personlighets karta? (parelli)

Sv: personlighets karta? (parelli)

Jodå exakt!
Sen har Tuffis pga sin stl många fördelar. Menar då för honom både när det kommer till folk och andra hästar.
Tex Kommer Peewee eller någon annan och ska sno hö av Gulli (ledar damen i vårat gäng) så tjurar hon ihop och om dom inte fattar vinkeln kan de få springa en meter eller två. Men kommer Tuffis så jaja,,,han får väl ta en tugga men sen ska han hällst gå. Kommer han och trängs så jaja,,,,säger alla hästarna i hagen och det har också alla hästar gjort. De har liksom lite överseende med honom, vilket han är van vid.
Är man i vägen knuffar någon på en och då flyttar man sig. Är någon annan i vägen går man förbi. Alla hästar har haft överseende med detta jag förstår inte det. Men bara när det gäller Tuffe och han är ändå "lägst" i rang. Väldigt anorlunda. Alltid jaja men det är ju BARA lilla Tuffe så...låt gå för denna gången...
Så Tuffis uttnytjar även detta på folk inte på ett dominant sätt utan mer jaja men nu går vi. Säger jag Nej men flytta, ja då gör han det men det betyder inte att han inte kan gå färbi en i tid och otid.
På samma sätt kan han utnytja detta. KASTAR SIG OCH ÄR I PANIK!
Jag: Men tuffis,,,ge dig,,,
Tuffe: aja okej,,,
Och så kommer han lungt och sakta. Så jo det är klart han "fjantar" en hel del för rädd är han sällan. Han kan där emot bli stressad. Tex vet han inte vad jag vill och stressar upp sig så slutar det med att han bara kastar sig runt och ser helt förtvivlad ut. Då får man sätta sig och lungt ta tag i honom. Tuffis...andas... så ja ingen fara. Kolla nu gör bara så,,,så kan han tvekande försöka och får han då beröm så fattar han snabbt jaha så här?....och så löser det sig.
Just fly i den mån att han är rädd är ju inte vanligt...kan nog inte ens säga en gång han flytt av rädsla på rak arm och då har jag ägt honom i 14 år.

lite svamligt inlägg sådär:D typiskt mig.
Men jag tycker nog Tuffis är lättare än Peewee efter somman när det "går åt fel håll" eller ja ni förstår så kan man alltid ta ner honom ta det lungt och börja om så slipper man bråk eller annat.
Men Peewee......Jag älskar honom och han kan vara underbarast på jorden men DEN hästen har jag fått för mina synders skull:devil: :love:

Jadu, jag vet inte för jag betalar mitt medlemsskap :)

skuggi Viss överdriving kan säkert finnas hos LB hästar men man ser en väldigt tydlig skillnad på en äkta RB eller inte tycker jag.

...Du kan bli gratis medlem på SAVVY-club, där hittar du massor.

Jag trodde du menade att det finns något gratis medlemsskap i "Savvy-clubben", men jag har bara hittat medlemsskap man betalar för.
Å andra sidan verkar deras "club" väldigt innehållsrik och intressant, vad jag kan se på deras gratismaterial.

Kan du berätta lite mer om vad som ingår i medlemsskapet? Finns det som han har skrivit, och gett ut på DVD, med eller är klubben ett komplement till det övriga utbildningsmaterialet man kan köpa ifrån dem?

Förlåt, jag menar inte att sno tråden, men det kanske är fler som är intresserade av Savvy-clubben.

knapplån

Intressant, ännu förstår jag knappt hälften, men jag ska läsa mer om detta. Jag har inte läst så mycket om Pat Parelli innan, men ska köpa någon bok eller annan fakta framöver.

Som jag har förstått det kan man bli medlem på sidan bara men hur det fungerar vet jag ej. Kan vara att jag har fel också.

Som medlem i SAVVY-club får du tillgång till en hel del filmer på sidan som är mycket lärorika. Du får dessutom 10 st DVD-er om året samt en tidning. Du har även rabatt i Parelli-shopen ;) Filmerna är inte från de olika boxarna du kan köpa utan är fristående DVD-er om olika problem. Nu senast var det just om Horsenality.

Kl

Vad har ni att säga om "min" något speciella tös då? :)

Brooklyhood.jpg

ang klubben... det finns en ENORM mängd filmer artiklar och frågor och svar i det de kallar savvy vault. Som man har fri tillgång till om man är medlem. Billigaste medlemskapet kostar lite över 20 dollar i månaden. Filmerna man kan köpa kan man bara köpa, de finns inte där men filmerna som ligger där är ju tillämpningar av samma sak och det är timvis med film. Jag har gått ur klubben för jag var tvungen att göra några väl av ekonomiska skäl men det är en guldgruva om man gillar att hålla på med hästar framför datorn också;-) Man kan säga vad man vill om Parellis i perspektivet att de tjänar pengar på det de gör, men det de levererar är av outstanding kvalitet utan tvekan.

En riktig utmaning som kräver en oerhört lyssnande och flexibel tränare;-)

Det stämmer bra, har ännu inte hittat någon tränare vi gillar 100% och vi har ändå haft kontakt med minst 15 tränare.. Och ännu svårare att försöka hitta medryttare, det gav jag upp för längesen ;)

haha var ju ganska kul att göra en sån här karta. Min är verkligen exterm LBI, det var ingen nyhet.

KL¨

Fyllde i en karta om min kille och vart inte direkt förvånad över resultatet..

29907974.jpg

Har alltid gillat sega och tröga hästar innan och fortfarande egentligen, men han har lyckats fånga mitt hjärtaa iaf..

Skulle någon vilja försöka tyda min? Han är lite schizofren.. Nej men han är egentligen världens lugnaste och snällaste, men ibland så kan han få för sig något och bli helt tvärtom.

HorsenalityChart.jpg

Tjaa, inte alls onormalt...men eventuellt lite krävande;-) jag antar att hästen hamnar i de olika kvadranterna beroende på vad som händer? När den blir rädd ramlar den över på right brain, eller när du skäller på den blir den introvert och right brained eller nåt i den stilen. Så du kan göra en karta över hur han är när han är lugn och en över hur den är när den är rädd/ sprallig... Är hästen kanske ung? Har du inte haft den länge? Sedan kan du titta extra på hur du har läst kartan, är han/hon verkligen extrem i all dessa beteenden?

Tack för svaret! :) Han är 7år och jag har haft honom i ett år än så länge. Gjorde två nya nu där han är sig själv, en vanlig och en med de positiva egenskaperna. Skulle gjort en till med hans dåliga egenskaper men datorn började krångla så det blir de här två under tiden.

HorsenalityChart44.jpg

zedikooo.jpg

var tvungen att göra en om syrrans häst även om man innan visste att han var LBI..
¨
29979678.jpg

Vad sägs om han?

Det här låter spännande. Skulle ni som förstår er på den här kartan vilja "skapa" en häst för olika typer av människor. T ex inte dominant -
dominant. Skogsmulleryttare - mer tävlingsryttare. Stressad - lugn.
Eller era "önskehästar" och förklara varför.
Det vore ett roligt sätt att försöka förstå lite bättre.:)

Annika

Alltså de där prickarna som man prickar in långt ut i cirkeln är ju extrema beteenden. dvs beteenden som normalt ställer till problem för en. Så egentligen är målet att man med träning av hästen skall kunna få prickarna att hamna längre in i cirkeln. Tänk dej att detta betyder att hästen har egenskaperna (som alla hästar har) men inte i högre grad än att den och människan kan hålla dem under kontroll. Så på ett sätt kan man säga att ideal hästen för alla är hästen som kan behärska sig men ändå plocka fram både jäklar anamma och nu springer vi, men när det behövs inte hipp som happ (som i alla fall VI upplever det). Alla de här personlighetstyperna har ju positiva egenskaper också eller rättare sagt en del av egenskaperna vill vi utnyttja när vi t ex tävlar eller tränar hästarna.

Sedan brukar man ju säga att hästar är människosjälens speglar...vilket ger att den som själv är Left brain extrovert ofta faller för likadana hästar och tycker LBI är lata, rbe är hysteriska och rbi rent fåniga. Osv....

Mest ÄR det ju ett verktyg för att kunna PRATA om olika hästars personlighet, det är varken hugget i sten eller vetenskapligt på något sätt, mest kul faktiskt, som horoskop ungefär;-)

*KL*
försöker pricka in på min häst. Men vad betyder bracy, catatonic, forward-aholic ?Hittar inte dessa i ordlistan på nätet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 504
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Hej, för er som läser beachtråden så vet ni lite om mig men för er andra så kan jag berätta att jag sedan ca 7,5 år tillbaka har anorexi...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: Fagelungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur