Sv: Pessoa

Jag ser inget fle med att betsla upp - om man VET vad man håller på med. Heldre ett lite skarpare bett som du kan ta små förhållningar i än att behöva slita i hästens mun för att t.ex. få den att stanna.

Men om man betslar upp en häst som går bra på ett vanligt mjukt bett gör mig nästan förbannad. Många betslar upp pga trenden, det är 'coolt' att rida med större bett som kostar en j*vla massa pengar - bara för att ens idol rider med det.

Blä. :p

Jag ser inget fle med att betsla upp - om man VET vad man håller på med. Heldre ett lite skarpare bett som du kan ta små förhållningar i än att behöva slita i hästens mun för att t.ex. få den att stanna.

Så tycker jag också! :bow: men så fort jag säger det får jag alltid höra typ: "lär dig rida din häst istället!"

Men det är ju det man ska också, att betsla upp för mig är något man gör en period, medans det andra inte funkar riktigt - under tiden man tränar hästen eller vad man ska säga. Nu slår jag knut på alla mina tankar här.

Men om man betslar upp en häst som går bra på ett vanligt mjukt bett gör mig nästan förbannad. Många betslar upp pga trenden, det är 'coolt' att rida med större bett som kostar en j*vla massa pengar - bara för att ens idol rider med det.

Blä.

:bow:

Men det är ju det man ska också, att betsla upp för mig är något man gör en period, medans det andra inte funkar riktigt - under tiden man tränar hästen eller vad man ska säga. Nu slår jag knut på alla mina tankar här.

Jag förstår precis vad du menar och håller med dig:), har fått göra det på några hästar en period tills man har fått ordning på resten, sedan kan man ta tag i det igen.

Precis, tror att du fattade mig lite fel.

Jag rider inte Askur på skarpt bett 7 dagar i veckan 365 dagar om året.
Nu rider jag på rakt gummibett, ibland rider jag på hackamore och ibland på stångbett. Stångbett har jag ofta när jag tävlingstränar eller om han är förjävlig och försöker dra med mig eftersom jag då får grepp om honom mer då han kan bli sjuhelvettes stark. Men byter jag tillbaka till milt bett igen då han skärper sig efter ett ridpass på stångbett.

Milt menar jag! :D

Ehm.. En annan sak nu bara som ja måste fråga om..:angel:

OM man har en häst, som är stark, kan få för sig att vända hem ibland när han inte hänger med, kan ibland bara dra, blir lätt okänslig i munnen stor och grov så han är lite otymplig i kroppen.. Han har vanligt 3-delat nu,måste byta bett, förslag på va de ska va för bett?
Hans ägare(inte jag) Blir lätt osäker/"rädd" när han försöker dra och blir för stark. Men hon har mjuk hand och drar och sliter inte i onödan..Han har haft "halvstång"innan men han blev så hård i munnen av de, förslag???????? Hos förra ägarna gick han med pessoa..och de funkade bra.. Men jag avråder hästens matte att ha de.. Han måste ha nytt bett snarast!

En sak som islänningarna tycker är jättebra ska vi kanske prova på honom:idea:

Nått förslag? Nått med hävstång, elelr kanske ett smalt bett som är lite skarpare?

Pelham med två tyglar brukar vara bra, eller stångbett. Men jag skulle nog först och främst ta reda på anledningen till att hästen vänder hem. Dåligt ledarskap? Då behävs det mer NH-träning än att försöka övervinna hästen med våld, vilket nästintill aldrig går.

Jag säger inte att man inte ska åka o kolla munnen på hästen!! eller har jag sagt det??? nä, just det. Sen undrar jag ju om egentligen kan sådär jättemkt mer om hästar o ridning än ett par världsmästare??

Ärligt talat så verkar du bara skriva här för att trycka ner andra människor för att du tror att du är så jävla bra!! :mad: Ursäkta men jag bli bara så sjukt förbannad på sånna människor som du!!!!!!

/Jenny

ja men man kan ju inte göra nån slags egen konstruktion och hissa ner bettet två hål för att hon inte ska lägga sig över det :confused:...ska det bara hänga och dingla där då??
Pessoa är ett fuskbett, punkt slut!:cool:

Jag skulle skippa ridningen ett tag och ta hjälp av en NH-tränare, alt. läsa böcker och kanske se några filmer. Läs Monty Roberts böcker, jättebra tycker jag. När allt funkar från marken, då kan du ta tag i ridningen igen.

Pelham med två tyglar brukar vara bra, eller stångbett. Men jag skulle nog först och främst ta reda på anledningen till att hästen vänder hem. Dåligt ledarskap? Då behävs det mer NH-träning än att försöka övervinna hästen med våld, vilket nästintill aldrig går.

Tack för tipset:banana:
Han vänder hem när han tycker de blir tråkigt eller jobbigt, men han är lätt att övertala att fortsätta:)
Och han är mkt NH-tränad, följer efter en och kan klarar av presseningar m.m:p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Gimlan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix