Pedigree Dog Exposed

Saybia

Trådstartare
En dokumentär som BBC 1 sände som handlar om avel och uppfödning av rashundar, där sjukdomar och defekter inte tas på allvar bara hunden är "vacker nog" ...

Tänkte att jag kunde dela med mig då jag tyckte det var en intressant, om än hemsk, dokumentär. Man får sig verkligen en tankeställare...:(

DEL 1
DEL 2
DEL 3
DEL 4
DEL 5
DEL 6

Sv: Pedigree Dog Exposed

Fruktansvärt hemskt, sen kan folk med dessa defekta raser få försvara sig hur mycket dom vill. Det finns inget att försvara.
Det vi "vanliga" hundmänniskor kan göra för dom här hundarna är att aktivt ta avstånd från extrema raser där det värsta förekommer.

Har kollat mer nu och blev glad att man på programmet påpekade att arbetslinjerna hos schäfern fortfarande liknar idealet :bow:

Domaren där är ju dock helt jävla störd i huvudet. Han har inget svar på frågan utan påpekar hela tiden att "working lines doesn't match the breed standard". Bedrövligt, någon skulle skaffat stollen läsglasögon så att han kunde tagit sig en nogrann titt.

Är det bara jag som reagerar på att folk håller dessa stackars djur vid liv?

Ja, jag tyckte hela dokumentären var intressant men den där Kennelklubbs mannen hade jag velat sudda ut flinet på, tyckte inte han kunde ge någon bra förklaring på nåt.

Sen tycker jag det är hemskt att de som har raser som är sjuka inte står för det utan förnekar det in i det längsta, samt att de vill att man ska ta bort valpar som har skönhetsfel som egentligen är mer hälsosamma, för vad är väl tex. en ridgeback utan ridge :grin:

Man kan bli illamående för mindre... usch, helt sjukt. Varför skaffar sig dessa människor inte en hobby som inte innebär att leka (utseendefixerad, ignorant, känslokall) Gud med levande, kännande varelser? Kan de inte odla muterade blommor istället? Det finns säkert folk bland dessa uppfödare som verkligen älskar rasen och hundar, men då är de så j*vla okunniga istället att de borde förbjudas att föda upp av den anledningen.

Kommenterar enbart på filmen alltså. Jag har väldigt dålig koll på hur det ser ut i Sverige, är det lika illa här? Behöver inte hundarna testas för genetiska sjukdomar osv för att få avlas på??

*KL*
Någon som vet vad de säger om springer spaniel? Är precis i början på del 2. Förstår inte vad de säger :o:(

Det väcker frågor, frågor som kommer upp om och om igen, men som är svåra att svara på.

På vem ligger ansvaret? På utställningsdomarna? På uppfödarna? På valpköparna? Delat ansvar är mitt svar men svårt genomförbart som det verkar. Så länge folk köper dessa hundarna kommer uppfödarna fortsätta avla på dem. Så länge uppfödarna fortsätter avla på dem kommer de fortsätta ställas ut. Så länge domarna premierar dessa hundarna kommer uppfödarna fortsätta avla på dem.

Valpköparna kan stoppa utvecklingen genom att vara mer insatta i problematikein. Domarna genom att inte premiera de hundarna. Den största makten ligger hos uppfödarna, som i många fall tänker mer på pengarna de tjänar än rasens bästa.

Intressant tycker jag att filmen inte bara tar upp utseenderelaterade problem, utan också sjukdomar.

Usch va ledsen ja ble av att bara titta på första delen d värsta va ju dom i början m hjärnfel usch var e världen på väg som avlar så illa :cry:Sen så schäfrarna att domaren vill få d till att d e den riktiga ursprungliga sorten fan hur fel e inte d :( :mad: Usch frågan e om man orkar titta på alla delar :(

En dokumentär som BBC 1 sände som handlar om avel och uppfödning av rashundar, där sjukdomar och defekter inte tas på allvar bara hunden är "vacker nog" ...

Tänkte att jag kunde dela med mig då jag tyckte det var en intressant, om än hemsk, dokumentär. Man får sig verkligen en tankeställare...:(

DEL 1
DEL 2
DEL 3
DEL 4
DEL 5
DEL 6

Från vilket land kommer dokumentären? Tex England och USA är inte med i FCI och har sina egna regler hur man får avla m.m

SM som de visar på del 1 hos cavven. Jag hade själv en hane som fick SM, fruktansvärt lidande för hunden. Gör cavaliersällskapet något nej! Och det är ca 3-4 cavve som får diagnosen i veckan bara på strömsholm. Jag la ut informationen på min hs ang. hans öde. G issa om jag fick på ringningar från uppfödare, några var mycket glada över att jag gick ut öppet med problemet, andra ringde med hot osv. Är godkänd uppfödare för cavve och gs men kommer förmodligen inte ta valpar på min tik eftersom jag inte kan utesluta någon hane att inte vara bärare av SM. Enda sättet att kunna se om de har SM är via magnetr.
Man kan lindra symtomen via en operation men det tar inte bort ärftligheten. Nu vet jag att några uppfödare har själva beskostat att MR på sina djur men få gör det med tanke på vad det kostar. Vore en ide att alla avelsdjur skulle genomgå MR som ett förstasteg. Men uppfödare vill inte ta den kostnaden och det kan jag förstå men om cavaliersällskapet införde detta i sin avelsstrategi kanske de skulle gå att få lägre kostnader också.

Oj förlåt för trådkapet:o

ska strax till skolan men det verkar intressant. ska ta en titt då jag kommer hem.

Ingen som kan översätta vad de säger om springer spaniel i början av del 2? Vore jättesjysst!

Nej det har dom inte, men när det gäller cavalierer så är det hjärta och knä i sverige men ingen SM.

Försökte få fram del 2 men det gick inte, återkommer senare (min karl är Engelsman så han borde kunna tyda snacket!:))
Annars har jag lyssnat på den här debatten på BBC Radio, och tyvärr så är det nu massor med folk därute som nickar belåtet och får vatten på sin kvarn om att det är Blandras man ska ha, de är sunda och friska och vettiga, medans renraserna bara är sönderavlade sjukdomar på 4 ben. Jättetrist!!! Min svärmor i England är bl.a. av den åsikten och det är inte lönt att ens försöka diskutera saken.

Jag tar avstånd från blandrasavel, problemet blir att man då får två genetiska fel i samma individ. Tänk tanken en mops och cavve, usch. Men så länge det finns folk som vill ha vad som helst, finns det folk som avlar på vad som helst. En medveten avel på sunda friska renrasiga hundar gör att vi lättare kan hålla koll på den genetiska bilden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 425
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 169
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 921
Senast: Ananas
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 427
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka