Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När min chockade flög hon ut ur boxen (vi hade ju boxdörren öppen ifall att), kraschade in i motsatt boxvägg, sprattlade ett tag och reste sej sen upp.
Jag beklagar verkligen! Vilken mardröm, vilken chock, i dubbel bemärkelse.
Men det är lurigt det där med prokainet. Jag har varit med om att det har "sprayats" prokainpencillin lokalt över ett kirurgiskt område, som alltså är öppet in i blodbanan utan att något hänt samt att det av misstag har givits iv, hela dosen. Visst chockade hästen på den givan men överlevde.
Luft i sprutan behöver man inte oroa sig för. En häst klarar ganska mycket luft i blodet innan något händer. Så många gånger som fölisar pillat loss korkenpå mammans kanyl vid sjukhusuppstallning och kanylen stått öppen bra länge innan det upptäckts och inget händer. Det är naturligtvis inte optimalt men några milliliter är absolut ingen fara.
Olika antibiotika har ju olika optimala indikationer och hästar är ju rätt känsliga i mage och tarm för oral giva och därav bestäms nog vilket preparat som ska skrivas ut. Dessutom behöver man börja tänka på resistensutvecklingen och väljer därför kanske i första hand inte ett relativt brett preparat som Hippotrim är. Men visst är det oerhört obehagligt att spruta med risken för chocken.