Madick

Trådstartare
Ponera att du får 100.000 kr idag. Om 2 år kommer du ha en utgift som motsvarar detta belopp och hade tänkt spara ihop till.

VAD gör du med pengarna idag? Om du sparar - var och hur sparar du?

Ponera att du får 100.000 kr idag. Om 2 år kommer du ha en utgift som motsvarar detta belopp och hade tänkt spara ihop till.

VAD gör du med pengarna idag? Om du sparar - var och hur sparar du?

Jag tycker det beror på så mycket olika saker. Vad har jag för tidigare besparingar, vad har jag för inkomst och utgifter och andra planerade större inköp etc.

Hade det varit jag och idag hade jag nog sparat iom att jag klarar mig på det jag får in. Jag sparar till diverse saker som hör till egen gård. Så jag försöker hålla i slantarna lite.
Nu vet jag att jag har så det täcker den förväntade utgiften oavsett. Och jag ska köpa bil. Så ev går de pengarna till del av bilen och jag slipper placera om besparingar och kan ta av dem senare till den förväntade utgiften.

Skulle jag spara skulle jag placera med tidigare besparingar genom den som gör det åt familjen. Jag vet för lite själv.

Iom att jag tänkt spara ihop summan på 2 år så blir detta en extra bonus.

Jag hade placerat i en bunden sparform med bästa möjlig ränta.

Sedan hade jag fortsatt spara de där pengarna jag ändå tänkt spara. Med den skillnaden att jag kan nalla och göra kul saker med det ihopsparade när andan faller på. Eller köpa något jag inte kunnat ,för att jag skulle sparat till den där utgiften.

Jag hade behövt spara 4 papp i månaden i två år för att få ihop summan Fyra roliga tusenlappar i månaden som jag INTE behöver spara undan är en kul bonus.

Jag hade låst pengarna under två år på sparkonto med ränta. Marginalen bank erbjuder insättningsgaranti med 1,65% sparränta om jag inte missminner mig. Ett tips är att gå med i economista på Facebook, där kan du få suveräna råd av superkunniga människor.

Jag hade låtit pengarna jobba, privatlån med garantier är inte fy skam när det gäller långsiktiga investeringar, sen hade jag kanske köpt saker billigt, rustat dom och sålt dom med vinst igen. Det finns många sätt att låta pengar jobba och just nu har jag 2 fordringar som ligger som privatlån och ökar i värde, det är säkra fordringar som kommer tillbaks när jag behöver pengarna själv.

svår fråga. skulle kolla på olika lösningar
Toppensvar hörru :up: :laugh:

@Madick jag har pengar på Collector med just nu 0,8 proc ränta med fria uttag. De enda mig veterligt som har högre ränta, (nästan) fria uttag och insättningsgaranti är Santander, som ger 1 proc om du sätter in minst 100 000, uttag tar en månad att göra.

Jag hade sparat dom och sen sparat hälften av det tänkta sparandet så jag hade haft 150000:- och lite mer att röra mig med under tiden.

svår fråga. skulle kolla på olika lösningar

Toppensvar hörru :up: :laugh:

@Madick jag har pengar på Collector med just nu 0,8 proc ränta med fria uttag. De enda mig veterligt som har högre ränta, (nästan) fria uttag och insättningsgaranti är Santander, som ger 1 proc om du sätter in minst 100 000, uttag tar en månad att göra.

Lite Stefan Lövet över detta! "Vi ska göra något... men något annat, detta kommer vi diskutera vidare". :D

Sparkonto med ränta, dvs kollat upp vilka som ger bäst och har insättningsgaranti.

Det är för kort tid för att spekulera i aktier och fonder.

Det budgeterade sparandet hade kanske fått arbeta lite istället.

Om jag räknar med att vilja/behöva köpa en bil eller en häst i den prisklassen om två år, och sen ramlar pengarna in utan att jag behöver spara? Vilken lättnad, tänker jag. Jag sätter undan de 100 000 på bankkonto.

Sen tänker jag nog att jag även BORDE spara lite extra när jag nu ändå hade planerat det. Men hur det skulle bli med det i praktiken är en öppen fråga.

Jag har t ex Collector med 0,8 procent obundet. Minns att det är högre om man binder men vet inte hur högt. Men kolla räntor på Compricer t ex! :)
@Madick Nu kollade jag själv för att jag blir så nyfiken. Om du kan binda pengarna i 2 år så är Marginalen Bank bäst enligt Compricer. De har 1,65 procents ränta, precis som @Toxid mindes det. Ganska bra i dagens läge!

Jag kom fram till hälften på låst 1 år där det var 1,2% ränta och hälften "fritt" i samma bank med 0,75% ränta. Då kan jag fundera ett tag och flytta om jag känner för det. HoistSpar som har insättningsgaranti.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 262
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 611
Senast: Skjøldur
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar