påtvingat medlemsskap i klubb..

Sv: påtvingat medlemsskap i klubb..

LenaH skrev:
Men då undrar jag lite stillsamt vilken klubb de är aktiva i?

Verkar det inte oerhört opraktiskt att tex vara funktionär på en anläggning man inte vanligtvis är på?

Jag har valt att inte tävla för den klubb där jag står uppstallad. Men i mitt fall är det lojalitet som ligger bakom: jag har ridit på ridskola en massa år, ställt upp som funktionär på deras tävlingar långt innan jag skaffade häst, etc. Jag känner det som "min" klubb, som jag vill fortsätta vara aktiv i, även om de numera ligger alldeles för långt bort för att jag ska ha min häst uppstallad där. Och även om det är "opraktiskt" så kommer jag att fortsätta åka dit och hjälpa till på tävlingar - även om det kanske blir något färre allteftersom jag kommer att vara med på fler tävlingar själv.

Klubben på anläggningen där jag står är jag medlem i, jag tävlar på deras klubbtävlingar, och jag (och maken) försöker göra vår del av det funktionärande som behövs - det är lite lättare när man inte behöver hålla reda på hästen också. Jag försöker med andra ord göra min del även där.

Nu är jag å andra sidan ingen reklampelare, så jag tror inte direkt att någon av klubbarna slåss om att jag ska tävla för dem (frågan är snarare vilken av dem jag ska skämma ut :angel: ). Men det finns fler anledningar än "de duger inte" som skäl att inte tävla för "stallets" klubb.

kopparberg skrev:
En mkt klok användare, minns tyvärr inte vilken, skrev ngt så klokt här på forumet förut.
Hon skrev att de ryttare som tävlade även skulle ställa upp som funktionärer. Varför ska andra i klubbar och föreningar arrangera tävlingar när de inte själva tävlar, och de som tävlar ska strunta i att hjälpa till?
Jag håller med till 100%! :bow:

Nu menar jag inte att ryttaren slaviskt ska vara funktionär även på de tävlingar hemma hos klubben den själv deltar på, men de flesta klubbar har ju fler än en tävling.
Absolut!
Hos oss går det ofta att lösa genom att jag tex varit funktionär på ponny- och dressyrtävlingar. *gäspar ;) *

Men vilka rör sig ute på tävlingsbanorna då från våran klubb?

iprincip ALLA tävlingar jag varit på nu under sommaren/höst har jag varit själv från våran klubb..
Har de varit andra med från klubben är de de som har 4åringar (som blir 5 nästa år och kan inte deltaga i något lag..)

Det kanske finns sådana som är kapabla till att vara med i lag div 2..men dom tävlar inte (åtminstonde inte i detta distrikt..)

_Peplis_ skrev:
Men vilka rör sig ute på tävlingsbanorna då från våran klubb?

iprincip ALLA tävlingar jag varit på nu under sommaren/höst har jag varit själv från våran klubb..
Har de varit andra med från klubben är de de som har 4åringar (som blir 5 nästa år och kan inte deltaga i något lag..)

Det kanske finns sådana som är kapabla till att vara med i lag div 2..men dom tävlar inte (åtminstonde inte i detta distrikt..)

Flera stycken fd ponnyryttare som skaffat stor häst har ju unghäst - stämmer. Sedan är det några som jag - skadad häst. Men jag hade minst 10 storhästekipage till dressyrlaget (ursprungligen) och där finns det hoppryttare också. Eftersom medlemmarna är utspridda så långt som till Arboga, Strömsholm m.m Så är det inte alls säkert att ni är på samma tävlingar. :D

Ja då blir det svprt om man inte ens är på samma tävlingar :smirk:

chrysler skrev:
Ja då blir det svprt om man inte ens är på samma tävlingar :smirk:

De flesta tävlar dessutom fälttävlan, men vill man ha ett lag så finns det underlag. Tyvärr är det väl lite av generationsbyte för tillfället. Som grädde på moset så har klubben en djup "downperiod" så vi får vara glada om det finns någon klubb kvar om 1 år...

/Lizzie

Men hur är det då tänkt att vi ska få ihop ett lag :confused:

Jag menar bor man vid Strömsholm åker man väll inte till tex Dylta för att rida en div 2 tävling??

Men vi kanske kan få ihop 3personer iaf, får vi hoppas. Jag vet iaf en till som är intresserad :banana:

Senast ändrad:

_Peplis_ skrev:
Men hur är det då tänkt att vi ska få ihop ett lag :confused:

Jag menar bor man vid Strömsholm åker man väll inte till tex Dylta för att rida en div 2 tävling??

Men vi kanske kan få ihop 3personer iaf, får vi hoppas. Jag vet iaf en till som är intresserad :banana:

Har mailat över medlemslistan till dig. Jag ska ha ett upptaktsmöte med vårt dressyrgäng efter nyår. Vi kan gå igenom medlemslistan då så kan jag tala om de personer som jag vet kan vara med i laget. 4 pers borde vi få ihop ;)

/Lizzie

*knapplån*
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig direkt,
men här är det iaf så att månnga "tar" den klubb som är passar en bäst..
Man tävlar hellre för en klubb där man har bättre träningsmöjligheter och sådant, nu är ju inte så fallet för er, för ni verkar ju ha en jättebra anläggning, vilket inte vi har, vi har ingen anläggning alls, utan "hyr" av en medlem.. Finns inga speciellt bra träningsmöjligheter heller, det får man söka på annat håll. Ska jag tävla i år, kommer jag nog inte tävla för den klubben, utan en annan där jag tränar nu. De erbjuder mer.
Men bägge klubbara, och framförallt den mindre har som princip att på tävlingarna ska man ställa upp.
Min mamma sitter i styrelsen, så jag vet hur mycket jobb det är. Att få folk göra saker är totalt omöjligt, men va med och tävla, det ska dom. Så styrelsemedlemmarna som också vill tävla har inte möjlighet, då de måste vara på typ 5 ställen samtidigt eller nått. Tråkigt, men det kanske är så ofta på mindre klubbar??

Men lite underligt är det att ni inte får ihop ett lag!!! Vår lilla klubb som jag tävlade lag för förut, bestog av kanske.. hmm jag vet inte men inte så många medlemmar, vi är bara en klubb, en förening, vi har ingen uppstallning eller så vi är "bara" privatryttare.
Visst har det varit tungt, då oftast laget fått gå med 3 pers, och visst har vi kommit sist oftast(senast jobbade vi upp oss till näst näst sist:p) men KUL har det varit!
Men samma sak råder i vår klubb, en människa kan få ringa runt för att få ihop folk..
Sist jag var med och tävlade lag, fick vi reseersättning/mil till/från tävlingen, plus "poäng" till vår cup, så man tjänade bra på det =)
Kanske går att göra något sådant för att få folk intresserade till ett lag?
För även om ni bor långt ifrån varandra(har ingen avståndsbedömning, sry) Så är det VÄLDIGT långt till alla tävlingar här uppe, dessutom vet man knappt vars medlemmarna bor, så vi är utspridda!
Vill bara önska er lycka till, för på något sätt borde det gå att ordna! =)

lizzie skrev:
Jag har också funderat på vilka fördelar det är för klubben att ha en bunt med tävlingsryttare. Får ofta höra att de är levande "reklampelare" och att det är bra för klubben. Men på vilket sätt??
/Lizzie

Jag tycker tävlingsryttare är reklampelare :idea: Tycker det är viktigt för en klubb att ha duktiga "förebilder" som kan sporra andra. Sen i sponsringssammanhang är det ju inte heller helt fel att kunna påvisa att klubben visar framhovarna på tävling ;)

Det finns klubbar som använder termen "Medlemsuppstallning". Jag tycker det är säger mycket om vad det handlar om.

cassina skrev:
Jag tycker tävlingsryttare är reklampelare :idea: Tycker det är viktigt för en klubb att ha duktiga "förebilder" som kan sporra andra. Sen i sponsringssammanhang är det ju inte heller helt fel att kunna påvisa att klubben visar framhovarna på tävling ;)

Vi har tyvärr inte fått några fler sponsorer med hjälp av tävlingsryttarna. Det är också tyvärr så att det finns en stor spricka i vår klubb mellan tävlingsryttare och amatörryttare, där amatörryttarna får ta mycket skit. Hur kul är det i längden... Vissa tävlingsryttare ska bara ha och ha och ha en massa från klubben, men är inte beredda att själva bidra med något till klubben.

Visst är det jätteviktigt att man har tävlingsryttare som visar framfötterna på tävlingsbanorna, klart det är bra reklam för klubben. Men när man ser den andra sidan med snorkiga och dryga tävlingsryttare så sporrar det inte direkt andra att börja tävla!

Nu vet inte jag om detta är något speciellt för vår klubb eftersom vi äger vår anläggning och mycket om tjafset alltid handlar om den.

/Lizzie

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·
Tävling Jag är uppstallad på en ridskola och i kontraktet står det att man som hyresgäst måste tävla för klubben. Kan man verkligen tvinga någon...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Jag tror jag har koll på läget, men är ändå lite osäker. Jag är medlem i en brukshundklubb A där jag har gått ett par kurser och...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama