• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Briljant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 264
B

Briljant

Hej!
Jag undrar om ni har några hästar efter Pentagon och isf, hur är dom i humöret?

Sv: Pentagon

Det står 3st i det stallet jag har min unghäst, dessa är 4år alla tre.
TOTALT olika alla tre.
sto 1(35) e Pentagon - Furidant , STOR vanligt brun ca 170. Kvadratisk i form. Hoppar ENKELT alla hinder man ställer upp... God teknik.
sto 2 (35) e Pentagon - Magini, ca 164, kvadratisk, STOIG, men hoppar hyfsat den med... Lätt att muskla.
valack (35) e Pentagon - Sack, ca 164, "grov" och välsmusklad, mest "klar" i kroppen... Hoppar bra...

Ingen hingst jag skulle använda dock :)

varför inte?

Varför lägger man Pentagon på ett Sack-sto, förresten? Känns lite konstigt, hopphingst på dressyrhingst, liksom.

Tack för svaret. Anledningen till att jag frågar är för att jag rider ett 4 årigt sto efter honom och hon har ett jäkla humör. Har hört att många andra också har haft det problemet. Hörde nån som var tvungen att ta bort sin häst för att den var så ohanterlig, vet dock ej om det är sant och det kan väl bero mer på ryttaren än hästen.
Hon e också Pentagon- Furidant, men väldigt liten, mer som en ponny nästan och väldigt grov.

Nej, hon e visst Pentagon- Favorit. Blandar alltid ihop dem...

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom Pentagon är e:Pilot skulle jag spontant säga att han förmodligen lämnar en del humör. Rider en häst e: Pomme Royal, och det är ingen häst man bestämmer över hur som helst. Inte dum direkt, men mycket integritet!

Kaliber-Ceylon-Unesco. Kallar du det för renodlat dressyrblod?

Nja, inte renodlat, men är Sack mycket till hopphäst själv?

Sen kanske jag inte skulle lägga Pentagon på en häst med Ceylon så när i stammen heller, men det är ju en annan sak...

varför inte?

Varför lägger man Pentagon på ett Sack-sto, förresten? Känns lite konstigt, hopphingst på dressyrhingst, liksom.

Ingen aning varför de använde Sack till att börja med...
Men Pentagon var tydligen iom att han stod på Gotland...

Mamman (e Sack) hoppar inte alls bra, men avkomman e Petagon hoppar allt och med bra teknik...

Till TS... Av dessa tre är ingen "dum", men den "lilla" märren kan vara bitchig att rida... Men de beror nog på så många andra saker...
Alla tre är fullt hanterbara och har inga dumheter alls för sej.
Så psykemässigt är dessa fullt normala...

Men eftersom ingen av dem är något som jag skulle köpa till mej själv så blir ju min åsikt att hingsten inte lämnar det jag önskar. Å andra sidan har jag ju bara sett den enas mamma, de andra går som fölmärrar. Har inte heller sett nån på "tävlingsbanan" som impar på mej (e Pentagon) och hans stam är visserligen bra men inte outstanding...

Har haft en del med hans avkommor att göra, överlag har de varit kortlinjerade, lite "burkiga" med högbenta. Ganska låga i höjden,. och små hovar.
Deras hoppförmåga har varit ganska lik, ivriga, lite slarviga, typ"8 -mässig" teknik.
Humöret har väl varit deras akilleshäl, särskilt stona efter honom.

Ingen hingst jag själv har använt, men absolut inte en av dom sämsta heller.

Pentagon var e Pilot - Ralme z - Ambassadeur - Ceylon, och jag håller med dig om att Pilot och Ceylon inte låter som den mest harmoniska kombination:crazy:

Ceylon först som morfars morfar sedan som farafars, morfar, morfar. Har man inte liiiite Ceylonnoja då?

Senast ändrad av en moderator:

Ja vi har ju båda våra (nära) erfarenheter;)
Men det där tycker jag i ärlighetens namn är "behörigt avstånd"

Ceylon en gång i stammen tycker jag mycket om:D men min erfarenhet är att Ceylon eller Jovial mer än en gång absolut kan bli för mycket av det goda. Har hört om andra med annorlunda erfarenheter än jag själv, tack och lov;)

Ja vi har ju båda våra (nära) erfarenheter;)
Men det där tycker jag i ärlighetens namn är "behörigt avstånd"

Vart tvungen att kolla :) Och här är det ju inte ens "relevant" längre att Ceylon fanns med i stammen (inte många procent kvar)... Den hade dessutom Utrillo på "samma" sätt i stort sett...
Inget jag ens skulle sitta å hänga upp mej på ;)

Pentagon var e Pilot - Ralme z - Ambassadeur - Ceylon, och jag håller med dig om att Pilot och Ceylon inte låter som den mest harmoniska kombination:crazy:
Då kan ju jag "spä" på med att Ralme Z,hur fina avkommor han än lämnade,:love: så var dom inte särskilt "lättväxlade"- ganska hårda milt sagt...
Och Ambassadeurs avkommor präglades av mkt framåtanda och "livsglädje"...

Så att Pentagon var en "glad herre" är ju inte så konstigt:)

Hej!
Min valack som jag har haft tre år är väldigt snäll och tillgiven, men orolig och nervig samt "svarar emot" riktigt ordentligt när han blir korrigerad, så jag delar din uppfattning att det ger ett speciellt humör.

Det där låter väldigt mycket som Pomme Royal-avkomman jag känner. Han kan bli heligt förbannad om man korrigerar honom för häftigt för hans smak. Annars är det ingen dum häst, lägger aldrig öronen bakåt i boxen eller så, men nåde den som går på honom för mycket, eller kräver sånt han inte vill göra!

Plus att han är väldigt vaken, hoppar till för små ljud och reagerar på om det hänger en jacka etc på ridhussargen.

Ja, så är min häst också. Hon ska alltid vara med å bestämma och blir väldigt sur om hon inte alls är med på det. Men i hanteringen på marken är hon jättesnäll. Kan dock sparka efter andra hästar när man rider, aldrig i hagen dock.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka