Pencillinchock

Sv: Pencillinchock

Såg skuttet framför mig och kunde inte låta bli att skratta lite. :D

Varför skulle det påverka mindre i rumpan? Om man varierar hals hö/vä och rumpa hö/vä så kan man kanske minska risken utifrån det som Quinn beskrev men annars kan jag inte se varför det skulle vara mindre riskfyllt.

Generellt:
Letade fram lite texter;
http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?187
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000351/01/Examensarbete2005-01.pdf

Det verkar utifrån det jag hittade vid lite snabb sökning som anledningen till chock fortfarande är väldigt oklar.

Ja hon såg väldigt förnärmad ut. Står som ett ljus när jag sticker henne i halsen annars. Har sprutat henne i tre omgångar på mindre än ett år, och sista gången tyckte vet att jag kunde variera med rumpan så som du sa, eftersom hon blev så öm i halsen gången innan. Men njä...

Har aldrig varit med om att någon har chockat, och tur är väl det eftersom jag bara har sprutat min.

Vet inte säkert om det är så, men min bror hade pratat med vet när han gjorde lumpen på K1 och h*n hade sagt det. Var inte lika många ytliga blodkärl där har jag för mig. Kan fråga honom imorn igen om han kommer ihåg.

oki, tack. då har jag missförstått :o efter den allvarligare chocken som halvblodet fick byttes penovetet ut mot ethacillin dagen efter. efter den kuren har veterinären bara skrivit ut ethacillinet när pencillin behövts, så det är nog därför jag förstått det så :angel:

Läste igenom examensarbetet jag länkade till precis och där nämner författaren att inom humanmedicinen finns penicillinprokain med en lägre halt fritt/lösligt prokain vilket sannolikt minskar risken för chock.
Jämförde Ethacillin och Penovets innehållsförteckningar på fass.se och de är ju inte identiska och även om verksamma substansen är densamma kan det ju skilja lite i sammansättningen. Så det kan ju vara så att det skiljer något mellan preparaten.

Väldigt intressant arbete, läs gärna. Särskilt om teorin bakom den plötsliga död som TS råkat ut för.

Om du läser på biverkningar i Fass står det ungefär det samma på Penovet och Ethacillin. Mina 3 har chockat på Ethacillin.

oki, då ska jag läsa dina länkar med en gång (har inte gjort det än :o ) och tack för ditt svar.

vi har fått p.c fler ggr.(och allvarligare) på penovet än vad vi fått på ethacillin. men det kan ju iofs. lika gärna vara en slump :confused: . en av pållarna fick en lindrig p.c i våras (-06) men fick bara lite "nässelutslag" på begränsade omr som försvann på ngn. tim. då va det värre med finadynet veterinären gav pållen i venen (dagarna innan), det gav en lindrig tromb som fortfarande inte helt försvunnit.

mitt halvblod fick akut tromboflebit av medlet han fick av veterinären när han skulle kastreras, det krävde både medicinsk beh. och operation med låång klinikvistelse :(

det är antagligen risker med allt :crazy: bara det att man ibland blir lite mer varse :(

Läste det också men i vetfass står det ju inte så fiffigt som i humanfass hur vanliga biverkningarna är. :) I antal per 1000 då. Det kan ju ibland stå "vanliga" och "har setts" även i vetfass.
Det var annars bara lite spåneri efter att ha läst examensarbetet om olika teorier och hennes egna undersökningar om vad orsaken bakom chock kan vara. Läkemedel utvecklas ju hela tiden och även om de kan ha samma verksamma substans kan en sort bli "omodern" med tiden. Om inte annat så har du ju lyft statistiken för chock på Ethacillin... ;)

Senast ändrad:

Vill börja med att beklaga sorgen!
Desamma hände våran (dottens) b-ponny i november. Han stog på atg-klinik efter en tandoperation och dagen efter på morran fick han en spruta och stöp i backen.Alla återupplivningsförsök var förgävels.:cry: Orkade inte riktigt ifrågasätta allt men vet att han fick ett preparat som dom inte brukar chocka på och att dom skulle skriva rapport. /Tess

Tack för alla svar, kul att det blivit lite disskussion, det var vad jag ville uppnå!

Det verkar som detta med pc är mycket vanligare än vad jag trodde. Kanske inte dödsfall, men att de chockar öht.

Om det nu skulle ha någon betydelse så var det av Ethacillin som min häst chockade, har tidigare gett penovet till tre hästar utan chock, men det är antagligen en slump.

Orkar inte skriva något längre inlägg i debatten nu, men ska kolla in Kirres länkar.

Tack igen för alla svar!

Ullis

tja, då är det väl slumpen att vi klarat oss bättre på just det preparatet :p

På SLU u Uppsala har de forskat ang penicillinchock, sök svar hos dem.
Lite ytligt om den forskningen man man läsa på sidan 16 i detta pdf-dokument. http://www2.slu.se/hippocampus/2006/hippocampusdagarna06.pdf
I korthet innebär det som står där att det verkar som om vissa hästar är mer benägna att chocka då de får penicillin injicerat.
Det ÄR prokainet de reagerar på.
Den slutsats man kommit fram till är att de hästar som chockar pga prokain i blodet ofta är de som har låg "esteras-aktivitet". Esteras är det enzym i blodet som bryter ner prokain. Men läs gärna själva. (jag var på Hippocampusdagarna och fick höra om resultatet från tjejen som forskat om det, hon utvecklade det bra men jag minns ju inte mer....)

Det står utförligt om just esterashalten i examensarbetet jag länkat till i ett inlägg ovan. Det var det som var målet med arbetet att ta fram just dess betydelse för en ev chock, om den hade någon betydelse alltså.

Tyckte det var bra skrivet för att vara arbete på den nivån. Även en "amatör" kan förstå. :)

*KL*

Frågan är ju om hästen dog av en prokainchock, eller om den dock av penicillinchock. Det är två helt olika saker, som utåt sett ser likadana ut.

Prokainchock har ju diskuterats här redan, det är ju inte helt klarlagt vad som händer i hästens kropp, men där är det prokain som kommer ut i blodet som är boven. Denna typ av chock är vanligare än äkta penicillinchock, men prokainchock leder sällan till döden. En häst som prokainchockat kan sprutas vidare med PC utan att chocka igen (om det inte kommer i blodet). Prokainchock kan komma vilken dag som helst i behandlingen.

Penicillinchock däremot är en allergisk reaktion på penicillinet, och kommer t ex aldrig första sprutan penicillin i hästens liv. Penicillinchocker kommer oftast mot slutet av behandlingen, och är tyvärr oftast dödlig. Men här handlar det om en allergisk reaktion på penicillinet, dock så måste kroppen ha mött det ämne den reagerar allergiskt på innan, så immunförsvaret hinner 'reagera' på det. En penicillinchokande häst som överlever (om det går, jag vet faktiskt inte?) kan man inte spruta med penicillin igen. Oavsett om du ger i.m. eller i. v.

Prokainchock är inte jättevanligt sett till hur många doser PC som sprutas/år, men är mycket, mycket vanligare än äkta penicillinchock som är väldigt ovanligt.

Så som sagt, innan man talar om att 'förbjuda prokainpenicillin' bör man ju hålla isät begreppen, och se på risken för dödlig utgång, sett till risken för dödlig utgång vid utebliven behandling. Alternativet om man vill slippa prokainpenicillin är att veterinären sprutar intravenöst, det tar dock inte bort risken för penicillinchock.

Min valack har prokainchockat en gång. En gång försökte jag på skoj räkna ut hur många sprutor mina hästar totalt fått med penicillin, jag gjorde dock aldrig klart det, men det är mååånga sprutor. Och en prokainchock. Och jag tar faktiskt hellre risken för prokainchock, än att hästarna inte får adekvat behandling, det är en mycket högre dödlighetsrisk iom det. Och äkta penicillinchock är väldigt svårt att skydda sig emot.

Men det vore väldigt tacksamt om någon kunde knäcka nöten med penicillin oralt till häst. Eller att det kunde komma ett i.m godkänt prokainfritt penicillin till häst.

Om det nu skulle ha någon betydelse så var det av Ethacillin som min häst chockade, har tidigare gett penovet till tre hästar utan chock, men det är antagligen en slump. Ullis

Min chockade på penovet, prokainchock.

Dock så de hästar jag vet som fått äkta penicillinchock (och tyvärr då mist livet lika tragiskt som din häst) har gjort det på ethacillin. Om det är slump eller ej vet jag inte, men ett tag iaf (inte kollat nyligen) var det det enda PC där det faktiskt står att 'dödsfall hos häst har rapporterats' i fass. Jag har dock själv gett flera hästar ethacillin utan problem.

[
QUOTE=Quinn;7759331]Det borde inte spela någon roll om man sprutar i rumpan eller i halsen. Däremot kanske det kan vara en fördel att vid längre behandling välja en annan muskel än halsen i slutet av behandlingen då det vanligen inte finns något "osprutat" ställe kvar att välja på. Varje gång man injicerar penicillinet uppstår en inflammation i muskeln som innebär ett ökat antal blodkärl i området. Sprutar men då på samma ställe igen (som man ju till slut måste göra vid längre behandling) ökar ju risken att man injicerar i ett kärl oavsett om man aspirerar i början eller ej. Det är svårt at undvika
.

Enligt min veterinär som jag pratade med just angående pc förra veckan , så är anledningen till att man föredrar att sticka i halsen bla för att det kan uppstå bölder efter kanylen. ( visserligen väldigt ovanligt) En böld gör mindre skada och orsakar mindre bekymmer för hästen på halsen än om man stuckit i rumpan eller låret.

Sen tycker jag personligen att det skulle vara mkt svårare att spruta i rumpan , om inte hästen är väldigt snäll att sticka förstås!

Senast ändrad:

Vad har du haft för hemska sjukdomar på dina hästar som krävt så mkt sprutning med penicillin?? :crazy:

Jag har haft hästar i snart 20 år nu och har ALDRIG varit med om att vare sig mina eller andra av stallets hästar har behövts sprutas med penicillin.

Vad har du haft för hemska sjukdomar på dina hästar som krävt så mkt sprutning med penicillin?? :crazy:

Jag har haft hästar i snart 20 år nu och har ALDRIG varit med om att vare sig mina eller andra av stallets hästar har behövts sprutas med penicillin.

Sårskador ffa.. :crazy:

Men i tur och ordning så:

kblstoet fick PC för sina regnskållor, samt att hon fick PC i samband med en mycket kraftig infektion som vi inte vet vad den berodde på.

Valacken - han som chockade - för ful sårskada i karleden, för spiktramp (då han chockade)

Ungsto no 1 har fått PC för lunginflammation som föl, för bihåleinflammation (tack vare att DV vägrade sätta in PC tidigare) som föl och sen har hon fått för en lednära sårskada och efter ögonoperationen.

Ungsto no 2 hann vara här i en vecka innan hon fick PC för en sårskada som blev infekterad.

Dvs totalt 9 PC-kurer, iofs utslaget över 10 år, men med en enda chock, dvs jag anser inte att risken för chock gör att man ska låta bli att ge PC när det behövs (när det inte behövs ska det ju inte ges oavsett form)

då har du haft en oehörd tur ;)

Men behövde dom verkligen SPRUTAS?

A. har ju haft två rejäla sårskador, plus att en idiot till distriktare skar upp hela hans hov på jakt efter en hovböld som inte fanns. Så han har fått antibiotika för tre olika skador. Och det har räckt bra med pasta i munnen!

Vad jag vill ha fram till är att man kanske tar för lätt på att låta hästägare spruta sina hästar, och att det i dom flesta fallen skulle räcka med att ge oralt....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka