påtvingat medlemsskap i klubb..

Sv: påtvingat medlemsskap i klubb..

nej jag tänker inte flytta, det har jag inte råd till..

Och jag drar mitt strå till stacken, du ska bara veta...
Har dessutom frågat styrelsen då jag kom dit varför det inte fanns fungerande storhästsektion osv. och då sa de att det inte fanns något intresse...
Dom skulle försöka få ihop ett hopplag, och de var 2st intresserade..
Är ju ute o tävlar ganska mkt o det är inte många från min klubb som är ute, eller så befinner vi oss inte på samma nivå.

Så de kan inte erbjuda mig det jag är ute efter i en klubb ska jag väll kunna få det på annat vis..
men jag vill ju fortfarande stå på anläggningen...Jag gör ju inte mindre för min klubb bara för att jag inte tävlar för den, iom att jag står på anläggningen.

(men jag tänker inte ge upp, ska kolla om intresse finns igen, det kan ju finnas fler som jag..)

Har du frågat om dispens pga att klubben saknar lag? Om du först försöker dra ihop något på klubben och misslyckas så lär väl chansen öka för att de ska göra ett undantag :).

Om de generellt tillåter folk att tävla för andra klubbar finns ju risken att det inte blir någon kvar som tävlar för klubben.

Och du, du säger att du inte har råd att flytta från anläggningen och ändå menar du att andra klubbar kan ge dig bättre vilkor. Om det vore så så skulle ju dessa klubbar kunna erbjuda dig bättre uppstallning också, stallplats är ju även det något som klubben erbjuder.

Fast det rör sig ju om skillnad i pris på sisådär 2000 mellan de klubbarna med "bättre" förutsättningar och denna (om jag har rätt).
Dessutom har jag för mig att denna klubb/anläggning även KRÄVER att man ska vara funktionär på deras tävlingar (om man inte deltar själv antar jag) och en massa annat man ska ställa upp på. Det var anledningen till att jag valde att inte ställa mig där en gång i tiden då jag letade stall. Kände att jag inte hade lust att offra så mkt av min fritid på aktiviteter, jag vill hinna med mina hästar istället.
Jag förstår _peplis_ att man inte vill tävla för en klubb som inte är så engagerad i just stor häst. Om det inte finns ett lag, varför kan de då "tvinga" en att ändå tävla för dem?
*knepigt*

Mitrolle skrev:
Fast det rör sig ju om skillnad i pris på sisådär 2000 mellan de klubbarna med "bättre" förutsättningar och denna (om jag har rätt).
Dessutom har jag för mig att denna klubb/anläggning även KRÄVER att man ska vara funktionär på deras tävlingar (om man inte deltar själv antar jag) och en massa annat man ska ställa upp på. Det var anledningen till att jag valde att inte ställa mig där en gång i tiden då jag letade stall. Kände att jag inte hade lust att offra så mkt av min fritid på aktiviteter, jag vill hinna med mina hästar istället.
Jag förstår _peplis_ att man inte vill tävla för en klubb som inte är så engagerad i just stor häst. Om det inte finns ett lag, varför kan de då "tvinga" en att ändå tävla för dem?
*knepigt*

Man är absolut inte tvungen att ställa upp på varenda lite tävling klubben anordnar. Dessutom har man som medlem i klubben ett ansvar att driva klubben framåt. Tävlingssäsongen går man igenom varje årsmöte och att anordna tävlingar är ett sätt för klubben att dra in pengar. Alla i klubben vill väldigt gärna att vi har kvar hela anläggningen för att kunna ha någonstans att tävla och vissa har ju sina hästar uppstallade där.

Just denna klubb är nog ganska unik i hela Sverige eftersom det ENBART är PRIVATRYTTARE som är med i klubben. Dessutom så ÄGER klubben HELA ANLÄGGNINGEN vilket inkluderar ridhus, 4 stall, en massa hagmark, en hoppbana och 2 dresyrbanor och en stor terrängbana. Alltså är man med i klubben så är man automatiskt DELÄGARE i allt detta och har även ansvar för att det sköts och underhålls. Klubben har INTE någon anställd som sköter alltihopa. De medlemsavgifter vi får in räcker inte på långa vägar att betala lånen som vi har på anläggningen. Alltså så måste vi få in pengar på annat sätt och eftersom det är privatryttare med egna hästar så finns det absolut ingen tid över till att sälja bingolotter m.m som andra klubbar håller på med.

Det har gjort försök att få igång storhästverksamheten, jag har slitit i flera år. Men tyvärr är det dåligt intresse när man väl ordnar nåt.

Om det är någon som tycker att vi ska ha ett lag i hoppning - ja då är det bara att satsa på det. Det hjälper inte att sitta hemma och gnälla att det inte är nåt som görs för medlemmarna. Utan då får man ta tag i det och driva saken.

Att det fixas så himla mycket för ponnydelen beror till stor del på en person! H*n brinner verkligen för ponnyaktiviteterna, när sedan ungarna börjar med stor häst... ja då är de inte lika intresserade längre. Jag vet - för jag försökte verkligen få klubben representerad med ett dressyrlag i div III. Hade säkert 20 ekipage att välja på som ville vara med, men när det väl kom till kritan så fanns det inget intresse. Efteråt fick jag höra att det var synd att vi inte hade något lag!! Då hade jag verkligen slitit som ett djur att få ihop folk och ej lyckats :crazy:

Så vill Peplis ha ett hopplag - ja då går det att fixa - men det fixar sig inte av sig självt! :angel:

/Lizzie

Därför. Jag tycker det känns helt fel att man ska kräva av en person att denne måste tävla för klubben om knappt förutsättningarna finns.
Ställer de sådana krav så måste de också ha bra förutsättningar, en ordnad tävlingssektion som bryr sig om såväl ponnyryttare som storhästryttare, såväl juniorer, young rider som seniorer. Alla ska i sådana fall ha bra förutsättningar till att kunna tävla, visst jag är inte speciellt involverad i klubben som det rör sig om. Men den tillhör ju samma distrikt som jag och min ridklubb tillhör, man ser ofta ekipage på tävlingar som tävlar för denna klubb. Men oftast så är det just ponnyekipage man ser, mycket sällan storhäst ekipage tycker jag.

Sedan har hon ju redan betalt för att ha hästen uppstallad på klubben, med de tjänster som ingår, hon har betalt för att kunna utnyttja ridhuset osv. Därför tycker jag inte det är själigt att klubben Dessutom kräver att hon ska tävla för klubben.
Okej, de kan väll ha ett reducerat pris för de som har hästarna där och tävlar för klubben då och ha ett lite högre pris för de som inte väljer att tävla för klubben, helt okej enligt mig. Men det alternativet finns ju inte ens där idag. Och dessutom så skulle hon ju ändå t.ex. ha fått betalat ett högre pris för anläggningsavgiften om hon valt att tävla för en annan klubb, är inte det tillräckligt tycker du?

Vilken intressant tråd.
Om att äta kakan och ändå ha den kvar.

Det som slår mig mest är att det alltid verkar att vara "någon annan" som skall fixa till det för ryttarna som vill tävla.
I detta fallet så heter "någon annan", "klubben".
"De" borde fixa....

Men kära nån, är man medlem i en klubb så är man ju själv en av "De som borde fixa".
Det är så oerhört "nitton".

cactuspower skrev:
Därför. Jag tycker det känns helt fel att man ska kräva av en person att denne måste tävla för klubben om knappt förutsättningarna finns.
Ställer de sådana krav så måste de också ha bra förutsättningar, en ordnad tävlingssektion som bryr sig om såväl ponnyryttare som storhästryttare, såväl juniorer, young rider som seniorer. Alla ska i sådana fall ha bra förutsättningar till att kunna tävla, visst jag är inte speciellt involverad i klubben som det rör sig om. Men den tillhör ju samma distrikt som jag och min ridklubb tillhör, man ser ofta ekipage på tävlingar som tävlar för denna klubb. Men oftast så är det just ponnyekipage man ser, mycket sällan storhäst ekipage tycker jag.

Sedan har hon ju redan betalt för att ha hästen uppstallad på klubben, med de tjänster som ingår, hon har betalt för att kunna utnyttja ridhuset osv. Därför tycker jag inte det är själigt att klubben Dessutom kräver att hon ska tävla för klubben.
Okej, de kan väll ha ett reducerat pris för de som har hästarna där och tävlar för klubben då och ha ett lite högre pris för de som inte väljer att tävla för klubben, helt okej enligt mig. Men det alternativet finns ju inte ens där idag. Och dessutom så skulle hon ju ändå t.ex. ha fått betalat ett högre pris för anläggningsavgiften om hon valt att tävla för en annan klubb, är inte det tillräckligt tycker du?

Vill man inte tävla för klubben så har man faktiskt ett val. Men väljer man att stå uppstallad på anläggningen så väljer man att tävla för klubben. Så har de flesta klubbar som hyr ut stallplatser. Vill du stå på anläggningarna inne i Örebro så måste du tävla för deras klubbar också.

Står man uppstallad på anläggningen så betalar man stallplats till självkostnadspris, stallen drivs som kollektivstall det ingår alltså inga som helst "tjänster" i stallhyran. Det finns två prisnivåer på anläggningsavgiften, för dem som tävlar för klubben och för dem som tävlar för annan klubb och det är rätt stora skillnader i pris.

För tillfället så är det också så att det är mer ponnyekipage än i storhästekipage i klubben, av dessa storhästekipage så är det en mindre del som för tillfället tävlar pga olika anledningar. Vill man ha ihop ett lag så går det.

Vår tävlingssektion sliter med att få ihop de tävlingar vi ska anordna och dessutom få ihop funktionärer. De är inte många som sitter i tävlingssektionen. På årsmötet i februari så var det upprörda röster över att vi dragit ner på antalet tävlingar eftersom det är så svårt att få tag på funktionerar. På en direkt fråga från sammankallande i tävlingssektionen om det fanns något intresse att vara med i tävlingssektionen och hjälpa till att driva den och få ihop detta med tävlingar och lag m.m, så fick vi inte ett enda svar. INGEN ville vara med i tävlingssektionen, men ALLA ville att vi skulle arrangera fler och större tävlingar och helst ha LAG i ALLA disciplinerna för både ponny och stor häst. Hur den ekvationen ska gå ihop är en annan sak...

Så tyvärr kan man inte bara skylla på att klubben inte ordna och fixar med saker och ting. Det måste också finnas något typ av intresse från medlemmarna. Man kan inte bara sitta på sin rumpa och tro att någon ANNAN ska fixa till saker och ting.

/Lizzie

Jag vill bara inflika att jag endast stått på anläggningen sedan i somras, och alltså inte kunnat varit med på något årsmöte tidigare...

Men jag ska ta tag i det här med lag lizzie var så säker, din häst kanske också får vara med då hon kommer igång;)

Jo man kan ju söka annan stallplats, klubben borde faktiskt få skylla sig själv att de skrämmer bort medlemmar, jag hade hellre bytt stall än "offrat" karriären :mad:

*knapplån*

Jag blir helt fascinerad av att läsa den här tråden, det pratas om att klubbarna ska "erbjuda" ryttarna det ena och det andra!

VEM är klubben då??

Jag tycker att det är helt självklart att man tävlar för den klubb man är uppstallad på, det handlar om att man bör vara delaktig i klubbarbetet efter förmåga och dra sitt strå till stacken på alla sätt man har möjlighet.

Om alla resonerar som de flesta i den här tråden; vem ska då utföra klubbarbete?
T ex anordna tävlingar och dylikt?

I min klubb vet jag att dispens har getts till en mycket duktig ponnyryttare på elitnivå att få tävla för annan klubb för att få möjlighet att rida i elitserien i dressyr då vi inte hade några andra ponnyryttare i hennes division.

Men här verkar det talas om lokal/regional nivå, get over yourselves!

Jag håller inte alls med.
Man kan ju få ha stallplats men inte tävla för den klubben.När man har stallplats så gör man ju sina uppgifter å jourer för det stallet + att man betalar hyra å det borde räcka!

De kan inte kräva av en ryttare att den bara får tävla för dem om de inte ens kan erbjuda samma nivå som ryttaren är kvalificerad för.

Nästan alla jag känner har stallplats på en förening å tävlar för en annan, de kan inte hjälpa om föreningen de är med i inte kan erbjuda lika bra villkor, ofta handlar det om sponsring å som bekant är tävlingsridning en dyr sport så man måste ju välja det som är bäst för en själv, annars kanske man inte har råd att tävla alls å det vore ju trist.

Det beror väl lite på hur klubben och anläggningen är uppbyggd. Den klubben det rör sig om här har väl inga jätteproblem att skaffa hyresgäster, varför ska då sånna som inte vill hjälpa klubben ta dom boxar som finns och låta andra som kanske vill det få stå nån annanstans?

_Peplis_ skrev:
Jag vill bara inflika att jag endast stått på anläggningen sedan i somras, och alltså inte kunnat varit med på något årsmöte tidigare...

Men jag ska ta tag i det här med lag lizzie var så säker, din häst kanske också får vara med då hon kommer igång;)

Det är inte lätt när man är ny i en klubb, man har ju ingen aning om hur saker och ting funkar, eller varför!

Bara igångsättningen går som den ska så kan pållan vara med i lag :D . Gäller det hoppning så ska jag också försöka få tag på en duktig ryttare... :angel:

/Lizzie

chrysler skrev:
Jag håller inte alls med.
Man kan ju få ha stallplats men inte tävla för den klubben.När man har stallplats så gör man ju sina uppgifter å jourer för det stallet + att man betalar hyra å det borde räcka!

De kan inte kräva av en ryttare att den bara får tävla för dem om de inte ens kan erbjuda samma nivå som ryttaren är kvalificerad för.

Nästan alla jag känner har stallplats på en förening å tävlar för en annan, de kan inte hjälpa om föreningen de är med i inte kan erbjuda lika bra villkor, ofta handlar det om sponsring å som bekant är tävlingsridning en dyr sport så man måste ju välja det som är bäst för en själv, annars kanske man inte har råd att tävla alls å det vore ju trist.

Nu är det inte "nivån" för vilken ryttaren är kvalificerad som är det stora problemet. Utan det är bristen på engagemang för storhästekipage. Och det engagemanget måste ju även medlemmarna själva stå för. Vår klubb erbjuder våra tävlande ekipage bra mycket mer än vad många andra klubbar här i distriktet gör. Vi betalar ryttarlicensen. Det ordnas speciella träningar för tävlande ekipage. Sponsras med jackor, lag har även fått pengar till uppstallning (ett lag-SM). Det läggs ner oerhörda summor pengar på extra pokaler och priser som delas ut på årsmöten osv. Det mesta har hamnat hos ponnyteamet just pga att det är fler ponnyekipage som tävlar än storhästekipage.

När det har anordnats grejjer till storhästarna, så har inte intresset varit speciellt stort och har runnit ut i sanden.

Däremot är det fritt fram för idéer - har en medlem en önskan om en speciell satsning så är det oftast fritt fram. Men man kan INTE förvänta sig att NÅGON ANNAN ska fixa det.

Visst, det finns mycket brister i vår klubb också - är säkert på gränsen till om den ska läggas ner eller inte. Tyvärr så beror ju detta på att många vill som Inte_ung påpekade. Ha kakan och ändå äta upp den. Man vill ha klubben kvar - men är inte beredd att slita för det :crazy: Tyvärr inget problem som är unikt för just vår klubb :crazy:

Det är absolut inte så att klubben på nåt sätt tvingar någon att tävla för klubben - det finns gott om stallplatser häromkring. :D

/Lizzie

Det handlade väl inte o att inte hjälpa till, sånt gör man när man har häst i föreningen enligt kontrakt, scheman mm.

Det brukar ju vara så att om det bara är en enda ryttare som är intresserad av tex en tävlingsgrupp/lag så går det ju inte att ordna.Det krävs ju att fler är inne på samma sak för jag vet ingen förening som skulle satsa på endast en person.

Men då undrar jag lite stillsamt vilken klubb de är aktiva i?

Verkar det inte oerhört opraktiskt att tex vara funktionär på en anläggning man inte vanligtvis är på?

lizzie skrev:
Däremot är det fritt fram för idéer - har en medlem en önskan om en speciell satsning så är det oftast fritt fram. Men man kan INTE förvänta sig att NÅGON ANNAN ska fixa det.

Tyvärr så beror ju detta på att många vill som Inte_ung påpekade. Ha kakan och ändå äta upp den. Man vill ha klubben kvar - men är inte beredd att slita för det :crazy: Tyvärr inget problem som är unikt för just vår klubb :crazy:

/Lizzie
:bow: :bow: :bow:

chrysler skrev:
Det brukar ju vara så att om det bara är en enda ryttare som är intresserad av tex en tävlingsgrupp/lag så går det ju inte att ordna.Det krävs ju att fler är inne på samma sak för jag vet ingen förening som skulle satsa på endast en person.

Klart att det är svårt för en förening att satsa på endast en person. Vi har haft aktiva westernryttare som tävlat i sina discipliner som varit uppstallade på anläggningen. De har naturligtvis fått dispans vad gäller kravet att tävla för klubben, eftersom ekipagen tävlat för sin westernklubb och detta är något som vi inte kunnat erbjuda. Vi har även en dressyrryttare som tävlat på SM-nivå som tävlat för en annan klubb pga av att vi inte kunnat få ihop ett lag på rätt nivå.

Dock så rör sig flertalet på lokal/regional nivå. Varje år så erbjuds det att få vara med i lag. Alla som vill ska få vara med. T ex så kollade jag upp intresset för ett dressyrlag i div 3 inför senaste säsongen. Fanns så många intresserade så det var inga som helt problem, tog reda på vem som kunde tävla när osv. När så lagavgifter är anmäld och klar och man ska börja anmäla ekipage så står man där helt plötsligt utan villiga ekipage. Det är inte kul att som lagledare få sitta ringa runt till en massa medlemmar och tjata hål i öronen på dem för att få ihop 3 st ekipage till en lagtävling. :crazy: Till sista deltävlingen var totalt omöjligt - INGEN ville ställa upp över huvud taget :( Vad gäller hoppsidan så var det lika svårt, men tror inte de kom en så långt att de anmälde ett lag pga bristande intresse. Ändå fick man i höstas höra att det är så trist med vår klubb eftersom det inte ordnas några lag!!! :crazy:

Så underlag finns i klubben - gäller bara att hitta en person som orkar engagera sig för att få ihop det hela och det är inte helt lätt!!

Så Peplis är säkert inte ensam om att vilja ha ett lag i t ex hoppning, men de andra är utspridda i resten av distriktet, så problemet är att få kontakt med resten av de tävlande ryttarna. Men underlag finns det :angel:

/Lizzie

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·
Tävling Jag är uppstallad på en ridskola och i kontraktet står det att man som hyresgäst måste tävla för klubben. Kan man verkligen tvinga någon...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Jag tror jag har koll på läget, men är ändå lite osäker. Jag är medlem i en brukshundklubb A där jag har gått ett par kurser och...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama