Sv: Pessoa

Okej, men utan kontakt med munnen, med ''slaka'' tyglar så blir det eftergift då?

En fråga av ren nyfikenhet och utan värdering av bettets funktion: Varför har man utvecklat ex-vis Pessoabettet, och andra bett av hiss-/gagtyp? För jag tror ju inte att det har suttit någon och tänkt att "nu skall vi hitta på ett så elakt bett som möjligt", utan någon måste ju ha haft ett syfte med bettet, en funktion man velat uppnå? Vad i så fall? Vad kan man uppnå, eller tro sig uppnå, för effekt med ett hiss-/gagbett som man inte kan med ett stångbett?

Jag behöver ingen mer förklaring till hur bettet fungerar i hästens mun, det har jag klart för mig, utan jag är mer intresserad av tanken bakom bettet.....

Ingen som känner sig manad att svara på denna fråga? Jag har så svårt att förstå att någon skulle utveckla ett helt värdelöst bett som inte är bra till något...

Bara av ren nyfikenhet. Vilka världsmästare tänker du på? Pessoa:arna?

Nä, det är Anna o Magnús Skúlason

Och till alla andra så får jag väl be om ursäkt då för mitt lilla vredesutbrott men liksom Sorbe tkr jag har fel tkr jag hon har fel på många av punkterna. Just på Saga har jag pessoa och kommer fortsätta ha det så länge jag inte märker att hon blir skadad av det (vilket ni säger att hon blir även om man inte kan se ngt)

Naturligtvis kommer jag ju inte rida på pessoa på andra hästar om det helt enkelt inte finns ngn annan utväg. Jag har en unghäst på gång och eftersom jag egentligen inte vill rida på skarpa bett så kommer jag ju naturligtvis jobba hårt för att Mánadis ska bli mjuk och följsam på ett vanligt bett. Jag är inget "fan" av att betsla upp hästar "bara för att" med när det gäller Saga och mig vill jag inte behöva bråka om vartenda steg hon ska ta. Pessoat hjälper mig så hon jobbar rätt. Hon är en gammal dam som vet vad hon vill. Jag tvingar inte dit henne på ngt sätt för det går inte!! Det är bara ett hjälpmedel.

Nu drar jag mig ur den här diskisionen. Jag visste att det var fel att ens svara en tjej som vill ha andras perspektiv på saker!

/Jenny

Ingen som känner sig manad att svara på denna fråga? Jag har så svårt att förstå att någon skulle utveckla ett helt värdelöst bett som inte är bra till något...

Tycker det har framkommit flera gånger. Läs inlägget av sorbe i en annan tråd (finns länk lite tidigare i den här tråden)

Mycket bra länk!

"What I do have a thing about is riders and trainers using equipment that they have no idea how it works for reasons they don't even know, or just to "fix a problem" without understanding the reasons for the problem in the first place. Like getting the head down. If you need a bit that gets the head down, you are not prepared for dressage competition."

Just på Saga har jag pessoa och kommer fortsätta ha det så länge jag inte märker att hon blir skadad av det

Jag provade pessoat igår när min instruktör var med, det funkade bra, så jag kmr kanske börja använda det en del, lika som sagafraheli skrev kommer jag nog använda det om jag inte märker att det inte funkar eller hon blir skadad eller ngt, kommer fortsätta rida på mitt vanliga tränsbett och träna mest på det då jag ändå bara kan använda det i lätta klasser. Men det var kul att höra alla era åsikter, kommer verkligen vara försiktig med pessoat efter att jag hört så mkt skit om det. Men tack för hjälpen! :):bow:

varför inte bara prova ett annat bett, med riktig hävstångseffekt om det nu är det du är ute efter ..

Jag förstår fortfarande inte hur man kan utsätta hästen för något som Pessoat, när man vet hur det funkar. Om hästen bråkar så kanske du ska kolla upp varför, istället för att bara sätta skit i munnen på henne. Bestämd dam eller inte, pessoat är ingen lösning. Jag har också en bestämd dam, nordsvensk, som jag rider på tvådelat tränsbett. Och ja, hon kan vara väldigt bråkig. Då tar jag helt enkelt och tränar från backen, det finns inga genvägar om man vill ha långsiktiga lösningar. Men du vet väl bäst, tydligen. Suck. Förresten, på vilka punkter tycker du att Sorbe har fel?

Norrberge: Samma sak till dig. Efter alla fakta som skrivits, hur kan du sätta pessoat i munnen på en häst? För hästens skull, släng det i soptunnan, med detsamma.

Norrberge: Samma sak till dig. Efter alla fakta som skrivits, hur kan du sätta pessoat i munnen på en häst? För hästens skull, släng det i soptunnan, med detsamma.

Hmm, min instruktör sa inget spec om det (VILL INTE HA PÅHOPP PÅ HENNE NU!) och jag har en dålig vana att vilja prova saker sj innan jag lyssnar på ngn, men jag har inte bestämt vad jag tkr om det än.

Jag förstår fortfarande inte hur man kan utsätta hästen för något som Pessoat, när man vet hur det funkar. Om hästen bråkar så kanske du ska kolla upp varför, istället för att bara sätta skit i munnen på henne. Bestämd dam eller inte, pessoat är ingen lösning. Jag har också en bestämd dam, nordsvensk, som jag rider på tvådelat tränsbett. Och ja, hon kan vara väldigt bråkig. Då tar jag helt enkelt och tränar från backen, det finns inga genvägar om man vill ha långsiktiga lösningar. Men du vet väl bäst, tydligen. Suck. Förresten, på vilka punkter tycker du att Sorbe har fel?

:bow:

tio tecken

*knapplån*

Är det bara jag som ser det som ett stort nederlag som ryttare att behöva betsla upp eller att tex använda hjälptyglar?

Om jag hade varit tvungen att sätta på ett pessoabett eller liknade "böja på nacken bett" för att få till en snygg krökning på nacken (inget med att gå på tygel att göra) så hade jag nog allvarligt funderat på att lägga ner allt som har med ridning att göra.

Mvh

Tora

Nu vet jag inte hur det är med instruktörerna med islandshästar, men även instruktörer kan och är okunniga på vissa delar! En instruktör som säger åt en att betsla upp (framförallt till pessoa eller låter någon av sina elever göra det) är för mig en dålig instruktör. Det behövs mer dressyr, även hos islandshästarna! Du ska kunna rida med sitsen, det är inte handen och bettet du rider med!

Det är väl med islandsinstruktörer som med andra instruktörer - det finns både bra och dåliga, och olika instruktörer är duktiga på lite olika saker. Jag kan dock tänka mig att många islandsinstruktörer kanske har sämre koll på pessoa, eftersom det inte är så förfärligt länge som man fått lov att tävla på pessoa och liknande bett (och då kan man ju anta att åtminstone de tävlingsintresserade inte ridit sina hästar på det, därav sämre erfarenhet av hur det funkar). Kommer inte ihåg exakt hur länge sedan det är reglerna ändrades (2 år? 3 år?), men innan dess fanns det bara ett visst antal "godkända" bett man fick tävla på, och pessoa var inte bland dem. Numera får man tävla på alla bett, utom vissa som är upptagna på en speciell lista, så upplägget är tvärtom nu jämfört med förut. Och det är fritt fram att tävla på pessoa.

På min fråga om halvstång (som varit uppe till diskussion tidigare i den här tråden, och som har liknande hisseffekt som pessoat) svarade MIN tränare "skall du inte prova ett stångbett med kedja istället?", så det finns allt instruktörer inom "islandsvärlden" också som inte gillar den typen av bett.

Angående att "betsla upp" så finns det väl olika anledningar till det. Jag rider "till vardags" på ett oledat tränsbett, som funkar alldeles utmärkt. På tävling, däremot, så vill jag gärna att hästen skall se lite flottare ut och det GÖR han på ett stångbett. Jag tror att anledningen till detta helt enkelt är att bettet är tyngre, och det ger honom en annan resning framtill. Sedan är väl min uppfattning att jag måste rida MER med sitsen när jag rider på stången - den där resningen kan ju inte komma utan att bakbenen är med och vinklas in under hästen.

En annan anledning för mig till att rida på stång (på tävling) är att jag tävlar grenen T2, där ett av momenten är att rida med enhandsfattning och löst hängande tygel. OM jag då måste korrigera honom kan jag göra det på halvlång tygel om jag har stången, men om jag har tränsbettet så måste jag korta tygeln helt, vilket dels ser sämre ut, och dels tar längre tid.....

En tredje anledning till att jag ibland rider på stång, förutom tävling och träning för tävling, är att jag tycker att han går bättre på tränsbettet om jag ridit några ridpass på stången. Lite som att han ibland kan behöva en "påminnelse" med ett lite skarpare bett....?

Vidare gillar jag att rida på stången. Gillar känslan att nästan kunna rida på halvlång tygel och bara ta lite, lite i den och ändå få en reaktion från hästen. Mera "finlir", helt enkelt.....

Så att "betsla upp" behöver ju inte bara betyda att man rider på skarpare bett för att man inte har koll på hästen på det mildare bettet.

Jag antar att det sista var främst riktat till det jag skrivit. Jag menade inte nu det här sista med finliret för att få det där perfekta utan jag tänkte mer på att i vardagen få hästen att "gå på tygeln" endast om man bettslar upp till något skarpare.

Mvh

Tora

Jag antar att det sista var främst riktat till det jag skrivit. Jag menade inte nu det här sista med finliret för att få det där perfekta utan jag tänkte mer på att i vardagen få hästen att "gå på tygeln" endast om man bettslar upp till något skarpare.

Mvh

Tora

Men det tycker jag inte borde funka....? Att få hästen att "gå på tygeln" för att man byter till skarpare bett. Min erfarenhet av stångbett (ffa pelham och islandsstång) är att det är SVÅRARE att rida på dem, och att minsta lilla fel man gör får större konsekvenser. Samt, som jag skrev, att man måste rida MER med sitsen för att få till det.... Men jag kan tycka att när jag väl får till det med stång, så går hästen bättre och i stabilare form än på tränsbettet.

Men du kanske har rätt i att det finns de som TROR att hästen går på tygeln när de byter bett...?

Alltså om man byter till ett bett som tex pessoa, gag, jaktkandar osv så böjer hästen på nacken i princip hela tiden. Många ser detta som att hästen går på tygeln då.

Hur många gånger har man inte läst i dessa trådar att "Men hästen går så himla fint på tygeln när jag har pessoabett".

Man måste helt enkelt betsla upp för att hästen "skall gå på tygeln" dvs man fixar inte att få den att "böja på nacken" på vanligt bett tex tredelat eller rakt.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Gimlan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix