Personer som väljer att ta livet av sig

Lite grand kan jag hålla med Mammadutt. Många människor i fattiga länder har något vi inte har längre. De saknar dock mycket viktiga saker som vi har istället. Ett mellanting tror jag är den nivå som människan mår bäst av.
Jag tror att en stor orsak till att så många mår dåligt är att vi i dagens samhälle lever som skockdjur. Människan är inget skockdjur utan ett flockdjur.
Vad är det du tänker att "de" har som vore eftersträvansvärt för oss?

Men sen när man besöker andra ställen så glider man ju liksom utanpå kulturen och händelserna där. Även om man bor och arbetar där så omfattas man inte vad den interna kulturens press och hets. Sen kan själva miljöombytet göra att man själv frigörs sig från sina egna hangups/triggers och kan skapa nya mer positiva vanor och beteenden. Man kan liksom skapa sig en ny rutin för saker som är mer hälsosam och den förändringen möjliggörs genom att man helt bryter med sitt gamla liv eller åtminstone gör en avsevärd förändring.

Det tror jag spelar stor roll!

Sen undrar jag som alltid i såna här diskussioner: Hur vet alla dessa västerlänningar att alla fattiga är så jävla carpe diem och lever i nuet? För mig känns det mest som okunskap och fördomar. De jag känner som har det tuffare oroar sig som FAN; en av mina vänner i Senegal har fått lämna sin son till mormodern för att hon inte har råd eller möjlighet att ta hand om honom själv. Dagligen stressar hon dels över pengar och dels över om hennes "pojkvän" ska ta henne som tredje fru eller inte. Det skulle hon ju dock inte berätta för en glad turist det första hon gör, det är ju för fan privat. Men känner man henne så fattar man att hon är som folk är mest, hon oroar sig. Hennes nationalitet eller fattigdom gör henne inte exotiskt "ett" med universum liksom.

Många gånger hör jag folk som varit nånstans i Afrika prata om att "folk är så glada liksom!" och jag kan inte begripa att man ens kan tro att man kan göra den bedömningen. På vad exakt är det baserat? Att folk ser glada ut på stan, eller vad? Och hur kan man tro att bara för att de är indier eller "afrikaner" (verkar alltid bli ihopklumpade oavsett nationalitet) så resonerar alla på samma sätt?

Mer socialt umgänge? Det finns väl inget land som har så mycket ensamhushåll som Sverige. Iofs kan jag själv tycka det är ganska skönt att inte ha folk inpå livet hela tiden :angel:Det räcker med en dag i Stockholm för att jag ska få klaustrofobi.

Jag syftar nu inte på de som bor i stora slumområden i städerna utan de som bor i tex byar. De är fattiga, sjukvården är obefintlig och det finns massor av problem. De lever dock i ett sammanhang som är mer naturligt för den mänskliga arten än stora sterila samhällen där men endast har ytliga kontakter med mer eller mindre främlingar och utan kontakt med sina närmaste. Som jag skrev i förra inlägget skockdjur istället för flockdjur.

Men menar du att det är omhändertagandet av kroppen som är problemet med självmord?
Det är inte omöjligt att ordna så att det inte finns någon kropp alls som behöver tas om hand. Ingen idé att ni frågar, jag tänker inte svara på det, för att inte sätta griller i huvudet på någon.

Det tror jag är ännu värre för anhöriga. Då kan de aldrig få ett riktigt avslut utan tankar kommer alltid finnas om vad som hänt.

@Mammadutt Det du argumenterar för gör mig så olycklig. Genom märkliga generaliseringar om att människor i fattiga länder behöver mindre för att må bra argumenterar man samtidigt för att det är okej att de är fattiga. De människor du talar om lever i länder där människor dör av sjukdomar som de inte borde dö av, lever liv så tuffa att INGEN borde behöva gå igenom det. Inte alla såklart, men oacceptabelt många.

Romantiserade bilder om fattiga människor är farliga och sorgliga.

Du har missuppfattat vad jag menar och försöker få fram. Jag pratar om människans relation till nuet. Människans förmåga att hantera sin situation, rent själsligt. Inte är det acceptabelt att de har det oacceptabelt. Det tror jag inte någon i tråden tycker. Dom ska väl inte vara tacksamma för sin situation? Men jag tror deras förmåga till att känna tacksamhet är större än tex min förmåga. Jag tror även att jag tar saker mer förgivet, ältar mer, tänker på måsten/borden osv. Och när jag gör det är jag ju inte i nuet.

Är det nån som ska vara tacksam är det ju jag.

Hur tolkar du detta? Vad försöker jag få fram?

@Mammadutt Du argumenterar för att de har lättare att vara tacksamma.

? Men jag tror deras förmåga till att känna tacksamhet är större än tex min förmåga

Jag tycker att det är gräsligt att framhålla det som nåt bra; "titta på de fattiga, de blir glada för lite bröd bara". Människor, även dem i fattiga delar av världen, har rätt att ha sina grundläggande behov så pass tillfredsställda att de kan sukta efter att köpa en onödig grej. Allt annat är bara romantiserade, läskiga uppfattningar om andra människor.

Jag tror även att jag tar saker mer förgivet, ältar mer, tänker på måsten/borden osv
Jag tycker att även fattiga människor har rätt att leva i ett samhälle där de kan ta basala rättigheter för givna.

Har man inte mat att ge sina barn idag heller så är det nog svårt att inte leva i nuet, ja.

Det handlar inte om dina formuleringar, det handlar om din tankefigur. Varför den är olycklig har @niphredil förklarat mycket bra.

Jag tror du tänker att jag tänker på ett sätt som jag inte alls tänker. Hur tror du jag tänker, känns oklart för mig vad du menar. :)

kl

Jag kan förstå vissa självmord, medans andra stör mig något enormt. Han som med hjälp tog livet av sig genom en överdos insulin kan jag förstå, fast jag hade nog valt morfin. Han frågade mig när jag gick elev där han vårdades, den som hjälpte honom fick sitta i fängelse någon månad, en del av er kanske minns händelsen, den inträffade -75 o kvinnan var något slags kändis.

Ett annat självmord gjorde mig vansinnig, trots att jag fick vetskap om det något år efter att det inträffat. Det var min numera döde särbos mellanbarn. Han åkte upp på gårdsplan där den frånskilda frun bodde med deras gemensamma barn o hennes nya man. Hur hade det drabbat flickorna om det var någon av dem som hittat sin far ihjälgasad i bilen utanför deras dörr? Där användes självmordet för att straffa den fd frun en oförlåtlig handling som jag ser det.

Sen undrar jag som alltid i såna här diskussioner: Hur vet alla dessa västerlänningar att alla fattiga är så jävla carpe diem och lever i nuet? För mig känns det mest som okunskap och fördomar. De jag känner som har det tuffare oroar sig som FAN; en av mina vänner i Senegal har fått lämna sin son till mormodern för att hon inte har råd eller möjlighet att ta hand om honom själv. Dagligen stressar hon dels över pengar och dels över om hennes "pojkvän" ska ta henne som tredje fru eller inte. Det skulle hon ju dock inte berätta för en glad turist det första hon gör, det är ju för fan privat. Men känner man henne så fattar man att hon är som folk är mest, hon oroar sig. Hennes nationalitet eller fattigdom gör henne inte exotiskt "ett" med universum liksom.

Många gånger hör jag folk som varit nånstans i Afrika prata om att "folk är så glada liksom!" och jag kan inte begripa att man ens kan tro att man kan göra den bedömningen. På vad exakt är det baserat? Att folk ser glada ut på stan, eller vad? Och hur kan man tro att bara för att de är indier eller "afrikaner" (verkar alltid bli ihopklumpade oavsett nationalitet) så resonerar alla på samma sätt?

Det var jag som började diskussionen jag menar inte att folk varken oroar sig eller tar livet av sig i Indien. Men det enda jag kan relatera till i detta fall är min unge som mår otroligt bra av att slippa den stress som finns i vår kultur. Tempot där hon är ser annorlunda ut på ett sätt som hon ser som positivt och som hon kommer att försöka ta med sig hem.

KL

Hur ser självmordsstatistiken ut i Japan? Jag har för mig att den hör till de högsta i världen.

Mera kl
Många självmord är oavsiktliga, det handlar ofta om tjejer som försöker gång på gång, nån stans räknar de fel o lyckas dö utan att det egentligen var meningen.

@Mammadutt Du argumenterar för att de har lättare att vara tacksamma.

Jag tycker att det är gräsligt att framhålla det som nåt bra; "titta på de fattiga, de blir glada för lite bröd bara". Människor, även dem i fattiga delar av världen, har rätt att ha sina grundläggande behov så pass tillfredsställda att de kan sukta efter att köpa en onödig grej. Allt annat är bara romantiserade, läskiga uppfattningar om andra människor.

jag förstår inte att du väljer att tolka såhär. Vad är det som får dig att vara så fördomsfull och tro att jag tänker sådär? Jag tycker inte det är gräsligt när en människa har stor förmåga att vara närvarande i nuet och stor förmåga att känna tacksamhet. Du lägger fokus på det yttre här, jag lägger fokus på det inre. Jag tror inte jag kan prata samma språk som dig så det känns ganska meningslöst att fortsätta? Eller hur?

Det var jag som började diskussionen jag menar inte att folk varken oroar sig eller tar livet av sig i Indien. Men det enda jag kan relatera till i detta fall är min unge som mår otroligt bra av att slippa den stress som finns i vår kultur. Tempot där hon är ser annorlunda ut på ett sätt som hon ser som positivt och som hon kommer att försöka ta med sig hem.
Det var därför jag inte svarade dig direkt, eftersom jag inte tolkat dig så.

Angående varför din dotter mår bättre där finns det nog flera skäl till det. Oavsett är det ju jättebra att det varit positivt för henne :).

@Mammadutt Jag argumenterar emot att du, som västerlänning, hyllar fattiga människors förmåga till tacksamhet över lite. Jag ser det snarast som en sorg när människor blir tacksamma för typ ingenting som när jag ger en hundring till en tiggare och hen blir så glad att hen nästan börjar gråta. Det är liksom bara fruktansvärt, inte fint eller bra tycker jag.

Men absolut, vi kan avsluta här.

Mer socialt umgänge? Det finns väl inget land som har så mycket ensamhushåll som Sverige. Iofs kan jag själv tycka det är ganska skönt att inte ha folk inpå livet hela tiden :angel:Det räcker med en dag i Stockholm för att jag ska få klaustrofobi.

Då bestämmer man sig ju för att socialt umgänge är positivt. Men som du själv redan är inne på, det kanske det inte alltid är.

Bor man trångt och med många munnar att mätta skulle man förmodligen tycka att det vore underbart att bo ensam och bara behöva försörja sig själv.

Jag syftar nu inte på de som bor i stora slumområden i städerna utan de som bor i tex byar. De är fattiga, sjukvården är obefintlig och det finns massor av problem. De lever dock i ett sammanhang som är mer naturligt för den mänskliga arten än stora sterila samhällen där men endast har ytliga kontakter med mer eller mindre främlingar och utan kontakt med sina närmaste. Som jag skrev i förra inlägget skockdjur istället för flockdjur.

Den mänskliga artens behov vågar jag inte säga något om alls.

Men jag tror deras förmåga till att känna tacksamhet är större än tex min förmåga. Jag tror även att jag tar saker mer förgivet, ältar mer, tänker på måsten/borden osv. Och när jag gör det är jag ju inte i nuet.

Är det nån som ska vara tacksam är det ju jag.

Är det viktigt att vara tacksam?

KL

Många självmord är oavsiktliga, det handlar ofta om tjejer som försöker gång på gång, nån stans räknar de fel o lyckas dö utan att det egentligen var meningen.
De flesta självmord begås faktiskt av män. Har för mig att det är 2/3. Hade förhållande varit omvända hade detta blivit en stor jämställdhetsfråga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag egentligen känner ett behov av att skriva något. Lite anonym är man på ett forum men efter ett tag så kan folk...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 912
Senast: EmmaW
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar