Pedigree Dog Exposed

Sv: Pedigree Dog Exposed

Ingen som kan översätta vad de säger om springer spaniel i början av del 2? Vore jättesjysst!

De säger bara 'springer spaniels are affected by an enzyme deficiency found only in springer spaniels'.

Jag antar att det är fucosidos de syftar på (googla för mer info).

Jag förstår inte varför SM inte blir obligatoriskt att testa cavvar för och att sen resultatet lagras på motsvarigheten till SKK, ungefär som ögonlysning här i Sverige. Verkar ju vara en smärtsam sjukdom för hunden :crazy: , skulle det bli obligatoriskt så skulle ju folk inte kunna smussla och man kanske skulle kunna "rädda" rasen för det verkar ju vara en ganska utbredd sjukdom ändå...
Reagerade på del 6 ungefär 1:45 och framåt ungefär 1 minut, varför står man inte för att hunden är sjuk? är man rädd att hunden inte kommer få en chans i aveln då? men är det verkligen bättre att föra en sjukdom vidare medvetet...jag förstår inte :( Är man inte mån om rasen och dess hälsostatus och välmående?

Ja SM är en fruktansvärt smärtsam sjukdom, och det skulle kunna gå att få bukt på problemet. 1 Inte importera från england, tyvärr lite sent påtänkt eftersom det gjorts och avlats en massa på importer som är bärare av SM. 2 Krav på MR på båda avelsdjuren. 3 Mycket mer forskning. 4 Öppenhet.

Men idag kostar en MR väldigt mycket ca 10-15000:- inte många uppfödare som vill betala detta. I slutändan handlar det om pengar. en cavve kostar idag i inköp mellan 12-15000:- och kullstorlek 2-5 st.

Om en uppfödare skulle gå ut med att de har SM på en vinnande uts.hund förlorar dom ganska stora summor. I parningsavgifter eller valpförsäljning.

Okundskapen bland cavve ägare gör många gånger att inte sjukdomen upptäcks, och kan även avfärdas med att alla cavvar kliar sig vid glädje.

*KL*

Har jag fattar fel eller säger RR uppfödaren (del 2) att hon hellre avlivar valpar utan ridge än säljer dom?? För att dom kan hamna i kamphundskretsar?? Kan inte hundar med ridge göra det??
Tyckte hon inte också att det var konstigt att veterinärerna INTE ville avliva hennes valpar?? :eek:
Och att avla på Spina Bifida låter ju himla sunt...:crazy:

Det jag tror dom glömmer är att lösningen inte är att ta bort valpar utan ridge, utan stänga av avelsdjuren som fått valparna (som då inte bär på ridge genen) annars kan ju "problemet" poppa upp igen.

Kollade igen för säkerhetsskull, hoppades att jag hade fattat fel, men nej, hon säger att hon hellre avlivar valpen :(

Veterinären från RSPCA tycker att det är absurt att bedömma en hund utifrån ett papper. dessutom får man ju ingen annan typ av garanti på hur hunden är i temperament eller arbetsfunktion. Men å andra sidan vet ju uppfödare som avlar vidare på hundar med utställningsmeriter att det är just utställningsmeriter och inte en kvalite på temperament dom avlar på. Det får man hämta på andra ställen (lydnad, bruks, MH etc).

Senast ändrad:

Jag tar avstånd från blandrasavel, problemet blir att man då får två genetiska fel i samma individ. Tänk tanken en mops och cavve, usch. Men så länge det finns folk som vill ha vad som helst, finns det folk som avlar på vad som helst. En medveten avel på sunda friska renrasiga hundar gör att vi lättare kan hålla koll på den genetiska bilden.

Men detta är också en del av paradoxen. På en del raser är det genetiskt omöjligt att bedriva sund avel pga. allt för dålig genetisk variation. I grund och botten är det bristen på genetisk variation som skapar problemen och sedan tillåts problemen existera pga. okunskap eller arrogans hos uppfödarna.

Idag finns några hundra olika hundraser och många av dem skulle om de vore vilda djur anses vara utrotningshotade. Det skulle behövas avelsprogram i djurparker utformade av experter för att få dem att överleva... tror vi att lekmän, uppfödare, kan axla den uppgiften? Lösningen är egentligen väldigt enkel, antingen startar man upp kontrollavelsprogram eller så slår man ihop drabbade raser med andra raser av samma typ och breddar den genetiska variationen på det sättet. Givetvis innebär inte detta att man kan avla på sjuka individer, de måste fortfarande selekteras bort. Visst får man kanske i det stora lite fler hälsoproblem att tänka på, men med tillräcklig genetisk variation hålls genfrekvensen för sjukdomarna på så pass låg nivå att de inte utgör några egentliga problem.

Hellre låg förekomst av 15 sjukdomar än väldigt hög frekvens av en sjukdom.

Oerhört intressant dokumentär!
Mina tankar går omedelbart (såklart) till min hundras. Lite tankar om detta kommer här, om någon orkar läsa mitt svammel.

Kooikern var under andra världskriget utrotningshotad, men med hjälp av hundar från holländska landsbygden som liknade kooikern fick man tillslut fram en hund som är mkt lik den ursprungliga hunden.
beanfest.jpg

Jämför med min vovve.
Goliat_BIM_Bors_2008.JPG

Kooikerhondje är en hund med sunda proportioner, sjukdomarna i rasen är bl.a. en blodsjukdom som inte förekommer om man avlar mellan två djur som inte har sjukdomen, epilepsi-program för att inte använda hundar som haft det i släkten, ögonlysning och patellaundersökning görs också på alla avelsdjur. Samt höftröntgen.
Kooikerhondjen blir oftast över 15 år gammal och är alltså en väldigt sund hundras om man jämför med många andra.

Men...

Mentaliteten i denna ras har liksom kommit i skymundan. Avelsbasen är smal, hundarna har stora inbördes olikheter i form och storlek, sjukdomsprogrammen följs slaviskt för att undvika att sjuka hundar används vidare i avelsprogrammet.
Men vart i allt detta fysiologiska tar dom ursprungliga egenskaperna vägen? Alltsomoftast är hundarna rädda, osäkra och folkskygga.
Om man tänker tillbaka på vad kooikern användes till innan kriget så kan iaf inte jag tänka mej att dagens kooiker skulle passa in i den arbetsuppgiften.
För att kunna klara av gårdslivet, råttjakt och andjakt krävdes en hund med dådkraft. En modig, självständig hund med intensitet.

Och ändå träffar jag ständigt kooikrar som jag upplever som osäkra, som jag vet avlas med.
Jag blir bekymrad.
Jag älskar verkligen min uppfödare, men jag undrar ibland om det inte finns något bättre sätt att få fram bra hundar på än genom att åka på femtontusen utställningar varje år och säga att "kooikrar är såna" när folk frågar varför dom backar undan när människor vill klappa dom. Hur kan ett sånt beteende vara rastypiskt?
Och isåfall, vem vill ha en hund som stressar sönder när man får besök?
Selektiv avel i all ära, avelsprogram, rasstandard, rasbeskrivning.
Men man måste väl kunna leva med sin hund också? Inte bara ha en hund som är snygg att se på.

usch, jag blir svettig när jag tänker på om någon i rasgemenskapen skulle läsa detta. Jag vet inte om jag ens vågar trycka på "Skicka svar". För jag vet att jag skulle bli hatad för att ens tänka såhär.

Varför är uppfödare så aggressiva när det gäller sånthär? Varför får man inte ifrågasätta? Man ska bara nicka och hålla med.
Någon uppfödare som känner för att kommentera detta, känn er fria.

Givetvis förstår jag ju att det ligger jättemkt jobb bakom varje hund, att man inte kan få fram hundar med "rätt mentalitet" över en natt. Men varför har man ingen plan? Är man för pengafixerad för att kunna vara kritisk mot sina egna avelsdjur? Eller handlar det om äregirighet, "jagvetbäst"?

VIKTIGT TILLÄGG: Det finns självklart väldigt många bra kooikerhondjes också. Min uppfödares hundar är JÄTTEtrevliga hundar. Jag belyser mest ett problem som JAG har upplevt det. Så att ni inte tror att jag smutskastar hela rasen.

Hjälp, vad långt det blev. :eek:
Bara lite tankar såhär en torsdagsförmiddag :D

Senast ändrad:

Detta är ju också lite baksidan av att vara seriös och testa för alla möjliga fysiska sjukdomar som finns. Det kan bli lite för ensidigt och man tappar helhetssynen. I jakten på enskilda sjukdomsanlag kan man tappa fokus på rasen. Givetvis ska hundarna vara fysiskt funktionella, men de måste ju fungera i skallen också.

Jag tror ju att man skulle kunna komma tillrätta med väldigt mycket bara man hade riktiga arbetsprover. Tester som utmanar både mentalitet och fysik. Kombitester. ;) Borde väl gå att utforma för sällskapsraser också fast med andra grunder än de arbetande rasernas då såklart.

*en stor kram!*

Du ska inte skämmas för dins åsikter, men tyvärr får man göra det många gånger, för de "bättre vetande" säger ditt och datt och det är lag... :crazy:

Och det är svårt att ta ibland när man får skit för man sagt vad man tycker, även om det är en liten pittoresk sak eller en angelägen sak som är uppe på tapeten.

Snygga hundar vill väl alla ha, men kan de inte fungera i en familj, spelar det inte någon roll hur snygg hunden än må vara!
Den måste fungera i en normal vardag!
Inte skygga när folk kommer fram eller skita ner sig för att någon tappar en kastrull i köket...

För reserverade och rädda hundar ska man inte avla på, om man inte är beredd och har en annan extremt framåt hund som kan lära valparna framåtanda, då kan man om man har tur, vända trenden...
Men inte ens säkert där, för mycket går ju i arv, men lika mycket lär ju tiken sina avkommor under uppväxten.. .

Eget filur..
Jag kan tänka mig att Kookiern ska vara mycket som en pigg och glad Dp i sättet, framåt och självsäker hund med jakt i generna.
Om allt står rätt till på båda håll vill säga..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 425
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 169
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 921
Senast: Ananas
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 427
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka