Pencillinchock

Sv: Pencillinchock

Men behövde dom verkligen SPRUTAS?

A. har ju haft två rejäla sårskador, plus att en idiot till distriktare skar upp hela hans hov på jakt efter en hovböld som inte fanns. Så han har fått antibiotika för tre olika skador. Och det har räckt bra med pasta i munnen!

Vad jag vill ha fram till är att man kanske tar för lätt på att låta hästägare spruta sina hästar, och att det i dom flesta fallen skulle räcka med att ge oralt....

Pastan i munnen är inte panicillin, PC för häst finns bara i sprutform. Och trimetoprim är bredspektrumsulfa, dvs inte alltid det bästa för sår.

K:s bihåleinflammation och kraftiga luftvägsinfektion berodde på att hon behandlades felakti´gt med trimetoprimsulfa först som inte hjälpte.

De har dock ibland fått trimetoprim istället, K t ex fick det vid sin livmoderinflammation, kblstoet fick det också för atypisk livmoderinflammation.

Men är penicillin indicerat är det spruta som gäller. Och ingen av veterinärerna har skrivit ut det 'bara ändå'. Sista svängen var ju nya stoet som fick en sårskada i hagen. DV var ut och tyckte att vi provar utan PC, men blir det infekterat och börjar soppa måste du ringa så får du PC då. Dvs hon satte inte in det 'bara för säkerhets skull'

Och att överanvända bredspektrumpreparat bäddar ju även för resistens på sikt, ytterligare en aspekt. (Överanvändning av PC gör det med, men bättre sätta in riktad behandling och inte 'ta i' mer än det behövs).

Jag tror inte du skulle ha en sådan positiv inställning till Penicillinprokain om du själv upplevt en riktigt vidrig chock med CNS symptom eller om någon av dina hästar hade dött.

Det ÄR mycket vanligare än man tror med "chock" efter im injektion. Det ÄR underrapporterat. Är ditt eget fall rapporterat till läkemedelsverket?
Om du själv haft 9 behandlingar och en chockat är det lite? En av nio behandlingar är i andra sammanhang då det gäller läkemedelsbiverkan för mycket! Dessutom finns risk för dödsfall både direkt och indirekt genom att hästen bokstavligen kan slå ihjäl sig! Det finns inget läkemedel till människa eller andra djurslag som skulle få ett godkännande med alla dessa biverkningar!

Tyvärr finns det ju inte så mycket att väja på vid behandling ute i stallarna. Som jag skrev tidigare finns ett nyare PC godkänt för nöt för IM injektion utan prokain som de håller på att testa för häst.

Jag har använt Trim-sulfa på många åkommor och det har då fungerat för det mesta. (OM det inte gör det får det bli IV penicillin )

Jag tror inte du skulle ha en sådan positiv inställning till Penicillinprokain om du själv upplevt en riktigt vidrig chock med CNS symptom eller om någon av dina hästar hade dött.

Det ÄR mycket vanligare än man tror med "chock" efter im injektion. Det ÄR underrapporterat. Är ditt eget fall rapporterat till läkemedelsverket?
Om du själv haft 9 behandlingar och en chockat är det lite? En av nio behandlingar är i andra sammanhang då det gäller läkemedelsbiverkan för mycket! Dessutom finns risk för dödsfall både direkt och indirekt genom att hästen bokstavligen kan slå ihjäl sig! Det finns inget läkemedel till människa eller andra djurslag som skulle få ett godkännande med alla dessa biverkningar!

Tyvärr finns det ju inte så mycket att väja på vid behandling ute i stallarna. Som jag skrev tidigare finns ett nyare PC godkänt för nöt för IM injektion utan prokain som de håller på att testa för häst.

Jag har använt Trim-sulfa på många åkommor och det har då fungerat för det mesta. (OM det inte gör det får det bli IV penicillin )

Med riktigt vidrig prokainchock med CNSsymptom menar du vad? Valacken är ju den enda av mina som chockat, han gjorde det dock alldeles tillräckligt nog för att jag gärna ska slippa se det igen, och tanken på chockrisken finns ju där för varenda spruta. Så himla kul var det inte att se hästen handlöst kasta sig omkull, kasta sig in i väggarna, galoppera rakt in i väggen, rulla med ögonen, slå i huvudet i det mesta, utan att ha någon pejl på var han var eller vad han gjorde och rent allmänt befinna sig någon helt annanstans mentalt än vi i den här världen. Jag var fullständigt övertygad om att endera dör han, eller så bryter han benen av sig. Nu hände tack och lov inget av det.

Jag skulle ge penicillin när det behövdes även om jag drabbats av en chock med dödlig utgång. Btw, finns det siffror på dödligheten i PROKAINchock? I äkta PC-chock är den ju skyhög, men för prokainchock? Att dödsfall, ffa indirekta (benbrott etc) förekommer är ju klart, men finns det siffror? Det fanns nämligen inga sådana 01 när min herre chockade. Och ja, den chocken är rapporterad. Även om jag fick pusha för att den skulle bli det, SLU:s inställning var mer 'ja sånt händer ju tyvärr, tur det gick bra, avbryt kuren, hör av dig om infektionen sprider sig' :crazy:

Jag kan ju inte svara på om exvis fullblodets sårskadeinfektion hade blivit bra på trimetoprimsulfa, eftersom vi inte provade.
Valackens infekterade spiktramp hade INTE blivit det, vi provade ju nämligen det efter att han chockat, men det slutade på klinik och IV-penicillin igen (Han stod på klinik och fick IV innan, skulle stått kvar hela kuren men han vantrivdes på kliniken och blev apatisk och slutade äta, så de tog beslutet att skicka hem honom 'i förtid' för att få upp humöret och få igång ätandet).

Fölets infektioner svarade ju inte på sulfa (hon fick både sulfa och PC för lunginflammationen, och ställa på klinik, tja Strömsholm avrådde STARKT från att transportera henne dit, annars hade jag GÄRNA ställt henne där utan minsta tvekan.). Inte heller kblstoets knepiga infektion vi inte vet vad den berodde på (vi provade sulfa först, sen bytte vi till PC som hon inte svarade på, så vi fick byta PC.. )

Men i övrigt så jag har ingen aning om det hjälpt med hippotrim lika gärna, jag brukar inte försöka sköta veterinärernas jobb i preparatvalet.

Däremot skulla jag väldigt gärna välkomna ett prokainfritt PC! Faffa har jag drömt om det när jags prutar hästar som inte är så lättsprutade, vilket dels ökar risken för att man ska trasa ett kärl, och dels gör att man måste fixera dem när man sprutar, och gäller ju se till att det är något som på sekunder går att lossa om de chockar. Vore betydligt trevligare att slippa det, och slippa uppleva en till chock (som kanske inte slutar lika skadefritt som valackens).

Men i väntan på prokainfritt PC, så tar jag risken. På samma sätt som jag fortsätter släppa hästarna i hage även efter allvarliga skador och så. Man får försöka ställa fördelen sedd till risken helt enkelt. Så, behövs PC så injicerar jag, för det finsn då en risk med att inte behandla med. Är trimetoprimsulfa det bästa valet tackar jag extra för det. Men iom att jag sett - och betalat för på mer än ett sätt - hur mycket värre det kan bli om man väljer 'fel' behandlingsmetod, så skulle jag aldrig stå och tycka 'näää, inte PC, vi kan väl prova med trimpetoprim först?'. Möjligen kan jag i vissa fall fråga varför inte hippotrim, men när veterinären då förklarar att det inte är det bästa, då lyder jag snällt. Och hoppas kunna bättra på statistiken ännu mer genom att fortsätta klara mig från chock.

usch va hemskt. Det verkar som det inte är så ovanligt. Min ponny fick det sista behandlingsdagen, men det var en chock som släppte efter 15 min. Men vi var supernoga med sprutan kollade så det inte kom ngt blod men tyvärr så verkar det hända iallefall. :cry:

Ett procainfritt pc som går att spruta im en gång per dygn lär du nog få vänta länge på. Alternativet är geepenil iv var 12 timme!
PL

Men...vet inte ens vad jag ska säga. :( Nu får det väl räcka med otur för din del? :mad:

Har aldrig sett/haft någon häst som fått chock. Känner inte heller någon som drabbats. Men man är ju klart orolig varje gång man måste spruta pållen. :crazy:

Tröstkramar!

/ Maria

Min häst chockade för ett par år sedan..hon slängde sig ner och "galopperade".. Inte så fina sår efter det..Sen så hade min hovslagare en häst som oxå chockade han slängde sig så illa att han bröt nacken!
Så nu får hon bara hippotrim! Känns säkrast så../C*

*KL*

En sån här tråd kan ni ju inte ha nu när jag är mitt uppe i en kur.... Vet i tusan om jag vågar spruta henne ikväll :crazy:

//E

*KL*

Jag har inte läst hela tråden, så det är möjligt att någon redan har skrivit vad jag skriver nu, men då får ni väl ha överseende med det.

Först vill jag uttrycka mitt deltagande med trådskaparen. Vilken fruktansvärd upplevelse det måste ha varit. :cry:

Jag är distriktsveterinär (har jobbat i ca 11 år som veterinär) och har varit med om att ett par hästar har chockat på prokainet i penicillin när jag sprutat dem (och några till som ägarna har rapporterat om efteråt), men inte varit med om någon som har fått en anafylaktisk chock och dött. Man måste skilja på chock orsakd av prokainet, dvs att hästarna blir som tokiga och far runt och vad man kallar anafylaktisk chock (som troligen är en chock av pecicillinet i sig). Den förra reaktionen är inte alltför ovanlig, men är helt ofarlig för hästen (såvida den inte ramlar omkull/kastar sig och skadar sig) medan den andra är mycket ovanlig (har inga siffror på hur ovanlig)och nästan alltid leder till döden.

Så vitt jag vet finns inget penicillin för häst ute på marknade utan prokain som man kan spruta en gång/dag, eftersom själva vitsen med prokain är att den förlänger effekten av penicillinet så att man slipper spruta flera ggr/dag.
Det finns ett penicillinpreparat (geepenil) som kan sprutas både i muskeln och i blodet, men det måste sprutas 2 ggr/dag för att ha avsedd effekt och det preparatet är dessutom mycket dyrare än vanlig penovet/ethacillin.
Eftersom man inte riktigt vet vad som orsakar den anafylaktiska chocken är det ju inte säkert att man skulle eliminera risken för den bara för att penicillinet inte innehåller prokain.
Penicillin kan man heller inte ge via munnen på hästar, eftersom det blir overksamt i tarmen.
Hippotrim eller andra sulfapreparat tar inte samma bakterier som penicillin, så vid vissa sjukdomstillstånd är det ena att föredra framför det andra (dvs beroende på vilka bakterier som är inblandade). Tex på sårskador vet man att pencillin är det som fungerar bäst, samt att bakterierna ofta utvecklar resistens mot sulfapreparaten.
Dessutom påverkar antibiotika via munnen hela mag-och tarmkanalen på ett helt annat sätt, vilket kan leda till överväxt av vissa icke önskvärda bakterier där - som i sin tur kan leda till akut diarré och död om man har mycket otur.
Det finns även en annan nackdel med hippotrim som ganska få hästägare vet om. Om hästen samtidigt behandlas med hippotrim och domosedan (lugnande) kan man råka ut för hjärtarrytmier (dvs oregelbunden hjärtrytm), vilket gör att man vid sårskador som man behöver ge lugnande och sy inte gärna vill sätta in hippotrim (i så fall får man vänta ett dygn tills man sätter in antibiotikan).

Vad jag vill ha sagt med detta inlägg är att det inte är så enkelt att bara ersätta pencillin med något annat. Vid en svår infektion måste ju hästen behandlas med det preparat som passar bäst med tanke på omständigheterna och om man lät bli att sätta in pencillin över huvudtaget vet jag att många fler hästar skulle bli lidande (och troligtvis i slutändan behöva avlivas) än de få fall(som tur är) som råkar ut för anafylaktisk chock. Naturligtvis är det fruktansvärt när det händer, men har man gjort allt efter konstens regler (dvs så gott man kan förvissa sig att man inte sprutar i ett kärl och så vidare) så kan man inte göra mer.

Tack för ett faktaspäckat inlägg:bow: :bow:

Så nästa gång det ska sprutas(många år sen sits-ta i trä-) så blir det huva a la operation, transportskydd o tjocka täcken på.:idea:

Hade ett sto som fick en sådan chock. Hon överlevde dock. Väldigt otäckt va det. Det var jag som gav sprutan, hästen stod med en kross fraktur i främre armbågen, och hon kastade sig handlöst och krampade.
Vi ringde vet och han sa att vi skulle släcka och vara tysta. Som tur var så gick det bra för våran häst. Men jag har fortfarande, detta hände för ca 20 år sedan, svårt att ge sprutor....

Har haft en häst som fått plegesin chock, inte roligt det heller...

MVH Russin8 som skickar en tröst kram...

Till att börja med kan jag bara beklaga sorgen till TS en fruktansvärd upplevelse att behöva gå igenom och det man fasar för varje gång man sprutar med PC, själv har jag klarat mig med 2 regelrätta chocker genom åren, ena snabbt övergående sa bara pang så stegrade sig hästen och slog runt lyckligtvis i stort sett oskadd. Den andra var en riktig värsting var på mitt fullblod i unga år, dumdristig som jag var så vägrade jag att släppa honom utan styrde och parerade honom inne i boxen i nästan 45MINUTER !!!!!, stallägaren som var närvarande kastade sig på telefonen till veterinären som befann sig i närheten och han tom komma innan chocken släppte, det var det värsta han någonsin sett (och han hade då över 40 år i yrket) när han undersökte honom efter att det lugnat ner sig så hade han en hjärtverksamhet som en normal häst aldrig hade klarat (tack och lov var killen en topptränad långdistans galoppör då och det räddade hans liv) som vet sa ett normalt hjärta hade lagt av halvvägs. Han disskuterade senare denna chock med SLU och deras åsikt var att det nog mkt väl kunde handla om en riktig pencillinchock, han chockade på sista dagens behandling på streptocillin (vilket för övrigt var det prep som den andra också chockade på). Han har sedan dess aldrig fått PC (har fått bli många sulfa kurer istället genom åren känslig olycksfågel som numera är 18 år).
Har numera hökögonen med mig när jag sprutar och har faktiskt avbrutit 3 sprutningar på olika hästar då jag anat att något är på gång, om det skulle blivit något eller inte vet jag ju inte då jag snabbt som ögat vid första tecknet dragit ut sprutan och avbrutit.
Den gemensamma nämnare jag kan se på de två som faktiskt chockat var att båda den dagen de chockade var oroligare än vanligt vid sprutningen, spände sig. Det första stället man såg chocken var i ögonen man såg hur blicken förändrades och de blev helt stela i halsen och spände öronen sedan pang kom det, det är också på de ställen jag sett en förändring de gånger jag valt att avbryta.

Över till PC oralt, är jag totalförvirrad när jag är säker på att det kommit ett oralt medel med PC i ? Hade streptotrichos som behandlades framgångsrikt med Ethacillin im på hingsten och lyckades naturligtvis smitta över det på fölisarna här hemma och då dessa småtroll inte precis är lättsprutade så bestämde jag mig för att bara behandla dem lokalt från utsidan, min vet sa dock att nu finns ju ...........(tänk om hjärnan kunde funka när man behöver den kommer icke på namnet) i alla fall någonting med PC i som gavs som pasta spruta precis som Sulfa (och det var alltså inte sulfa då detta inte alls bet på streptotrichosen, ena blev behandlad med detta av annan anledning utan att det hjälpte alls på detta).

min mammas häst fick de en gång men de va inte så allvarligt...en annan häst i vårt tall fick de för en vecka sen men de va inte heller så farligt...ja visste appsolut inte att dom kunde dö av de:crazy: ...stacks dig:(

Till att börja med kan jag bara beklaga sorgen till TS en fruktansvärd upplevelse att behöva gå igenom och det man fasar för varje gång man sprutar med PC, själv har jag klarat mig med 2 regelrätta chocker genom åren, ena snabbt övergående sa bara pang så stegrade sig hästen och slog runt lyckligtvis i stort sett oskadd. Den andra var en riktig värsting var på mitt fullblod i unga år, dumdristig som jag var så vägrade jag att släppa honom utan styrde och parerade honom inne i boxen i nästan 45MINUTER !!!!!, stallägaren som var närvarande kastade sig på telefonen till veterinären som befann sig i närheten och han tom komma innan chocken släppte, det var det värsta han någonsin sett (och han hade då över 40 år i yrket) när han undersökte honom efter att det lugnat ner sig så hade han en hjärtverksamhet som en normal häst aldrig hade klarat (tack och lov var killen en topptränad långdistans galoppör då och det räddade hans liv) som vet sa ett normalt hjärta hade lagt av halvvägs. Han disskuterade senare denna chock med SLU och deras åsikt var att det nog mkt väl kunde handla om en riktig pencillinchock, han chockade på sista dagens behandling på streptocillin (vilket för övrigt var det prep som den andra också chockade på). Han har sedan dess aldrig fått PC (har fått bli många sulfa kurer istället genom åren känslig olycksfågel som numera är 18 år).
Har numera hökögonen med mig när jag sprutar och har faktiskt avbrutit 3 sprutningar på olika hästar då jag anat att något är på gång, om det skulle blivit något eller inte vet jag ju inte då jag snabbt som ögat vid första tecknet dragit ut sprutan och avbrutit.
Den gemensamma nämnare jag kan se på de två som faktiskt chockat var att båda den dagen de chockade var oroligare än vanligt vid sprutningen, spände sig. Det första stället man såg chocken var i ögonen man såg hur blicken förändrades och de blev helt stela i halsen och spände öronen sedan pang kom det, det är också på de ställen jag sett en förändring de gånger jag valt att avbryta.

Över till PC oralt, är jag totalförvirrad när jag är säker på att det kommit ett oralt medel med PC i ? Hade streptotrichos som behandlades framgångsrikt med Ethacillin im på hingsten och lyckades naturligtvis smitta över det på fölisarna här hemma och då dessa småtroll inte precis är lättsprutade så bestämde jag mig för att bara behandla dem lokalt från utsidan, min vet sa dock att nu finns ju ...........(tänk om hjärnan kunde funka när man behöver den kommer icke på namnet) i alla fall någonting med PC i som gavs som pasta spruta precis som Sulfa (och det var alltså inte sulfa då detta inte alls bet på streptotrichosen, ena blev behandlad med detta av annan anledning utan att det hjälpte alls på detta).

Det finns inget pc man kan ge oralt tyvärr, funkar dåligt med hästens matsmältningssystem..

Min häst fick penicillinchock i vintras. Han klarade sig, men fick kramanfall, ramlade och for runt i ca 2 minuter. Efter var han väldigt orolig, var faktiskt lite stressad i några veckor efter och skygg... Första gången som han fick penicillin i hela sitt liv och definitivt den sista... Han fick en rejäl kur sulfa istället, som tog viruset lika bra.
Jag kommer aldrig mer ge en häst penicillin, om det inte skulle vara en sjukdom på liv och död, inte något vanligt virus.

Eftersom varken sulfa eller pc hjälper mot virus tycker jag det känns ganska dumt att behandla så..
Igen, sulfa och pc hjälper inte mot samma BAKTERIER (inte virus) så det är inte alltid dessa preparat är utbytbara. Dessutom får man ganska lätt resistens mot trimsulfa och sen står du där utan behandling..

Det första stället man såg chocken var i ögonen man såg hur blicken förändrades och de blev helt stela i halsen och spände öronen sedan pang kom det, det är också på de ställen jag sett en förändring de gånger jag valt att avbryta.

Känner igen det där, första jag såg var blicken som jag närmast kan beskriva som att den blev glasartad, sen blev hela hästen 'stel'/stelnade till, där kastade jag mig ur boxen med sällan skådad fart (ögonen syntes samtidigt som jag drog ur kanylen, sen kom stelheten sekunden efter) och sedan 'bröt helvetet lös'.

Jag har tagit till sjappen ur boxen rätt snabbt ett par ggr efter det, när det kommit blod när jag dragit ut kanylen t ex, då pyser jag fort som örat. Inte haft ngn mer chock dock (vilket är fascinerande med tanke på hur fbl trasslade första sprutningskuren, var blod varenda dag då)

Det var intressant info om domosedan och hippotrim. Har varit många gånger på klinik av olika anledningar, fått hästen drogad och hippotrim utskrivet. Hämtat ut på hemvägen och gett första dosen på kvällen, aldrig nån som informerat om risk för hjärtproblem! ska hädanefter börja ge tidigast ett dygn efter!

delvis k.l.

mitt halvblod fick en stickskada i ett framknä år 2000, ringde ut jourvet. som troligen inte hade häst som "favoritdjur" :crazy: han tittade och lämnade en 5 dagars kur hippotrim (det va en sön)

på torsdagen va pållen betydligt sämre, så jag ringde ut min "ord. vet". han ville gå in med sond i knäet för att bedömma djupet och riktningen på skadan då den va väldigt lednära. tyvärr kunde vi då inte ge domecedan pga. hippotrimmet, min vet. sa att om han gjorde det kunnde hästen dö, att hjärtat kunde stanna. så jag fick bremsa så gott det gick så veterinären kunnde bedömma skadan, troligen en pinne som gått in en bra bit runt framknäet, men pricis missat ledkapslen. den behandlingen tog veterinären 2 timmar att genomföra :crazy: och han fick ethacillin som jag skulle spruta istället. han behandlade även med streptocillin lokalt, vilket jag fortsatte med sedan.

Hej
Jag läser till veterinär och är snart färdig. Ni diskuterar en massa olika antibiotika. Sulfa-TMP som man ger i munnen behandlar inte samma bakterier som Penicillin som man ger i muskeln, och det finns även antibiotika man injicerar intravenöst. Dock kan vanligt penicillin ej sprutas intravenöst. Alla dessa olika antibiotika har olika verkningsmekanismer och spektra så man använder det som är mest effektivt för den sjukdom det handlar om. Det är ju ingen mening att använda en antibiotika som inte är verksam mot organismen bara för att undgå risken för penicillinchock.

Jag vill också säga att anledningen till att man ju sprutar på flera ställen när man ger en stor mängd penicillin är att inte irritera väven. Man aspirerar (suger tillbaka) i sprutan innan man sprutar in igen, och kommer det blod så är man i en artär/ven, så man är faktiskt säker på att man inte är i ett blodkärl fastän man byter riktning på nålen.

Mvh Frida Stud.Med.Vet

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka