Pencillinchock

Sv: Pencillinchock

Dessutom påverkar antibiotika via munnen hela mag-och tarmkanalen på ett helt annat sätt, vilket kan leda till överväxt av vissa icke önskvärda bakterier där - som i sin tur kan leda till akut diarré och död om man har mycket otur.
TACK för den kommentaren!
iofs delvis OT, men jag vill minnas att jag hävdade just detta när min ponny dog i somras. Fast då var det några andra här som envisades med att det var fenylbutazonen som skulle ha slagit ut tarmsystemet på henne...
*letar reda på min tråd* Hm, ursprungstråden är tydligen försvunnen men här är en uppföljning i alla fall. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=688144

Jag vill också säga att anledningen till att man ju sprutar på flera ställen när man ger en stor mängd penicillin är att inte irritera väven. Man aspirerar (suger tillbaka) i sprutan innan man sprutar in igen, och kommer det blod så är man i en artär/ven, så man är faktiskt säker på att man inte är i ett blodkärl fastän man byter riktning på nålen.

Mvh Frida Stud.Med.Vet

Fast bara för att vara petig, så kan man ju ha gått igenom/trasat ett blodkärl utan att veta det. När valacken chockade så satte jag nålen, aspirerade - inget blod. Injicerade, och tog ur nålen. På nålspetsen satt en blodblandad droppe PC, och det räckte för den hästen.

(Medan andra som sagt inte chockat i samma läge, det tycs vara individuellt)
I övrigt håller jag med =)

Den gång en häst jag sprutat chockade blev det precis som du beskriver. Jag sprutar hellre på två ställen än vinklar om nålen.
PL

Den gång en häst jag sprutat chockade blev det precis som du beskriver. Jag sprutar hellre på två ställen än vinklar om nålen.
PL

Jag vinklar heller inte om, känns alldeles för stor risk att sabba ett kärl ja..

Men jag förstår faktiskt inte varför de rekommenderar att vinkla om, det borde vara en oerhörd risk just att trasa kärl, eftersom du ju ändrar nålens läge i hästen?

Sen, mest intressant tycker jag ju är det att det tycks vara väldigt individuellt om de chockar eller ej, fbldonnan var ju ganska bråkiga att spruta i början, och det var blod med ut nästan varje gång, och jag 'förväntade' mig en PCchock varenda gång. Icke. (men jag andades ut hörbart när hon började sansa sig och man kunde spruta under mer ordnade former ;))

TACK för den kommentaren!
iofs delvis OT, men jag vill minnas att jag hävdade just detta när min ponny dog i somras. Fast då var det några andra här som envisades med att det var fenylbutazonen som skulle ha slagit ut tarmsystemet på henne...
*letar reda på min tråd* Hm, ursprungstråden är tydligen försvunnen men här är en uppföljning i alla fall. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=688144

Även butta eller andra antiinflammatoriska preparat kan störa mage- och tarmkanalen så pass mycket att hästarna blir rejält dåliga (både med magsår och/eller diarré som följd). Så det är svårt att säga vad det var i din hästs fall.

*KL*

För några år sen fick en av våra hästar feber, ganska hög sådan också.

Jag tyckte att vi skulle vänta med att ringa veterinären nån dag (jag går inte till doktorn direkt jag får feber utan väntar nån dag), men min mor tyckte inte så, så vi ringde veterinären.

När han kom (Den ende veterinären vi fick tag i) så försökte han hitta en orsak till febern men det fanns ingen synlig så han beslöt att spruta henne intravenöst med Hippotrim. Vi ifrågasatte om det var nödvändigt att spruta hästen då vi har lite dåliga erfarenheter av honom och sprutor, men han envisades då han menade att det skulle ta bättre intravenöst än oralt.

Det hela slutade med chock. Egentligen fyra chocker; Hästen, veterinären, jag och min mor. Den ende som höll huvudet kallt och tack vare det räddade vår häst var min far.

Veterinären stod helt handfallen, han sa att det inte gick att få chock av Hippotrim. Men det går det... Och det var tydligen inte helt ovanligt heller.

Vår häst är sen dess spruträdd. När jag vaccinerar henne (nej, ingen annan får sticka henne, vi har provat) blir hon alldeles stel och visar ögonvitorna. Hon ser ut att kunna svimma när som helst...

Vi kommer aldrig mer att låta nån spruta våra hästar med penicillin eller Hippotrim om det inte är alldeles nödvändigt - om det gäller liv eller död, och det ska ske av en veterinär som vi VET kan hästar. Det lär väl i praktiken innebära att vi får åka landskapet runt och leta reda på en sån veterinär, en av nackdelarna med att bo i glesbygd. Det finns många stolpskott.

Att hästen chockade på hippotrim iv var knappast veterinärens fel.
PL

Nej, inte själva chocken, han kunde inte veta att hon inte tål det. Men det fanns ingen anledning att spruta henne när det finns pasta.

Dessutom skulle han vara beredd att ge motgift - och det var han inte eftersom han inte ens visste att medlet kunde framkalla chock.

k.l

jag vet att dom för många år sedan gav kortison som "motgift" med inj. (det sa veterinären när vårt halvblod fick riktigt allvarlig p.c för 8-9 år sedan, men då denne hade för långt att åka hade det ändå varit för sent i det fallet)

när ponnyn chckade förra våren sa veterinären att dom inte längre ger kortison, utan det är bara att vänta och "hålla tummarna". eller är det olika från veterinär till veterinär ?

Kul att trådens disskussion fortsätter, det hade jag missat!

Först vill jag tacka för alla snälla och uppmuntrande ord jag fått härifrån buke, både i inlägg och via pm. Det finns så fantastiskt mycket snälla människor :bow: :bow:

Många säger att de aldrig mer kommer våga ge sina hästar penicillin efter att ha hört om dessa chocker, jag har också sagt så precis efter incidenten men vet ju egentligen om att utan penicillinet skulle många hästar fått tagits bort av andra anledningar.

Stommen, om jag förstått det hela rätt när det gäller dessa två olika chock-typer så skulle de kunna drabbas av den anafylaktiska chocken även om man (dvs. veterinären) sprutar direkt i venen? Isf finns det ju inget sätt att till 100 % gardera sig mot dessa fruktansvärda chocker som visserligen är ovanliga men ändå sker. Hur mycket forskas det egentligen på detta, hur vanligt det är, varför det sker och hur vi kan förhindra det?

Jag blir alldelles förvirrad bara av att tänka på det här...

Ullis

Nej, inte själva chocken, han kunde inte veta att hon inte tål det. Men det fanns ingen anledning att spruta henne när det finns pasta.

Dessutom skulle han vara beredd att ge motgift - och det var han inte eftersom han inte ens visste att medlet kunde framkalla chock.

Och hon hade tålt det ättre i oral form då, eller hur menar du?

Stommen, om jag förstått det hela rätt när det gäller dessa två olika chock-typer så skulle de kunna drabbas av den anafylaktiska chocken även om man (dvs. veterinären) sprutar direkt i venen? Isf finns det ju inget sätt att till 100 % gardera sig mot dessa fruktansvärda chocker som visserligen är ovanliga men ändå sker. Hur mycket forskas det egentligen på detta, hur vanligt det är, varför det sker och hur vi kan förhindra det?

Jag blir alldelles förvirrad bara av att tänka på det här...

Ullis

Anafylaktisk chock, dvs 'allergichock' beror på att de reagerar på penicillin, och det kan de alltså drabbas av även vid i.v. injektion. Så nej man kan aldrig gardera sig mot att hästen inte tål penicillin.

Det forskas en hel del på penicillinchock och både vad som orsakar det, och vad man kan göra åt det.

Men om det nu är pencillinet de inte tål, hur kommer det sig då att reaktionen kommer så sent i behandlingen?

jag skulle tro att det är som med tex. bistick. man måste ha blivit utsatt för det ämne som ger reaktionen innan man utvecklat allergi.

För att få en allergisk reaktion måste kroppen först ha stött på det aktuella ämnet och byggt upp antikroppar mot det.

Därför kommer äkta PC-chocker oftast mot slutet av behandlingen, medan en prokainchock kan komma första sprutan.

Detsamma gäller förresten för andra allergier. Ingen föds med allergi, däremot kan man utveckla det ganska fort, men man måste möta ämnet.

När en allergi bildas så reagerar immunförsvaret felaktigt på ett ämne det normalt inte skulle bry sig om, men som av någon anledning betraktar som ett hot som måste bekämpas. Det bildas speciella antikroppar mot ämnet. NÄSTA gång kroppen kommer i kontakt med ämnet efter att det bildats antikroppar, så kommer de att identifiera ämnet, och immunförsvaret drar igång just ett försvar. En helt onödig försvarsreaktion då ämnet som ger allergin sällan är ett dugg farligt/skadligt egentligen. Dessutom är det försvarsreaktionen som gör oss sjuka.

Sen, det är inte alltid så enkelt att 'andra gången' man utsätts för ett ämne reagerar man med allergi, utan det kan ta många år. Dessutom finns det en hel del korsreaktioner, där folk som är allergisk mot X har lättar att bli allergisk mot/reagera på Y. En viss pollentyp som jag nu glömt vilken och nötter är exempel på korsreaktioner.

Jag är allergisk (men ganska lindrigt) mot björkpollen. Det 'blev' jag i åttonde klass, aldrig haft problem innan. Jag är högallergisk mot getingstick med (och överkänslig mot ALLA insektebett, jättekul när minsta myggbett blir en stor blaffa). Och just getingsticksallergin är ett bra exempel. Det är inte ett dugg farligt att bli stucken av en geting egentligen. Det gör ont och man får en lokal reaktion med ömhet, rodnad och svullnad ja. Men jag får en extrem överreaktion, och DEN är farligt och potentiellt dödlig.

Om jag blir stucken av en geting vrålar mitt immunförsvar, som har de specifika antikropparna (det är de antikropparna man mäter vid allergitest via blodprov btw) mot getingens 'gift' att nu är det riktigt allvarligt och farlig, och jag får en väldigt häftig inflammatorisk reaktion när immunförsvaret snedtänder. Vilket gör att jag svullnar upp väldigt mycket, får feber och andnöd. För många stick samtidigt eller stick för nära luftvägarna och jag riskerar att dö av att anafylaktisk chock eller andnöd (när luftvägarna svullnar igen).

Första gången jag stacks av en geting händer inte ett skvatt. Andra gången jag stacks av en geting hände inte heller ett skvatt, gång X blev jag mer svullen än normalt, gång Y fick jag en rejäl reaktion och gång Z kom ambulansen..

Min mamma åt paranötter i över 40 år, sen fick hon en rejäl allergisk reaktion på dem. Hon fortsatte (trots att hon var tillsagt att låta bli) att äta andra nötsorter i tio år till, sen fick hon en allergisk reaktion på hasselnötter. Nu ger hon fan i rena nötter i alla fall. Risken finns dock tyvärr att hon en vacker dag får en reaktion på spår av nötter i något hon trodde var riskfritt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka