• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Briljant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 264
Sv: Pentagon

Nej, hon e bara 4 år och vi har inte kommit så långt än, men tanken är väl att hon ska bli en hopphäst såsmåningom :idea:
Vet ej vad hon tycker om saken dock :smirk: verkar mest föredra att lufsa i skogen än så länge

Hej!
Jag vet ett sto efter pentagon som är en riktig diva, d.v.s hon gör det hon vill göra(vilket mest är att galoppera och hoppa) och allt skall göras på hennes sätt.Hon ska bestämma allt från var det ska borstas till åt vilket håll hon ska gå på vägen. Det går inte att bestraffa henne utan man måste lura henne runt problemen. Väldigt, väldigt vacker och det märks mycket väl att hon vet det ...en riktig primadonna och en elak sådan om hon är på det humöret..;)

Jag har en underbart snäll valack efter Pentagon, mest dressyrriden och börjar att få lite teknik i hoppningen nu (7-år 2007). Han är väldigt lugn och stressar inte upp sig för minsta lilla. Han är ca 165 hög, har lykta och fyra vita strumpor!:bump:

Ja visst är dom fina! Det här stoet har två blå ögon, lykta, fyra vita ben hela vägen till magen, vita fläckar på halsen och en stor bukfläck.

jag har det, men jag är på jobbet. Fixar in en bild sen.

Måste efter att ha "rannsakat" dem lite mer säga att INGEN av dem har direkt bra gångarter och traven är ohjälpligt sämst.

Nä, traven brukar inte vara någon riktig höjdare på hans avkommor.
Men man ska inte klanka ner på dom fullständigt tycker jag. det finns en otrolig vighet och spänst i många av dom...

Delar den erfarenheten. Min häst kammade hem 5 på traven på treårs... ngn var på bra humör för den är inte ens värd det:crazy: Bra galopp dock.

Hade en i träning för ett par år sedan, Pentagon-Ceylon, stor fuxvalack på 176 cm, hoppade super, men oerhört skarp i huvudet. Väldigt snäll o så, men när det slog slint, slog det verkligen slint. Tyvärr inte i livet längre efter tragisk olycka...

Ola Torstensson har en häst som heter Pentax som han ridit upp till 160på. Hoppar bra och kämpar alltid, var dock inte helt lätt som unghäst, dock inte dum att rida.

Jo, han var superlätt som unghäst, fram till det att han var tre och ett halvt år då jag sålde honom. Fler sådana enkla unghästar, tack!Däremot hade han mycket energi senare och behövde helst ridas två gånger per dag. Energin tog aldrig slut. Säkert något han ärvt av sin mamma.
/Uppfödaren

Jo, han var superlätt som unghäst, fram till det att han var tre och ett halvt år då jag sålde honom. Fler sådana enkla unghästar, tack!Däremot hade han mycket energi senare och behövde helst ridas två gånger per dag. Energin tog aldrig slut. Säkert något han ärvt av sin mamma.
/Uppfödaren
Kul att du finns här inne! Jag var bara med då Marie nyligen köpt honom, snäll att rida men var bulig i stallet och vi övade mycket lastning:rofl: Blev ju riktigt bra häst i alla fall, grattis till en sådan uppfödning!:bow:

*knapplån och trådkapning*

Fortsätter på denna tråd och undrar lite mer om Pentagon-avkommor. Vad har det blivit av hans avkommor? Blir det något överhuvudtaget?

Ni som har hästar e. Pentagon, är det någon hopptalang i dem?

TACKSAM för svar :bow:

Fortsätter att berätta om de tre Pantagonavkommor i stallet som nu som sagt är 5år gamla...

Märr 1 "den lilla" går från klarhet till klarhet hoppmässigt !!
Har tävlat nu 4-5 ggr eller nåt tom 120 och ser ut som en riktig hopphäst, flotta språng med mkt bra teknik... Kommer om den fortsätter bli KANON....

märr 2 "den stora"... Har lite "egna ideer" nu när hon med kommit upp sej i klasserna (tävlad lika mkt som den lilla), oftast klockren på hinder (inga som helst problem med höjderna) men blir antingen lite "stark" och "drar" eller tvärtom "fastnar" vid dörren :angel: men det är ju så med unghästar, de försöker ju smita ibland ;) Vi arbetar på den biten (styrka och balans, hon är ju som sagt 170+).

valacken "mittemellan" , trevlig, hoppar ALLT, men ger inte lika mkt "wow" känsla som de två märrarna. har nog inte gått felfritt än heller utan alltid nåt nesligt pet....

Tack för svar! :bow:

Det lät ju rätt så lovande!
Någon mer som vet något???

Ingen avkomma som tex gått bra på Breeders el liknande? :confused:

Svarar först ang. min egen Pentagonhäst som har STOOOOR kapacitet, mkt bra teknik, fått mkt bra vitsord av tränare etc. Tyvärr har nerverna hittills inte hållt för tävling nåt vidare,istadig, ointresserad etc., men jag hoppas väl fortfarande:crazy: Han blir 8, och har väl först nu börjat "bli vuxen" mentalt.

Vad som blivit är väl bla tidigare nämnda Pentax, sedan har Katarina Torstensson en som heter Quinta Essentia som nog också debuterat svår (iaf plac. 140). Vidare Retzina Loca som var i final i Falsterbo i somras (5 år), även Maya Loca i semifinal (tror jag).
Ett par exporter; Pecan Loca (ITA?) och Pelargon (USA?), men jag vet ej hur det gått för dem.
Kommer nog på mer sedan.
Överlag så har det jag sett av Pentagon varit mkt blandat, flera har varit små och rätt fula, och ej hoppat specieltt imponerande, men min är mkt fin, och har sett ett par andra riktigt riktigt fina.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka