påtvingat medlemsskap i klubb..

Sv: påtvingat medlemsskap i klubb..

Det låter som om ni är med i samma klubb-är det så?
Det är ju oerhöst trist om en ryttare ska drabbas för att ingen annan i klubben är inriktad på samma tävlingar, då tycker ajg gott man kan ge dispens till att den ryttaren får tävla för ngn annan klubb, det är inte mer än rätt..

En tävlingsryttare som tävlar för en klubb ger ju självklart klubben en hel del reklam. Det betyder ganska mycket för en privat klubb.

Ja det gör det men kan inte klubben erbjuda en träningsgrupp ens så tycker inte jag den förtjänar en ryttare som ger reklam, det låter hårt men man kan inte bara ställa krav på ryttarna, de måste få ngt tillbaka oxå.

chrysler skrev:
Det låter som om ni är med i samma klubb-är det så?
Det är ju oerhöst trist om en ryttare ska drabbas för att ingen annan i klubben är inriktad på samma tävlingar, då tycker ajg gott man kan ge dispens till att den ryttaren får tävla för ngn annan klubb, det är inte mer än rätt..

Jo, vi är med i samma klubb :D Jag har dock varit med lite längre än Peplis. Har även suttit med i styrelsen i några år innan jag hoppade av eftersom jag brände ut mig totalt på styrelsearbetet :crazy:

/Lizzie

chrysler skrev:
Ja det gör det men kan inte klubben erbjuda en träningsgrupp ens så tycker inte jag den förtjänar en ryttare som ger reklam, det låter hårt men man kan inte bara ställa krav på ryttarna, de måste få ngt tillbaka oxå.

Klart det erbjuds träningsgrupper! Varje år så har vi träningsgrupper i alla discipliner. Det anordnas även speciella dagar med träning just för tävlingsryttarna t ex inför en lagtävling som dessutom sponsras av klubben, och vi använder auktoriserade tränare inom alla disciplinerna. Vi har tidigare inte heller ställt några speciella krav på våra tävlingsryttare. I år så införde vi att för att vi skulle betala tävlingslicensen så skulle ryttaren ställa upp som funktionär på minst 1 tävling som klubben arrangerade. Klubben betalar dessutom tävlingslicensen direkt innan ryttaren behövt vara funktionär, ryttaren behöver inte vänta tills året är slut för att få ersättning för licensen. På vissa håll blev det mycket muttrande över detta beslut och några vägrade hjälpa till.

Ska man inte kunna ställa några som helst motkrav på en tävlingsryttare?? :confused: Ska det betalas licenser m.m får ju även pengar för de "poäng" de tar när de tävlar, ordnas med träningar hit och dit utan någon som helst motprestation?? Hur ska klubben få in pengar för att kunna betala dessa tävlingsryttare? Hur ska vi kompensera de medlemmar som av någon anledning inte tävlar??

/Lizzie

Tycker inte alls det är konstigt att ha som krav att man tävlar för den klubben man är uppstallad på, på flera klubbar finns det kölistor till stallplaterna, varför ska de då kunna hyras ut till "ickelojala" personer då det troligtvis finns andra som vill både står där och tävla för klubben, ska då inte dessa ha "företräde" tycker du?

chrysler skrev:

Vad klubben och anläggningen kan erbjuda kollar man väl innan man flyttar dit? Flyttar man till en anläggning där det enbart är tävlingar för ponny verkar det lite fånigt att yrvaket klaga på att det bara är tävlingar för ponny...

I det här fallert verkar det dessutom som om kostnaderna för uppstallning är förmånliga eftersom trådskaparen tydligen inte kan tänka sig att flytta. Uppenbarligt betyder det mer än ev transportbidrag och lagtävling. Inte ska väl klubben lastas för att hon inte vill flytta till ett ställe med villkor som i slutändan tydligen är sämre för henne :angel:

chrysler skrev:
Upprepar min favoritfråga: VEM är klubben?

Sedan har hon ju redan betalt för att ha hästen uppstallad på klubben, med de tjänster som ingår, hon har betalt för att kunna utnyttja ridhuset osv. Därför tycker jag inte det är själigt att klubben Dessutom kräver att hon ska tävla för klubben.
Okej, de kan väll ha ett reducerat pris för de som har hästarna där och tävlar för klubben då och ha ett lite högre pris för de som inte väljer att tävla för klubben, helt okej enligt mig. Men det alternativet finns ju inte ens där idag. Och dessutom så skulle hon ju ändå t.ex. ha fått betalat ett högre pris för anläggningsavgiften om hon valt att tävla för en annan klubb, är inte det tillräckligt tycker du?

Så det är okej att höja uppstallningsavgiften för de som inte vill tävla för klubben, men inte att enbart låta dem som vill tävla för klubben stalla upp hästen? I teorin kan klubben då dubbla stallhyran för de som vill tävla för andra klubbar och låta mellanskillnaden gå till tävlingsverksamheten :idea:

Tycker du det är rätt att icke medlemmar/minoriteten har rätt att bestämma vilkoren för uppstallning på en viss klubb. Dvs om majoriteten vill att de som står där ska tävla för klubben så är det ändå ok att de blir överkörda?

Man har oxå infört att man ska vara funktionär på alla tävlingar man är med i , i våran förening.
Dock är tävlingarna i en annan stad å det är ganska svårt att resa dit å vara funktionär när man ska tävla oxå, dessutom flera klasser så det tyckte jag var å ta i.
Däremot tycker jag inte det är farligt att vara funktionär på en tävling å så kan man ju hjälpa till när man inte tävlar.

LenaH skrev:
Upprepar min favoritfråga: VEM är klubben?

Det är inte tillåtet att diskutera namngivna klubbar så om du får svar på din fråga finns risken att jag tvingas ta bort tråden.

Lobelia//Moderator

Kan knappast tänka mig att det är "Soltrålens Ridklubb" LenaH är ute efter utan att hon ställer frågan till chrysler att VEM är klubben alltså VILKA är det som är en klubb, jo det är medlemmarna i en klubb som är en klubb, utan medlemmar finns det ingen klubb..

Så du kan nog lungt låta tråden vara kvar.. :smirk:

Jag håller med dig!
Jag har tävlat för en klubb här uppe i norr, där jag iofs INTE står uppstallad, men rider mina hästar där nästan varje dag (bor granne med ridklubben) Jag kommer att byta klubb nu eftersom det inte ger mig någonting att tävla för en klubb där man inte känner sig välkommen (ja tyvärr är det så). :(
Jag är den enda som synts utåt på de regionala tävlingsbanorna och åker på meeting upp till 40 mil bort för att tävla, ändå är de enda som räknas de som står uppstallade på klubben & som tävlar lokalt typ 3 ggr/ år... Trots påpekning 2 ggr till r-chef från tävlingssekt ordförande (som tycker som jag i alla frågor) står jag inte med som tävlande ekipage på klubbens hemsida... (låter fånigt att påpeka kanske , men det var bara ett exempel)

Ändå vill jag gärna få igång egna tävlingar på klubben där jag hittills tävlat & kommer troligen att sitta kvar i Tävlingssekt.
Men då jag på tävlingarna endast umgås med folk från andra tävlingar & bla hoppat in i div 2 laget hos en annan klubb då de saknade en medlem.... så känns det inte så kul att vara ensam från "min" klubb.
Så jag ser inget fel i att byta, och då tillägger jag att jag inte tycker att det är någon skillnad om mina hästar stått uppstallade på ridklubben, jag skulle ändå ha bytt!! :angel:
MVH

Det är just detta jag menar!Vissa klubbar visar bara otacksamhet, det brukar väl för det mesta bero på avundsjuka men de ska ju vara glad att ngn som tävlar för klubben kommer hem med resultat :crazy:

Tycker du ska svara på LenaHs fråga, VEM är klubben egentligen.

bapro skrev:
Jag håller med dig!
Jag har tävlat för en klubb här uppe i norr, där jag iofs INTE står uppstallad, men rider mina hästar där nästan varje dag (bor granne med ridklubben) Jag kommer att byta klubb nu eftersom det inte ger mig någonting att tävla för en klubb där man inte känner sig välkommen (ja tyvärr är det så). :(
Jag är den enda som synts utåt på de regionala tävlingsbanorna och åker på meeting upp till 40 mil bort för att tävla, ändå är de enda som räknas de som står uppstallade på klubben & som tävlar lokalt typ 3 ggr/ år... Trots påpekning 2 ggr till r-chef från tävlingssekt ordförande (som tycker som jag i alla frågor) står jag inte med som tävlande ekipage på klubbens hemsida... (låter fånigt att påpeka kanske , men det var bara ett exempel)

Ändå vill jag gärna få igång egna tävlingar på klubben där jag hittills tävlat & kommer troligen att sitta kvar i Tävlingssekt.
Men då jag på tävlingarna endast umgås med folk från andra tävlingar & bla hoppat in i div 2 laget hos en annan klubb då de saknade en medlem.... så känns det inte så kul att vara ensam från "min" klubb.
Så jag ser inget fel i att byta, och då tillägger jag att jag inte tycker att det är någon skillnad om mina hästar stått uppstallade på ridklubben, jag skulle ändå ha bytt!! :angel:
MVH

Du drar ju strå till stacket, så att säga. Du är ju själv engagerad i klubben och kommer att jobba aktivt i tävlingssektionen :bow: . Att du sedan är ensam på din nivå och klubben inte uppskattar det - DET är himla synd. På det viset tycker jag att du gör rätt i att tävla för en annan klubb.

I vår klubb är förhållandena de motsatta. De enda ryttare som räknas är tävlingsryttarna, framför allt ponny. De ryttare som står uppstallade på anläggningen och är de som i praktiken får sköta anläggningen och vara funktionärer på tävlingar, har det i alla tider skällts över. De har för billig stallhyra, de sliter på anläggningen m.m. Hur kul är det att få skit år ut och år in för att man valt att stå på vår anläggning!! Det är därför jag har valt att flytta därifrån. Bara för att jag var med i styrelsen så betydde inte det att jag JOBBADE på anläggningen, vilket många tycktes tro.

Många av tävlingsryttarna (och även andra i klubben) ska bara ha en massa saker serverade. Det ska fixas träningar och tävlingar hit och dit, och det gnälls över att det inte finns några aktiviteter :mad: Men det är INGEN som själv vill ta några initiativ för att göra nåt. Nu är i princip HELA vår styrelse sjukskrivna pga "utbrändhet". Det finns INGEN som är villig att ta över styrelsearbetet, men medlemmarna vill ändå att klubben ska finnas kvar och att anläggningen ska blomstra. Tydligen är det då KLUBBEN som ska sköta allt!!! :confused:

Därav frågan - VEM är klubben??? En bunt med medlemmar som bara ska ha och ha och ha, som när det ställs krav på lite engagemang då byter klubb för att en annan klubb har mer att ERJBUDA???

Hur ska man då kunna driva ridklubbar??

Visst det finns alltid eldsjälar i en klubb - men när man är 5 st av ett hundratal medlemmar, och ska driva en hel anläggning - arrangera ett 20-tal tävlingar per år och samtidigt fixa en massa aktiviteter och träningar. Då är den inte konstigt att man blir utbränd! :crazy:

Självklart tycker jag att man ska satsa och värna om klubbens tävlingsryttare - men till vilket pris? Hur långt ska man vara beredd att gå? Jag som icke tävlande ryttare tycker att vår klubb är astråkig att vara med i, eftersom det aldrig pratas något positivt om oss vanliga hobbyryttare. Om jag är uppe och rider på anläggningen så kan jag få höra av en tävlingsryttare att jag SLITER på anläggningen :mad: . Alla typer av ryttare ska väl känna sig välkomna i en klubb, tycker jag i alla fall!

