personlighets karta? (parelli)

Sv: personlighets karta? (parelli)

KL

Jag har inte min ponnys chart här, bara papperskopia, men jag kan säga att han är LBI-hästen i hörnet personifierad :p
Nej, han har blivit otroligt mycket bättre. Nu sitter han bara på rumpan och räcker ut tungan när han inte vill som jag (vilket visserligen är ganska ofta fortfarande) men med klickerträning går han övertyga att göra det mesta. Så länge han inte behöver anstränga sig för mycket. Med andra ord, så länge han inte behöver gå någonstans eller åtminstonde inte så fort :p

Jag tycker om min pålle! Han är väldigt trevlig att arbeta tillsammans med, för när vi är på samma sida är vi i princip oslagbara! Om en liknande karta hade funnits för människor hade jag också blivit den där som sitter med armarna i kors och räcker ut tungan. Envisa som åsnor, båda två. Har vi bestämt oss ger vi oss inte. Problemet är att ingen ger sig, även om vi vill olika saker :D Då försöker man lura den andra så gott man kan, vilket brukar sluta i en ganska bra kompromiss där jag får det jag vill och han får ett klick-godis. win-win situation oavsett med andra ord.
Det är bara det att det kan ta ett par veckor innan vi kommit dit.

Polenta.jpg

Nu blev jag också nyfiken, någon som har något att säga om min russdam? :D

Öhm extremt svår häst eftersom hon verkar ha båda poler. Långsamt samt mycket "go". Icke orolig samt väldigt rädd/nervös. Lat men kan inte stå still/är panikartad/hyperalert.

Kan du förklara henne?

Öhm extremt svår häst eftersom hon verkar ha båda poler. Långsamt samt mycket "go". Icke orolig samt väldigt rädd/nervös. Lat men kan inte stå still/är panikartad/hyperalert.

Kan du förklara henne?

Det kan hända att jag missuppfattade "more go" grejen samt hyperalert/panik ;):o

Hon är lite lat, alltid i början av passen är hon lat, allt eftersom blir hon piggare. Ser hon något som hon anser är farligt kan hon bara tvärvända utan förvarning (ridning), när man kör är det lite svårare men hon gjort sådana försök med. När det gäller att stå still tänkte jag främst på när man rider/kör och har varit ute ett tag och hon är uppe i varv, man kan göra halt på henne men så fort man släpper efter på tyglar/tömmar så drar hon iväg (i skritt). Även när hon förstår att det är transportåkning på G blir hon nervös och kan inte stå stilla på gången. Främst det jag syftade på.

I övrigt är hon jättesnäll, lite ponny över henne, matglad, lätthanterad.

Som sagt så missuppfattade jag nog en del grejer, hoppas det blev lite mer klarare i huvudet nu! :idea:

hej.. jag har förstått att man sätter prickar i de "områden" som passar in på sin häst, men vad menas med gula/blå/gröna och gråa lägena??

Sen om någon hade varit jätte gullig och velat hjälpa mig att översätta de engelska orden?? :o
Har problem med språk, så kan tyvärr bara svenska... (njaa.. kan göra mig någurlunda förstådd utomlands, men kan inte läsa eller skriva det..)

Tack på förhand.

Finns det något läsbart, gärna på nätet eller biblioteket, som ger lite mer kunskap om hur en sådan här "Chart" ska fyllas i och tolkas?

nix om du inte går med i Parellis savvyclub! Det är det som är det fiffiga;-)

Hästarna är ofta bipolära dvs de har ett betendemönster när de är uppjagade och ett annat när de är lugna, jag tycker inte din karta ser konstig ut. Inga hästar har bara prickar i en kvadrant. Ofta har de också olika beteendemönster på marken och uppsuttet. Parelli rekommenderar att man gör en karta för ridningen också.
Men det är lite som hororskop tycker jag nog;-)

Hmm, min ponny har i princip bara prickar i en kvadrat :angel: Det är inte många som hamnar annanstans på hans karta. Givetvis får även han stolleryck ibland, men så sällan att jag inte klassar det som en del i hans personlighet. En personlighet är ju aldrig fast i alla situationer, men man kan ju urskilja en "grund typ" även om konflikthanteringen kan förändras och påverkas.
Finns ett test för människor som tar upp just det, STI-test heter det om jag inte minns fel. Mycket intressant, även om jag inte direkt tror på det till 100%. Men så är en tänkande varelse något mycket komplext som inte går att dela upp i svart eller vitt.

Men nu blir jag nyfiken..

Hur vet ni var ni ska pricka in saker? Kan ni inte förklara hur ni gjort?

/ Lavinia

Ja jag fattar inte riktigt heller hur man ska placera prickarna, och vilken färg som betyder vad. :grin:

Finns säkert att läsa om bara du googlar finns även en hel del filmer. Dock så är PP rätt smart när det gäller affärer också så det finns inte så mkt gratis ;) Du kan bli gratis medlem på SAVVY-club, där hittar du massor.

Ja men vissa är mer eller mindre bipolära, man vill ju ha hästen i vänster hjärnhalva hela tiden när man kommit så långt.

Den högra hjärnhalvan använder dem vid flykt, det är där alla instinkter finns. En LBI häst skulle inte klara sig länge i det vilda medan de flesta vildhästar är RBE. Vi människor vill ju inte ha ett flyktdjur därför har det avlats mer på LB hästar.

Hur lyckas man bli gratis medlem i Savvy-club? Vad jag kan se kostar det ca 200:-/månad.
Jag har en känsla av att PP inte bara är snäll, och delar med sig, utan även vill tjäna en hacka på sina kunskaper ;)

Enkelt uttryckt så sätter man en plupp på varje egenskap, ju längre ut i ytterkanten desto mer extrem är egenskapen. Ingen plupp = obefintlig

Där hästen har mest pluppar i ytterkanten, till den kvadranten hör den "mest" som person. Sedan kan man anpassa sin träning efter det. Tanken är att plupparna ska dra sig in mot mitten vartefter som hästen blir mer balanserad om jag inte minns fel.

Blev inspirerad nu och ska ta och göra en ny chart på Baldur, det är nog 1,5-2 år sedan jag gjorde den förra. Lägger ut dem här sen så får ni se :)

*kl*

Vad kul att se så många kartor:D

Jag gjorde min egen sammanfattning, Peewee och Tuffis byter ju lite beroende på bra eller dåligt humör och så här känns det som att det är.
När dom är på bra humör är båda framåt, trygga nyfikna, lätt lärda ja så vidare. Men så fort de är på "dåligt humör" eller hur man ska beskriva det så är dom väldigt olika. Dom reagerar olika om man säger så.
Peewee tjurar ihop, vill inte vara med, hittar på andra saker att göram ignorerar en m.m. Man får försöka bli intressant leka igång honom typ.
Tuffis kör huvudet i vädret och vill fly. Han får man stoppa upp klappa om vara jätte lugn och hela tiden väldigt försynt.
Så ni som kan detta verkar min samman fattning stämma efter hur hästarna låter?
28237131.jpg

Det du skriver ang Tuffis... funderar på en grej. En LB häst är ju ganska dominant egentligen, anta att han på sina "dåliga" dagar egentligen "fejkar" RB? Alltså, han är egentligen inte rädd men visar upp sina extroverta dåliga sidor mer? Alltså att rusa och försöka "skrämmas" istället för att vara extrovert och lekfull?

Vår Baldur låter lite samma, från början hade jag en känsla av att han var mkt RB, men vartefter jag lärt känna honom har jag en känsla av att han ibland överdriver medvetet för att få mig att sluta kräva saker? Eller om han överdriver för att det ska hända något om han har tråkigt? Han lärde sig väl i början att jag taggar ner om han blir rädd, så nu känns det som att han använder det för att skruva på mig liksom.. Någon som haft liknande tankar?

Baldurs gamla chart:
skuggabaldur

Och den senaste:
skuggabaldur

Har bara gjort en på Oliver än så länge:
skuggabaldur

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 504
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Hej, för er som läser beachtråden så vet ni lite om mig men för er andra så kan jag berätta att jag sedan ca 7,5 år tillbaka har anorexi...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: Fagelungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama