Pencillinchock

Sv: Pencillinchock

Alexandra W har redan svarat på dina frågor. Har inget mer att tillägga än att man bara kan vara så noggrann som möjligt vid injektion. Mer kan man inte göra.

:

Stommen, om jag förstått det hela rätt när det gäller dessa två olika chock-typer så skulle de kunna drabbas av den anafylaktiska chocken även om man (dvs. veterinären) sprutar direkt i venen? Isf finns det ju inget sätt att till 100 % gardera sig mot dessa fruktansvärda chocker som visserligen är ovanliga men ändå sker. Hur mycket forskas det egentligen på detta, hur vanligt det är, varför det sker och hur vi kan förhindra det?

Jag blir alldelles förvirrad bara av att tänka på det här...

Ullis

Ja hon tål Hippotrim Pasta.

Och då handlar det inte om att hon inte tål det. Utan då gick något snett vid sprutningen. Exempelvis så poängterar fass att injektion ska ges långsamt med kroppstempererad injektionslösning.

Men hade sprutreaktionen berott på att hon inte tålt hippotrim hade hon inte tålt det oralt heller.

Tack för mycket bra svar, lättförståeligt för mig som inte är ett dugg insatt eller kunnig på området.

Min häst som dog hade troligtvis inte behandlats med antibiotika innan, i alla fall garanterat inte under sina sju år i Sverige. Kanske man ska höra hur det ligger till med nästa häst man köper :angel:

Ullis

Och då handlar det inte om att hon inte tål det. Utan då gick något snett vid sprutningen. Exempelvis så poängterar fass att injektion ska ges långsamt med kroppstempererad injektionslösning.

Men hade sprutreaktionen berott på att hon inte tålt hippotrim hade hon inte tålt det oralt heller.

Ok. Ja, chockade gjorde hon (och vi andra) i vilket fall när hon sprutades, men visade inga reaktioner när hon fick det oralt.

Vill börja med att beklaga TS, det måste vara ett alldeles fruktansvärt sätt att se sin häst dö på.
Apropå att det i denna tråd ser ut som om pc är vanligt, så tänkte jag att det är nog så att de flesta som väljer att svara här, gör det tack vare att de just upplevt en pc.
Jag har varit yrkesverksam med hästar i 18 år, och därmed sprutat penicillin rätt många gånger. Jag har aldrig sett en pc. (Peppar peppar...)

Ja, vi fortsatte kuren med Hippotrimpasta dagen efter chocken.

Är det vanligt att de chockar av att få en spruta? Våra hästar är nästan aldrig sjuka, detta är några år sen.

Jag har själv sett hästar chocka 2 ggr på 25 år den ena gången var när en kollega sprutade beviplex iv o den andra när jag sprutade pc-procain im. Anafylaktisk chock finns upptagen som en mkt ovanlig biverkning av TM-sulfa på häst, vad din hästs reaktion berodee på kan jag inte svara på, därför är det också omöjligt för mig att säga om ngt motgift hade hjälpt.
PL
PL

*KL*
Penicillinchock däremot är en allergisk reaktion på penicillinet, och kommer t ex aldrig första sprutan penicillin i hästens liv. Penicillinchocker kommer oftast mot slutet av behandlingen, och är tyvärr oftast dödlig. Men här handlar det om en allergisk reaktion på penicillinet, dock så måste kroppen ha mött det ämne den reagerar allergiskt på innan, så immunförsvaret hinner 'reagera' på det. En penicillinchokande häst som överlever (om det går, jag vet faktiskt inte?) kan man inte spruta med penicillin igen. Oavsett om du ger i.m. eller i. v.

Min gamla häst var allergisk mot penicillin och har svenskt rekord i chock tror jag! Det var på Strömsholm och hon chockade i EN TIMME - men överlevde. Tyvärr överlevde hon i längden inte infektionen som penicillinet var avsett att bekämpa. Av de tre hästar jag har sprutat har samtliga chockat på PC. Den första som sagt av ren P-allergi, vilket utreddes på SLU i forskningsstudien, de andra två är oklart vad de reagerade på. De två sista chockade både i slutet av behandlingen - på dag 10 resp 12. Båda klarade sig utan större skador, men stoet gick omkull.

Vi har haft 2 hästar som fått penicillinchock:eek:, båda klarade sig som väl var men efter det har jag INTE sprutat ngn mera hemma. Det är pasta som gäller. Resonerar som så att en tredje gång har man inte samma tur......:crazy:

Min häst dog mycket traumatiskt i helgen, orsakad av en pencillinchock på sista behandlingsdagen. Jag har läst en hel del om varför detta hemska händer, rent fysiskt, och tror jag fått en okej bild. Nuvill jag veta hur vanligt detta egentligen är? En veterinär jag pratade med i går hade under sina nästan 20 år i distriket hört om fyra fall (inkusive min häst) som lett till dödsfall, att dom får chock som släpper efter en stund är desto vanligare.

Varför fortsätter man injicera i musklerna när detta faktiskt kan hända? Har inte läkekonsten kommit längre än att det måste finnas andra sätt? Och hur stort är egentligen mörkertalet, vet läkemedelsverket om hur utbrett detta egentligen är?

Bukefalos är nog det stället man når flest människor och därför frågar jag här, hur många av er känner till hästar som chockat och hur illa har de drabbats?

Ullis
Vi är medvetna om denna risk och ger endast i pasta form till våra. Vi skulle aldrig ta den risken. Vi har sett hästar med PC och vill inte vara med om det själva.

jag har sprutat min och hon chockade. är så arg på mej själv, jag har nämligen sprutat henne en gång tidigare ungefär ett år innan chocken och då gick allt bra. så denna gång hade jag henne uppställd i stallgången. naturligtvis chockar hästen och reser sig, som tur var, nysmorda panikhakar så hon kom loss fort, fick göra en riktig idiotgrej och kasta mej iväg snabbare än hon för att få upp boxdörren helt - som tur var sprang hon in där. mamma får full panik och börjar babbla men jag vet inte om det var att jag hamnade i chocktillstånd eller om jag är en sån som fungerar bra i pressade situationer men jag var kolugn, säger åt mamma att gå ut ur stallet, ringa vet och släcka lampan + stänga dörren... hennes chock lade sig efter bara fem minuter ungefär men det kändes som en evighet och jag kunde bara tänka att om hon dör nu - då kommer jag känna att jag dödade henne.

efteråt var väl den som var mest skakad hennes boxgranne, en mkt känslig kille. han stod helt blickstilla och stirrade ut på gången i säkert 30 min och åt inte på två dagar, var dessutom extremt beskyddande mot min flicka och höll full koll på henne. det är lustiga djur...

vi har även en shettis i stallet som vi trodde chockade på penicillin men han var spruträdd och spände hela kroppen så pass att han knappt kunde gå.

pc är hemskt, kommer nog ge sulfa så ofta det bara går.

oftast går det ju hur bra som helst att spruta. men det räcker ju att p.c vätskan trycker på en åder så att den brister för att hästen ev. ska chocka, det hjälper altså inte alltid att man "vidtager" alla möjliga åtgärder. har sprutat bra många hästar genom åren, och det är inte många ggr. hästen chockat, statistiskt sett antagligen inte mer än 1 %.

men just pga. risken för chock så sprutar vi ALLTID i boxen och vi står så vi kan ta oss ut snabbt. den värsta chock jag upplevt va -98, då fick hästen nässelutslag över HELA kroppen, svettades kraftig överallt, rullade med ögonen så bara vitan syntes och kastade sig/välte hej vilt bra länge, vi sprang in och ringde hbg. som sa att antingen överlever hon eller oxå inte, ingen vet. hinner ut i tid ändå. hon klarade sig och chocken la sig så småningom (svårt att veta exakt tid då 5 min. i ett sådant tillfälle känns som en halvtim.) vi hann iallafall gå in och ringa hbg. prata med vet. efter en bra stunds väntan, gå ut och avvackta en bra stund till :crazy:

därimot så tvekar jag inte en sik. att spruta med p.c om det behövs för mina erfarenheter är att det oftast är 100 ggr. bättre/effektivare än hippotrim.

måste bara tillägga att även om en häst har chockat på p.c så är inte risken större för att det händer igen. tom. den hästen vi hade som hade en väldigt kraftig chock reagerade ingenting då hon blev sprutad med p.c efter det.

Senast ändrad av en moderator:

Vi är medvetna om denna risk och ger endast i pasta form till våra. Vi skulle aldrig ta den risken. Vi har sett hästar med PC och vill inte vara med om det själva.

Hippotrim är verkningslöst om det är en stor sårskada, tex. Enda alternativet är intravenös behandling på sjukhus. (mitt sto skadade sig i transporten så vi hade inget val än att spruta henne hemma).

Den häst som var allergisk mot själva penicillinet blev väldigt svullen i halsen efter den andra kuren. Sedan chockade hon något fruktansvärt på kliniken efter intravenös injektion. Gud vad jag är lycklig att jag slapp se det!

Är det någon mer som har varit med om det, att halsen har svullnat upp kraftigt som en förvarning om att hästen haft allergi?

jag har sprutat min och hon chockade. är så arg på mej själv, jag har nämligen sprutat henne en gång tidigare ungefär ett år innan chocken och då gick allt bra. så denna gång hade jag henne uppställd i stallgången.

Allvarligt, sa inte veterinären till innan att det är fullständigt livsfarligt???? Hon kunde tagit död både på sig själv och dig!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka