Pessoa på tävling

Q

Qyenn97

Jag har använt ett pessoa på min ponny, då han verkar trivas ganska bra på det enligt mig och min dressyrtränare, men kan ändå inte få mig att gilla det. Sen satte jag dit en rem på de översta ringarna(de små) så det inte vrider runt sig helt. Tycker nämligen inte om effekten det blir när det vrids helt runt i hästens mun:crazy:
Så jag har några frågor: Får man ha sånt på tävling för ponny?
Och en till: Helst av allt skulle jag vilja slänga detta bett, då han enligt veterinären har ett gammalt sår i munnen, som jag tror kommit av pessoat, men det är omöjligt att rida på vanligt tredelat, det går verkligen inte. Kan inte ens trava på det. Självklart är mitt mål att kunna rida på det till slut, men som det är nu så vill jag inte ha dragkamper varje gånger jag rider. Han har lätt för att krulla ihop sig med pessoat, men endå inte så mycket som jag tycker en häst borde göra. Och han kan jobba på det, det är inte det, men jag tycker inte om bettet. Så jag vill ha några råd på vad ni tror är ett bra bett för en ponny som är väldigt framåt och lätt kan bli stark, och har en tendens att krulla ihop sig. Vill inte komma i den situationen när man köper bett efter bett och inget passar:crazy:

Sv: Pessoa på tävling

Du får ha pessoa på ponnytävling men då måste du ha delta.

Jag har själv varit ganska anti pessoa eftersom jag tyckt att ingen häst funkar bra på det, men på min nuvarande häst funkar det kanonbra så jag har fått ge mig. Men jag har det bara när jag hoppar och rider ut eftersom det är då det behövs, markarbete går han alltid på tredelat. Eftersom jag rider med tygeln i nedersta ringen så är det ju skarpt, och därför har jag nästan alltid långa tyglar när jag rider ut, och lätt tygelkontakt men väl i balans vid hoppning. Jag gillar inte heller omvridningen i munnen, men när hästens styrka sätter in så behövs en broms, och pessoa funkar då mycket bra på min häst.

Kan han inte alls gå på tränsbett vis markarbete? På begränsat område där han inte kan springa iväg?

Vilken ring har du tygeln i nu? Kan du prova att ha den i den stora ringen, då är bara lite av vrid-momentet kvar, men ändå skarpare än ett tränsbett. Prova dig fram.

Tillägg: Har du provat pelham? Jag har en häst som funkar kanon på pelham och inte alls på pessoa, och den andra hästen som är tvärt om. Båda går dock med 3-delat vid markarbete.

Senast ändrad:

hejsan! Du får ha pessoa fast du behöver inte ha delta, vi kollade nämligen upp det då min kompis börja att rida på det . jaja nog om det.

Jag har även försökt att rida på den stora ringen, rider på den mittersta i vanliga fall, och det är i princip omöjligt. Han bara rusar och jag blir förbannad och tar tag i honom, och det vill jag verkligen undvika. Jag har hoppat på pelham, fast det var delat, och han var lite stark, men inte okontrollerbar och han krullade faktiskt inte ihop sig. Tror du att det är lönt att kanske testa ett rakt pelham, tillochmed gummipelham? Han har ju trots allt haft sår i munnen:crazy: och min kompis har ett sånt så det kanske är lönt att testa? Jag tänker iallfall försöka att rida på tredelat någon gång i veckan, då jag verkligen vill ha honom tillräckligt lydig för att gå på det. Sen spelar det nog in lite med att jag inte ridit in mig riktigt på honom. Men tack för svaren, gärna mer råd från alla andra:idea:

är ni helt hundra att man får rida på pessoabett utan delta för stor häst på tävling? min ska starta i helgen, och vi brukar igentligen ha vanligt bett, så jag har ingen koll på reglerna inom detta.

mumin skrev:
Du får ha pessoa på ponnytävling men då måste du ha delta.

man får tävla utan delta..det gör jag...

till ttrådskaparen:
har du provat ett hackamore(stavning)??
de påverkar inte hästen i munen....(om han nu hade ett sår)
eller sidepull eller liknande...
om du rider ut på vanligt bett och en graman då??
då får du lite mer kontroll och jag tror inte han vill springa med nosen i backen..(jag menar inte att dus ak dra ihop honom så mycket men lite så du får lite koll menar jag)

Lycka till!

__Stilett__ skrev:
är ni helt hundra att man får rida på pessoabett utan delta för stor häst på tävling? min ska starta i helgen, och vi brukar igentligen ha vanligt bett, så jag har ingen koll på reglerna inom detta.

Jag är 110% säker på att du får ha pessoabett på storhäst på hopptävling.

Maddis skrev:
Jag är 110% säker på att du får ha pessoabett på storhäst på hopptävling.

man måste väl det eftersom man får ha både det ena kostiga bettet till det andra...:smirk:

StJäRnAn skrev:
man får tävla utan delta..det gör jag...

till ttrådskaparen:
har du provat ett hackamore(stavning)??
de påverkar inte hästen i munen....(om han nu hade ett sår)
eller sidepull eller liknande...
om du rider ut på vanligt bett och en graman då??
då får du lite mer kontroll och jag tror inte han vill springa med nosen i backen..(jag menar inte att dus ak dra ihop honom så mycket men lite så du får lite koll menar jag)

Lycka till!

nej, jag tänkte testa det idag, så får se hur det går=)
Rida ut är en pärs, det går verkligen inte att skritta, så jag vågar nog inte ge mig ut på ett tränsbett i skogen. Graman har jag ridit på, men han är fortfarande lika stark. Tack för alla råd=)

OT- Detta är en ponny, så man får inte rida på vilka bett man vill:)

Qyenn97 skrev:
nej, jag tänkte testa det idag, så får se hur det går=)
Rida ut är en pärs, det går verkligen inte att skritta, så jag vågar nog inte ge mig ut på ett tränsbett i skogen. Graman har jag ridit på, men han är fortfarande lika stark. Tack för alla råd=)

OT- Detta är en ponny, så man får inte rida på vilka bett man vill:)

Men du får rida med Pessoa bett både med oh utan delta, jag har gjort både, dock tycker jag inte pessoa är ett bra bett om du ex vill tävla högre höjder i hoppning ex L:A och uppåt, du kan nämligen inte få samma stöd i handen från hästens mun med ett pessoa, utan att bretter ger tryk hela tiden. och i dressyr får du inte tävla me det, så det är lite olika :) men hoppning helt lugnt!

Hur vida du får tävla på pessoa med käkrem vet jag inte, men det tycker jag nog man borde... Däremot så tänkte jag tipsa om två andra bett. Du verkar som en klok tjej som inser att ponnyn behöver mer lydnad, men tills ponnyn blivit mer lydad kan det ju faktiskt vara en ide att byta bett under en period.

Jaktkandar: Ett bett med hävstångseffekt och ett bett som man ställa styrkan lite på beroende på vart man fäster tygeln, tycker själv detta är ett jätte bra bett iaf på min starka häst som gärna lägger sig på bettet och rusar.

Pelham brukar jag också rida på. Då ett rakt pelham eftersom hästen trivs bra med det.

Både dessa bett tycker jag är bra för lite hetare hästar som lägger sig på och är starka.

Tack för komplimangen:p

Men jaktkandar, menar du Kimblewickbett? för det finns så många ett som kallas för jaktkandar:angel:
jag testade på hackamore ida, och han sprang inte alls lika mycket, däremot hade han tuppjuck och kastade med huvudet och ristade på det, vilket han brukar få:angel: Men jag tänkte testa min kompis raka pelham som är i gummi tror du det är en bra ide?

En del har redan ekomenderat pelhambett så även jag.
Pelhambet gör så att hästen inte rullar ihop sig så som ett pessoa kan gör. Då de påverkar hästen olika.
Ett pelhambett är lite blanding av kandar och vanligt bett och ger inte så stort tryck över nacken som ett pessoa gör.
Pessoat trycker mkt över nacken på hästen vilket gör att den lätt rullar ihop sig, samt att den kan gör att hästen släpper ryggen vid hoppning.

Att prova sig fram till ett bett som hästen trivs med och som ryttaren upplever som positivt att rida med skadar inte!
Så jag tycker du ska pröva lite alternativ och se om du hittar något som passar er bättre!

Hackamore kan man få rida på ett tag innan man kan få en rättvis bild av hur hästen funkar på det. Som ryttare måste man också få lite tid på sig att få kläm på det (fast du kanske redan är begåvad hack-ryttare? :idea: ), det blir ju lite annorlunda motför ett vanligt bett.

Jag har svårt att förstå hur ett Pessoabett ska kunna orsaka att bettet vrids runt i hästens mun? Själva hävstångseffekten ger ju bara ett tryck över nacken - väl?

mja, vrider sig gör det ju inte direkt, men det verkar uppåt i mungipan.
och eftersom det är konstruerat som det gör faller det dessutom igenom snabbt.

jag testade faktiskt hackamore, och han gick helt underbart:love: Som en helt annan häst. DÅ helt plötsligt kunde han göra skänkelvikning, byten, öpnna och sluta, skänkelvikning i galopp:love: Men han fick ett litet sår av kedjan då jag inte hittade mitt gummi som ska sitta på, så han har fått vila upp såret så red jag på gummibett, vanligt delat. Han sprang som en GALNING i galoppen och skrämde halvt ihjäl ridskolebarnen, men jag sa till mgi själv, jag ska inte ge upp. Så jag fattad galopp, och han sprang, och jag gjorde halt, om och om och om igen. Gjorde det säkert 25 gånger. Till slut så gav han efter, och galopperade i en bärande galopp utan att ligga på i handen, och jag kände verkligen hur jag fick min vilja igenom, och jag blev så stolt över honom:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar