Pengar, Pengar.......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Vad får hingsten kosta, som du skall använda dig utav nästa år?
:idea:
Har du en viss limit, vad det får kosta eller beror det på känsla och tillgång.
Berätta, hur du tänker.

Sv: Pengar, Pengar.......

Jag lägger inte gärna mer än 10 + moms för språng/dräktighet/levande föl, totalt. Jag anser att risken att man står där med ett osäljbart föl/inget föl alls gör att man inte kan "offra" mer än så.

Om man lägger 10 på hingst, 5 på semin och räknar med att stoet kostar 10 under vintern så har fölet kostat 25 när det är fött. Sen kostar det troligen 5 till innan det är säljbart (vacc, förs, pass etc).

Jag skulle kanske kunna lägga mer pengar om det var ett kanonsto och jag visste att jag hade bara ett försök.

Är också mkt skeptisk till importsperma och fryst, just av ovan nämnda orsaker. Jag hör alldeles för många som har lagt otroligt mycket pengar utan att få stoet dräktigt!

kan inte annat än att hålla med.Visst önskar man att man kunde betäcka med höjdare.Men har man god kunskap i stammar och gräver samt har TUREN att lyckas med en bra kombination behöver det inte kosta skjortan!Men att använda ett dåligt sto kan i längden bli kostsamt!!!

För mig känns det som ett lotteri i och med det blir så himla dyrt stationsavg vetavgift och uppstallning på stationen . Så någon dyr hingst kan inte komma på tal.
Har haft infekterade ston flera år i rad.
Så slutpriset på fölet blir ändå mer än vad jag törs räkna ut.
Tur man inte avlar för att sälja i första hand.
Vet och station hoppas jag slutar på under 10 000 sedan har jag inte räknat resorna har 25 mil tor stationen.
Hingst 2000+moms språng sedan finns det olika avgifter att välja 45 ,90 eller levande föl. 6000-8000 +moms tror jag .
Hoppas på att hon inte resorberar i år som förra året.

Jag är lite inne på athenas linje. 10.000:- plus moms går min smärtgräns också på. Denna gången har jag tyvärr en högre avgift på seminstationsavgiften än 5.000:-, men det är så det blir ibland och det är sånt som är inräknat i beräkningen. Mitt sto kostar mig dock betydligt mer än 10.000:- över vintern, men det är inte fölets fel och det är inte en kostnad jag kan tänkas täcka med priset på fölet heller.

kl

Suck jag skrev ett svar som försvann när mitt internet mystiskt la av... *skakar på huvudet*

Jag håller med om att 10´ + moms är rimligt men jag kan gärna slänga på ett par tusenlappar om det är nåt alldeles extra som jag tror mycket på.

Håller helt klart med Laahra att ett dåligt sto är kostsamt i längden-på alla vis, många avlar på mindre fertila ston vilket jag tycker är vansinne, lägga åtskilliga tusenlappar på att försöka få ett sto dräktigt som man redan vet är krångligt. Nä då måste det vara en jäkla bra sto om jag skulle krabba med sånt.
Jag har haft turen på min sida, än så länge, förra året hade jag 2 maiden ston och i år ett på fryst, allt gick relativt smärtfritt.

Jag har däremot inget emot fryst, skulle nog inte få för mig att använda fryst på ett maiden sto men ett sto jag visste har tagit sig enkelt innan, sure why not!
Däremot måste ju priset på det frysta vara lägre iom att semin avgifterna är runt dubbelt så höga.
Jag räknar runt 5000kr för färskt och runt 10000kr för det frysta.
Mina betäckningar i år slutar på strax över eller under 15000kr/st
Vilket jag tycker är helt rimligt om man ska använda nåt som inte är skräp.
Nästa år, om jag ska betäcka, ligger också smärtgränsen på runt 15´ men då blir det isåfall bara ett sto och det hänger helt på när hon behagar att föla. Fölar hon i tid blir det i så fall färskt med en chansning på 9dagars, fölar hon tidigt så blir det fryst på 30dagars och fölar hon sent, ja då blir det inget alls. :)

Jag skulle gärna ta importsperma också, men bara till ston som jag vet hur de fungerar så man inte lägger ett par skick á 1000kr åt skogen. Sen ska ju vetten vara duktig och kunna förutspå när ägget går så man inte får massa skick i onödan, ett räcker :D

Jag tycker som dig att 15000 kan vara rätt rimligt men jag kan tänka mig att klämma fram ytterliggare om det är en hingst jag verkligen vill använda och som jag tror passar stoet. Nu har jag ju tur som äger ett sto är lätt att få dräktigt men som du säger äger man ett problem sto kan det ju bli väldigt dyrt i slutändan. Jag kan tänka mig att använda mig av både importhingstar och fryst sperma, jag har prövat båda och det har fungerat bra. Jag kör på trotts visst gnäll hemifrån med ett vanligt hederligt låglöne jobb så lämnar ju den här hobbyn rätt så stora hål i plånboken men som jag brukar säga går det så går det. Hur jag har tänkt till nästa år vet jag inte riktigt än men stoet skall betäckas om i vilket fall, vad kalaset går på får vi se då men helst inte mer än i år.

Visst vore det bra om man visste att sina ston inte var krångelston.
För tre år sedan provade jag betäcka om ett av mina ston som jag ridit i flera år hon hade sträckt ryggen tidigt på åren när vägen försvann under henne (tjällossning). Och hon var symtomfri men i mitt tycke inte ridbar hon fick föl som 4 åring helt utan problem, Ej dräktig fast tre försök slutade med fång (Halvblod).
Nu två år i rad med mitt andra sto blev dräktig i fjol, på andra brunsten, men absorberade låter stona vara kvar tills de är klara.Vakade trode hon skulle föla.
I år blev det spruta igång brunst och sedan seminerad innan det blev ett ägg som gick att seminera den enda gången blev dräktig ,Stationen tycker det är besvärligt med att få halvbloden dräktiga och att jusst dessa är infekterade .men vi nu är det en lång väntan och hoppas at det finns kvar någon liten fölis.
Jag har köpare på föl efter detta sto om jag inte behåller avkomman ,Vet vad ett dåligt sto är men vad är egentligen ett bra sto. Hållbar trevligt temprament bra stam även om den är svensk: Och inte tävlad på grund av ägaren.

Men i ditt fall så visste du ju inte om att stoet var krångligt, det är en annan sak!
Men det finns ganska många som har ston som de vet är krångliga och de håller på år efter år att lägga ner mängder med pengar på behandlingar, skick och allt annat.
Kanske försöker ett par 3 år innan de får stoet dräktigt första gången, sen upprepas proceduren. Det är i mina ögon inte ett bra sto.

Det pratas ju om att fertillitet går i arv och då ska sånna ston strykas precis som hingstarna ska göra om de inte kan producera.

Det pratas ju om att fertillitet går i arv och då ska sånna ston strykas precis som hingstarna ska göra om de inte kan producera.

:bow:

Det samma gäller att hålla hull under dräktigheten, att föla lätt och ta väl hand om sina föl.

Jag letar just efter ett sto till, och tittar mycket bakåt på vad stostammen gjort. Ett av kriterierna är att de har fått många föl också!

Nu underlättar ju nya blupen jättemycket, man kan kolla upp dräktigheter osv vilket är jättebra.

När hästar säljs på auktion i Tyskland anges fertiliteten på stona bakåt i tre led.

Tex
M 4/4, MM 7/7, MMM 3/6

Mamman har alltså betäckts 4 gånger och fått 4 föl, mormodern 7 gånger och fått 7 föl osv. Något som i allra högsta grad är intressant för all avel!

Har jag riktigt bra ston får betäckningen kosta. Jag tar hellre en dyrare hingst och betäcker vartannat år eller färre ston, än en billigare hingst och betäcker varje år eller fler ston.

Mitt mål är att få fram riktigt bra sporthästar. För det behövs bra fertila ston som själva presterat och/eller kommer från möderne som gjort det. Har jag så bra ston väljer jag inga medelmåttiga hingstar...

Jag har limit på vad hingsten får kosta, men är det en hingst jag väldigt gärna vill ha så kan jag lägga några tusen extra, däremot skulle jag aldrig betala tiotusentals mer för en hingst hur bra han än verkar vara. Flyter det på som det ska med betäckningen och man inte har ett krångelsto så kan man räkna ut vad kostnaden blir ungefärligt inkl. allt runtom betäckningen.

Det är däremot när stoet inte tar sig trots att man följt konstens alla regler som det blir dyrt med annat än just hingstens egna kostnader, speciellt om man har utlandsstationerad hingst...

Nästa år har jag t ex en gratis hingstavgift pga strul med honom i år, men då jag ska transportera stoet till Tyskland och betala för alla omkostnader där i samband med betäckningen så räknar jag med att det blir ungefär samma kostnader som om jag hade valt en annan hingst härhemma som har en hingstkostnad på ca 10000 inkl moms.
Jag har då lagt drygt 15000 kronor + en massa tid i år exklusive kostnader för hingsten på ett vid tidigare betäckningar klockrent sto utan att få dräktigt + kostnader för stoet detta året hon går tom, så hur dyrt det eventuella fölet som förhoppningsvis föds år 2010 blir, det vill jag inte ens räkna på, så det är bara att hoppas att hon tar sig i Tyskland och att avkomman blir en världsstjärna.
Visst kan det vara stoets "fel", men jag har fått reda på att 3 eller 4 av 10 som använde honom i åri Sverige är dräktiga, och även pratat med andra som tidigare haft klockrena ston som ej tagit sig med honom på hela säsongen, så antingen är det hingstens kvalitet i sig eller, som jag tror, att hans sperma ej tål långtransport eftersom det bevisligen finns många avkommor efter honom i Tyskland.

Det är lätt att vara efterklok, men nu har jag själv lärt mig den dyra läxan då jag använde en hingst som ej importerats till Sverige tidigare. Å andra sidan har jag ett annat sto dräktigt med en annan hingst som också togs in för första året i år, och hon tog sig på första brunsten.

Liknande trådar

Fordon Jag har börjat återuppta en gammal dröm om att kuska runt i någon form av fordon som går att sova i. Men både husvagn och husbil är...
2
Svar
20
· Visningar
1 459
Senast: Milosari
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 721
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V