/Lizzie

Så resonerade jag också när jag tävlade för en annan klubb än min hemmaklubb.
Min ideella insats var mkt god, jag var en av dem som åkte med sjuka hästar till klinik, öste skit efter lektionshästar var och varannan helg, var med och skötte ridskolan utöver lektionsverksamheten osv.
Men att då även tävla för den klubben för att de skulle få "reklam", näää! SÅ snäll är jag inte! :devil:
Jag vill i allafall som tävlingsryttare få ut det JAG vill av "en licenslösning".

Jag anser jobba ideellt i min klubb som en självklarhet, men att de ska styra mig och bestämma över mig i min träning och tävling, det kan ridklubben glömma!

Nu är jag i det läget att jag står på en privat anläggning. På anläggningen finns en ridklubb, som jag inte är medlem i.
Och jag kommer säkerligen inte bli medlem heller, för jag ska inte tävla för den klubben som det känns nu.
Jag ska i stället tävla för den klubb nästa år igen, där jag i fjol blev "headhuntad" till laget.
Och har de lag 2005 också, och vill att jag ska vara med där, då tävlar jag för dem.
Klubben som finns där jag är uppstallad, de har med största säkerhet inte ngt lag på min nivå 2005.

Men att jobba ideellt som tävlingsfunktionär, det gör jag gärna i både klubben jag tävlar för och den som är på anläggningen där jag står. Och jag kan jobba ideellt för klubben vid min uppstallning utan att vara medlem också.

"Den stora klubben" har trots de kraven och sitt stora medlemsantal, inte funktionärer till sina tävlingar!

Hur jag vet det? Jodå, jag och min kompis stod dörrvakter på deras stora dressyrtävling i höstas.
Vår koppling till "Den Stora Klubben" är att kompisens FD instruktör (hon har ingen häst längre) är aktiv i "Den Stora Klubben".
Och de fick inte ihop folk, så kompisens fd instruktör raggade upp oss! Och hur många funktionärer behövs till en dressyrtävling?! :smirk:
Jag och kompisen har inte ngt som helst kontakt med den klubben.

Och i lokalpressen strax efter tävlingen så slår sig tävlingsansvarige för bröstet och hävdar att: "de ska arrangera den tävlingen varje år, för det fungerade så bra" eller ngt i den stilen.
Jo tjena! :D

MissFideli skrev:
En tävlingsryttare som tävlar för en klubb ger ju självklart klubben en hel del reklam. Det betyder ganska mycket för en privat klubb.
Vad betyder det?
Vilka fördelar är det som klubben får av det?

Och vad är en "privat" klubb?
Jag trodde att alla klubbar var kollektiva och gemensamma.

Inte_Ung skrev:
Vad betyder det?
Vilka fördelar är det som klubben får av det?

Och vad är en "privat" klubb?
Jag trodde att alla klubbar var kollektiva och gemensamma.

Jag har också funderat på vilka fördelar det är för klubben att ha en bunt med tävlingsryttare. Får ofta höra att de är levande "reklampelare" och att det är bra för klubben. Men på vilket sätt??

Vad som menas med "privat" klubb, är att i detta fallet så består klubben enbart av "privatryttare". Här i distriktet så är klubben oftast uppbyggd runt en ridskola och verksamheten styrs utifrån ridskolan. Så finns det några klubbar som består av enbart privatryttare - därför pratas det om "privata" klubbar här. Dock drivs klubben som vilken ideell förening som helst.

/Lizzie

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·
Tävling Jag är uppstallad på en ridskola och i kontraktet står det att man som hyresgäst måste tävla för klubben. Kan man verkligen tvinga någon...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Jag tror jag har koll på läget, men är ändå lite osäker. Jag är medlem i en brukshundklubb A där jag har gått ett par kurser och...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama