Pencillinchock

Sv: Pencillinchock

Hejsan!!

Jag vill börja med att beklaga sorgen, jag vet hur det känns då jag var tvungen att ta bort min akut förra året...

Min förra veterinär förklarade för mig att penicillin chock får dem om man skulle råka komma åt ett blodkärl och spruta in i blodet.
Därför fick jag rådet att alltid dra tillbaka lite när jag tryckt in sprutan för att kolla att det verkligen inte kommer blod.

Hon sa att så länge man såg till att kolla ordentligt skulle de inte vara någon fara. Det här är vad hon sa jag vet inte om det stämmer.

Min Nuvarande häst fick ett sticksår för fem dagar sen och jag har varit ute varje dag nu och sprutat honom med peovet, och jag är alltid rädd att något likande ska hända med min häst som det gjorde med din.

//Rashi

jo naturligtvis. men man tänker ju alltid att "det händer inte mig", så jag hade henne på gången för att det är enklare (hon har tendenser att båda sparka ut en ur boxen alt. trycka upp mej mot väggen om hon upplever obehag).

men jag fick min läxa och denna gång gick det bra. jag tänker inte chansa någon mer gång. att hon stod på gången var helt och hållet mitt påhitt och vet. hade sagt att dem ska stå på box så jag var medveten om att jag gjorde fel.

Enligt min vet kan hästen chocka även om man inte hamnar i blodådra. Hoppas att det är din vet som har rätt i det här fallet...

Urs vad hemskt för er och hästen.

Har aldrig vart med om en penicillinchock men min häst har gått på 3 behandlingar under det året jag ägt henne (5 dagaskurer)

Min veterinär sa åt mig att först spruta i 2-5 ml, vänta i 10 sek, sen spruta i hälften, dra ut halva nålen och vinkla om, spruta i 2-5 ml och vänta 10 sek och sen spruta i det sista.

Enligt honom skulle jag då inom de där 10 sek märka direkt om hon var påväg in i chock och kunna avbryta direkt, gå ut och stänga boxen vänta och sen efter 30min 1 timme spruta igen.

Chockar de mer ju mer penicillin de har fått?

vi har fått kraftig chock på häst utan att ha stuckit i ådra, vi är alltid noga med att sätta kanylen först därefter sätta på sprutan och "dra tillbaks" så inte det kommer något blod. gör det det så är det ny kanyl och spruta på ny plats som gäller. vet. sa att troligen har trycket från vätskan gjort såatt ett mindre kärl har brustit.

den hästen vi hade som fick en sådan jätte chock, gav vi hela dosen-30 ml. hälften på ena sidan och hälften på den andra. hon chockade efter betydligt längre stund än 10 sik. det tog snarare en min.

jag tror aldrig man kan "gardera" sig helt mot risken hur man än gör, men tack och lov så händer det ju inte ofta

Nej det är nog svårt, enligt min vet. skulle det märkas på henne efter 10 sek om hon skulle chocka.

Jag drar oxå tillbaka för att se att det inte kommer blod, och är försiktig, står alltid vid boxdörren så jag snabbt kan komma ut och stänga in henne.

Hm... 3 av 3 gånger som jag har försökt... Det kan inte bara vara otur.
:eek: Hur gör du igentligen? Min häst har inte chockat någon av de 15ggr jag sprutat henne.

:eek: Hur gör du igentligen? Min häst har inte chockat någon av de 15ggr jag sprutat henne.

Jag sprutade tio resp. 12 dygn i sträck på de två sista. Den första chockade först lindrigt, sedan radikalt när hon var inlagd på strömsholm och fick penicillin intravenöst. (två av hästarna är dock behandlade med pc tidigare ua).

Inte vid något tillfälle kom det blod, så om ett blodkärl träffades syntes det inte. Men att dra ut nålen och sticka igen 12 gånger ger väldigt många stick i halsen, vilket kan ge inflammationer i sig. Min valack blev så svullen i halsen på dygn 10 att han inte kunde äta i hagen. Tillfället efter det chockade han. Stoet reagerade likadant - svullnade upp i halsen och sedan var det kört.

Min medryttarpålle chockade igår då det lyckades komma ut i blodet trots att ägaren var jättenoga...
Han fick en mindre chock, kastade sig och sen "gick det över".

Men nu har jag blivit jätteskraj!
Han har fått penicillin i 2 veckor då han haft halsfluss och sen försvann aldrig snuvan så han
fick lite mer, finns det ingen pasta som skulle kunna fungera bättre i detta fallet?

Pasta känns ju 100 ggr tryggare...

På mitt gamla jobb (i Norge) fick hästarna alltid ngn form av pasta då de var sjuka,
iaf de gångerna de var sjuka när jag var där.
En hade avnlig förkyldning, en annan hade bronkit och en tredje hade bihåleinflammation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka