@Mela99 Tråden har blivit så lång att jag inte orkar läsa igenom allt...
Jag har varit ruskigt suicidal under senare tonår/tidiga 20. Är 30 nu. Har en lång bakgrund med anorexi och depression osv. Jag känner väl nu när man fått lite perspektiv på det, inte direkt nån bubblande lycka över att jag lever. Men det är mer nåt jag lever med varje dag som ett konstaterande, än att jag har aktiva tankar på att ta livet av mig. Jag sa det senast i helgen till min mor, att jag inte tycker att det blev så mkt bättre sedan (apropå det alla tror att man är så glad att man klarade sig osv) varpå jag faktiskt helt ärligt tänker "jag hoppas du hinner dö innan du blir räddad" när jag ser nån anorektiker på stan. För jag som varit där och gått hela vägen, har ju mitt facit att det inte var så jäkla värt att genomleva all hjälp man fick.
Förvisso får man ju hjälp att överleva genom uppgödning, men man får ju ingen hjälp att faktiskt vilja leva. Och för mig har det nog varit värre att leva med alla erfarenheter och det facit om hur det blev, än om jag blivit befriad av döden om jag sluppit få tvångsvård. Jag tänker fortfarande på döden som en befriare, även om jag inte är suicidal. Det är liksom en sorts tröst för mig när allt är tungt.
Jag tänker rent krasst på livet som en transportsträcka fram till döden. Det mesta är ju ett kämpande. Man går till jobbet, man betalar räkningar, man städar, tvättar och gör en rad tråkiga saker. Jag är i stallet 3 tim/dag men övrig tid är ju inget nöje direkt, och alla som har häst vet ju att det inte är bara rosor där heller. Tveksamt om den lyckan väger upp resten om man börjar räkna på det. Men jag tänker att om jag nu ändå måste finnas till då får jag väl försöka fördriva tiden med åtminstone nånting som känns värt, vid sidan av allt tråk.