Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha! Tänkte väl att det var något annat än isländsk stång. Jag har till och med ett sådant bett, men har alltid bara hört benämningen halvstång. Jag är inte riktigt nöjd med det bettet, så det används inte så mycket, men jag har satt på en kedja på mitt, det tycker jag blev bättre (mindre hiss, mera hävstång på så sätt)! Det kanske man kan göra på pessoavarianten också? Varför säljs inte de betten med kedja, förresten? Är det något som gör att man inte tycker att kedja är bra?
Det går inte att sätta kedja på ett pessoa det blir liksom inte rätt iaf eftersom pessoats bettringar är lösa och kan snurra runt och då blir det inget stopp iaf, om du tänker dig tex en kandarstång eller ett pelham så sitter skänkeln fast i stångdelen på ett annat sätt och därför gör kedjan så att det tar stopp.
Jag vet inte hur det blir på isländskt gag när man sätter kedja eftersom jag inte vet exakt vilket bett det är.
Tycker Sorbe här på buke skrev ngt mkt tänkvärt angående pessoabett och dess inverkan:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=791201&highlight=sorbe+pessoa
Inlägg nr 8
Oj, hade ingen aning att pessoabettet inverkade på det sättet.
På tal om bett, vilket är det "mildaste" bettet då? Det vanliga tredelade? Nu finns ju även gummibett, är dom "snälla" eller vilket är det snällaste?
Tack för att du letade fram hennes förklaring den är så bra.
Oj, hade ingen aning att pessoabettet inverkade på det sättet.
På tal om bett, vilket är det "mildaste" bettet då? Det vanliga tredelade? Nu finns ju även gummibett, är dom "snälla" eller vilket är det snällaste?
Diskuterade det där med tränaren, ftersom att ena hästen jag rider triva bättre desto mildare bett.
Vi kom fram till att det borde vara ett rakt gummibett (gärna mjukt, typ ett sånt nova-bett). Raka bett anses ju vara snällare än tre- och tvådelade iom att de ligger helt stilla i munnen, och nova-bettet är ju gjort i silikon, det blir lltså mjuk och behagligt för hästen.
Men sen tycker ju olika hästar om olika bett, men det var iaf vad vi kom fram till...