Pencillinchock

Sv: Pencillinchock

En häst i vårat stall chockade också på pencillinet sista dagen. Hon överlevde som tur var, men dess värre så slog hon sönder sig totalt, eftersom hon stölp i baken om och om igen o försökte ta sig ut ur boxen men ramlade bara gång på gång. Så vi fick ta ut vetrinär och sy ihop henne. Men tack gode gud att hon överlevde iaf. Det var riktigt nära att hon inte reste sig igen.

Jag beklagar verkligen.

Har sett det 2 gånger.
ena gången "lindrigt", hästen stod och vibrerade.
Andra gången kraftigt, hästen föll omkull och låg och sprattlade i ca 15 min. var fruktansvärt att se.

beklagar förlusten av din häst:(

Senast ändrad:

Jag beklagar verkligen! Vilken mardröm, vilken chock, i dubbel bemärkelse.

Men det är lurigt det där med prokainet. Jag har varit med om att det har "sprayats" prokainpencillin lokalt över ett kirurgiskt område, som alltså är öppet in i blodbanan utan att något hänt samt att det av misstag har givits iv, hela dosen. Visst chockade hästen på den givan men överlevde.
Luft i sprutan behöver man inte oroa sig för. En häst klarar ganska mycket luft i blodet innan något händer. Så många gånger som fölisar pillat loss korken :angel: på mammans kanyl vid sjukhusuppstallning och kanylen stått öppen bra länge innan det upptäckts och inget händer. Det är naturligtvis inte optimalt men några milliliter är absolut ingen fara.

Olika antibiotika har ju olika optimala indikationer och hästar är ju rätt känsliga i mage och tarm för oral giva och därav bestäms nog vilket preparat som ska skrivas ut. Dessutom behöver man börja tänka på resistensutvecklingen och väljer därför kanske i första hand inte ett relativt brett preparat som Hippotrim är. Men visst är det oerhört obehagligt att spruta med risken för chocken.

Hej!

Min chockade på pc när hon var 4 och har sen dess inte fått pc igen i musklerna. De veterinärer som velat ge har avstått när jag berättat om chocken, även om risken att dom chockar ska vara väldigt liten..

När min chockade flög hon ut ur boxen (vi hade ju boxdörren öppen ifall att), kraschade in i motsatt boxvägg, sprattlade ett tag och reste sej sen upp. Tyvärr lyckades hon smälla till ryggen rätt bra och fick en låsning som inte uppdagades förrän ca 1,5-2 år senare (hon hade "ospecifika hältor). Så jag fick en rygghäst av pc-chocken..

/ Lavinia, vars pålle idag tappade skon ...och blev skodd igår..

När min chockade flög hon ut ur boxen (vi hade ju boxdörren öppen ifall att), kraschade in i motsatt boxvägg, sprattlade ett tag och reste sej sen upp.

Det är därför det är så viktigt att spruta i boxen och genast gå ut och stänga dörren. De får inte upp samma höga hastighet om de är i en box. Du ska nog vara glad att din häst inte bröt nacken i stället eller gjorde sig riktigt illa på något i stallgången. Min kompis häst bröt just nacken när han chockade men först hade den rivit halva stallet med bärande bjälkar och allt så boxväggen gav vika. Det är den enda häst jag vet har avlidit i en pc-chock.

Jag beklagar verkligen! Vilken mardröm, vilken chock, i dubbel bemärkelse.

Men det är lurigt det där med prokainet. Jag har varit med om att det har "sprayats" prokainpencillin lokalt över ett kirurgiskt område, som alltså är öppet in i blodbanan utan att något hänt samt att det av misstag har givits iv, hela dosen. Visst chockade hästen på den givan men överlevde.
Luft i sprutan behöver man inte oroa sig för. En häst klarar ganska mycket luft i blodet innan något händer. Så många gånger som fölisar pillat loss korken :angel: på mammans kanyl vid sjukhusuppstallning och kanylen stått öppen bra länge innan det upptäckts och inget händer. Det är naturligtvis inte optimalt men några milliliter är absolut ingen fara.

Olika antibiotika har ju olika optimala indikationer och hästar är ju rätt känsliga i mage och tarm för oral giva och därav bestäms nog vilket preparat som ska skrivas ut. Dessutom behöver man börja tänka på resistensutvecklingen och väljer därför kanske i första hand inte ett relativt brett preparat som Hippotrim är. Men visst är det oerhört obehagligt att spruta med risken för chocken.

Jo, dessutom tar inte trimsulfa samma bakterier som penicillin så det är inte självklart att man kan ersätta pc med trimsulfa.
Alternativet till att spruta i.m. med pcprokain är ju att behandla intravenöst men då får man ta ut vet 2ggr per dag (som oftast behövs) och det är nog få som vill betala för det...

Jag undrar bara vad som exakt händer i hästen när de drabbas av en chock...

Hej!

Vi hann inte ens ut.. Inte tal om att ta av någon grimma eller gå ut genom boxdörren. Vi hann ta ut nålen och sen for hon iväg!! Lyckligtvis för oss var boxdörren öppen (så vi skulle kunna ta oss ut om hon chockade) och det blev hon som for ut och inte vi! Hade vi gjort på något annat sätt hade vi blivit kvar därinne med henne och då hade iaf VI fått mer skador.

/ Lavinia, som inte kommer spruta häst igen!

Hej
Jag har som de flesta här också fått en penicilin chock när vi sprutade muskulärt med penovet. Hon kastade sig, gick omkull, slängde sig hysteriskt Men klarade sig! :crazy:

Vad jag fundrerar på nu i efterhand är vad jag gör nästa gång då jag inte har något val, har hittils valt hippotrim men det tar ju som sagt inte allt. Spelar det någon roll i fall man sprutar muskulärt eller intravenöst? Dvs ifall vet har satt en fast kanyl i en blodåder?

Någon som har erfarenhet??:confused:

Min häst fick penicillinchock i vintras. Han klarade sig, men fick kramanfall, ramlade och for runt i ca 2 minuter. Efter var han väldigt orolig, var faktiskt lite stressad i några veckor efter och skygg... Första gången som han fick penicillin i hela sitt liv och definitivt den sista... Han fick en rejäl kur sulfa istället, som tog viruset lika bra.
Jag kommer aldrig mer ge en häst penicillin, om det inte skulle vara en sjukdom på liv och död, inte något vanligt virus.

Rimligtvis. Det man vet är ju att chocken kommer efter att prokainet når blodbanan och går upp i huvudet. Vilken muskel man väljer att spruta i spelar ju då knappast någon roll, risken att träffa blodkärl finns ju även där.

Det borde inte spela någon roll om man sprutar i rumpan eller i halsen. Däremot kanske det kan vara en fördel att vid längre behandling välja en annan muskel än halsen i slutet av behandlingen då det vanligen inte finns något "osprutat" ställe kvar att välja på. Varje gång man injicerar penicillinet uppstår en inflammation i muskeln som innebär ett ökat antal blodkärl i området. Sprutar men då på samma ställe igen (som man ju till slut måste göra vid längre behandling) ökar ju risken att man injicerar i ett kärl oavsett om man aspirerar i början eller ej. Det är svårt at undvika.

För övrigt är det intressant att läsa om hur många som känner till eller har hästar som chockat. Är alla dessa fall inrapporterade tro?

Det finns ett nyare penicillin registrerat till nöt nu som ej innehåller Prokain, vad jag hört ska det testas på häst och förhoppningsvis kanske det så småningom finns något annat att välja på.

Men vad jag har förstått är risken mindre om man sätter den i rumpan.

Något som jag försökte mig på sist :crazy: Vet hade förvarnat mig, men när jag tryckte till var det bara...hårt. Stackars hästen var inte alls beredd på att bli stucken på rumpan utan hoppade rakt upp, så det blev halsen igen.

jag vet inte om jag missförstod min vet. men jag fattade det som att ethacillin (stavning?) är "säkrare" ur chock synpunkt än tex. penovet. är det så ?

Både Penovet och Ethacillin är Benylpenicillinprokain och egentligen skiljer bara märket. Alltså samma risk!

kl

Verkar som att alla här har varit med om pc nån gång :crazy:...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka