påtvingat medlemsskap i klubb..

Sv: påtvingat medlemsskap i klubb..

Nu har jag hört olika versoner men är det så att klubben bara har krav att man ska tävla för dem fast de inte ens tävlar samma nivå å inte ställer upp med träningsgrupper så tycker ajg medlemmen gör nog mkt genom att följa reglerna för uppstallning men tävla skulle jag göra för en annan klubb som passade mej faktiskt.

Det är alltid bra för klubben att de har en ryttare med resultat på tävlingar, det ger bättre rykte så jag tycker helt klart vissa ekipage fungerar som reklampelare.

Lobelia skrev:
Det är inte tillåtet att diskutera namngivna klubbar så om du får svar på din fråga finns risken att jag tvingas ta bort tråden.

Lobelia//Moderator
Nu har du missuppfattat lite, jag frågar inte efter vilken klubb det gäller i det här fallet utan jag är mer nyfiken på vem som förväntas vara "klubben".

Ex "klubben gör det, klubben vill det." Vem är då klubben?

mycket_irriterad skrev:
Kan knappast tänka mig att det är "Soltrålens Ridklubb" LenaH är ute efter utan att hon ställer frågan till chrysler att VEM är klubben alltså VILKA är det som är en klubb, jo det är medlemmarna i en klubb som är en klubb, utan medlemmar finns det ingen klubb..

Så du kan nog lungt låta tråden vara kvar.. :smirk:
Och jag kunde ju ha läst ditt inlägg först ja. :o :D

MissFideli skrev:
En tävlingsryttare som tävlar för en klubb ger ju självklart klubben en hel del reklam. Det betyder ganska mycket för en privat klubb.
I just det fallet, med privatryttarklubbar, så undrar jag vad en sån klubb har för nytta av "reklam", snarare är det väl så att en klubb som är knuten till en ridskola har glädje av att klubbens tävlingsryttare är framgångsrika då det säkert lockar fler elever att rida på ridskolan.

Men en privatryttarklubb? :confused:

Hur genererar "reklamen" bättre ekonomi tex? Det enda som möjligtvis händer är att man lockar till sig fler bortskämda "tävlingsryttare" på reg/lok nivå som bara ska ha och ha?!

LenaH skrev:
I just det fallet, med privatryttarklubbar, så undrar jag vad en sån klubb har för nytta av "reklam", snarare är det väl så att en klubb som är knuten till en ridskola har glädje av att klubbens tävlingsryttare är framgångsrika då det säkert lockar fler elever att rida på ridskolan.

Men en privatryttarklubb? :confused:

Hur genererar "reklamen" bättre ekonomi tex? Det enda som möjligtvis händer är att man lockar till sig fler bortskämda "tävlingsryttare" på reg/lok nivå som bara ska ha och ha?!

Kan bara hålla med dig! :angel:

Våra tävlingsryttare kostar klubben massor med pengar i form av licenser, betalt för sina tävlingspoäng, meeting-bidreag, priser som delas ut vid årsmötet m.m. Vi har/haft tävlingsryttare upp till SM-nivå (fälttävlan och hoppning).

Denna reklam som dessa tävlingsryttare stått för har inte genererat klubben några pengar.

/Lizzie

Det ger ju bättre rykte åt klubben om man har bra ryttare, det går inte att komma ifrån.

chrysler skrev:
Det ger ju bättre rykte åt klubben om man har bra ryttare, det går inte att komma ifrån.
Men vilken reéll nytta har man av detta rykte?
Och VEM är det som har den nyttan?

Alltså tillbaka till frågan "Vem är klubben"?
Jag väntar fortfarande på svar på den frågan.

Bra rykte och framgångsrika ryttare ger lättare sponsorpengar, det är som i fotboll, lag som vasar taskigt resultat år efter år får allt svårare att få sponsorer.

Som förut i många år ideellt arbetande i ridklubb, så tror jag många (läs de ideellt arbetande) tycker just reklamen är viktig.
Och av att döma hur viktigt många klubbar tycker det är att de har tävlingsryttare, så måste man ju dra den slutsatsen.
Både klubben nicket i originalinlägget är på, och "Den Stora Klubben" (den i samma stad), gör ju mkt för att få just tävlande ryttare till sig.

Tävlingsryttare syns utåt, de besöker ofta andra klubbar då de tävlar. Motionsryttare och "övriga sörjande" syns tyvärr inte lika mkt, hur man än vrider och vänder på det.
Likaså när det gäller reportage i lokaltidningar. Ju större tävlingar, desto mer intresse från lokal media.

Och de klubbar som lyckas knyta till sig eliten, de använder ju det som "reklam" så ofta de kan!

De tävlande tränar ju också regelbundet. Ej tävlande ryttare är min erfarenhet att de är mkt mer "oregelbundna" eller hur man säger.
Så ska man ordna träningar, så är det motionsryttarna som är "de osäkra korten" som gör att träningarna ställs in pga för få intresserade. I allafall i de klubbar jag varit aktiv.
Nu finns det ju GIVETVIS undantag när det gäller motionsryttare, där de är lika flitiga att rida för tränare som de som tävlar.
Lizzie här på forumet är ju "det gyllenen undantaget" som tränar trots att hon inte tävlar så mkt.

Samtidigt så kan ju en tävlingsryttare som uppför sig illa, vara mkt dålig reklam för en klubb.

På tal om vikten av att ha tävlingsryttare.
En liten ryttarförening bildades. Den fick ihop ett elitlag, som satsade på att komma till lag SM.
Ryttarna var de flesta från en annan mkt stor klubb, och hade förut ridit i den stora klubbens elitlag.
Nu ansåg tydligen den stora klubbens tävlingsintresserade att ryttarna gjort ngt fel som red för den mkt mindre klubben, för de visade det enormt tydligt med att vägra applådera sina "förlorade" ryttare på lagtävlingarna.
Ett mkt barnsligt sätt tycker jag, men det visade ju hur viktiga den stora klubben tyckte sina fd tävlingsryttare var.

chrysler skrev:

Naturligtvis har du rätt i detta! Klart man vill ha bra tävlingsryttare till klubben. Förstår också att tävlingsryttare vill tävla för en klubb där de får feedback på sin insats m.m.

Men ska det vara på det viset att man ska locka med "guld och gröna skogar" för att få tävlingsryttare till klubben och ska man inte kunna ställa några krav på motprestation på dessa ryttare?

Ska det inte vara så att en tävlingsryttare ska känna att "vad kul de verkar ha i den klubben - dem vill jag tävla för".

Är det inte meningen att de mer garvade tävlingsryttarna ska kunna få det här med tävlande att verka jättekul och kanske funka som inspiratörer till de hobbyryttare som utav en eller annan anledning inte kommit ut på någon tävlingsbana ännu?

Är tävlingsryttare mer värda för en klubb än vad de vanliga hobbyryttarna är?

För den stora frågan är ju trots allt: VEM är klubben? Kan man begära en massa olika saker från klubben utan själv lyfta ett finger för att engagera sig? För VEM ska i sådant fall fixa till allt?

/Lizzie

Fast nu handlade det ju om att hon ville byta klubb men inte ens fick ha kvar hästen istallet i såna fall å det sätter ju henne i en otrevlig sits där hon inte har ngt val.

En mkt klok användare, minns tyvärr inte vilken, skrev ngt så klokt här på forumet förut.
Hon skrev att de ryttare som tävlade även skulle ställa upp som funktionärer. Varför ska andra i klubbar och föreningar arrangera tävlingar när de inte själva tävlar, och de som tävlar ska strunta i att hjälpa till?
Jag håller med till 100%! :bow:

Nu menar jag inte att ryttaren slaviskt ska vara funktionär även på de tävlingar hemma hos klubben den själv deltar på, men de flesta klubbar har ju fler än en tävling.

På hennes nivå finns det ekipage just för bildande av lag (div 3). Om hon nu ens får tävla med sin häst i lag (unghäst).

Hade hon befunnit sig på elitnivå så hade läget varit annorlunda! Där har vi medlemmar som faktiskt tävlar för annan klubb för att få kunna tävla i lag. Dispans ges - men det ska finnas en hållbar anledning. :angel:

Men på lokal och regional nivå finns det underlag bland våra medlemmar. Det är bara NÅGON :angel: som ska fixa till laget och hålla i alltihopa...

/Lizzie

Tja man kan inte få allt som man vill, även min klubbs (där jag iofs inte står längre) har krav att man måste tävla för den klubben (om man tävlar) det är helt rätt tycker jag, måna om "de lojala" i första hand, annars kan man ju göra som vi har det med manegeavgifterna, de som har licens betalar halva priset på anläggningsavgiften, de som löst licens för en anna klubb betalar "ordinarie pris", så man skulle kunna göra så att det kostar dubbelt så mycket om man vill tävla för en annan klubb och ändå vill stå kvar på anläggningen, visst det känns, men man kan ju inte alltid få som man vill.

kopparberg skrev:
En mkt klok användare, minns tyvärr inte vilken, skrev ngt så klokt här på forumet förut.
Hon skrev att de ryttare som tävlade även skulle ställa upp som funktionärer. Varför ska andra i klubbar och föreningar arrangera tävlingar när de inte själva tävlar, och de som tävlar ska strunta i att hjälpa till?
Jag håller med till 100%! :bow:

Nu menar jag inte att ryttaren slaviskt ska vara funktionär även på de tävlingar hemma hos klubben den själv deltar på, men de flesta klubbar har ju fler än en tävling.

Vår klubb arrangerar en himla massa tävlingar (för att vara så liten klubb). Vi har krav från våra medlemmar att det ska arrangeras bl a fälttävlan, så de kan tävla på sin hemmabana, men vill de vara funktionärer??? NÄÄÄ!! (förutom några undantag som sliter som djur!).

Att begära att våra tävlingsryttare ska kunna ställa upp som funktionär på 1 tävling kan väl inte anses vara för mycket... men vissa blev MYCKET irriterade :angel:

/Lizzie

Nej det är självklart ett krav man kan ha att de ska ställa upp, tycörr går det inte att tvinag någon handgripligen, möjligtvis då skita i att låta de tävla för klubben i fprsättningen, men det händer aldtig.

Det som hjälper till mest på tävlingar tycker jag ar det som tävlar på "lägsta" nivån, de står där i ur och skur, de är inte så fina i kanten som "de som kommit upp sig lite", men till slut tröttnar även de på att hjälpa till och mindr eoch mindre folk som funktionärer, och fler och fler tröttnar på att behäva dra det tunga lasset och plötsligt finns inga funktionärer alls....

Been there, done that.... (Var med och drog runt en tredagars reg/nationell hopptävling på 7 personer och då var två av oss dessutom med och red vissa klasser själva... Inte en chans att jag skulle göra det igen)

Själv hade jag flyttat från klubben, det måste ju finnas andra stall som är hyffsade oxå :smirk:

Det finns säkert hyffsade eller kanske inte???, men om det är ett toppställe som både du och hästen trivs på med hyggligt pris, skulle du verkligen flytt till något annat för en sån här skitsak, det skulle inte jag, jag skulle väga det motvarandra, och om jag för övrigt trivs med stallet och hur min häst har det så skulle det faktiskt gå i första hand.

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·
Tävling Jag är uppstallad på en ridskola och i kontraktet står det att man som hyresgäst måste tävla för klubben. Kan man verkligen tvinga någon...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Jag tror jag har koll på läget, men är ändå lite osäker. Jag är medlem i en brukshundklubb A där jag har gått ett par kurser och...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama