Sv: Pessoa

Aha! Tänkte väl att det var något annat än isländsk stång. Jag har till och med ett sådant bett, men har alltid bara hört benämningen halvstång. Jag är inte riktigt nöjd med det bettet, så det används inte så mycket, men jag har satt på en kedja på mitt, det tycker jag blev bättre (mindre hiss, mera hävstång på så sätt)! Det kanske man kan göra på pessoavarianten också? Varför säljs inte de betten med kedja, förresten? Är det något som gör att man inte tycker att kedja är bra?

de kunde inte jag heller när jag red andras hästar på pessoa (har ridit på det 2ggr) Men det kändes bara så skumt dom kändes liksom framtunga och krullade ihop sig när man tog i bettet.

Aha! Tänkte väl att det var något annat än isländsk stång. Jag har till och med ett sådant bett, men har alltid bara hört benämningen halvstång. Jag är inte riktigt nöjd med det bettet, så det används inte så mycket, men jag har satt på en kedja på mitt, det tycker jag blev bättre (mindre hiss, mera hävstång på så sätt)! Det kanske man kan göra på pessoavarianten också? Varför säljs inte de betten med kedja, förresten? Är det något som gör att man inte tycker att kedja är bra?

Det går inte att sätta kedja på ett pessoa det blir liksom inte rätt iaf eftersom pessoats bettringar är lösa och kan snurra runt och då blir det inget stopp iaf, om du tänker dig tex en kandarstång eller ett pelham så sitter skänkeln fast i stångdelen på ett annat sätt och därför gör kedjan så att det tar stopp.

Jag vet inte hur det blir på isländskt gag när man sätter kedja eftersom jag inte vet exakt vilket bett det är.

Men pessoa har inte lösa ringar :crazy:
Min kompis satte en kedja på pessoa en gång och det funkade iaf.

Det går inte att sätta kedja på ett pessoa det blir liksom inte rätt iaf eftersom pessoats bettringar är lösa och kan snurra runt och då blir det inget stopp iaf, om du tänker dig tex en kandarstång eller ett pelham så sitter skänkeln fast i stångdelen på ett annat sätt och därför gör kedjan så att det tar stopp.

Jag vet inte hur det blir på isländskt gag när man sätter kedja eftersom jag inte vet exakt vilket bett det är.

Jag tänkte på "halvstången", den har inte så rörliga ringar, så bettet sitter mer fast. Det gick utmärkt att få fast en kedja på den, i alla fall, och bettets verkan blev bättre..... och därför undrade jag varför inte de betten säljs med kedja.

Jag har ett bett som kallas typ halvstång men jag tror inte det är samma som ni tänker på ..
Mitt ser typ precis ut som ett isländsk stångbett (med kedja) dock att skänklarna är kortare.

jo dom sitter ju inte fast på samma ställe, aaaa jag e så dålig på att förklara.

Men på tex en kandarstång så sitter ju stång deler ihop med själva bett delen medan på ett pessoa så är det en valig bettring som sitter igenom ett hål så att bettringen kan snurra.

Eftersom det snurrar så ger bettet ett konstant tryck i nacke och mun så för att ge en eftergift måste du ge hela tygeln.

en stång snurrar inte och kedjan stoppar så att det blir rätt effekt.

Jag vet inte hur det blir med islandsgag för jag har inte pillat på nåt i verkligheten, men det känns som om ett stångbett ska sitta fast i skänklarna för att det ska bli rätt effekt.

Halvstångens mundel kan röra sig lite i bett"ringarna", men inte alls så mycket som på pessoabettet. Så "stel" som en kandarstång (eller för den delen ett pelhambett) är den dock inte, men det är inte den "riktiga" islandsstången heller (och den har ju kedja).

Oj, hade ingen aning att pessoabettet inverkade på det sättet.
På tal om bett, vilket är det "mildaste" bettet då? Det vanliga tredelade? Nu finns ju även gummibett, är dom "snälla" eller vilket är det snällaste?

Det beror väl en del på vem som håller i tyglarna..... och hur hästen ser ut rent anatomiskt i munnen, och vad den trivs med.

"Vanliga" tränsbett är generellt ansedda som rätt milda. Tvådelade upplevs som obehagliga av en del hästar (min, till exempel...) eftersom de kan "vika sig" på mitten när man tar i tyglarna, och hästen då får "spetsen" upp i gommen. Av den anledningen funkar tredelade bättre på en del hästar. Oledade tränsbett (raka eller svagt böjda, eventuellt med bred, låg tungfrihet) är också "snälla" och ofta bra för hästar som är oroliga i munnen, eller som vill lägga upp bettet på tänderna, eftersom de ligger mer still i munnen.

Sedan är det väl inte självklart att det "mildaste" bettet är det som hästen går bäst på eller trivs bäst med. Min häst går ofta bättre på stång (pelham eller isländsk stång) än på tränsbett. Det tror jag dels beror på att trycket vid tygeltag inte bara hamnar i munnen, utan även på nacken och under hakan (kindkedjan), och dels på att jag behöver ta mindre i honom med ett skarpare bett, och han uppskattar den frihet jag då kan ge honom. Men tränsbettet har också sina fördelar (lättare att ta ledande tygeltag, lättare att ställa och böja), så jag brukar växla mellan det och stångbett.

På tal om bett, vilket är det "mildaste" bettet då? Det vanliga tredelade? Nu finns ju även gummibett, är dom "snälla" eller vilket är det snällaste?

Jag har fått för mej att ett rakt bett ska va ett va dom "snällare" betten.
Om man tar tex ett två, eller tredelat bett och håller det i sina händer, och ber nån annan att hålla tyglarna, så är det inte så speciellt skönt! Prövar man samma sak med ett rakt bett blir det betydligt behagligare! Nu kan man givetvis inte jämföra sina egna händer med hästens mun i "känslighet" men man får iaf ett hum om skillnaden mella dessa olika bett.

Diskuterade det där med tränaren, ftersom att ena hästen jag rider triva bättre desto mildare bett.

Vi kom fram till att det borde vara ett rakt gummibett (gärna mjukt, typ ett sånt nova-bett). Raka bett anses ju vara snällare än tre- och tvådelade iom att de ligger helt stilla i munnen, och nova-bettet är ju gjort i silikon, det blir lltså mjuk och behagligt för hästen.
Men sen tycker ju olika hästar om olika bett, men det var iaf vad vi kom fram till...

Okej, och om det är fasta ringar så blir det också mildare, om jag förstått det rätt? Så ett rakt bett med fasta bettringar är egentligen snällast? Sen skiljer det förstås från häst till häst...

Diskuterade det där med tränaren, ftersom att ena hästen jag rider triva bättre desto mildare bett.

Vi kom fram till att det borde vara ett rakt gummibett (gärna mjukt, typ ett sånt nova-bett). Raka bett anses ju vara snällare än tre- och tvådelade iom att de ligger helt stilla i munnen, och nova-bettet är ju gjort i silikon, det blir lltså mjuk och behagligt för hästen.
Men sen tycker ju olika hästar om olika bett, men det var iaf vad vi kom fram till...

Jag hade ett sånt bett. I några veckor. Sedan bestämde sig min kära häst för att bita sönder det.... Han är en sån häst som gärna lägger upp alla typer av ledade bett på tänderna, och det kom han på att man kunde göra med silikonbettet också. Så det blir inget mer sådant bett för min häst.

TACK! Jag väntade på att någon skulle komma med
någon sorts förklaring om hur Pessoabettet INTE är ett hävstångsbett.

Hej allihopa! Tack för alla svar, pessoat verkar ju bara vara skräp då. Instruktören sa att jag skulle ta med pessoat på onsdag på kursen så skulle vi kolla.
Jag ska även få prova min kompis islandsstång och se hur det funkar.
Tack för alla svar! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Gimlan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård