N
Norrberge
Sv: Pessoa
Okej, men utan kontakt med munnen, med ''slaka'' tyglar så blir det eftergift då?
Okej, men utan kontakt med munnen, med ''slaka'' tyglar så blir det eftergift då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen undrar jag ju om egentligen kan sådär jättemkt mer om hästar o ridning än ett par världsmästare??
/Jenny
En fråga av ren nyfikenhet och utan värdering av bettets funktion: Varför har man utvecklat ex-vis Pessoabettet, och andra bett av hiss-/gagtyp? För jag tror ju inte att det har suttit någon och tänkt att "nu skall vi hitta på ett så elakt bett som möjligt", utan någon måste ju ha haft ett syfte med bettet, en funktion man velat uppnå? Vad i så fall? Vad kan man uppnå, eller tro sig uppnå, för effekt med ett hiss-/gagbett som man inte kan med ett stångbett?
Jag behöver ingen mer förklaring till hur bettet fungerar i hästens mun, det har jag klart för mig, utan jag är mer intresserad av tanken bakom bettet.....
Bara av ren nyfikenhet. Vilka världsmästare tänker du på? Pessoa:arna?
Ingen som känner sig manad att svara på denna fråga? Jag har så svårt att förstå att någon skulle utveckla ett helt värdelöst bett som inte är bra till något...
Just på Saga har jag pessoa och kommer fortsätta ha det så länge jag inte märker att hon blir skadad av det
Men det var kul att höra alla era åsikter, kommer verkligen vara försiktig med pessoat efter att jag hört så mkt skit om det. Men tack för hjälpen!
Norrberge: Samma sak till dig. Efter alla fakta som skrivits, hur kan du sätta pessoat i munnen på en häst? För hästens skull, släng det i soptunnan, med detsamma.
Jag förstår fortfarande inte hur man kan utsätta hästen för något som Pessoat, när man vet hur det funkar. Om hästen bråkar så kanske du ska kolla upp varför, istället för att bara sätta skit i munnen på henne. Bestämd dam eller inte, pessoat är ingen lösning. Jag har också en bestämd dam, nordsvensk, som jag rider på tvådelat tränsbett. Och ja, hon kan vara väldigt bråkig. Då tar jag helt enkelt och tränar från backen, det finns inga genvägar om man vill ha långsiktiga lösningar. Men du vet väl bäst, tydligen. Suck. Förresten, på vilka punkter tycker du att Sorbe har fel?
Norrberge: Samma sak till dig. Efter alla fakta som skrivits, hur kan du sätta pessoat i munnen på en häst? För hästens skull, släng det i soptunnan, med detsamma.
Jag antar att det sista var främst riktat till det jag skrivit. Jag menade inte nu det här sista med finliret för att få det där perfekta utan jag tänkte mer på att i vardagen få hästen att "gå på tygeln" endast om man bettslar upp till något skarpare.
Mvh
Tora