Sv: Pencillinchock
För att få en allergisk reaktion måste kroppen först ha stött på det aktuella ämnet och byggt upp antikroppar mot det.
Därför kommer äkta PC-chocker oftast mot slutet av behandlingen, medan en prokainchock kan komma första sprutan.
Detsamma gäller förresten för andra allergier. Ingen föds med allergi, däremot kan man utveckla det ganska fort, men man måste möta ämnet.
När en allergi bildas så reagerar immunförsvaret felaktigt på ett ämne det normalt inte skulle bry sig om, men som av någon anledning betraktar som ett hot som måste bekämpas. Det bildas speciella antikroppar mot ämnet. NÄSTA gång kroppen kommer i kontakt med ämnet efter att det bildats antikroppar, så kommer de att identifiera ämnet, och immunförsvaret drar igång just ett försvar. En helt onödig försvarsreaktion då ämnet som ger allergin sällan är ett dugg farligt/skadligt egentligen. Dessutom är det försvarsreaktionen som gör oss sjuka.
Sen, det är inte alltid så enkelt att 'andra gången' man utsätts för ett ämne reagerar man med allergi, utan det kan ta många år. Dessutom finns det en hel del korsreaktioner, där folk som är allergisk mot X har lättar att bli allergisk mot/reagera på Y. En viss pollentyp som jag nu glömt vilken och nötter är exempel på korsreaktioner.
Jag är allergisk (men ganska lindrigt) mot björkpollen. Det 'blev' jag i åttonde klass, aldrig haft problem innan. Jag är högallergisk mot getingstick med (och överkänslig mot ALLA insektebett, jättekul när minsta myggbett blir en stor blaffa). Och just getingsticksallergin är ett bra exempel. Det är inte ett dugg farligt att bli stucken av en geting egentligen. Det gör ont och man får en lokal reaktion med ömhet, rodnad och svullnad ja. Men jag får en extrem överreaktion, och DEN är farligt och potentiellt dödlig.
Om jag blir stucken av en geting vrålar mitt immunförsvar, som har de specifika antikropparna (det är de antikropparna man mäter vid allergitest via blodprov btw) mot getingens 'gift' att nu är det riktigt allvarligt och farlig, och jag får en väldigt häftig inflammatorisk reaktion när immunförsvaret snedtänder. Vilket gör att jag svullnar upp väldigt mycket, får feber och andnöd. För många stick samtidigt eller stick för nära luftvägarna och jag riskerar att dö av att anafylaktisk chock eller andnöd (när luftvägarna svullnar igen).
Första gången jag stacks av en geting händer inte ett skvatt. Andra gången jag stacks av en geting hände inte heller ett skvatt, gång X blev jag mer svullen än normalt, gång Y fick jag en rejäl reaktion och gång Z kom ambulansen..
Min mamma åt paranötter i över 40 år, sen fick hon en rejäl allergisk reaktion på dem. Hon fortsatte (trots att hon var tillsagt att låta bli) att äta andra nötsorter i tio år till, sen fick hon en allergisk reaktion på hasselnötter. Nu ger hon fan i rena nötter i alla fall. Risken finns dock tyvärr att hon en vacker dag får en reaktion på spår av nötter i något hon trodde var riskfritt..