går på tygeln därför att den kröker på nacken alltså är det väldigt lätt att få hästen att gå på tygeln genom att välja ett bett som får hästen att kröka på nacken.

Mvh

Tora

jag tycker att det är otroligt skumt att domarna kan ge bra poäng till folk som rider med pessoa om man bedömmer formen.

För som du och flera andra förklarat så kan ju inte hästarna gå korrekt i form med ett hissbett och det tvivlar jag verkligen inte på.

Men hur kan man få rida på ett sånt bett i en bedömningssport?

Det skulle vara som att tävla dressyr med gramantyglar då har man ju missat hela poängen med tävlingsgrenen för tävlingen går väl ut på att ha en välriden häst som lyssnar på små små hjälper och bär sig själv.

Förstår inte varför så många vill betsla upp när det faktiskt går att träna hästarna så de blir lydiga.

Det känns som om vissa har lite dille på att ha hissbett faktiskt och jag skulle vilja ha en utförlig förklaring på vad som är anledningen.

Det vore jätte bra om någon kunde förklara exakt vad denne vill uppnå, hur hästen reagerar och hur personen tycker att bettet påverkar, inte bara att hästen får en fin böj i nacken och inte sticker.

Har inte sifforna i minnet nu, men vid NM i Danmark noterades alla bettskador och det är just inget att vara stolt av. Islands och Finlands hästar hade minst skador och Sverige kom på andra plats :-/

hemskt att det finns så mkt hästar med skador i munnen på den nivån:crazy:

Formen bedöms, men den är ju inte det enda bedömningskriteriet, inte ens det viktigaste. Takt och tempo i gångarten är viktigare, och även aktionen bedöms. En häst som går i för gångarten korrekt takt, visar rätt tempo och har en flott aktion kan således få bra poäng även om formen är mindre bra.

Angående att "betsla upp" så har jag skrivit om det i ett tidigare inlägg (dock gäller det ju i mitt fall inte pessoa, utan pelham eller islandsstång, som jag ibland rider på).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Gimlan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix