Personspår

Tuggben

Trådstartare
Hej,

Jag är ny på forumet och är idag lycklig ägare till en dvärgschnauzerkille på snart 2 år som är mycket glad i att jobba med näsan. Efter att ha kört nosework i ett halvår så har vi nyligen upptäckt personspår och tycker att det är superroligt.

Min fråga är dock till er som ofta kör spår, kanske främst med brukshundar, hur många spår ni lägger vid varje tillfälle samt ungefär hur långa dessa är?

Hur långa de är beror på hunden, nivå och motivation. En med låg motivation lägger jag kortare spår, t ex. I nuläget blir det ett spår per hund, men när jag spårade mer med den äldre la jag oftast två, där första spåret skulle vara lite motivationshöjande.

Hur långa de är beror på hunden, nivå och motivation. En med låg motivation lägger jag kortare spår, t ex. I nuläget blir det ett spår per hund, men när jag spårade mer med den äldre la jag oftast två, där första spåret skulle vara lite motivationshöjande.

Intressant. Jag var nämligen av uppfattningen att folk la runt 5-6 spår och var ute i flera timmar och spårade aktivt. Fick aldrig riktigt ihop hur de fick tid till detta eftersom spåren ska ligga och vila nån timma minst. Vad har du för raser?

Intressant. Jag var nämligen av uppfattningen att folk la runt 5-6 spår och var ute i flera timmar och spårade aktivt. Fick aldrig riktigt ihop hur de fick tid till detta eftersom spåren ska ligga och vila nån timma minst. Vad har du för raser?

Jag har nog aldrig hört att någon lagt 5-6 spår åt samma hund på samma dag, men det kanske förekommer. Däremot tar det ju tid, spåren har ju liggtid och tränar du för tävling lägger du gärna mer än ett osv. Tränar du för elit är ju spåret 1500 meter långt. Det tar tid.

Jag har welsh corgi cardigans.

Hej,

Jag är ny på forumet och är idag lycklig ägare till en dvärgschnauzerkille på snart 2 år som är mycket glad i att jobba med näsan. Efter att ha kört nosework i ett halvår så har vi nyligen upptäckt personspår och tycker att det är superroligt.

Min fråga är dock till er som ofta kör spår, kanske främst med brukshundar, hur många spår ni lägger vid varje tillfälle samt ungefär hur långa dessa är?

Jag lägger bara ett spår per dag till hundarna. Eftersom vi tränar för tävling blir det minst 300 m och några apporter. Ibland längre spår med kortare liggtid och ibland tvärt om. Ibland pytteapporter, ibland normalstora, varierar antal apporter i spåret, vinklar och terräng.
Tror inte jag vet någon som lägger 5-6 spår till en och samma hund på samma dag.
Jag har också dvärgschnauzrar.
När vi höll på med viltspår var det också bara ett per dag.

Jag brukar lägga ett spår på 1-2 km till min hund. Han spårar ändå bara tillbaka till bilen om det är kortare så då kan han lika bra få hålla på! Har dock inte spårat på evigheter, men ska försöka ta tag i det där igen.

För mig beror det lite på vad jag ska göra. Just nu tränar jag bara en av mina hundar då den andra är konvalescent. Hon är i en inlärningsfas där det fortfarande handlar om att hon ska få rätt målbild och behålla en hög motivation och de senaste gångerna har det blivit 2-3 korta spår per tillfälle.

Med den äldre hunden brukar det vanligtvis bli 1 eller 2, är det två är de av olika sort.

Tack för alla svar :) 1-2 spår verkar mer överkomligt.

Hur ofta spårar ni som har brukshund. Varje dag eller någon/några ggr per vecka?

Jag lägger normalt bara ett spår under en dag, mellan 300-800 m brukar dom ligga på med liggtid från 40 min och uppåt. Spårar ca 1-2 gg i veckan normalt sätt. Just nu, pga av värmen, har det dock blivit mkt lite spårande.

Jag har väldigt varierat hur/hur mycket jag spårar beroende på hund, vilken utbildningsgrad den har, hur nära det är till tävling osv. Vanligaste är 1-2 ggr i veckan och då 1 spår per gång, men som ex när jag skulle ut senast och tävla appellen med min nya hund så spårade jag 2-3 st 100 m korta spår med massa förstärkningspunkter i varannan dag veckan innan tävlingen.

Längd är väldigt olika, också beroende på hundens utbildningsgrad och vilken gren jag tävlar i (i bruksspåret är elitspåret 1500 m, i skyddet är elitspåret 600 m).

Har också dvärgschnauzer, vi tävlar i brukset. Just nu är spårlängden där 1000 m. Vi spårar ca 1 gång i veckan, och spårlängderna varierar allt från 100 m till 1200m. Liggtider från timmen upp till 3-4 timmar. Just nu är det korta spår med fokus på pinnar, det strular lite där. Oftast så blir det bara ett spår, ibland har det blivit kanske 2, men då väldigt korta spår.

Jag spårar person, vilt och hårda spår med min Staby. Personspåren brukar jag lägga runt 1000m, liggetid ett par timmar, viltspåren ligger minst ett dygn och är minst 1500 m. Hårda spår är för den late, max 300 meter, liggetid noll minuter. :)
Sen tycker jag det är kul med korta och kluriga spår.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 769
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg